IWDE
TIP
IWDE
Waarom lees ik altijd over IWDA en nooit over IWDE
Normaal gezien zou de huidige berenmarkt (op termijn) de mogelijkheid moeten bieden om koopjes te doen. Door de steeds dalende euro ten opzichte van de dollar neutraliseert dit echter voor een groot gedeelte de daling van de Amerikaanse markten. Goed voor bestaande beleggingen in bijv. IWDA, maar minder goed om nog eens stevig in te stappen.
Hoe staan jullie tegenover de aankoop van IWDE tijdens deze zwakke eurotijden?
Als ik het goed begrijp zou ik via IWDE toch gebruik kunnen maken van de correctie op de Amerikaanse markten zonder afgestraft te worden als de euro op een gegeven moment terug zou versterken... De hogere kosten voor deze hedged versie van IWDA zijn natuurlijk een nadeel.
Alle input, opmerkingen, info van harte welkom! Ik kan er enkel van leren!
Groetjes
Gunter
Normaal gezien zou de huidige berenmarkt (op termijn) de mogelijkheid moeten bieden om koopjes te doen. Door de steeds dalende euro ten opzichte van de dollar neutraliseert dit echter voor een groot gedeelte de daling van de Amerikaanse markten. Goed voor bestaande beleggingen in bijv. IWDA, maar minder goed om nog eens stevig in te stappen.
Als ik het goed begrijp zou ik via IWDE toch gebruik kunnen maken van de correctie op de Amerikaanse markten zonder afgestraft te worden als de euro op een gegeven moment terug zou versterken... De hogere kosten voor deze hedged versie van IWDA zijn natuurlijk een nadeel.
Groetjes
Gunter
Re: IWDE
Ik heb me er even een klein beetje in verdiept. Het idee van hedgen ben ik op zich niet op tegen, maar
IWDA (TER 0,20%) en IWDE (TER 0,55%).
Als zuinige Hollander vind ik die 0,35% te duur. Ik heb hoe dan ook een portfolio bestaande uit een hoop USD en EUR. Nu de Euro zo laag staat, koop ik gewoon wat EUR met mijn USD.
IWDA (TER 0,20%) en IWDE (TER 0,55%).
Als zuinige Hollander vind ik die 0,35% te duur. Ik heb hoe dan ook een portfolio bestaande uit een hoop USD en EUR. Nu de Euro zo laag staat, koop ik gewoon wat EUR met mijn USD.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Er zijn vele manieren om te speculeren op muntvolatiliteit, het komt er altijd op neer om op het juste moment in te stappen en uit te stappen.
De kosten van deze zijn: hogere lopende kosten, de kost van de futures en hedging contracten= het verschil in rentekoersen, 2x tob, 2x transactiekosten,
Vergeten ook niet dat de meeste bedrijven heel.internationaal zijn, en dat er ook zoiets is als PPP
De kosten van deze zijn: hogere lopende kosten, de kost van de futures en hedging contracten= het verschil in rentekoersen, 2x tob, 2x transactiekosten,
Vergeten ook niet dat de meeste bedrijven heel.internationaal zijn, en dat er ook zoiets is als PPP
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik bekijk het meer op de lange termijn. Ik zie het juist als een voordeel dat ik ook beleg in andere munten.
De kostprijs van hedging is dus voor mij eerder een verloren kost. (Speculeren op wisselkoersverschillen dat doe ik dus niet.)
De kostprijs van hedging is dus voor mij eerder een verloren kost. (Speculeren op wisselkoersverschillen dat doe ik dus niet.)
Een deel overhevelen naar IWDE is zo geen slecht idee. Gijsels van BNP raadt zijn cliënten aan om wat dollars te kopen als ze laag staan en wat te verkopen als ze hoog staan. Voorspellen van de koers is onmogelijk. Je kan alleen nu vaststellen dat de dollar in 20 jaar niet zo hoog gestaan heeft tov de euro. En zo kan je inderdaad eigenlijk de msci world meer dan 10% goedkoper aankopen nu via IWDE. Ik ga zelf binnen een termijn van enkele weken mikken op een verdeling 1/3 IWDE en 2/3 IWDA. Maar die IWDE is zeker maar tijdelijk.
Op lange termijn (5+ jaar) is IWDE geen goede keuze.
Op lange termijn (5+ jaar) is IWDE geen goede keuze.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat klopt toch niet? Je krijgt ook wel 10% minder waarde (=de waarde van de aandelen die achter IWDE zitten) tov de waarde van 1 IWDA.
1 IWDE is 10% minder waarde dan 1 IWDA.
Je kunt hoogstens zeggen dat degene die in het begin IWDE gekocht heeft, 10% verloren is door zijn wens het USD risico te hedgen tov EUR. De hedging is gewoon verkeerd uitgedraaid. Die persoon is de stijging van de USD kwijt.
Dat is het hele punt van IWDE: je bent beschermd tegen de daling van de USD. Maar je profiteert niet van de stijging van de USD.
Als je wilt beschermd zijn tegen de daling van de USD, en toch wilt profiteren van de stijging van de USD, dan moet je IWDA kopen en daarnaast opties (dan betaal je wel een premie die je kwijt bent, dit is als een verzekeringspremie)
Het is inderdaad niet helemaal juist gezegd. Je krijgt natuurlijk evenveel waarde aan onderliggende aandelen. Je kan nu de dollarstijging “vastklikken” door een deel naar IWDE te verhuizen. Over een paar jaar gaat het over meer dan 10% trouwens. We komen van 1.6. Voor de duidelijkheid: ik doe geen voorspelling over het verdere verloop van de EUR/USD.
-
- Verbannen Gebruiker
Nee hoor. De IWDE is 10% minder waard omdat er 10% in de zakken van de bank verdwenen is die hedget.
Dat klopt dan weer wel. Op korte termijn. Op lange termijn sijpelt er geld weg uit jouw IWDE.Je kan nu de dollarstijging “vastklikken” door een deel naar IWDE te verhuizen.
Aangezien de USD op en neer gaat, zelfs als hij in een dalende trend zit, dan verlies je. Precies omdat hedging in 1 richting werkt: beschermt tegen verlies; je profiteert niet van stijging.
Stel. Je belegt vandaag 100.000 euro in IWDA, en 100.000 euro in IWDE. De EUR is nu 1,0063 USD.
De dollar gaat stijgen en dalen, elke dag het ene op het andere. Soms in een dalende trend soms in een stijgende trend
Als over 5 of 10 jaar de EUR weer 1,0063 USD staat, dan zal jouw IWDE belegging meerdere procenten minder waard zijn dan jouw IWDA.
En 5 of 10 jaar later weer gelijk? Opnieuw weer meerdere procenten achter. Extra.
En zo sijpelt waarde weg door te hedgen.
Je kunt gokken: regelmatig switchen tussen IWDA en IWDE. Maar dat is gokken. Dan kun je evengoed switchen tussen USD en EUR en hopen dat je goed gokt
Incorrect, de waarde van IWDE komt overeen met de waarde van de assets die het fonds aanhoud; nl: dezelfde aandelen als IWDA (in dezelfde verhoudingen) en een reeks contracten ivm de currency hedges.VLblokpate schreef: ↑12 juli 2022, 18:18Nee hoor. De IWDE is 10% minder waard omdat er 10% in de zakken van de bank verdwenen is die hedget.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
YTD:
IWDA -9,69
IWDE (EUR hedged) -17.99
het verschil komt door:
- de dalende Euro
- de beheerskosten van de hedging
- de kosten van de contracten die gebruikt werden voor de hedging.
Als de Euro terug stijgt / de dollar daalt dan zullen de resultaten omgekeerd zijn.
IWDA -9,69
IWDE (EUR hedged) -17.99
het verschil komt door:
- de dalende Euro
Als de Euro terug stijgt / de dollar daalt dan zullen de resultaten omgekeerd zijn.
Als je vandaag voor 1000 euro IWDE koopt krijg je exact evenveel stukken van Apple, Amazon etc als wanneer je voor 1000 euro IWDE koopt.
Die 10% dat er nu extra af is tov IWDA is inderdaad waarschijnlijk naar een bank gegaan. Of een andere grote tegenpartij.
Stijgt de euro nu 10% dan moet die tegenpartij die betalen aan IWDE.
Na aftrek van de kosten inderdaad zoals je zegt. En die zijn hoog, dat heb ik hier ook al enkele keren gezegd (tot zo’n 2% per jaar). Daarom vreet de IWDE op lange termijn je rendement op, dat klopt.
Op korte termijn kan je nu wat winst nemen door een stukje van IWDA te ruilen voor IWDE. Dat is voor mij niet gokken maar eerder sell high en misschien een wat betere risicospreiding voor mijn portefeuille. Zoals gezegd niet voor de lange termijn en maar voor een stukje.
Die 10% dat er nu extra af is tov IWDA is inderdaad waarschijnlijk naar een bank gegaan. Of een andere grote tegenpartij.
Stijgt de euro nu 10% dan moet die tegenpartij die betalen aan IWDE.
Na aftrek van de kosten inderdaad zoals je zegt. En die zijn hoog, dat heb ik hier ook al enkele keren gezegd (tot zo’n 2% per jaar). Daarom vreet de IWDE op lange termijn je rendement op, dat klopt.
Op korte termijn kan je nu wat winst nemen door een stukje van IWDA te ruilen voor IWDE. Dat is voor mij niet gokken maar eerder sell high en misschien een wat betere risicospreiding voor mijn portefeuille. Zoals gezegd niet voor de lange termijn en maar voor een stukje.
Voorlopig moet je zeker nog niet hedgen, eenmaal de Euro terug sterker wordt tegenover de dollar, ga je met die IWDE wel beter af zijn. Nu doe je profijt met IWDA, een verzwakkende euro 'compenseert' een deel van het verlies.Gunter123 schreef: ↑11 juli 2022, 23:13 Waarom lees ik altijd over IWDA en nooit over IWDE
Groetjes
Gunter
-
- Verbannen Gebruiker
Op korte termijn wel. Maar op lange termijn blijft er geld wegsijpelen door de hedging: niet enkel door de 2 kosten die je opsomt, maar omdat hedging in 1 richting werkt.B7H4long schreef: ↑12 juli 2022, 18:46 YTD:
IWDA -9,69
IWDE (EUR hedged) -17.99
het verschil komt door:
- de dalende Euro
Hedging als belegger is goed voor korte tijd. Als het deel uitmaakt van je strategie, geef je elk jaar enkele procenten rendement weg
De echte kosten zijn klein.VLblokpate schreef: ↑12 juli 2022, 18:51 Hedging als belegger is goed voor korte tijd.
Als het deel uitmaakt van je strategie, geef je elk jaar enkele procenten rendement weg
Het resultaat hangt enkel af van de evolutie van de wisselkoersen, en de verschillen in de rentes. Het kan zijn dat je jaren winst maakt - bvb 2000-2008 zou je een goede winst opgeleverd hebben
-
- Verbannen Gebruiker