Peiling: Kerncentrales openhouden?
Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
Moeten wij daarom meer investeren in windmolens en panelen? Kunnen wij misschien gans Vlaanderen en natuurlijk ook de "rest" van dit grote land, vol leggen met zonnepanelen en windmolens? Echt?m-peeters schreef: ↑21 maart 2024, 20:51Ik ook … maar ik ben vooral voorstander van bevoorradingszekerheid. Momenteel zijn windmolens en zon goed voor iets minder dan 30 van de elektriciteitsproductie.
Naast kernenergie werd in 2023 maar liefst 28,2% van onze elektriciteit opgewekt via andere koolstofarme technologieën: 10,5% uit offshore wind (windmolens op zee), 8,2% uit onshore wind (windmolens op land) en 9,5% uit zon.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
@Sammy: waar staan die "nieuwe" kleinere reactoren die het radioactief afval van de hedendaagse kerncentrales als brandstof gaan gebruiken dan en hoeveel zijn er wereldwijd al in gebruik ??Sammy2 schreef: ↑21 maart 2024, 20:56Moeten wij daarom meer investeren in windmolens en panelen? Kunnen wij misschien gans Vlaanderen en natuurlijk ook de "rest" van dit grote land, vol leggen met zonnepanelen en windmolens? Echt?m-peeters schreef: ↑21 maart 2024, 20:51
Ik ook … maar ik ben vooral voorstander van bevoorradingszekerheid. Momenteel zijn windmolens en zon goed voor iets minder dan 30 van de elektriciteitsproductie.
Naast kernenergie werd in 2023 maar liefst 28,2% van onze elektriciteit opgewekt via andere koolstofarme technologieën: 10,5% uit offshore wind (windmolens op zee), 8,2% uit onshore wind (windmolens op land) en 9,5% uit zon.
Ik ben zeker een voorstaander van zo'n technologie, spijtig genoeg staat het allemaal mooi op papier maar is het er niet in de realiteit ...
Ik wou dat het anders was.
Ik heb zelf geen zonnepanelen omdat ik in de tijd de moeite heb gedaan om de impact op het milieu te lezen van deze zogenaamde "groene" oplossingen: delving, productie, transport, ?recyclage?; ze moeten meer dan dubbel de normale levensduur op je dak liggen om de productie en transport nog maar te compenseren en dan heb je de in veel gevallen onmogelijke recyclage nog ...
Maar zoals je zelf aangeeft, voor de "Groene" jongens die om de zoveel tijd met duizenden vliegtuigen ergens een leuk weekje in naam van het klimaat gaan vieren, telt dit allemaal niet ...
Toch blijf ik voorstaander van een betere en gezondere mix dan hedendaags waar ook zonnepanelen, samen met windenergie, kernenergie en fossiele energie hun rol spelen zodat er zowel leveringszekerheid is als een zo minimale belasting op de natuur. ( en dat laatste moet niet alleen rekening houden met eventule uitstoot of restafval maar met het delven, produceren, transport, uitstoot, recycleren, opslaan van restafval, ... )
Make Spaargids " Great Again ! "
Besef je eigenlijk waaruit de rotorbladeren van deze windmolens gemaakt worden? Weet jij hoeveel bomen voor deze rotoren geveld moeten worden? Deze bestaan uit tropisch hout! BALSAHOUT. Waar komt dit materiaal vandaan? Uit de lucht gevallen? Of uit de regenwouden in Zuid-Amerika? Deze worden overtrokken met een "epoxy" laag. Hoe ga je deze "afval" binnen twintig jaren kunnen verwerken? Dit is namelijk "bijzonder gevaarlijk afval". Droom verder. Ik gun het jou.voorheenCP1234 schreef: ↑21 maart 2024, 22:15@Sammy: waar staan die "nieuwe" kleinere reactoren die het radioactief afval van de hedendaagse kerncentrales als brandstof gaan gebruiken dan en hoeveel zijn er wereldwijd al in gebruik ??
Ik ben zeker een voorstaander van zo'n technologie, spijtig genoeg staat het allemaal mooi op papier maar is het er niet in de realiteit ...
Ik heb zelf geen zonnepanelen omdat ik in de tijd de moeite heb gedaan om de impact op het milieu te lezen van deze zogenaamde "groene" oplossingen: delving, productie, transport, ?recyclage?; ze moeten meer dan dubbel de normale levensduur op je dak liggen om de productie en transport nog maar te compenseren en dan heb je de in veel gevallen onmogelijke recyclage nog ...
Maar zoals je zelf aangeeft, voor de "Groene" jongens die om de zoveel tijd met duizenden vliegtuigen ergens een leuk weekje in naam van het klimaat gaan vieren, telt dit allemaal niet ...
Toch blijf ik voorstaander van een betere en gezondere mix dan hedendaags waar ook zonnepanelen, samen met windenergie, kernenergie en fossiele energie hun rol spelen zodat er zowel leveringszekerheid is als een zo minimale belasting op de natuur. ( en dat laatste moet niet alleen rekening houden met eventule uitstoot of restafval maar met het delven, produceren, transport, uitstoot, recycleren, opslaan van restafval, ... )
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Ik gun je een bril zodat je kan lezen wat anderen schrijven. Lees nog maar eens wat ik heb aangeduid. Eventueel kan je iets daarboven ook nog eens lezen wat ik heb geschreven als reden waarom ik geen zonnepanelen heb liggen, dat is conform dezelfde reden. En als je het daarna nog steeds niet begrijpt dat; hoewel jij een duidelijk extreme mening hierover hebt, we het in wezen eens zijn, iemand anders het je misschien kan uitleggen.Sammy2 schreef: ↑21 maart 2024, 22:22Besef je eigenlijk waaruit de rotorbladeren van deze windmolens gemaakt worden? Weet jij hoeveel bomen voor deze rotoren geveld moeten worden? Deze bestaan uit tropisch hout! BALSAHOUT. Waar komt dit materiaal vandaan? Uit de lucht gevallen? Of uit de regenwouden in Zuid-Amerika? Deze worden overtrokken met een "epoxy" laag. Hoe ga je deze "afval" binnen twintig jaren kunnen verwerken? Dit is namelijk "bijzonder gevaarlijk afval". Droom verder. Ik gun het jou.voorheenCP1234 schreef: ↑21 maart 2024, 22:15
@Sammy: waar staan die "nieuwe" kleinere reactoren die het radioactief afval van de hedendaagse kerncentrales als brandstof gaan gebruiken dan en hoeveel zijn er wereldwijd al in gebruik ??
Heel juist.voorheenCP1234 schreef: ↑21 maart 2024, 23:36Ik gun je een bril zodat je kan lezen wat anderen schrijven. Lees nog maar eens wat ik heb aangeduid. Eventueel kan je iets daarboven ook nog eens lezen wat ik heb geschreven als reden waarom ik geen zonnepanelen heb liggen, dat is conform dezelfde reden. En als je het daarna nog steeds niet begrijpt dat; hoewel jij een duidelijk extreme mening hierover hebt, we het in wezen eens zijn, iemand anders het je misschien kan uitleggen.Sammy2 schreef: ↑21 maart 2024, 22:22
Besef je eigenlijk waaruit de rotorbladeren van deze windmolens gemaakt worden? Weet jij hoeveel bomen voor deze rotoren geveld moeten worden? Deze bestaan uit tropisch hout! BALSAHOUT. Waar komt dit materiaal vandaan? Uit de lucht gevallen? Of uit de regenwouden in Zuid-Amerika? Deze worden overtrokken met een "epoxy" laag. Hoe ga je deze "afval" binnen twintig jaren kunnen verwerken? Dit is namelijk "bijzonder gevaarlijk afval". Droom verder. Ik gun het jou.
Sorry mijn fout. Leer je eens klaar en duidelijk uit te leggen waar je voor of niet voor bent, al dan niet tegen bent, en waarom niet, of waarom dan wel.voorheenCP1234 schreef: ↑21 maart 2024, 23:36Ik gun je een bril zodat je kan lezen wat anderen schrijven. Lees nog maar eens wat ik heb aangeduid. Eventueel kan je iets daarboven ook nog eens lezen wat ik heb geschreven als reden waarom ik geen zonnepanelen heb liggen, dat is conform dezelfde reden. En als je het daarna nog steeds niet begrijpt dat; hoewel jij een duidelijk extreme mening hierover hebt, we het in wezen eens zijn, iemand anders het je misschien kan uitleggen.Sammy2 schreef: ↑21 maart 2024, 22:22
Besef je eigenlijk waaruit de rotorbladeren van deze windmolens gemaakt worden? Weet jij hoeveel bomen voor deze rotoren geveld moeten worden? Deze bestaan uit tropisch hout! BALSAHOUT. Waar komt dit materiaal vandaan? Uit de lucht gevallen? Of uit de regenwouden in Zuid-Amerika? Deze worden overtrokken met een "epoxy" laag. Hoe ga je deze "afval" binnen twintig jaren kunnen verwerken? Dit is namelijk "bijzonder gevaarlijk afval". Droom verder. Ik gun het jou.
juist.JOKER247 schreef: ↑21 maart 2024, 23:48Heel juist.voorheenCP1234 schreef: ↑21 maart 2024, 23:36
Ik gun je een bril zodat je kan lezen wat anderen schrijven. Lees nog maar eens wat ik heb aangeduid. Eventueel kan je iets daarboven ook nog eens lezen wat ik heb geschreven als reden waarom ik geen zonnepanelen heb liggen, dat is conform dezelfde reden. En als je het daarna nog steeds niet begrijpt dat; hoewel jij een duidelijk extreme mening hierover hebt, we het in wezen eens zijn, iemand anders het je misschien kan uitleggen.
Bartje den bleiter (nva) heeft gezegd dat gratis niet bestaat.
Gratis wind en zon past niet in het verdienmodel van (extreem) rechts.
118GW energie is er in dit land minstens te plukken van zon en wind, die we laten liggen omdat het gratis is en aldus niet in het rechtse verdienmodel past.
Alle problemen van grid-scale opslag zijn al lang opgelost, toch blijft men aan de rechterkant de onzin herhalen alsof er geen stroom zou zijn bij windstilte en een dag zonder zon.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Gratis bestaat ook niet! Niet alleen heb je de kosten van al die zonnepanelen en windmolens, je hebt de kosten aan het energienet die nu al zoveel miljarden kost met maar het huidige aandeel van "groene" stroom. Tevens ga je op die dagen dat het windstil is en er geen zon is stroomprijzen hebben die niet te betalen zijn en die de economie gaan lamleggen ! Nog maar te zwijgen val al de avonden/ nachten dat het windstil is, hoe ga je dan onze industrie van stroom voorzien ? Invoeren van kernenergie uit het buitenland of overal "gratis" batterijparken zetten ?Spaarplan schreef: ↑22 maart 2024, 02:53Bartje den bleiter (nva) heeft gezegd dat gratis niet bestaat.
118GW energie is er in dit land minstens te plukken van zon en wind, die we laten liggen omdat het gratis is en aldus niet in het rechtse verdienmodel past.
Alle problemen van grid-scale opslag zijn al lang opgelost, toch blijft men aan de rechterkant de onzin herhalen alsof er geen stroom zou zijn bij windstilte en een dag zonder zon.
Ik dacht dat Sammy zijn mening redelijk extreem was, maar na dit gelezen te hebben is het duidelijk dat extreem een nieuwe dimensie krijgt ...
Ik betaal momenteel 450 euro voor al mijn energie in huis, dankzij doorgedreven isolatie en voorlopig enkel 6 zonnepanelen. Dit jaar nog betaal ik niets voor mijn stroom. Wat jij en alle andere "specia-listen" denken zal me uiteindelijk worst wezen. Ik zal geen stroom kopen uit kerncentrales, al was het alleen al maar om dwars te liggen...voorheenCP1234 schreef: ↑22 maart 2024, 06:02Gratis bestaat ook niet! Niet alleen heb je de kosten van al die zonnepanelen en windmolens, je hebt de kosten aan het energienet die nu al zoveel miljarden kost met maar het huidige aandeel van "groene" stroom. Tevens ga je op die dagen dat het windstil is en er geen zon is stroomprijzen hebben die niet te betalen zijn en die de economie gaan lamleggen ! Nog maar te zwijgen val al de avonden/ nachten dat het windstil is, hoe ga je dan onze industrie van stroom voorzien ? Invoeren van kernenergie uit het buitenland of overal "gratis" batterijparken zetten ?Spaarplan schreef: ↑22 maart 2024, 02:53
Bartje den bleiter (nva) heeft gezegd dat gratis niet bestaat.
Ik dacht dat Sammy zijn mening redelijk extreem was, maar na dit gelezen te hebben is het duidelijk dat extreem een nieuwe dimensie krijgt ...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Dat kan enkel als je off grid gaat. Zelfs als je netto verbruik 0 is maar je aangesloten bent op het elektriciteitsnet betaal je een injectievergoeding en/of capaciteitstarief en/of een forfaitaire vergoeding zonnepanelen.
Met dank aan Groen (Tine) en Blauw (Alexander) die keihard onderhandeld hebben met Engie om de kerncentrales, die ze eerst hebben laten sluiten, terug te openen.
De aansprakelijkheid (en factuur) voor de verwerking van nucleair afval ligt dankzij hen nu grotendeels bij de belastingbetaler ipv bij Engie.
Je kent mijn situatie niet, doe er dus geen uitspraken over. Ik kan je wel vertellen dat ik geen ean code heb, verder heb je der geen zaken mee. Trouwens, mijn situatie veranderd met de dag, mijn vrouw komt me vandaag doodleuk vertellen dat we vanaf oktober ieder jaar zes maanden in Thailand gaan wonen en omdat mijn vrouw altijd gelijk heeft doen we dat dan ook. Ik zal mijn warmtepomp voortaan enkel nog nodig hebben om het huis af te koelen als het te warm is... dus minstens zes maanden per jaar. Ook minstens zes maanden weg uit het tranendal Vlaanderen, waar men alleen maar kan klagen en zagen en waar elke veranderening/verbetering een langdurige klaagzang veroorzaakt.
Gratis bestaat niet, gelukkig is klagen gratis in Vlaanderen.
Je verklapt zelf je eigen situatieSpaarplan schreef: ↑22 maart 2024, 13:37Je kent mijn situatie niet, doe er dus geen uitspraken over. Ik kan je wel vertellen dat ik geen ean code heb, verder heb je der geen zaken mee. Trouwens, mijn situatie veranderd met de dag, mijn vrouw komt me vandaag doodleuk vertellen dat we vanaf oktober ieder jaar zes maanden in Thailand gaan wonen en omdat mijn vrouw altijd gelijk heeft doen we dat dan ook. Ik zal mijn warmtepomp voortaan enkel nog nodig hebben om het huis af te koelen als het te warm is... dus minstens zes maanden per jaar. Ook minstens zes maanden weg uit het tranendal Vlaanderen, waar men alleen maar kan klagen en zagen en waar elke veranderening/verbetering een langdurige klaagzang veroorzaakt.
Gratis bestaat niet, gelukkig is klagen gratis in Vlaanderen.
Wie beweert niets te moeten betalen voor stroom die kan enkel off grid zijn. Anders betaal je altijd, zelf bij nulverbruik
En je verklapt ook nog dat je geen EAN-code hebt, zodus ...
Veel succes in Thailand! Ik hoop dat je op een CO2-neutrale manier naar daar reist en terugkomt (hoewel, dat laatste hoeft van mij niet )
Hoe zat het ook weer met dat bubbelbad? Een aparte meter voor aangevraagd, SpaarWoz?