Jardine
TIP
Re: Jardine
Het is juist dat de onderwaardering ~45% bedraagt - iets meer dan het historisch gemiddelde. Alleen ... hoe betrouwbaar is die inventariswaarde?? In het halfjaarrapport van vorig jaar was die NAV $58.65 (zelfs iets hoger dan nu). Nu zien we in het zopas gepubliceerde rapport dat dezelfde NAV restated is tot $49.99 !!! Vermoedelijk gebeurt hetzelfde ook dit jaar.laeka schreef:...Precies serieuze onderwaardering!
PS: ik blijf geïnvesteerd een kies voor interim dividend in aandelen
Nieuwe hoogste jaarkoers voor Jardine Matheson! We zijn op weg naar de ATH koersen.
De aandelen van Jardine zijn weer flink gestegen de afgelopen maand.
Heeft iemand een verklaring?
Gaat het hier om het "Trump effekt"? (niet noodzakelijkerwijs positief voor emerging markets)
Heeft iemand een verklaring?
Gaat het hier om het "Trump effekt"? (niet noodzakelijkerwijs positief voor emerging markets)
Ik heb er ook geen verklaring voor: ik zie dat de aandelen van vooral JS (en in mindere mate JM) de laatste week een flinke sprong gemaakt hebben. De onderliggende dochterparticipaties bewegen haast niet - tenzij HKL, maar daar was begin November reeds een gunstige kwartaalrapport over verschenen. Nu een reactie daarop is onwaarschijnlijk.
Of zou het toch kunnen dat ze weer elkaars aandelen aan het inkopen zijn met de cash die ze nog in huis hebben? Het wordt waarschijnlijk wachten tot begin maart eer de mist opklaart.
Of zou het toch kunnen dat ze weer elkaars aandelen aan het inkopen zijn met de cash die ze nog in huis hebben? Het wordt waarschijnlijk wachten tot begin maart eer de mist opklaart.
De jardines publiceren goede resultaten:
- Strategic: NAV $53.25 (koers $39.90). Dividend voor het volledige boekjaar 2016: $0.30 (waarvan het einddividend $0.21 uitbetaald wordt op 11 mei aan diegenen die het aandeel in port hadden op 17 maart)
- Matheson: NAV $58.15 (koers $65.96 - noteert met premie) - Volledig dividend 2016: $1.50 (einddividend $1.12 - zelfde datums)
Beiden laten toe het dividend in aandelen uit te betalen.
- Strategic: NAV $53.25 (koers $39.90). Dividend voor het volledige boekjaar 2016: $0.30 (waarvan het einddividend $0.21 uitbetaald wordt op 11 mei aan diegenen die het aandeel in port hadden op 17 maart)
- Matheson: NAV $58.15 (koers $65.96 - noteert met premie) - Volledig dividend 2016: $1.50 (einddividend $1.12 - zelfde datums)
Beiden laten toe het dividend in aandelen uit te betalen.
Ik blijf mij verbazen over de creativiteit die gebruikt wordt in de jaarrapporten. Kan iemand mij helpen om volgende situatie uit te klaren? Het gaat om de rapportering van de resultaten van Zhongsheng (Zh). Eerst een vereenvoudigde schets:
Jardine Strategic (JS) bezit volgens het jaarrapport 15.5% van Zhongsheng (via een "wholly owned subsidiary" die niet nader genoemd wordt). Toch worden de resultaten van Zh verwerkt bij Jardine Motor Group (JMG). Dit blijkt uit het Jaarverslag van Jardine Matheson (JM) waarin de resultaten van JMG besproken worden (blz 10):
JMG is een private maatschappij die (naar mijn weten) geen info publiceert. JS bezit 57% van JM. JM bezit 84% van JS en 100% van JMG.
Jardine Strategic (JS) bezit volgens het jaarrapport 15.5% van Zhongsheng (via een "wholly owned subsidiary" die niet nader genoemd wordt). Toch worden de resultaten van Zh verwerkt bij Jardine Motor Group (JMG). Dit blijkt uit het Jaarverslag van Jardine Matheson (JM) waarin de resultaten van JMG besproken worden (blz 10):
Hoe kan dit?• Underlying profit up 43%
• Excellent result in mainland China
• Softer markets in Hong Kong and Macau
• Improved UK sales contribution offset by weaker currency
• Significant profit improvement at Zhongsheng
JMG is een private maatschappij die (naar mijn weten) geen info publiceert. JS bezit 57% van JM. JM bezit 84% van JS en 100% van JMG.
https://www.londonstockexchange.com/exc ... 18322.html
Als de rest van de resultaten ook zo is morgen?
Als de rest van de resultaten ook zo is morgen?
wanneer ik op binck de jardines zoek krijg ik meerdere mogelijkheden
vb Jardine Matheson Holding - ADR - OTCPK 63,79 usd
Jardine Matheson Holding ltd- OTCPK 63,75 usd
Jadine Matheson Holdings 61,09 geen valutanotering
Vanwaar de verschillen?
vb Jardine Matheson Holding - ADR - OTCPK 63,79 usd
Jardine Matheson Holding ltd- OTCPK 63,75 usd
Jadine Matheson Holdings 61,09 geen valutanotering
Vanwaar de verschillen?
Laatst gewijzigd door nikske op 4 augustus 2017, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb je Ticker codes of ISIN nummers? Ik ben geen klant bij Binck en dus is hetgeen volgt onder voorbehoud.
Vrijwel zeker is de laatste (zonder valutanotering) de notering op de beurs van London - ticker code JAR
De eerste twee zijn noteringen op de OTC markten in de US met ticker codes JARLY (Holding) en JMHLY (ADR)
Deze laatste is een certificaat: je bent niet rechtstreeks eigenaar van het aandeel - iemand anders bewaart het voor jou.
Het verschil in noteringen tussen US en London is waarschijnlijk te wijten aan het uurverschil: in de US zijn de H2017 resultaten bekend bij de opening van de beurs.
Praktisch gezien is het ADR certificaat het enige dat nog enige liquiditeit voorziet. De andere twee mag je vergeten.
PS: bij een grootbank kan je Jardine rechtstreeks in Singapore (de hoofdnotering) kopen. Daar is liquiditeit gegarandeerd.
Vrijwel zeker is de laatste (zonder valutanotering) de notering op de beurs van London - ticker code JAR
De eerste twee zijn noteringen op de OTC markten in de US met ticker codes JARLY (Holding) en JMHLY (ADR)
Deze laatste is een certificaat: je bent niet rechtstreeks eigenaar van het aandeel - iemand anders bewaart het voor jou.
Het verschil in noteringen tussen US en London is waarschijnlijk te wijten aan het uurverschil: in de US zijn de H2017 resultaten bekend bij de opening van de beurs.
Praktisch gezien is het ADR certificaat het enige dat nog enige liquiditeit voorziet. De andere twee mag je vergeten.
PS: bij een grootbank kan je Jardine rechtstreeks in Singapore (de hoofdnotering) kopen. Daar is liquiditeit gegarandeerd.
Beide Jardines hebben sterke resultaten neergezet, vooral gedreven door verkopen en opwaardering bij Hongkong Land en de auto verkopen bij Astra (50% dochter van JC&C). Beiden verhogen dan ook het interim dividend (40ç bij JM, 9.5ç bij JS).
De aandelen gaan exDiv op 23 of 24 augustus (Singapore, London) - betaaldag wordt 19 October. Dividenden kunnen uitbetaald worden in aandelen (hangt van uw bank/broker af).
De groep behoudt dan ook het vertrouwen voor het volledige jaar.
De prijs van beide aandelen beweegt wel verschillend t.o.v. de NAV. Waar JM meestal met een (lichte) premie noteert, is bij JS een flinke discount de norm. Onderstaande grafieken (afgesloten op 30 juni 2017) tonen deze evolutie.
Alhoewel de discount hier hoger is dan gemiddeld, is deze toch licht negatief = dus een lichte premie (~3%)
Bij JS is de discount verminderd en lager dan het gemiddelde. Maar toch nog 30% !!
Het is mij een raadsel waarom de discounts bij beide bedrijven, die intens met elkaar verstrengeld zijn, zo verschillend is.
De aandelen gaan exDiv op 23 of 24 augustus (Singapore, London) - betaaldag wordt 19 October. Dividenden kunnen uitbetaald worden in aandelen (hangt van uw bank/broker af).
De groep behoudt dan ook het vertrouwen voor het volledige jaar.
De prijs van beide aandelen beweegt wel verschillend t.o.v. de NAV. Waar JM meestal met een (lichte) premie noteert, is bij JS een flinke discount de norm. Onderstaande grafieken (afgesloten op 30 juni 2017) tonen deze evolutie.
Alhoewel de discount hier hoger is dan gemiddeld, is deze toch licht negatief = dus een lichte premie (~3%)
Bij JS is de discount verminderd en lager dan het gemiddelde. Maar toch nog 30% !!
Het is mij een raadsel waarom de discounts bij beide bedrijven, die intens met elkaar verstrengeld zijn, zo verschillend is.
Dank u Belca2
Dan ga ik eens kijken op mijn Bolero en Keytrade rekening wat ze daar aanbieden
Dan ga ik eens kijken op mijn Bolero en Keytrade rekening wat ze daar aanbieden
Als je Singapore zou overwegen, koop dan via De Giro. Scheelt enorm in vergelijking met de grootbanken.
Ik heb het niet gecheckt, maar misschien koop je bij De Giro de aandelen in Singapore zelfs goedkoper dan de ADR's in de US bij een andere broker.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Centiem, ja, klopt, ze zijn beschikbaar bij DeGiro maar er staat geen notering bij?