Is Ethias First nog een interessante keuze ?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Is Ethias First nog een interessante keuze ?
In de glorietijden van Ethias heb ik een Ethias First Pensioensparen afgesloten.
Ik heb deze nog steeds lopen en stortte daar tot vorig jaar 580 euro op omdat ik daarop gewaarborgd 3,6% krijg. Op de rest kreeg ik niets en daarom opende ik een tweede pensioensparen (Rabo Pension Fund) om daar dan de rest van het wettelijk bedrag op de te storten.
Nu mag ik geen twee pensioenfondsen cumuleren (alleen politici mogen cumuleren...) van de belastingen.
Ik moet dus kiezen. Is Ethias First Pensioensparen nog interessant ?
Ik heb deze nog steeds lopen en stortte daar tot vorig jaar 580 euro op omdat ik daarop gewaarborgd 3,6% krijg. Op de rest kreeg ik niets en daarom opende ik een tweede pensioensparen (Rabo Pension Fund) om daar dan de rest van het wettelijk bedrag op de te storten.
Nu mag ik geen twee pensioenfondsen cumuleren (alleen politici mogen cumuleren...) van de belastingen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Is Ethias First nog een interessante keuze ?
In het algemeen is het als je nog geen 50 bent dikwijls interessanter rechtstreeks in de juiste fondsen te beleggen. Het fiscaal voordeel kan je dan laten voor wat het is. Als je dichter bij je pensioen komt weegt het fiscaal voordeel van pensioensparen sterker door.KoenVg schreef: ↑12 juni 2019, 09:32 In de glorietijden van Ethias heb ik een Ethias First Pensioensparen afgesloten.
In jouw geval, als je effectief een gegarandeerd rendement hebt op alle stortingen, kan de balans allicht anders uitslaan?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Een gegarandeerde rendement van 3,6% plus een belasting vermindering is redelijk uniek.
Als je geen andere/beter pensioensparen hebt moet je zeker FIRST blijven doen voor die 580 euro.
Als je geen andere/beter pensioensparen hebt moet je zeker FIRST blijven doen voor die 580 euro.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Oké voor die 580 maar wat doe ik met het overige bedrag ?
Ik heb maar even met Ethias gebeld. Die eerste 580 is contractueel 5,75%. Het resterende bedrag wordt gerekend aan de marktrente wat nu 0,35% is.
Ik zal me hier maar bij houden...
Ik heb maar even met Ethias gebeld. Die eerste 580 is contractueel 5,75%. Het resterende bedrag wordt gerekend aan de marktrente wat nu 0,35% is.
Ik zal me hier maar bij houden...
Als het om de fiscale aftrek te doen is, dan de Ethias premies niet meer betalen, wel contract houden en verder de rente laten opbrengen.
Verder pensioensparen doen via een 'pensioenspaarfonds' en jaarlijks het volle aftrekbare fiscale bedrag storten en deze fiscaal aangeven. De looptijden gaan dan wel opnieuw lopen, geen probleem als je nog jong bent (maximum 55 jaar oud). Voordeel pensioenspaarfonds: je bent niet verplicht om op je 65e te verkopen en je kan wachten tot de beurskoers gunstig is voor uittrede.
PS. Je kan ook een oud pensioenspaarfonds weer activeren, dan kan je mogelijk belastingsvrij storten na je 60e verjaardag.
Verder pensioensparen doen via een 'pensioenspaarfonds' en jaarlijks het volle aftrekbare fiscale bedrag storten en deze fiscaal aangeven. De looptijden gaan dan wel opnieuw lopen, geen probleem als je nog jong bent (maximum 55 jaar oud). Voordeel pensioenspaarfonds: je bent niet verplicht om op je 65e te verkopen en je kan wachten tot de beurskoers gunstig is voor uittrede.
PS. Je kan ook een oud pensioenspaarfonds weer activeren, dan kan je mogelijk belastingsvrij storten na je 60e verjaardag.
Ik heb in december 2005 een Ethias First pensioenspaarplan Tak21 afgesloten waar ik tot 2010 het wettelijk aftrekbare bedrag in heb gestort. Dit plan loopt tot 12/2026. Aangezien dit nauwelijks iets opbrengt vroeg ik mij af of het mogelijk is om dit plan nu al te vereffenen en uit te betalen ? Wat zijn de gevolgen op fiscaal gebied ? Actuele waarde is ongeveer € 5.500 .
Ik veronderstel dat het hier over het pensioensparen van 980 of 1270 eur per jaar gaat.
Bij het vervroegd opvragen zijn mogelijk kosten :
- Het is mogelijk dat Ethias bij vervroegd opnemen afkoopkosten aanrekent. max 5%.
- Mag ik veronderstellen dat je pensioensparen reeds op je 60ste verjaardag werd belast aan 8 % anticipatieve heffing.
Sindsdien is uw kapitaal vrij van verdere belasting.
Indien de anticipatieve heffing van 8% nog niet werd afgehouden dan straft de fiscus je bij de vervroegde uitbetaling van je pensioensparen met 33% belastingen + gemeentetaksen. Ahja, de fiscus wilt het belastingsvoordeel dat je gekregen had op je kapitaal terugkrijgen.
Maar zoals ik hierboven al zei, ik veronderstel dat de anticipatieve heffing reeds werd uitgevoerd en dat je kapitaal vrij is van verdere belastingen.
Als Ethias de anticipatieve heffing afhoudt van je kapitaal dan sturen ze een uittreksel met uitleg.
Anderzijds het is fiscaal interessant om je pensioensparen voort te zetten na de anticipatieve heffing tot de leeftijd van 65 jaar. Je geniet nog altijd van een belastingvermindering voor de stortingen die je kan inhouden van je inkomsten, maar je moet niet meer de eindheffing van 8 % betalen. Het laatste jaar dat je zo kunt sparen is het jaar waarin je 64 wordt.
Bij het vervroegd opvragen zijn mogelijk kosten :
- Het is mogelijk dat Ethias bij vervroegd opnemen afkoopkosten aanrekent. max 5%.
- Mag ik veronderstellen dat je pensioensparen reeds op je 60ste verjaardag werd belast aan 8 % anticipatieve heffing.
Sindsdien is uw kapitaal vrij van verdere belasting.
Indien de anticipatieve heffing van 8% nog niet werd afgehouden dan straft de fiscus je bij de vervroegde uitbetaling van je pensioensparen met 33% belastingen + gemeentetaksen. Ahja, de fiscus wilt het belastingsvoordeel dat je gekregen had op je kapitaal terugkrijgen.
Maar zoals ik hierboven al zei, ik veronderstel dat de anticipatieve heffing reeds werd uitgevoerd en dat je kapitaal vrij is van verdere belastingen.
Als Ethias de anticipatieve heffing afhoudt van je kapitaal dan sturen ze een uittreksel met uitleg.
Anderzijds het is fiscaal interessant om je pensioensparen voort te zetten na de anticipatieve heffing tot de leeftijd van 65 jaar. Je geniet nog altijd van een belastingvermindering voor de stortingen die je kan inhouden van je inkomsten, maar je moet niet meer de eindheffing van 8 % betalen. Het laatste jaar dat je zo kunt sparen is het jaar waarin je 64 wordt.
Ik ga mezelf tegenspreken :
Als je een aantal jaren niet gestort hebt en je bent 55+ , dan zou bij de eerstvolgende storting de fiscus kunnen beschouwen dat je een nieuw contract hebt. In dit geval is het meestal niet interessant om verder te sparen.
Zie uitleg : https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... gelet.html
Kortom, na de anticipatieve heffing zul je bij vervroegd opvragen van je kapitaal enkel een eventuele afkoopvergoeding aan Ethias moeten betalen.
Ik ben een jaar of 12 overgeschakeld naar een Argenta Defensive pensioenspaarplan dat ik trouwens ook wil stopzetten en laten uitbetalen.Hier is vorig jaar een anticipatieve heffing 8% afgehouden , bij Ethias First niet. Ik word volgend jaar 62.
Was de gewaarborgde rente in 2018 op ethias first nog 3.6%? (ze topicstarter)
Waar vind je die info terug?
Ik heb ook rond 2008 een contract geopend en na een aantal jaar gestopt (toen kwam de optima historie er aan).
Heb het dus slapend gemaakt, dacht dat dit tot nu toe de beste keuze was aangezien de gewaarborgde rentevoeten (volledige duur contract) van de reeds gestorte bedragen relatief hoog waren. Heb dit een aantal jaren ook gedaan met mijn crystal (ex-natheus) het totale bedrag is genoeg om de eventuele winsdeelname te krijgen.. sindsdien stort ik in het arpe fonds om ook wat in aandelen te hebben (spreiding).
Klopt de bovenstaande redenering zowat? Of spreken de experten mij tegen en moet ik toch iets ondernemen?
Waar vind je die info terug?
Ik heb ook rond 2008 een contract geopend en na een aantal jaar gestopt (toen kwam de optima historie er aan).
Heb het dus slapend gemaakt, dacht dat dit tot nu toe de beste keuze was aangezien de gewaarborgde rentevoeten (volledige duur contract) van de reeds gestorte bedragen relatief hoog waren. Heb dit een aantal jaren ook gedaan met mijn crystal (ex-natheus) het totale bedrag is genoeg om de eventuele winsdeelname te krijgen.. sindsdien stort ik in het arpe fonds om ook wat in aandelen te hebben (spreiding).
Klopt de bovenstaande redenering zowat? Of spreken de experten mij tegen en moet ik toch iets ondernemen?
Ageas en de Chinezen.
Ik vond dit verhaal op MSN. Misschien vind jij het interessant: Ageas stapt in Chinese pensioenverzekeraar - https://www.msn.com/nl-be/financien/nie ... c961&ei=55
Ik vond dit verhaal op MSN. Misschien vind jij het interessant: Ageas stapt in Chinese pensioenverzekeraar - https://www.msn.com/nl-be/financien/nie ... c961&ei=55