Is een studentenstudio als 1ste investering een goede aankoop???
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Is een studentenstudio als 1ste investering een goede aankoop???
Hallo iedereen,
Ik ben een jong gast en heb eigenlijk helemaal geen ervaring in verband met investeringen (en beleggingen) en daarom dat ik graag jullie mening zou hebben over mijn idee.
Ik zal eerst eventjes mijn situatie schetsen: Ik ben 25 jaar, heb een vriendin die op zijn minst nog 5 jaar moet studeren en woon gratis in bij mijn ouders. Ik zou ook graag binnen 6-10 jaar een eigen woning kopen.
Mijn idee was om met mijn gespaard geld (10 000eur) een studentenkot te kopen en dit te verhuren. Na wat opzoekingswerk heb ik echter gezien dat er veel extra kosten/belastingen (aanschafkosten, kadaster, hypothecaire inschrijving en dossierkosten) zijn en dat ik enkele voordelen zal verliezen (meeneembaarheid van registratierechten en de korting van € 1.000 op de registratierechten). Vandaar dat ik mij afvraag of dit wel een goede investering zou zijn.
Denken jullie dat dit realistisch is of hebben jullie andere goede ideeën?
Ik ben een jong gast en heb eigenlijk helemaal geen ervaring in verband met investeringen (en beleggingen) en daarom dat ik graag jullie mening zou hebben over mijn idee.
Ik zal eerst eventjes mijn situatie schetsen: Ik ben 25 jaar, heb een vriendin die op zijn minst nog 5 jaar moet studeren en woon gratis in bij mijn ouders. Ik zou ook graag binnen 6-10 jaar een eigen woning kopen.
Mijn idee was om met mijn gespaard geld (10 000eur) een studentenkot te kopen en dit te verhuren. Na wat opzoekingswerk heb ik echter gezien dat er veel extra kosten/belastingen (aanschafkosten, kadaster, hypothecaire inschrijving en dossierkosten) zijn en dat ik enkele voordelen zal verliezen (meeneembaarheid van registratierechten en de korting van € 1.000 op de registratierechten). Vandaar dat ik mij afvraag of dit wel een goede investering zou zijn.
Denken jullie dat dit realistisch is of hebben jullie andere goede ideeën?
Re: Is een studentenstudio als 1ste investering een goede aankoop???
Hoge kosten, en volgens mij (gelet op de hoeveelheid vastgoedfondsen + de bouwwoede van studentenkoten) is er wel een overaanbod (op komst) in de meeste steden. Misschien hebben anderen een andere mening.
Ik zou het persoonlijk niet doen -- sop is de kolen niet waard.
Ik zou het persoonlijk niet doen -- sop is de kolen niet waard.
Laatst gewijzigd door Roo op 23 juli 2017, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik denk dat je zelf je vraag beantwoordt. En met 10.000 EUR kan je wellicht niet eens een kot kopen, dus daar eindigt het verhaal al.
Als je van vastgoed houdt, dan kunnen GVV's interessant zijn voor je (sommigen althans). Maar om duidelijk te zijn, is die 10.000 je 'belegbaar vermogen'? Of je volledig spaarsaldo?
Als je van vastgoed houdt, dan kunnen GVV's interessant zijn voor je (sommigen althans). Maar om duidelijk te zijn, is die 10.000 je 'belegbaar vermogen'? Of je volledig spaarsaldo?
Als hij bij z'n ouders woont en tergelijk werkt, zal hij wel snel wat kunnen opbouwen, zeker als hij er gratis woont.
Dus ik zou die 10.000 wel beschouwen als geheel belegbaar.
Ik zou eveneens niet aan een studentenkot beginnen.
Dus ik zou die 10.000 wel beschouwen als geheel belegbaar.
Ik zou eveneens niet aan een studentenkot beginnen.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Ik ben zelf ook student geweest... Reden te meer om niet in een kot te investeren.
Dan lijkt een studio mij interessanter.
Kost evenveel, maar een groter potentieel om aan te verhuren
Kost evenveel, maar een groter potentieel om aan te verhuren
Ik heb ook het gevoel dat ze de studentenflats naar je hoofd smijten tegenwoordig....dat kan niet allemaal verhuurd blijven worden volgens mij
Poldermol schreef: ↑23 juli 2017, 14:35 Ik denk dat je zelf je vraag beantwoordt. En met 10.000 EUR kan je wellicht niet eens een kot kopen, dus daar eindigt het verhaal al.
Afgaand op de reacties denk ik dat ik inderdaad beter voor een gewone studio kan gaan. En Poldemol ik denk inderdaad ook dat ik een grotere eigen inbreng ga moeten hebben. Hebben jullie een idee hoeveel eigen inbreng dat je ongeveer moet hebben voor een studio te waarde van 120 000eur? Ik ben van plan om binnenkort een afspraak te maken met de bank om hier een beter beeld op te krijgen.
En dat is mijn volledig spaarsaldo. Ik ga later is kijken wat deze GVV's precies inhouden. Blijkbaar zijn hier niet zoveel risico's aan verbonden?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Een grove schatting, uitgaande van klein beschrijf brengt mij bij ongeveer 40000€:arnstor schreef:Hebben jullie een idee hoeveel eigen inbreng dat je ongeveer moet hebben voor een studio te waarde van 120 000eur?
* ~20% of 24000€ eigen inbreng/geschatte waarde (bank kan soms strenger zijn bij aankoop als investeringspand!)
* 13000€ geschatte transactiekosten (notaris, registratie, hypotheek, ...)
* 3000€ reserve voor onverwachte kosten (kleine retouches, ...)
Bij lenen op 20 jaar à 2% brengt dat je rond de 500€ afbetaling per maand.
Voorlopig is je probleem dus van de baan, tenzij er 30000€ in je schoot valt...
20% + taksen en kosten (registratierechten 10%, dus 12k; notariskosten 2x akte à €1,000 + hypotheekrecht van 1% van het leningbedrag + nog wat diverse kleine taksen). Reken een €40,000.
Te veel taksen imo. Dan investeer je beter in aandelen.
Te veel taksen imo. Dan investeer je beter in aandelen.
geen recht op klein beschrijf bij verhuur!
-
- Hero Member
- Contacteer:
men merkt, met 10.000 EUR loop je al echt niet ver, en je kan al zeker de vastgoedbaron niet afhangen 

Spaar gewoon verder. Beleg een gedeelte in value aandelen. Op het forum vind je genoeg inspiratie.
Een goede 20 jaar geleden overwoog ik ook om een studio te kopen in Leuven zodat ik daar niet moest huren. Achteraf bekeken zou het een goede keuze geweest zijn. Maar 25.000 euro vond ik toen zeer veel geld en de bijkomende, deels onzekere kosten werkten afschrikkend. En je moest natuurlijk een goede studio kiezen (qua ligging, vaste kosten, bouwjaar, huurpubliek,...).
Algemeen gesproken vind ik vastgoed niet een belegging waar jonge mensen al hun geld moeten in pompen, gewoon omdat het zo illiquide is. Probeer maar eens je nieuwbouw te verkopen na 3 jaar: de koper moet als het ware jouw BTW en registratierechten er al bovenop betalen als jij uit de kosten wil raken.
Algemeen gesproken vind ik vastgoed niet een belegging waar jonge mensen al hun geld moeten in pompen, gewoon omdat het zo illiquide is. Probeer maar eens je nieuwbouw te verkopen na 3 jaar: de koper moet als het ware jouw BTW en registratierechten er al bovenop betalen als jij uit de kosten wil raken.
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)