Jardine
TIP
Re: Jardine
http://www.jardines.com/assets/files/Ne ... 60225a.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
@laeka: ik begrijp uw smiley niet goed, er is volgens mij geen reden tot juichen:
- EPS -22%
- DPS -19%
Als je dan weet dat vooral Astra 'goed' is voor 33% van de winst van Strategic dan belooft dat niet veel goeds. HKL en DF zullen veel moeten ophalen. Moeilijk, maar niet onmogelijk.
Ik denk evenwel niet dat het Strategic dividend zal beknot worden.
- EPS -22%
- DPS -19%
Als je dan weet dat vooral Astra 'goed' is voor 33% van de winst van Strategic dan belooft dat niet veel goeds. HKL en DF zullen veel moeten ophalen. Moeilijk, maar niet onmogelijk.
Ik denk evenwel niet dat het Strategic dividend zal beknot worden.
Vandaag publiceerde Jardine Lloyd Thompson haar resultaten voor het boekjaar 2015. JLT is voor 42% in handen van JM (die op haar beurt 83% van JS controleert)
De resultaten zijn bemoedigend, ook al staan er rode cijfers in.
Het bijzonderste voor JS is dat het dividend opgetrokken wordt met 6% tot 30.6 GBp - en dit komt dus onrechtstreeks ook JS ten goede.
Het zakencijfer steeg met 5% (6% bij gelijke muntwaarde)
-het segment "werknemers voordelen" daalde met 6% in de UK - mede 'dank zij' nieuwe taksen. Internationaal groeide het segment met 7%
-het segment 'risico verzekeringen' groeide met 5%
De onderliggende winst daalde 7% (hoofdzakelijk door een ferme investering om JLT USA verder uit de grond te stampen) - Dit blijkt uit de daling van de operationele marge tot 16.2%, maar als men de US investering uitsluit stijgt die marge tot 18.4% -Dit zorgt wel voor een positieve inbreng in de toekomst.
De resultaten zijn bemoedigend, ook al staan er rode cijfers in.
Het bijzonderste voor JS is dat het dividend opgetrokken wordt met 6% tot 30.6 GBp - en dit komt dus onrechtstreeks ook JS ten goede.
Het zakencijfer steeg met 5% (6% bij gelijke muntwaarde)
-het segment "werknemers voordelen" daalde met 6% in de UK - mede 'dank zij' nieuwe taksen. Internationaal groeide het segment met 7%
-het segment 'risico verzekeringen' groeide met 5%
De onderliggende winst daalde 7% (hoofdzakelijk door een ferme investering om JLT USA verder uit de grond te stampen) - Dit blijkt uit de daling van de operationele marge tot 16.2%, maar als men de US investering uitsluit stijgt die marge tot 18.4% -Dit zorgt wel voor een positieve inbreng in de toekomst.
http://www.jardines.com/assets/files/Ne ... ults15.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jardine Strategic betaalt een slotdividend over 2015 van $0.20 (volledig dividend van $0.285) op 11 mei. Voor het volledige dividend is dit een stijging met 5.56% tov vorig jaar.
Het dividend wordt geknipt op 16maart (Singapore) of 17 maart (Londen)
Uitbetaling 11 mei 2016
Het dividend wordt geknipt op 16maart (Singapore) of 17 maart (Londen)
Uitbetaling 11 mei 2016
Een voorlopige aanvulling aan het Werkdocument met de jaarcijfers over 2015. Bij leven en welzijn zal dat Basis Werkdocument misschien ooit zelf aangepast worden na publicatie van de definitieve jaarrapporten..
Volgens mij blijft het dividend van Jardine Matheson gelijk hoor. Slotdividend was vorig jaar 1.07 USD en dit jaar ook.Belca2 schreef:Een voorlopige aanvulling aan het Werkdocument met de jaarcijfers over 2015. Bij leven en welzijn zal dat Basis Werkdocument misschien ooit zelf aangepast worden na publicatie van de definitieve jaarrapporten..
@laeka: uw opmerking is terecht, het dividend van JM is onveranderd tov vorig jaar. In mijn rekenblad was het slotdividend van 2014 verkeerd ingebracht. Bedankt om daarop te wijzen. Ondertussen is het online document aangepast. Met een grote sorry aan allen die het reeds hadden gedownload.
Toch ook nog even vermelden dat einde 2015 de NAV van JS was teruggevallen van $58.65 naar $49.99. Daardoor is de discount geslonken tot 45.73%, maar nog ~11% groter dan de langjarig gemiddelde discount van 41%.
Dank u Belca2 om uw studiewerk te delen. Ik kende het aandeel niet en zal het eens van dichter bekijken.
Mvg,
Geblin
Mvg,
Geblin
Jardine Strategic beoefent het overgrote deel van zijn activiteiten in Zuid Oost Azië. Vooral via de dochters Dairy Farm, Hong Kong Land en Jardine Cycle and Carriage krijg je een beeld van de impact op die regio. Vandaar dat ik me afvroeg of Jardine Strategic geen geldig alternatief biedt voor een fonds of tracker die die regio viseert?
Ik ben dus op zoek gegaan (niet al te lang - het is mijn gebied niet) naar fondsen of trackers die aan volgende voorwaarden voldeden:
1. Actief in zuid-oost Azië met uitsluiting van Japan, Australië en Nieuw-Zeeland
2. Type: Distributie (JS betaalt zijn dividenden uit)
3. Liefst in USD
4. Prijs historiek moet ergens te vinden en toegankelijk zijn.
Wegens punt 4, vielen de fondsen uit de boot en heb ik mij beperkt tot ETFs, waarvan er 2 aan alle voorwaarden voldeden. Een derde (in EUR en Accumulerend) heb ik er voor de sport bijgenomen.
Wat onmiddellijk opvalt is dat Jardine Strategic reeds veel langer op de markt is dan deze ETFs. Een gemeenschappelijk startpunt voor de prijzen bepalen zou dan erg arbitrair zijn. Daarom heb ik elk van de trackers afzonderlijk vergeleken met JS. Het startpunt van de vergelijking is telkens de datum van de eerste notering van de desbetreffende tracker. Op die datum is zowel voor JS als voor de tracker de waarde 100 geplakt. Alle verdere noteringen zijn relatief tov deze datum.
De oudste ETF is ASEA met volgende resultaten:
JS is over de ganse periode de betere.
Daarna volgt EEMA:
De resultaten zijn vrij gelijklopend (met in de beginfase het voordeel voor JS)
En uiteindelijk XAFE
waar vermoedelijk dank zij de herbelegging van de dividenden een licht beter resultaat over het laatste jaar gehaald wordt. (XAFE heeft slechts een historiek van twee jaar).
Ik ben er mij van bewust dat dit slechts een beperkte steekproef is en dat de historiek niet lang genoeg is om een definitief besluit te formuleren. Toch denk ik te kunnen stellen dat Jardine Strategic een goed en op langere termijn, mits herbelegging van de dividenden, een beter alternatief is dan bovenvermelde trackers.
Ik zou er bijna durven aan toe voegen: Q.E.D. - maar dat laat ik aan uw oordeel over.
Ik ben dus op zoek gegaan (niet al te lang - het is mijn gebied niet) naar fondsen of trackers die aan volgende voorwaarden voldeden:
1. Actief in zuid-oost Azië met uitsluiting van Japan, Australië en Nieuw-Zeeland
2. Type: Distributie (JS betaalt zijn dividenden uit)
3. Liefst in USD
4. Prijs historiek moet ergens te vinden en toegankelijk zijn.
Wegens punt 4, vielen de fondsen uit de boot en heb ik mij beperkt tot ETFs, waarvan er 2 aan alle voorwaarden voldeden. Een derde (in EUR en Accumulerend) heb ik er voor de sport bijgenomen.
Wat onmiddellijk opvalt is dat Jardine Strategic reeds veel langer op de markt is dan deze ETFs. Een gemeenschappelijk startpunt voor de prijzen bepalen zou dan erg arbitrair zijn. Daarom heb ik elk van de trackers afzonderlijk vergeleken met JS. Het startpunt van de vergelijking is telkens de datum van de eerste notering van de desbetreffende tracker. Op die datum is zowel voor JS als voor de tracker de waarde 100 geplakt. Alle verdere noteringen zijn relatief tov deze datum.
De oudste ETF is ASEA met volgende resultaten:
JS is over de ganse periode de betere.
Daarna volgt EEMA:
De resultaten zijn vrij gelijklopend (met in de beginfase het voordeel voor JS)
En uiteindelijk XAFE
waar vermoedelijk dank zij de herbelegging van de dividenden een licht beter resultaat over het laatste jaar gehaald wordt. (XAFE heeft slechts een historiek van twee jaar).
Ik ben er mij van bewust dat dit slechts een beperkte steekproef is en dat de historiek niet lang genoeg is om een definitief besluit te formuleren. Toch denk ik te kunnen stellen dat Jardine Strategic een goed en op langere termijn, mits herbelegging van de dividenden, een beter alternatief is dan bovenvermelde trackers.
Ik zou er bijna durven aan toe voegen: Q.E.D. - maar dat laat ik aan uw oordeel over.
http://www.british-empire.co.uk/content ... 16-MAR.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
zie de commentaar rond Jardine.
zie de commentaar rond Jardine.
Interessant artikel, waarvoor dank. ALS JS nu over de volgende 10 jaar eveneens een IRR van +20% realiseert dan kan het niet meer op.
Ik probeer hun (British Empire) gemiddelde discount van 35% te begrijpen. Degene die ik bereken ligt substantieel hoger (41%). Ik gebruik nochtans de door JS officieel gepubliceerde cijfers in hun (half-)jaarrapporten. Dat cijfer zet ik af tegen de slotkoers op het einde van de rapporteringsperiode (30 juni, 31 december). En dan wordt het gemiddelde berekend.
Bij mijn weten publiceert JS niet continue de discountwaarden. En in dat geval zie ik niet in hoe je die anders kan berekenen.
Enig idee?
Ik probeer hun (British Empire) gemiddelde discount van 35% te begrijpen. Degene die ik bereken ligt substantieel hoger (41%). Ik gebruik nochtans de door JS officieel gepubliceerde cijfers in hun (half-)jaarrapporten. Dat cijfer zet ik af tegen de slotkoers op het einde van de rapporteringsperiode (30 juni, 31 december). En dan wordt het gemiddelde berekend.
Bij mijn weten publiceert JS niet continue de discountwaarden. En in dat geval zie ik niet in hoe je die anders kan berekenen.
Enig idee?
ik zou het niet weten. Wat ik wel weet is dat de discount groot genoeg is om nu in te stappen. Beschouw het een beetje als de Sofina in Azië.Belca2 schreef:Interessant artikel, waarvoor dank. ALS JS nu over de volgende 10 jaar eveneens een IRR van +20% realiseert dan kan het niet meer op.
Enig idee?
- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
Momenteel een overzichtje uitgekomen op Bolero.
Zelf hou ik er mijn handen af ... Beetje een kluwen van constructies,raak er een beetje mijn overzicht over kwijt.
Overzichtje Bolero legt het wel simpel uit nl. Verdeelt over 2 bedrijven die bij elkaar een participatie hebben maar als je deze topic wat volgt snap je wel wat ik bedoel.
Zelf hou ik er mijn handen af ... Beetje een kluwen van constructies,raak er een beetje mijn overzicht over kwijt.
Overzichtje Bolero legt het wel simpel uit nl. Verdeelt over 2 bedrijven die bij elkaar een participatie hebben maar als je deze topic wat volgt snap je wel wat ik bedoel.