jaarafrekening energie
Re: jaarafrekening energie
Dat was weer erg ongenuanceerd van Maria..KomaanBeurs schreef: ↑17 oktober 2022, 12:33Schitterend. De alleenstaande wordt kaalgeplukt ten voordele van het koppel door de Vlaamse gezins- en premiepolitiek maar dat doet er niet toe.m-peeters schreef: ↑17 oktober 2022, 08:40
Zie mijn voorbeelden over bruto/netto loonberekening:
- iemand met bruto 2000 euro/maand, houdt netto 1734 euro over —> dus 266 euro/m aan belastingen en SZ
- iemand met bruto 6000 euro/maand, houdt netto 3255 euro over —> dus 2745/m aan belastingen en SZ
3 x zoveel bruto verdienen, betekent 10 x zoveel belastingen SZ mogen betalen.
We mogen ook niet vergeten dat die met meer brutoloon andere voordelen in natura krijgt (vaak) zoals een auto, tankkaart , telefoon, abonnement, vergoedingen voor representatie en al die troela terwijl die van 2000 bruto per maand dat allemaal zelf mag kopen van zijn klein loon. Dat voordeel moet in BE uiteraard redelijk belastingsvrij verlopen want anders is de concurrentiepositie verloren van onze bedrijven. Het zal wel zijn. Rijk zorgt voor rijk maar nooit voor arm.
Om het allemaal wat rechtvaardiger te maken : laat ons voor die hogere loonklasse alle voordelen aangeven a 90 % van hun waarde in de belastingen. Omdat het anders niet eerlijk is uiteraard.
En zo kan men meteen zien wie hier momenteel de profiteurs zijn.
Ik heb als werkende mens in ieder geval niet de tijd om alle voorgaande zever te lezen, laat staan ook zo'n verhalen neer te pennen.
Prettige dag nog verder
Ik heb als werkende mens in ieder geval niet de tijd om alle voorgaande zever te lezen, laat staan ook zo'n verhalen neer te pennen.
Prettige dag nog verder
Mem houdt eerst 14% af voor sociaal zekerheid van ons brutoloon, en daarna de belastingen volgens de schijven met eerste schijf van 25%. Bij bruto wedde van 2000€ verlies men ook 39% en de prijs van het brood blijf het zelfde voor iedereen.haelewyn schreef: ↑17 oktober 2022, 15:14Dat was weer erg ongenuanceerd van Maria…KomaanBeurs schreef: ↑17 oktober 2022, 12:33
Schitterend. De alleenstaande wordt kaalgeplukt ten voordele van het koppel door de Vlaamse gezins- en premiepolitiek maar dat doet er niet toe.
https://financeinfo.be/belastingen/belastingschijven/
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Och weet je, ik zal nooit begrijpen dat bepaalde mensen andere mensen genadeloos afkraken zonder enige vorm van empathie, zonder ook maar te proberen te verplaatsen in hun situatie. Of het een gebrek aan opvoeding is of in hun aard ligt, weet ik niet. Herinnert mij aan wat de psycholoog zei bij de Nuremberg-processen.haelewyn schreef: ↑17 oktober 2022, 14:16Met jou kom ik nog overeen !KomaanBeurs schreef: ↑17 oktober 2022, 13:16
Ik heb de indruk dat @haelewyn er alles aan doet om ondanks tegenslag en afwijzing, te werken hoewel het voor hem allesbehalve evident is. Dat kraak jij af terwijl jij nooit problemen kende?
Net zo kan je de stelling op de korrel nemen (wat ik niet eens deed) dat 'iemand' een ander verwijt dat hij zich superieur waant of opstelt maar wel komt stoefen met een perfect werkend lijf dat hem / haar al 30 jaar zonder onderbreking in staat stelt om te werken...
En die dat perfect werkend lijf dan als een prestatie of verwezenlijking weergeeft tov iemand die toevallig een ander maar niet perfect werkend lijf heeft. En er nog bij laat uitschijnen dat die andere zich zou moeten schamen
Daar was ik nog niet eens over doorgegaan.
Maar je kan niet iedere eikel oprapen die van de boom valt, nietwaar ?
Af en toe moet je die gevallen eikel gewoon op de grond kunnen laten (zien) liggen en gewoon doorgaan met je dag. Of er nooit iets gebeurd en gezegd is.
Oh oh oh ... Wat zijn ze toch lekker superieur he ?
Ik zou nooit stelen. Als een alleenstaande vader geen werk vindt, geen geld heeft, er geen sociale zekerheid bestaat, en het kind huilt van de honger, begrijp ik dat die man steelt. Tot die denkoefening lijkt niet iedereen in staat. Ik begrijp ook niet hoe mensen geen medelijden hebben met mensen in nood.
Ik hoop dat het goed komt voor jou en jouw kameraad.
Laatst gewijzigd door KomaanBeurs op 17 oktober 2022, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Hij kan al zien van thuis (of op 't werk ?) wie er hier de profiteurs zijn... Jaja, typtisch he.
Gebrek aan empathie en teveel vertrouwen in het eigen gelijk en in de mening van BDW ? Dan zie je met je ogen dicht alle profiteurs in je dromen voorbij komen.
Ik denk dat het eerder is van : ik krijg geen gelijk, ik kan mijn gelijk niet halen, dan praat ik niet meer met jullie.
OF : 'ik moet de zever van jullie niet lezen maar jullie wel die van mij'.
Inderdaad, het verkeerde werk. Ik pen die verhalen gewoon grotendeels neer terwijl ik aan het werken ben.
Moet daar ook nog kritiek op komen van het clubje van hopeloze kwieten a la 'iedereen die niet is of denkt zoals ik is een profiteur' ?
Tja. Van mij ook nog een goeiedag gewenst uiteraard. Vooral aan alle mensen van goede wil. Aan die van slechte wil wat minder
Gebrek aan empathie en teveel vertrouwen in het eigen gelijk en in de mening van BDW ? Dan zie je met je ogen dicht alle profiteurs in je dromen voorbij komen.
Ik denk dat het eerder is van : ik krijg geen gelijk, ik kan mijn gelijk niet halen, dan praat ik niet meer met jullie.
OF : 'ik moet de zever van jullie niet lezen maar jullie wel die van mij'.
Inderdaad, het verkeerde werk. Ik pen die verhalen gewoon grotendeels neer terwijl ik aan het werken ben.
Moet daar ook nog kritiek op komen van het clubje van hopeloze kwieten a la 'iedereen die niet is of denkt zoals ik is een profiteur' ?
Tja. Van mij ook nog een goeiedag gewenst uiteraard. Vooral aan alle mensen van goede wil. Aan die van slechte wil wat minder
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als ik werk heb ik ook daar geen tijd voor. Enigste is dat ik denk ik wel soms iets te hard voor mezelf ben.
Als je eerst je mening komt ventileren op een forum , daarna klaagt dat je geen tijd hebt om antwoorden te lezen of schrijven... Daaruit concludeert dat anderen profiteurs zijn..
Wat doe je dan op een forum ?
Een flinke kerel als dat zou imho beter voor de spiegel tegen zichzelf staan zagen !
Wat doe je dan op een forum ?
Een flinke kerel als dat zou imho beter voor de spiegel tegen zichzelf staan zagen !
Sorry dat ik een tijdje afwezig was … maar ik moest werken. Kwestie van mijn persoonlijke bijdrage te doen aan de SZ en belastingen ….vdcDirk schreef: ↑17 oktober 2022, 15:56Mem houdt eerst 14% af voor sociaal zekerheid van ons brutoloon, en daarna de belastingen volgens de schijven met eerste schijf van 25%. Bij bruto wedde van 2000€ verlies men ook 39% en de prijs van het brood blijf het zelfde voor iedereen.
Ik heb blijkbaar wat gemist … of toch ook weer niet.
Goed, ik reageer enkel nog op redelijke opmerkingen.
Dirk, je hebt gelijk wat de marginale aanslagvoeten en bijhorend inkomensgrenzen betreft maar je vergeet de belastingvrije som: de eerste 9.050 euro is belastingvrij (eventueel nog te verhogen indien personen ten laste). Ook kan je ofwel je kosten bewijzen of de forfaitaire kostenaftrek nemen. De bijdrage voor SZ bedraagt normaliter 13,07%.
Mijn simulaties over de bruto/netto loonberekening zijn afkomstig van jobat.be. Daar vind je hiervoor een tool:
- iemand met bruto 2000 euro/maand, houdt netto 1734 euro over —> dus 266 euro/m aan belastingen en SZ
- iemand met bruto 6000 euro/maand, houdt netto 3255 euro over —> dus 2745/m aan belastingen en SZ
Hierbij is dus al rekening gehouden met SZ en belastingen.
Wat de prijs van het brood betreft: iedereen een gelijk loon is een mooi maar enkel theoretisch principe. Wie gaat nog in de petrochemie werken of een leidinggevende functie uitoefenen als je toch geen euro meer verdient als in een andere, meer plezante job?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
m-peeters schreef: ↑17 oktober 2022, 19:14vdcDirk schreef: ↑17 oktober 2022, 15:56
Mem houdt eerst 14% af voor sociaal zekerheid van ons brutoloon, en daarna de belastingen volgens de schijven met eerste schijf van 25%. Bij bruto wedde van 2000€ verlies men ook 39% en de prijs van het brood blijf het zelfde voor iedereen.
Ik heb blijkbaar wat gemist … of toch ook weer niet.
Goed, ik reageer enkel nog op redelijke opmerkingen.
Oogkleppen dicht voor elk redelijk argument dat zijn visie niet bevestigt.
Fantastisch. Daar kunnen sociologen een boek over schrijven.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Wat heb je tegen petrochemie?m-peeters schreef: ↑17 oktober 2022, 19:14Wat de prijs van het brood betreft: iedereen een gelijk loon is een mooi maar enkel theoretisch principe. Wie gaat nog in de petrochemie werken of een leidinggevende functie uitoefenen als je toch geen euro meer verdient als in een andere, meer plezante job?vdcDirk schreef: ↑17 oktober 2022, 15:56
Mem houdt eerst 14% af voor sociaal zekerheid van ons brutoloon, en daarna de belastingen volgens de schijven met eerste schijf van 25%. Bij bruto wedde van 2000€ verlies men ook 39% en de prijs van het brood blijf het zelfde voor iedereen.
Jaja, de job van een leidinggevende is minder tof dan die van een postbode, of iemand die de hele dag door data-analyse doet.
Waar haal je het?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Door af en toe te pauzeren, stijgt je productiviteit. Doe ik ook.Timoootjex schreef: ↑17 oktober 2022, 17:56 Als ik werk heb ik ook daar geen tijd voor. Enigste is dat ik denk ik wel soms iets te hard voor mezelf ben.
Vreemde gevolgtrekking, en fout. Dat beweer ik nergens, en in deze post spreek ik dat tegen. Ik heb wel een zeer uitgesproken mening over zwangere vrouwen en moeders.KomaanBeurs schreef: ↑17 oktober 2022, 13:00 Uit je betoog leid ik af dat volgens jou een net bevallen moeder een dikke profiteur is.
Ik beweer dat het profitariaat veel dieper gaat en veel complexer is. Als je dat gevolg had getrokken uit die post zou dat een sterk staaltje van gevolgtrekking zijn.
Verder valt het in maatschappelijke discussies altijd heel erg op dat er heel voorzichtig om de olifant in de kamer heen gedanst wordt. Bepaalde zaken worden gewoon niet genoemd omdat dat politiek niet-correct is. Laten we zeggen dat als een vat half of bijna vol is, je in feite geen maatregelen hoeft te nemen tegen het overlopen van dat vat. Maar als er geen problemen zijn, heeft heel dat uit de kluiten gewassen profitariaat van een praatbarak geen bestaansrecht. Dus wat doet die praatbarak? Zorgen dat dat vat vol is en overloopt, terwijl geen enkel lapmiddel voor een groter vat kan zorgen en je dus altijd met lekken gaat zitten. Goed voor die praatbarak en ander profitariaat. Slecht voor de burger, en dan vooral de netto-betaler. Vandaar de termen netto-ontvangers en netto-betalers. Iedereen bevindt zich in één van die twee kampen, zonder uitzondering.
Haelewyn wordt hier flink door de gehaktmolen gehaald, maar het is niet omdat je 30 jaar (ik weet niet hoeveel jaar dus gewoon een arbitrair getal) dopgeld getrokken hebt dat je een profiteur of netto-ontvanger zou zijn. Het zou kunnen, maar het zou net zo goed niet kunnen. Verder betaalt iedere werkende (op de ramptenarij na want dat zijn per definitie netto-ontvangers vanaf dag 1) een veel te dure verzekering voor onverhoopte tegenslagen. Wanneer die verzekering dan tussen moet komen, kan je de verzekerde onmogelijk een profiteur noemen omdat vadertje staat haar financiën niet op orde heeft (lees door ramen en deuren naar buiten aan het profitariaat), ongeacht of die verzekerde 1 dag of 50 jaar een kaviaarspremie van afpersingsniveau afgedokt heeft.
Wat die net bevallen moeder betreft. Wel, die hoort aan de haard en voltijds voor die kleine te zorgen. De vader van die kleine hoort voor brood op de plank te zorgen. Dat dit in de meeste gevallen niet meer kan van één loon geeft aan hoe diep verziekt deze samenleving is, en hoe machtig die praatbarak geworden is.
Gewoon de mening verkondigen dat een vrouw met kinderen aan de haard hoort en hoort te doen wat een moeder hoort te doen, is al voldoende voor hysterische en in waanzin gefundeerde reacties. Dus al bij voorbaat een onmogelijke discussie.
Als we dan nog het feit erbij nemen dat veel vrouwen vrijwillig al een heel regiment over zich heen hebben gehad en op een avondje uit zoveel drinken en met zoveel mannen aanpappen dat ze 9 maanden later niet kunnen zeggen wie van de drie (of meer) de vader zou kunnen zijn, weten we dat we het roer helemaal los gelaten hebben.
Niet dat ik mannen vrijpleit, want wat voor klein miezerig ventje laat bij zoiets zijn zaad achter? Duidelijk meer dan genoeg, gezien de stand van zaken.
Dat dit allemaal nota bene ook nog normaal gevonden wordt in deze door en door zieke samenleving, geeft aan dat de praatbarak meer en meer bepaalt wat mensen denken en doen.
Wat was de topic titel ook weer? Oh ja, jaarafrekening energie. Zal die praatbarak en het profitariaat die rekening wel gaan bepalen, en die rekening zal net hoog genoeg liggen om het plebs nog meer afhankelijk te maken.
Een verhaal met ganzen, winter en boer komt me nu voor de geest. De boer gaf die ganzen een gemakkelijke brok. De ganzen vonden het niet meer nodig zelf naar eten op zoek te gaan. En toen de winter kwam vonden ze het ook niet nodig naar het zuiden te trekken, want hun korrel lag lekker gemakkelijk voor hun snavel. De boer heeft heel de winter vette ganzenlever geslurpt.
Ieder dier moet doen wat de natuur ingeeft, ook de mens, anders loopt het onvermijdelijk verkeerd af.
Nee hoor, ik kies ervoor om productief te zijn en wordt daar ook royaal voor beloond. Maar dat is iets wat jullie beroepsprofiteurs inderdaad nooit zullen begrijpen.
-
- Sr. Member
- Contacteer: