Is het verstandig om nu een termijnrekening te openen?
TIP
Is het verstandig om nu een termijnrekening te openen?
Stel dat ik over een som geld beschik die ik gedurende de eerste vijf jaar niet nodig heb, zou het dan verstandig zijn om die vast te zetten op een termijnrekening van 5 jaar bij MeDirect? Momenteel 1,50% bruto, dus 1,05 netto op jaarbasis. Wat zouden jullie mij aanraden?
Mvg
Lila
Mvg
Lila
Re: Is het verstandig om nu een termijnrekening te openen?
Ja, de rente zal de eerstkomende jaren niet stijgen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Jarenlang heb ik regelmatig kleine(re) bedragen op termijnrekeningen geplaatst. Ik heb er momenteel nog altijd enkele in omloop, die spijtig genoeg stilaan naar hun einde lopen.
Maar momenteel twijfel ik toch om nog geld vast te zetten voor 5 jaar aan een netto-rente van 1,05%.
Het verschil met de MeDirect Maandspaarrekening is niet groot genoeg: het moet al over grote sommen gaan om daar veel winst uit te halen.
In afwachting plaats ik het liever daar aan een rente van (0,05 + 0,65) 0,70% en dan kan ik het telkens na een jaar herbekijken.
Maar momenteel twijfel ik toch om nog geld vast te zetten voor 5 jaar aan een netto-rente van 1,05%.
Het verschil met de MeDirect Maandspaarrekening is niet groot genoeg: het moet al over grote sommen gaan om daar veel winst uit te halen.
In afwachting plaats ik het liever daar aan een rente van (0,05 + 0,65) 0,70% en dan kan ik het telkens na een jaar herbekijken.
Andere mening dan Yaris hier: ik zou het niet doen. Men weet nooit absoluut zeker wat de rente en de inflatie de komende jaren gaan doen. Zelfs al is de kans groot dat de rente laag zal blijven. De opbrengst van 1,05% is te mager voor het risico dat men loopt. De opbrengst compenseert het risico imo onvoldoende. Er zijn nog steeds spaarrekeningen die meer geven dan 0,11%, en dan kan men direct aan zijn geld als er betere opportuniteiten zich aanbieden.
Kan je wat meer uitleg geven over "het risico dat men loopt". Wat bedoel je met "risico"?De opbrengst van 1,05% is te mager voor het risico dat men loopt. De opbrengst compenseert het risico imo onvoldoende.
Volgens mij is er toch geen risico bij een termijnrekening. Of bedoel je dat de rente en/of inflatie de komende jaren aanzienlijk kunnen stijgen?
, stel je zelf.Zelfs al is de kans groot dat de rente laag zal blijven
En spaarrekeningen die meer geven dan 0,11%, maar dat zijn er meestal met hogere GP en dan moet je toch best ook wachten tot die verworven is voor men geld afhaalt en dat voor "betere opportuniteiten" (welke?) aanwendt.
In het najaar heb ik er nog een afgesloten voor een groot bedrag waarvan ik zeker ben dat ik het de eerste 5 jaar niet nodig zal hebben.
Van die 5 jaar intrest aan 1.05% netto ben ik zeker. De andere spaarrekeningen gaan allemaal richting 0,11%.
Van die 5 jaar intrest aan 1.05% netto ben ik zeker. De andere spaarrekeningen gaan allemaal richting 0,11%.
@jeff
Het risico dat men neemt is dat bijv. de inflatie omhoog schiet en dat de rente stijgt. Als je geld dan weg staat aan 1,05% verliest men aan koopkracht. Door de inflatie is je geld immers steeds minder waard.
Het is niet omdat de kans groot is, dat het 100% absoluut zeker is. Daarom loopt men een zeker risico als gebeurt wat ik hierboven schreef. Dat risico wordt imo onvoldoende gecompenseerd door de 1,05%. . Maar dat is iedereen zijn eigen keuze: als u vindt dat die 1,05% voldoende is en u bent er zeker van dat rente en inflatie laag zullen blijven, dan is er niemand die u gaat tegenhouden.
Wat de getrouwheidspremie betreft hebt u een zeker punt. Maar het geld blijft wel steeds beschikbaar. Dat heeft men niet bij een termijnrekening. Daar moet men de volle looptijd altijd volledig uitdoen.
Het risico dat men neemt is dat bijv. de inflatie omhoog schiet en dat de rente stijgt. Als je geld dan weg staat aan 1,05% verliest men aan koopkracht. Door de inflatie is je geld immers steeds minder waard.
Het is niet omdat de kans groot is, dat het 100% absoluut zeker is. Daarom loopt men een zeker risico als gebeurt wat ik hierboven schreef. Dat risico wordt imo onvoldoende gecompenseerd door de 1,05%. . Maar dat is iedereen zijn eigen keuze: als u vindt dat die 1,05% voldoende is en u bent er zeker van dat rente en inflatie laag zullen blijven, dan is er niemand die u gaat tegenhouden.
Wat de getrouwheidspremie betreft hebt u een zeker punt. Maar het geld blijft wel steeds beschikbaar. Dat heeft men niet bij een termijnrekening. Daar moet men de volle looptijd altijd volledig uitdoen.
Denk je dat de banken de rente op spaarboekjes gaan verhoging als de inflatie plots de hoogte in schiet ?
Ik denk het niet.
Ik denk het niet.
@annetje,
Dat beweer ik ook niet. Maar de rente kan wel stijgen. Als de inflatie groter is dan 1,05% verliest men aan koopkracht met de Medirect termijnrekening. Dat wordt iets anders als de rente stijgt, dan verliest men minder aan koopkracht, of haalt men zelfs een rendement positieve reële rente.
Ik heb voldoende ervaring om te weten dat het steeds zo is, dat men de huidige toestand doortrekt naar de toekomst. Het lijkt op dat moment steeds onmogelijk dat het ook anders kan gebeuren. Maar ik ben zelf teveel verrast geweest door het onvoorziene waardoor absolute zekerheden dan toch anders uitdraaien dan wat iedereen voor onmogelijk had beschouwd.
Dat beweer ik ook niet. Maar de rente kan wel stijgen. Als de inflatie groter is dan 1,05% verliest men aan koopkracht met de Medirect termijnrekening. Dat wordt iets anders als de rente stijgt, dan verliest men minder aan koopkracht, of haalt men zelfs een rendement positieve reële rente.
Ik heb voldoende ervaring om te weten dat het steeds zo is, dat men de huidige toestand doortrekt naar de toekomst. Het lijkt op dat moment steeds onmogelijk dat het ook anders kan gebeuren. Maar ik ben zelf teveel verrast geweest door het onvoorziene waardoor absolute zekerheden dan toch anders uitdraaien dan wat iedereen voor onmogelijk had beschouwd.
Dank voor de toelichting met aangebrachte nuances, bvb. inzake beschikbaarheid van het geld. Maar het is inderdaad aan eenieder de keuze te maken die hij/zij voor zichzelf het beste acht en zich het beste bij voelt.MoreOrLess schreef: ↑19 mei 2020, 13:50 @jeff
Het bedrag dat ik vrij heb, is ook nogal groot. Bij maandsparen Max kan slechts 5.000€ per maand ingelegd worden. Dus dat is voor mij niet direct een optie.
Ik heb zelf een maand geleden ook een termijnrekening geopend op 5 jaar voor ongeveer 15% van mijn spaargeld. Het overige deel gebruik ik voor maandsparen, andere spaarrekening en beleggen.
Je moet zelf de oefening maken welke grote uitgaven of financiële tegenslagen (jobverlies, woonsituatie, scheiding, begrafenis,... ) zich kunnen voordoen die onvoorziene kosten kunnen veroorzaken in de komende 5 jaar.
Je schrijft dat het bedrag vrij groot is. Niets belet je om voor het geld wat je 5 jaar kan missen en waar je geen risico mee wil nemen op de beurs, bv. de helft ervan op een termijnrekening te zetten. Dan heb je voor de helft de mogelijke voordelen als nadelen.
Je moet zelf de oefening maken welke grote uitgaven of financiële tegenslagen (jobverlies, woonsituatie, scheiding, begrafenis,... ) zich kunnen voordoen die onvoorziene kosten kunnen veroorzaken in de komende 5 jaar.
Je schrijft dat het bedrag vrij groot is. Niets belet je om voor het geld wat je 5 jaar kan missen en waar je geen risico mee wil nemen op de beurs, bv. de helft ervan op een termijnrekening te zetten. Dan heb je voor de helft de mogelijke voordelen als nadelen.
Het is inderdaad correct dat het verschil tussen lange termijn sparen en de beste spaarrekening relatief klein is maar het verschil in rente is nu zeer klein, maar ik verwacht nog wat rente dalingen de komende maanden / jaren.
Als je ook denk dat die rente de komende jaren niet zal stijgen en je eerder defensief bent met je spaargeld dan lijken mij termijn rekeningen niet zo'n slecht idee.
Ik heb er alvast een paar dagen geleden eentje gestart op 5 jaar. Ik begon het een beetje beu te worden om telkens na te kijken waar ik nu het best naartoe ga om toch maar het beste eruit te kunnen halen.
Met dat bedrag daarin te zetten moet ik daar alvast minder rekening mee houden.
Nu ja, als het is om er €1000 op te zetten is het niet echt de moeite waard inderdaad, maar €1000 zal nergens echt veel opbrengen lijkt mij dan.
Als je ook denk dat die rente de komende jaren niet zal stijgen en je eerder defensief bent met je spaargeld dan lijken mij termijn rekeningen niet zo'n slecht idee.
Ik heb er alvast een paar dagen geleden eentje gestart op 5 jaar. Ik begon het een beetje beu te worden om telkens na te kijken waar ik nu het best naartoe ga om toch maar het beste eruit te kunnen halen.
Met dat bedrag daarin te zetten moet ik daar alvast minder rekening mee houden.
Nu ja, als het is om er €1000 op te zetten is het niet echt de moeite waard inderdaad, maar €1000 zal nergens echt veel opbrengen lijkt mij dan.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Je (naïeve) vertrouwen in onze (r)overheid siert je ...

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
@CN,
Ik heb zelfs nog 10% RV meegemaakt!
En herinner je je nog de VV Strips? De strips die verhandeld werden op de beurs van Verminderde Voorheffing op de dividenden van aandelen?
Dat kan alleen in België: een beursgenoteerd belastingsvoordeel!
Houders van die strips moesten op de dividenden van de daaraan verbonden aandelen geen 25% RV betalen maar 10% minder. Op het einde van hun bestaan werd dat wel een heel stuk minder.
Ik heb zelfs nog 10% RV meegemaakt!
En herinner je je nog de VV Strips? De strips die verhandeld werden op de beurs van Verminderde Voorheffing op de dividenden van aandelen?
Dat kan alleen in België: een beursgenoteerd belastingsvoordeel!
Houders van die strips moesten op de dividenden van de daaraan verbonden aandelen geen 25% RV betalen maar 10% minder. Op het einde van hun bestaan werd dat wel een heel stuk minder.