KBC Ifima 5/5/5 / KBC Groep 5/5/5
TIP
Re: KBC Ifima 5/5/5 / KBC Groep 5/5/5
Indien je een belegging aangaat, onderteken je ook een document waarop staat dat je de financiele infofiche en de prospectus hebt doorgenomen en begrepen. De meeste mensen ondertekenen dergelijke documenten zonder die ooit te lezen, en dat is in feite hun eigen verantwoordelijkheid. Je hebt dan ook geen enkel been om op te staan.Frisse Freddy schreef: Als ge dan kijkt op het blad (lijkt eerder een vodje) dat je tekent staat er in het klein op: "de klant erkent dat hij exemplaar met de modaliteiten heeft ontvangen van de verzekering".
Wat natuurlijk totaal niet waar is, want ze geven nooit een exemplaar mee. Ze laten u dus een valse verklaring tekenen.
Ik herhaal nog eens de elementaire basisregels die je moet volgen bij omgang met financiele instellingen:
- Beleggingsadviseurs van bankverzekeraars werken enkel in het voordeel van de bank, niet in jou voordeel. Hun "advies" is bijgevolg nooit onafhankelijk en je mag nooit zomaar vertrouwen op wat men je mondeling zegt.
- vraag steeds om de financiele infofiche van het product. Die moet je echt grondig lezen, incl. kleine lettertjes
- beslis nooit ter plaatse. Neem alle documentatie mee en bestudeer die rustig thuis. Neem je tijd, morgen zal die mooie belegging er ook nog zijn, en volgende maand komt de opvolger van het product er al aan.
- als je iets niet begrijpt, win dan onafhankelijk advies in.
- teken nooit of te nimmer iets dat je niet volledig hebt gelezen of niet goed begrijpt.
Re: KBC Ifima 5/5/5 / KBC Groep 5/5/5
Ikzelf en mijn familie zijn in 2008 (na het overlijden van een familielid) eveneens ingestapt na een aanbeveling van KBC. We hebben herhaaldelijk gevraagd of de belegging 100% veilig was. Steeds werd bevestigend geantwoord. Na de melding dat de rating voor het product gewijzigd werd, wilden we een regeling treffen met KBC. Ondertussen hebben we een hele procedure doorlopen, waarbij we telkens weer naar een andere dienst brieven moesten sturen. Duidelijk in de hoop dat we het onderweg wel zouden opgeven. Uiteindelijk was het antwoord negatief. We hebben nu nog een brief naar de juridische dienst van KBC gestuurd. Als ook dat niets oplevert, is de volgende stap een klacht bij de bemiddelingsdienst.
Mijn familieleden en ikzelf zijn al ons hele leven klant bij KBC. We voelen ons misleid en in de kou gezet. We zijn in een moeilijke periode afgegaan op het advies van een bankier die we als een vertrouwenspersoon beschouwden.
Mijn familieleden en ikzelf zijn al ons hele leven klant bij KBC. We voelen ons misleid en in de kou gezet. We zijn in een moeilijke periode afgegaan op het advies van een bankier die we als een vertrouwenspersoon beschouwden.
Re: KBC Ifima 5/5/5 / KBC Groep 5/5/5
Ik wil even reageren op laatste bericht van Robokat en naar aanleiding van het bericht van Manuel.
Er is hier een verduidelijking nodig ; ik ben akkoord met wat je zegt ivm een "belegging" en informatie hieromtrent. Echter, KBC heeft tegen ons NOOIT over een belegging gesproken, het was de Adviseur SPAREN en Beleggen, die ons heeft gecontacteerd om NOG BETER TE SPAREN en niet te beleggen. Dit is een fundamenteel verschil en ook hun tactiek van misleiding geweest en ook hun verkoopsargument.
Als die "adviseur" tegen mij had gezegd "beleggen" dan had ik NOOIT ingestapt. De woorden ; "wij moeten eens praten over hoe we uw spaargeld nog beter kunnen laten opbrengen, tegen 100% garantie dat je alles terughebt na 5 jaar", zijn waarschijnlijk bij alle klanten zo gebruikt/misbruikt.
Nog een ander punt over "informatie vragen en thuis eens rustig nakijken en bij vrienden rondvragen" , toen KBC in die bewuste maand/week belde, moest je quasi onmiddellijk beslissen want anders kon je niet meer instappen ; nog een mooie techniek die ze hanteerden.
Er is hier een verduidelijking nodig ; ik ben akkoord met wat je zegt ivm een "belegging" en informatie hieromtrent. Echter, KBC heeft tegen ons NOOIT over een belegging gesproken, het was de Adviseur SPAREN en Beleggen, die ons heeft gecontacteerd om NOG BETER TE SPAREN en niet te beleggen. Dit is een fundamenteel verschil en ook hun tactiek van misleiding geweest en ook hun verkoopsargument.
Als die "adviseur" tegen mij had gezegd "beleggen" dan had ik NOOIT ingestapt. De woorden ; "wij moeten eens praten over hoe we uw spaargeld nog beter kunnen laten opbrengen, tegen 100% garantie dat je alles terughebt na 5 jaar", zijn waarschijnlijk bij alle klanten zo gebruikt/misbruikt.
Nog een ander punt over "informatie vragen en thuis eens rustig nakijken en bij vrienden rondvragen" , toen KBC in die bewuste maand/week belde, moest je quasi onmiddellijk beslissen want anders kon je niet meer instappen ; nog een mooie techniek die ze hanteerden.
Re: KBC Ifima 5/5/5 / KBC Groep 5/5/5
Ik heb voor twee weken ook ontdekt dat mijn schoonmoeder van 85 eveneens dit product in die bewuste periode aangesmeerd kreeg. Haar man was het jaar voordien gestorven en heeft zich nooit met dergelijke zaken ingelaten. Ook zij vertrouwde de adviseur van de bank waar ze sinds mensenheugenis klant was. Daarnaast heeft ze een portefeuille van KB-fondsen waardoor ze nu voor 85% belegd is in aandelen. Ik hoef jullier er waarschijnlijk niet bij te vertellen dat die fondsen nog geen rooie duit opbrachten. Onlangs waren ze weer bezig om haar te laten beleggen in een dergelijk aandelenprutsfonds. Hier heb ik echter nog tijdig een stokje kunnen voor steken. Daarentegen als ik mijn schoonmoeder wou laten inteken op bedrijfsobligaties, vorig jaar, hét jaar van dergelijke obligaties, dan kon dit niet.
Re: KBC Ifima 5/5/5 / KBC Groep 5/5/5
Het woord dat hier telkens terugkomt is vertrouwen.
Ik snap niet dat veel mensen opeens alle ratio overboord gooien als het op financiele zaken aankomt, en blindelings alles ondertekenen wat men hen voorschotelt. Waarom zijn mensen kritischer bij het kopen van een nieuwe wasmachine dan bij hun bankier ??
Verhaal na verhaal na verhaal op spaargids toont aan dat de banken dit vertrouwen helemaal niet verdienen !
Ik snap niet dat veel mensen opeens alle ratio overboord gooien als het op financiele zaken aankomt, en blindelings alles ondertekenen wat men hen voorschotelt. Waarom zijn mensen kritischer bij het kopen van een nieuwe wasmachine dan bij hun bankier ??
Verhaal na verhaal na verhaal op spaargids toont aan dat de banken dit vertrouwen helemaal niet verdienen !
Re: KBC Ifima 5/5/5 / KBC Groep 5/5/5
Ik ben het er - deze negatieve ervaring indachtig - mee eens dat er blijkbaar vaak te veel vertrouwen is in de adviseurs van de bank. Maar dat zou hen geen carte blanche mogen geven om van de situatie misbruik te maken en producten aan te raden die niet met de wensen van de klant overeenkomen. Het is me nog nooit overkomen dat een verkoper me een wasmachine in mijn nek draaide terwijl ik een droogmachine wilde. Trouwens, niet iedereen is even goed thuis in de terminologie en het jargon van de financiële wereld. Ik dacht - naief misschien - dat het de taak van de adviseur was om de klanten hierin bij te staan... Je verwacht niet misleid te worden door een persoon die je al jaren kent.robokat schreef:Het woord dat hier telkens terugkomt is vertrouwen.
Ik snap niet dat veel mensen opeens alle ratio overboord gooien als het op financiele zaken aankomt, en blindelings alles ondertekenen wat men hen voorschotelt. Waarom zijn mensen kritischer bij het kopen van een nieuwe wasmachine dan bij hun bankier ??
Verhaal na verhaal na verhaal op spaargids toont aan dat de banken dit vertrouwen helemaal niet verdienen !
Re: KBC Ifima 5/5/5 / KBC Groep 5/5/5
Banken schroeven PIGS-kredieten fors terug
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 6-3095.art" onclick="window.open(this.href);return false;
De banken zijn dus beetje bij beetje de PIGS obligaties in hun eigen portefeuilles aan het opruimen. Een goede indicator dat je als particulier dus best ook niet in dergelijke producten blijft zitten.
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 6-3095.art" onclick="window.open(this.href);return false;
De banken zijn dus beetje bij beetje de PIGS obligaties in hun eigen portefeuilles aan het opruimen. Een goede indicator dat je als particulier dus best ook niet in dergelijke producten blijft zitten.
Re: KBC Ifima 5/5/5 / KBC Groep 5/5/5
Ons dossier is ingediend bij de bemiddelingsdienst. Ze hebben al laten weten dat ze een onderzoek starten.
Re: KBC Ifima 5/5/5 / KBC Groep 5/5/5
Eventjes advocaat van de duivel spelen: Het product is nog steeds lopende, er is nog geen enkele schade geleden. U kunt dus pas na afloop van de belegging klacht indienenManuel schreef:Ons dossier is ingediend bij de bemiddelingsdienst. Ze hebben al laten weten dat ze een onderzoek starten.

Re: KBC Ifima 5/5/5 / KBC Groep 5/5/5
Hallo, ik was benieuwd of er nog mensen onder u een brief hadden ontvangen van KBC Leuven met de vermelding dat "door het feit dat de markt steeds in beweging is", ze mijn dossier heropenen en zullen nazien of ze nu eventueel een ander standpunt zouden innemen. Ze vragen om geduld te hebben tot eind februari ?
Ben zeer benieuwd. (Is misschien iets van/voor Basta ?)
Ben zeer benieuwd. (Is misschien iets van/voor Basta ?)
Re: KBC Ifima 5/5/5 / KBC Groep 5/5/5
Wij hebben via de bemiddelingsdienst vernomen dat KBC ons dossier nu toch niet als gesloten beschouwt. Dat terwijl ze, voordat we naar de bemiddelingsdienst stapten, meerdere keren lieten weten dat ze onze klacht verwierpen. Ook wij zouden eind februari een nieuw antwoord mogen verwachten. Ik ben benieuwd.
Re: KBC Ifima 5/5/5 / KBC Groep 5/5/5
Naar aanleiding van een brief van KBC, die ik gisteren ontving in verband met Ifima, kwam ik eens terug rondneuzen op spaargids.be.
Ook heb ik mijn beleggingsportefeuille nagekeken.
Op 15 april 2008 kocht ik voor 10.000 € KBC Ifima aan. Mijn beleggingsadviseur (lees gelddief) beloofde me dat ik het ingelegd kapitaal volledig zou terugkrijgen. Ik herinner me ook dat hij enkel KBC Ifima verkocht aan zéér goede klanten omdat deze 5 % intrest opbrachten. Het was een unieke kans! 5 %, waar kreeg je dat nog op dat moment?
Ik heb van deze belegging meermaals wakker gelegen. Ik heb juist naar de stand van mijn effectenrekening gekeken. Momenteel schiet er van de 10.000 € nog maar slechts 7.890 € meer over. Ze hebben nog lager gestaan!
In de brief van KBC maakt men er melding van dat ik weldra wordt uitgenodigd op kantoor om deze belegging te herschikken. Ze zouden een aanbod formuleren waarbij de terugbetalingsprijs plus de coupons die ik al ontvangen heb, gelijk zouden zijn aan het ingelegd kapitaal, voor kosten en taksen. Op die manier zou mijn kapitaal intact blijven.
Ik voel me bedot door KBC en ze hebben me al meermaals bedot! Ik geloof hen zelfs niet meer en draag mijn geld tegenwoordig naar andere banken. Alleen mijn beleggingen (die ik sterk afbouw) staan en nog en nog een beetje spaargeld.
Wie zit momenteel nog in dezelfde sitautie?
Ook heb ik mijn beleggingsportefeuille nagekeken.
Op 15 april 2008 kocht ik voor 10.000 € KBC Ifima aan. Mijn beleggingsadviseur (lees gelddief) beloofde me dat ik het ingelegd kapitaal volledig zou terugkrijgen. Ik herinner me ook dat hij enkel KBC Ifima verkocht aan zéér goede klanten omdat deze 5 % intrest opbrachten. Het was een unieke kans! 5 %, waar kreeg je dat nog op dat moment?
Ik heb van deze belegging meermaals wakker gelegen. Ik heb juist naar de stand van mijn effectenrekening gekeken. Momenteel schiet er van de 10.000 € nog maar slechts 7.890 € meer over. Ze hebben nog lager gestaan!
In de brief van KBC maakt men er melding van dat ik weldra wordt uitgenodigd op kantoor om deze belegging te herschikken. Ze zouden een aanbod formuleren waarbij de terugbetalingsprijs plus de coupons die ik al ontvangen heb, gelijk zouden zijn aan het ingelegd kapitaal, voor kosten en taksen. Op die manier zou mijn kapitaal intact blijven.
Ik voel me bedot door KBC en ze hebben me al meermaals bedot! Ik geloof hen zelfs niet meer en draag mijn geld tegenwoordig naar andere banken. Alleen mijn beleggingen (die ik sterk afbouw) staan en nog en nog een beetje spaargeld.
Wie zit momenteel nog in dezelfde sitautie?
Re: KBC Ifima 5/5/5 / KBC Groep 5/5/5
Denk dat dit de huidige koers is ( gelet op de marktomstandigheden) maar dat op de eindvervaldag de 100% van je kapitaal zal worden uitbetaald.
Behoudens faling van de uitgevende instelling aangezien het blijkbaar een achtergestelde obligatie betreft.
Ben ook klant bij KBC. Ze maken inderdaad zeer weinig pub over de Ifima-producten maar misschien komt dit doordat hun commissies ( of beoordeling) voor het kantoor voor Ifima's laag liggen. Verkopen liever fondsen
Behoudens faling van de uitgevende instelling aangezien het blijkbaar een achtergestelde obligatie betreft.
Ben ook klant bij KBC. Ze maken inderdaad zeer weinig pub over de Ifima-producten maar misschien komt dit doordat hun commissies ( of beoordeling) voor het kantoor voor Ifima's laag liggen. Verkopen liever fondsen
Re: KBC Ifima 5/5/5 / KBC Groep 5/5/5
Als ik u was, zou ik het allemaal eens uitpluizen hoe het produkt ineen zit. En dan zelf beslissen wat voor u het beste is.
Ik heb ook via KBC een produkt lopen dat 6% rente (looptijd 11 jaar) opbrengt (wel bijna afgelopen) en de laatste jaren krijg ik jaarlijks een brief om er eens over te praten. Ben er één keer naartoe geweest en ze raadden toen aan om het te beeindigen (winst te nemen) en in iets anders te steken. Maar de rente stond toen aan 2% dus ik zou wel zot geweest zijn om dat te doen. Ik had de indruk dat ze probeerden af te raken van die (voor hun dure) 6% en dan mij nog vervroegde uitstapkosten en nieuwe instapkosten aan te smeren.
Ik heb ook via KBC een produkt lopen dat 6% rente (looptijd 11 jaar) opbrengt (wel bijna afgelopen) en de laatste jaren krijg ik jaarlijks een brief om er eens over te praten. Ben er één keer naartoe geweest en ze raadden toen aan om het te beeindigen (winst te nemen) en in iets anders te steken. Maar de rente stond toen aan 2% dus ik zou wel zot geweest zijn om dat te doen. Ik had de indruk dat ze probeerden af te raken van die (voor hun dure) 6% en dan mij nog vervroegde uitstapkosten en nieuwe instapkosten aan te smeren.
Re: KBC Ifima 5/5/5 / KBC Groep 5/5/5
Tja, uitpluizen moet ik zeker doen EN op kantoor goed luisteren, uitvragen en me zeker niet laten vangen.
Ik blijf nochtans bij mijn standpunt: ik trek er alsmaar meer geld weg. Dit komt ook naar aanleiding van een nalatenschap, waarin de beleggingsadviseur valse verklaringen heeft afgelegd op enkele borderels.
Voor wat betreft Ifima: omdat we zeer goede cliënten waren, boden ze Ifima aan. We zijn er geen goede cliënten meer, dus zullen ze ons ook minder lastigvallen met hun verkoop- en aankoopadviezen, die hun door de strot worden geduwd.
Al bij al, ik ben benieuwd welke oplossing er uit de bus zal vallen.
Ik blijf nochtans bij mijn standpunt: ik trek er alsmaar meer geld weg. Dit komt ook naar aanleiding van een nalatenschap, waarin de beleggingsadviseur valse verklaringen heeft afgelegd op enkele borderels.
Voor wat betreft Ifima: omdat we zeer goede cliënten waren, boden ze Ifima aan. We zijn er geen goede cliënten meer, dus zullen ze ons ook minder lastigvallen met hun verkoop- en aankoopadviezen, die hun door de strot worden geduwd.
Al bij al, ik ben benieuwd welke oplossing er uit de bus zal vallen.