Jaarlijks herzienbare rente en referte index
TIP
Re: Jaarlijks herzienbare rente en referte index
Voor mij ook
Ik doe dit jaar een gedeeltelijke afbetaling, mijn 1e 10j is voorbij, waardoor mijn fiscale korf daalt vanaf volgend jaar...
Ik heb dat ook ooit gedaan maar heb hier spijt van gehad achteraf bekeken.
De redenen:
1) ik heb mijn ssv op voorhand betaald, nooit een herberekening gekregen of dergelijke
2) ik sta nu op +- 1%. er zijn andere veilige spaarmogelijkheden waar je meer intresten krijgt.
3) toen ik mijn investeringspand kocht moest ik meer lenen, aan een vaste rentevoet die toen 2x zo hoog was als mijn variabele voor mijn woning.
Nuja ik had toen wat geld van mijn ouders gekregen met de uitdrukkelijke wens om mijn maandlasten te verlagen. Kon dan moeilijk al direct afkomen met ik ga in dit of dit investeren...
1) en 2) heb ik ook, identiek.voodoo schreef: ↑14 augustus 2018, 11:44Ik heb dat ook ooit gedaan maar heb hier spijt van gehad achteraf bekeken.
De redenen:
1) ik heb mijn ssv op voorhand betaald, nooit een herberekening gekregen of dergelijke
2) ik sta nu op +- 1%. er zijn andere veilige spaarmogelijkheden waar je meer intresten krijgt.
3) toen ik mijn investeringspand kocht moest ik meer lenen, aan een vaste rentevoet die toen 2x zo hoog was als mijn variabele voor mijn woning.
Nuja ik had toen wat geld van mijn ouders gekregen met de uitdrukkelijke wens om mijn maandlasten te verlagen. Kon dan moeilijk al direct afkomen met ik ga in dit of dit investeren...
MAAR, andere spaarmogelijkheden die meer opbrengen, ik hou nogal van veilige beleggingen, dus heb niet direct dingen die mij meer opbrengen dan 1% ...
Investeringspand is hier niet direct aan de orde...
Maar terwijl ik dit bericht aan het tokkelen ben maak ik me de bedenking dat ik het hele bedrag, meer dan het vullen van de fiscale korf, ter beschikking heb aan 0,9% (+/-). Stel dat ik dat hele bedrag aan 1% zou zetten op de ME12 (niet meer mogelijk nu, dat weet ik) heb ik sowieso al 0,1% winst, of zie ik iets over het hoofd?
Het is natuurlijk ook wel leuk om de maandelijkse last te zien zakken van 507euro naar 380euro... Maar winst is nog leuker...
1 van de 3 mogelijkheden die ik heb is devolgende:
- U kunt de rente voor een kortere of langere periode vastklikken door om te schakelen naar een andere
variabele kredietformule
Wat betekent deze eigenlijk? Kan ik mijn 0,91% vastklikken en dan naar een 5/5/5 lening gaan? Ook met 0,91%?
Zo interpreteer ik het, maar dat zal wel mis zijn zeker?
- U kunt de rente voor een kortere of langere periode vastklikken door om te schakelen naar een andere
variabele kredietformule
Wat betekent deze eigenlijk? Kan ik mijn 0,91% vastklikken en dan naar een 5/5/5 lening gaan? Ook met 0,91%?
Zo interpreteer ik het, maar dat zal wel mis zijn zeker?
Heb dat ook ooit eens gevraagd. Dan krijg je de herzieningsrentevoeten.
Ik zou dat nu niet doen, maar je kan altijd eens informeren bij je bank natuurlijk.
Ik zou dat nu niet doen, maar je kan altijd eens informeren bij je bank natuurlijk.
Net terug van de bank.
Wat is het geworden: gedeeltelijke vroegtijdige afbetaling van +/- 1500euro + verlenging van looptijd naar het maximum terug... Hierdoor betaal ik vanaf september 380euro/maand tot 2039.
Ze probeerde me natuurlijk richting beleggingen te duwen, maar dat heb ik afgewimpeld.
Nu heb ik dus maximaal fiscaal voordeel voor de maximale termijn. De rente zal in tussentijd wel weer stijgen, maar dat bekijken we dan weer van jaar tot jaar....
Nu op zoek naar een veilige spaarrekening of misschien toch belegging...
Heb jij al beslist voodoo?
Wat is het geworden: gedeeltelijke vroegtijdige afbetaling van +/- 1500euro + verlenging van looptijd naar het maximum terug... Hierdoor betaal ik vanaf september 380euro/maand tot 2039.
Ze probeerde me natuurlijk richting beleggingen te duwen, maar dat heb ik afgewimpeld.
Nu heb ik dus maximaal fiscaal voordeel voor de maximale termijn. De rente zal in tussentijd wel weer stijgen, maar dat bekijken we dan weer van jaar tot jaar....
Nu op zoek naar een veilige spaarrekening of misschien toch belegging...
Heb jij al beslist voodoo?
Ik kan mijn lening online aanpassen. Heb het bedrag voor fiscaal voordeel geoptimaliseerd, maar heb over het hoofd gezien dat mijn groene lening voor zonnepanelen ook in te brengen is. Denk ik toch ..
Ja dus mijn termijn nog wat langer kunnen nemen ...
Heb nu nog een lening die momenteel 14k openstaat, over 4 jaar nog. Kan ofwel 275 per maand zo houden, het bedrag naar 550 brengen of naar 150. Of ineens de lening vervroegd terugbetalen. Of gedeeltelijk vervroegd terugbetalen...
Wel slim wat je gedaan hebt meonline! Beste keuze die je kon maken. Het ergste wat u nu kan overkomen is dat de rente daalt
Ja dus mijn termijn nog wat langer kunnen nemen ...
Heb nu nog een lening die momenteel 14k openstaat, over 4 jaar nog. Kan ofwel 275 per maand zo houden, het bedrag naar 550 brengen of naar 150. Of ineens de lening vervroegd terugbetalen. Of gedeeltelijk vervroegd terugbetalen...
Wel slim wat je gedaan hebt meonline! Beste keuze die je kon maken. Het ergste wat u nu kan overkomen is dat de rente daalt
Dan korten we de looptijd weer in...
Maar deze rentes zullen niet lang meer duren vrees ik... Zou te mooi zijn om waar te zijn
Maar deze rentes zullen niet lang meer duren vrees ik... Zou te mooi zijn om waar te zijn
Dat zeiden ze 8jaar geleden ook toen ik mijn lening aanging...
Net gebeld met kbc life.
Zij raden mij aan om een andere, investeringslening op 25 jaar, vervroegd terug te betalen.
Daar is de rente 2,3 procent. Nu heb ik weer iets opmover wakker te liggen
Zij raden mij aan om een andere, investeringslening op 25 jaar, vervroegd terug te betalen.
Daar is de rente 2,3 procent. Nu heb ik weer iets opmover wakker te liggen
2,3%... Mja, niet onlogisch dat ze dat voorstellen als je toch geld 'over' hebt...
Ja dat is waar, Meonline.
Voordelen om op die lening van 25 jaar terug te betalen:
-Minder rente
- minder aflossen gedurende nog 22 jaar
- minder schuldsaldoverzekering die per trimester wordt ingehouden
Nadelen:
- verbrekingsvergoeding van 3 maanden op het bedrag dat ik terugbetaal
- minder fiscaal voordeel (in PB belast op verhoogd geïndexeerd KI, maar mag intresten in aftrek nemen)
- slechts +/- 80 euro per maand voordeel ipv 275 bij vervroegde terugbetaling andere lening
Voordelen om op die lening van 25 jaar terug te betalen:
-Minder rente
- minder aflossen gedurende nog 22 jaar
- minder schuldsaldoverzekering die per trimester wordt ingehouden
Nadelen:
- verbrekingsvergoeding van 3 maanden op het bedrag dat ik terugbetaal
- minder fiscaal voordeel (in PB belast op verhoogd geïndexeerd KI, maar mag intresten in aftrek nemen)
- slechts +/- 80 euro per maand voordeel ipv 275 bij vervroegde terugbetaling andere lening