Is het verstandig om nu een termijnrekening te openen?
TIP
Re: Is het verstandig om nu een termijnrekening te openen?
Neen; sparen op een "hoogrentende" spaarrekening of gecontroleerd beleggen. Mijn mening.
Als ik overlijd, wordt alles verkocht, volgen er uittredingsvergoedingen, notariskosten en successierechten. Ik weet helaas waarover ik spreek. Dan word ik bijgezet bij mijn echtgenoot en dan worden mijn jonge kinderen volle wezen.
Dat is de harde waarheid dan inderdaad.
Ik zie dat izola bank een betere rente aanbiedt. Ken deze wel niet naar betrouwbaarheid toe.
Ohja als je minderjarige kinderen een termijnrekening openen, kan je dan niet de rente terugvorderen via hun pb aangifte?
Eventueel een mogelijkheid voor hun...
Ik zie dat izola bank een betere rente aanbiedt. Ken deze wel niet naar betrouwbaarheid toe.
Ohja als je minderjarige kinderen een termijnrekening openen, kan je dan niet de rente terugvorderen via hun pb aangifte?
Ik denk dat je gelijk hebt. Dank je voor de tip, ik ga dat zeker terugvorderen voor hen.voodoo schreef: ↑20 mei 2020, 21:22 Dat is de harde waarheid dan inderdaad.
https://www.mijnkapitaal.be/thema/fisca ... gvorderen/
Bij medirect kan je wel pas vanaf 18 jaar een termijnrekening openen.
Gisteren eens vlug de berekening gemaakt, en een termijnrekening op 5 jaar is in mijn situatie (kleine bedragen) niet de moeite waard.
Dus heb ik onmiddellijk het bedrag waar ik momenteel over kan beschikken, naar de maandspaarrekening overgeschreven. (Bedrag aangevuld met vakantiegeld, want ik kan dit momenteel tóch niet besteden waarvoor het bestemd was )
Dit deed ik eerder dan ik eerst voorzien had, om nog van de getrouwheidspremie van 0,65% te kunnen genieten.
Op 27 mei zakken de rentes bij MeDirect en vandaag en morgen (21 en 22 mei) zijn 'bankholidays' (hemelvaartweekend).
Dus vlug zijn is de boodschap.
Zo wat al het relevante hierover is hier in dit topic al mooi vermeld.
Een hier nog niet vermelde reden om een termijnrekening te openen (bvb medirect - 1,50% rente bruto op 5j, dus nu nog 1,05% netto en hopelijk gaat de BV op termijnrekeningen de komende jaren niet verder stijgen boven de 30%) is om niet (te veel) boven het vrijgestelde bedrag aan intresten op gereglementeerde spaarrekeningen te zitten (vrijstelling is €990 in 2020). Want als dat het geval is, knabbelt de fiscus ook aan de opbrengst die daar boven zit (nu 15% belastingen hierop). Als je dan 0,50% rente krijgt op je gereglementeerde spaarrekening(en), dan hou je nog maar 0,425% aan nettorente over op het bedrag aan meerintresten (boven de €990) nadat je die vermeld hebt op je belastingaangifte.
Een hier nog niet vermelde reden om een termijnrekening te openen (bvb medirect - 1,50% rente bruto op 5j, dus nu nog 1,05% netto en hopelijk gaat de BV op termijnrekeningen de komende jaren niet verder stijgen boven de 30%) is om niet (te veel) boven het vrijgestelde bedrag aan intresten op gereglementeerde spaarrekeningen te zitten (vrijstelling is €990 in 2020). Want als dat het geval is, knabbelt de fiscus ook aan de opbrengst die daar boven zit (nu 15% belastingen hierop). Als je dan 0,50% rente krijgt op je gereglementeerde spaarrekening(en), dan hou je nog maar 0,425% aan nettorente over op het bedrag aan meerintresten (boven de €990) nadat je die vermeld hebt op je belastingaangifte.
Gisterenmiddag overgeboekt van KBC naar MeDirect. Het bedrag is vandaag aangekomen. Ik heb al een nieuwe termijnrekening kunnen openen met valutadatum 21/05/2020.Nefertari schreef: ↑21 mei 2020, 10:47Gisteren eens vlug de berekening gemaakt, en een termijnrekening op 5 jaar is in mijn situatie (kleine bedragen) niet de moeite waard.
Dus heb ik onmiddellijk het bedrag waar ik momenteel over kan beschikken, naar de maandspaarrekening overgeschreven. (Bedrag aangevuld met vakantiegeld, want ik kan dit momenteel tóch niet besteden waarvoor het bestemd was )
Dit deed ik eerder dan ik eerst voorzien had, om nog van de getrouwheidspremie van 0,65% te kunnen genieten.
Op 27 mei zakken de rentes bij MeDirect en vandaag en morgen (21 en 22 mei) zijn 'bankholidays' (hemelvaartweekend).
Dus vlug zijn is de boodschap.
NIBC werkt jammer genoeg niet. Ook gisterenmiddag overgeschreven, maar het bedrag staat on hold met memodatum 25/05. Niet iedere bankinstelling hanteert blijkbaar dezelfde afspraken rond bankholidays.