IWDA/IEMA ideale lange termijn aandelen belegging?
TIP
IWDA/IEMA ideale lange termijn aandelen belegging?
Mijn positie: als belgisch bediende (~35j), wil ik voorzichtigheidshalve zelf wat aanvulling voor mijn pensioen sparen. Ik dacht bv elk kwartaal ETFs te kopen (bv 1/3e van spaarinspanning, naast vastgoed afbetalen, regulier pensioensparen en basis spaarboekje).
Na wat rondkijken, val ik op iShares IWDA en IEMA die de Total Return varianten van respectievelijk MSCI World en Emerging Markets Indices tracken. Lijkt dit jullie verstandig? Mij lijkt het veelbelovend, op voorwaarde: (1) dat de liquiditeit ok blijft op lange termijn; (2) dat de fiscus dit niet afroomt; en (3) dat de tracking error niet te groot wordt
Grote oportuniteit of maak ik mijzelf maar wat wijs?
Na wat rondkijken, val ik op iShares IWDA en IEMA die de Total Return varianten van respectievelijk MSCI World en Emerging Markets Indices tracken. Lijkt dit jullie verstandig? Mij lijkt het veelbelovend, op voorwaarde: (1) dat de liquiditeit ok blijft op lange termijn; (2) dat de fiscus dit niet afroomt; en (3) dat de tracking error niet te groot wordt

Grote oportuniteit of maak ik mijzelf maar wat wijs?

-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: IWDA/IEMA ideale lange termijn aandelen belegging?
Tracker zijn idd zeer mooie producten.
Je kan goed spreiden en dit met een minimale kost (denkt dat ze gemiddelde iets van 0.5% per jaar beheersvergoeding aanreken).
De spread is meestal laag, zeker als je bijvoorbeeld een tracker op de s&p500 koopt. In deze tracker gaan dagelijks 100den miljoenen euro's om.
Je kan goed spreiden en dit met een minimale kost (denkt dat ze gemiddelde iets van 0.5% per jaar beheersvergoeding aanreken).
De spread is meestal laag, zeker als je bijvoorbeeld een tracker op de s&p500 koopt. In deze tracker gaan dagelijks 100den miljoenen euro's om.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: IWDA/IEMA ideale lange termijn aandelen belegging?
Over de opportuniteit durf ik geen uitspraken doen, behalve dat ik twijfels heb over dollarbeleggingen, die toch een serieus muntrisico inhouden.
Wat je vraagjes betreft:
1. de liquiditeit van de meeste ETFs wordt gegarandeert door zgn. liquiditeitsproviders en dus niet noodzakelijk door de klanten die kopen/verkopen. Je moet controleren of je ETF hier onder valt.
http://www.euronext.com/editorial/wide/ ... 11-NL.html
2. de normale regels gelden qua fiscaliteit. Gezien deze ETFs geen dividend uitkeren, zit je wellicht wel goed.
3. tracking errors zijn eigen aan ETFs, maar vooral een risico bij grondstoffen (commodities) en minder bij andere ETFs.
Wat je vraagjes betreft:
1. de liquiditeit van de meeste ETFs wordt gegarandeert door zgn. liquiditeitsproviders en dus niet noodzakelijk door de klanten die kopen/verkopen. Je moet controleren of je ETF hier onder valt.
http://www.euronext.com/editorial/wide/ ... 11-NL.html
2. de normale regels gelden qua fiscaliteit. Gezien deze ETFs geen dividend uitkeren, zit je wellicht wel goed.
3. tracking errors zijn eigen aan ETFs, maar vooral een risico bij grondstoffen (commodities) en minder bij andere ETFs.