Je ziet het bos niet meer tussen de bomen?
TIP
Je ziet het bos niet meer tussen de bomen?
Welke formule is het beste voor een leenbedrag van 100.000€ (quot= 33) en kan men eventueel uitleggen waarom:
1 = vast tarief 15 j aan 4.45%
2 = variabel 15j (10/5/5) en (+2-2) aan 4.20%
3 = variabel 15j (3/3/3) en (+2-2) aan 3.20%
In het slechtste scenario waar kom ik uit na 15jaar (voor de variabels) en hoe berekend men dit?
Dank u wel voor de info
1 = vast tarief 15 j aan 4.45%
2 = variabel 15j (10/5/5) en (+2-2) aan 4.20%
3 = variabel 15j (3/3/3) en (+2-2) aan 3.20%
In het slechtste scenario waar kom ik uit na 15jaar (voor de variabels) en hoe berekend men dit?
Dank u wel voor de info
Re: Je ziet het bos niet meer tussen de bomen?
Je kiest beter het vaste tarief.
De referentie indexen staan superlaag (kunnen praktisch alleen nog maar stijgen), het zou me niet verbazen dat je over 2à3 jaar het maximum tarief zou betalen als je een variabele zou kiezen.
De referentie indexen staan superlaag (kunnen praktisch alleen nog maar stijgen), het zou me niet verbazen dat je over 2à3 jaar het maximum tarief zou betalen als je een variabele zou kiezen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
100.000 euro - 15 jaar - vast aan 4.45%
Totaal terug te betalen: 136.431 euro
100.000 euro - 15 jaar - 10 jaar aan 4.20% - 5 jaar aan 6.20% (worst case)
Totaal terug te betalen: 136.362 euro
100.000 euro - 15 jaar - eerste 3 jaar aan 3.20% - vervolgens 12 jaar aan 5.20% (worst case)
Totaal terug te betalen: 136.943 euro
Deze simulaties moet je normaal bij je bank kunnen opvragen.
Ik zou dus zeker niet kiezen voor het vaste. Want de 10/5/5 is zelfs in het slechtste geval 70 euro voordeliger.
Totaal terug te betalen: 136.431 euro
100.000 euro - 15 jaar - 10 jaar aan 4.20% - 5 jaar aan 6.20% (worst case)
Totaal terug te betalen: 136.362 euro
100.000 euro - 15 jaar - eerste 3 jaar aan 3.20% - vervolgens 12 jaar aan 5.20% (worst case)
Totaal terug te betalen: 136.943 euro
Deze simulaties moet je normaal bij je bank kunnen opvragen.
Ik zou dus zeker niet kiezen voor het vaste. Want de 10/5/5 is zelfs in het slechtste geval 70 euro voordeliger.
Ik heb bij mijn lening jaren gelden ook optie 3 gekozen en tot nu toe is dat nog steeds veruit het voordeligste gebleken.
Het eerste en 2de jaar was het niet gestegen en dus een mooie winst, 3de jaar licht gestegen maar nog steeds onder het vast tarief, 4de serieus gestegen tot boven het vast tarief en daarna blijven dalen.
Plus zoals je in de berekening van Jurgen ziet, je moet al heel veel pech hebben om verlies te maken met optie 2 of 3.
Hou je minder van ?risico's?, kies dan zeker formule 2, je kan niet anders dan beter uitkomen.
Het eerste en 2de jaar was het niet gestegen en dus een mooie winst, 3de jaar licht gestegen maar nog steeds onder het vast tarief, 4de serieus gestegen tot boven het vast tarief en daarna blijven dalen.
Plus zoals je in de berekening van Jurgen ziet, je moet al heel veel pech hebben om verlies te maken met optie 2 of 3.
Hou je minder van ?risico's?, kies dan zeker formule 2, je kan niet anders dan beter uitkomen.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Volledig akkoord voor wat betreft het niet kiezen van de vaste rente: je bent er met deze cijfers altijd slechter mee af.
keuze tussen scenario 2 en 3 is echter moeilijker: ook al beland je in beide gevallen in worst case scenario, dan is het nog moeilijk inschatten op basis van totaal terug te betalen bedrag. Met de 3jaarlijks herzienbare zit je immers met een veel lagere afbetaling in het begin van je lening. En vermits een euro vandaag nu eenmaal meer waard is dan een euro binnen pakweg 4 jaar volstaat het niet om enkel naar de totaal terug te betalen bedragen te kijken. Ik snap dan ook niet dat bankiers daar nog steeds mee komen aandraven, het zegt immers bijzonder weinig (omdat er dus geen rekening gehouden wordt met de timing wanneer je wat betaalt)
keuze tussen scenario 2 en 3 is echter moeilijker: ook al beland je in beide gevallen in worst case scenario, dan is het nog moeilijk inschatten op basis van totaal terug te betalen bedrag. Met de 3jaarlijks herzienbare zit je immers met een veel lagere afbetaling in het begin van je lening. En vermits een euro vandaag nu eenmaal meer waard is dan een euro binnen pakweg 4 jaar volstaat het niet om enkel naar de totaal terug te betalen bedragen te kijken. Ik snap dan ook niet dat bankiers daar nog steeds mee komen aandraven, het zegt immers bijzonder weinig (omdat er dus geen rekening gehouden wordt met de timing wanneer je wat betaalt)
Enjoy the party, but dance near the door