Kan iemand me verderhelpen ivm Fortis pensioenspaarverzekering?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Kan iemand me verderhelpen ivm Fortis pensioenspaarverzekering?
Dan maar geen Ethias
Als je pas 36 bent, moet je in feite bezig zijn met een pensioenspaarfonds, niet met een pensioenspaarverzekering. Het langetermijnsrendement van een PSF zoals Argenta Pensioenspaarfonds is veel hoger dan dit van gelijk welke PSV.xyper schreef: ik word pas (enfin voor een pensioenspaarverzekering toch ) 36 jaar oud
Tja, ik weet het maar ze hebben het me verkocht toen ik nog jong en onervaren was ...
Je kan stoppen met storten in de PSV en vanaf nu (volgend jaar indien dit jaar al gestort) een PSF nemen.
Dat wilde ik ook doen maar ik krijg geen info:
Kan ik het gratis premievrij maken?
Ik heb het originele contract maar daar staat niets in...
Kan ik het gratis premievrij maken?
Ik heb het originele contract maar daar staat niets in...
Wat bedoel je met "gratis premievrij" maken?
1) Je kan het contract gewoon laten lopen zonder dat je nog iets bijstort. Zo betaal je geen uitstapkosten, maar je krijgt wel elk jaar de beheerskosten aangerekend. Het geld die er in zit blijft er in zitten en een beetje opbrengen.
Je kan dan volgens mij wel geen andere pensioenverzekering openen bij een andere instelling. Je kan wel een aandelen pensioenfonds openen bij een andere maatschappij. Ik denk dat je van elk maar 1 mag hebben, maar ben hier niet 100% zeker van.
2) Je kan het overzetten naar een andere maatschappij (zoals bv Ethias). Dan betaal je bij Fortis afkoopkosten van ongeveer 5%. Maar aangezien je nog jong bent haal je dat er wel uit door de mindere kosten bij Ethias.
1) Je kan het contract gewoon laten lopen zonder dat je nog iets bijstort. Zo betaal je geen uitstapkosten, maar je krijgt wel elk jaar de beheerskosten aangerekend. Het geld die er in zit blijft er in zitten en een beetje opbrengen.
Je kan dan volgens mij wel geen andere pensioenverzekering openen bij een andere instelling. Je kan wel een aandelen pensioenfonds openen bij een andere maatschappij. Ik denk dat je van elk maar 1 mag hebben, maar ben hier niet 100% zeker van.
2) Je kan het overzetten naar een andere maatschappij (zoals bv Ethias). Dan betaal je bij Fortis afkoopkosten van ongeveer 5%. Maar aangezien je nog jong bent haal je dat er wel uit door de mindere kosten bij Ethias.