Peiling: Kerncentrales openhouden?
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
Doel en Thiange zijn groter dan de huidige locaties en ernaast is nog plaats, dus ja, het zou kunnen. Dat er veel tegenstand zal zijn, ook uit de buurlanden staat vast, al bouwen die hun centrales ook graag aan de grens ...Spaarplan schreef: ↑26 maart 2024, 16:37Saneren en bouwen tegelijk op hetzelfde terrein, ben je zeker dat het kan? Mij lijkt Doel als vb te klein. De Ollanders staan te springen voor de start van die bouwwerken, toch?voorheenCP1234 schreef: ↑26 maart 2024, 03:30 Er zijn 2 logische locaties om nieuwe centrales te bouwen: Doel en Thiange.
...
Trouwens, gingen we niet participeren in de centrales van Borsele?
Mijn gedacht, zet 30 (minstens!) spotgoedkope en veilige sMR'kes neer verspreid over het land.
60 windmolens offshore of 1 sMR'ke? Iedereen kiest natuurlijk voor dat sMR'ke in zijn achtertuin...
Maar troost U, daar onze politiekers nul, nul moed hebben om ook maar enige beslissing in welk dossier ook te nemen zal Uw nachtmerrie van nieuwe kerncentrales niet van toepassing zijn. Wel zullen we stroom uit kernenergie duur uit het buitenland importeren, dan kunnen de personen zoals jij fier zijn dat wij enkel "groene" stroom produceren ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Zou je zelf de moed hebben om dergelijke beslissing te nemen?
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Eigenlijk moet je de consistentie van Tinne en consoorten bewonderen. Al meer dan 30 jaar promoten ze fossiele brandstoffen:
Agalev eist verbod op reklame voor elektrische verwarming
Agalev eist verbod op reklame voor elektrische verwarming
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Ja !
Ik zou mij omringen door een groep experten in hun vakgebied, gaande van bevoorradingszekerheid, belasting van ons stroomnet, kost per mwh, ( totale kost = bouw - kost tijdens gebruik - ontmanteling/ opslag/ recyclage ) veiligheidsrisico's, technologische innovatie, ...; en dan zien welke de beste ( of de beste mix ) is en dan daarvoor 100% gaan zonder om de zoveel maanden/ jaren een bocht te nemen.
Zou die beslissing daarom populair zijn, hoogstwaarschijnlijk niet, want niemand wil een windmolen/ gas- of kerncentrale ( of een eventuele andere optie ) in zijn achtertuin.
Maar een goede politieker met plichtsgevoel neemt beslissingen voor het algemeen nut/ best zijn, niet om de populairste te zijn !
( trouwens de huidige regering neemt geen beslissingen en is ook alles behalve geliefd dus toch maar beter beslissingen nemen en niet alles de afgrond in laten glijden )
Je denkt dat de huidige regering zich niet laat omringen door experten op gebied van energievoorziening?
(Carpe heeft weer heel nuttig studiewerk verricht. Van de politici een langetermijnvisie verwachten maar zelf wel meer dan 30 jaar terugkeren in de tijd 'om iets aan te tonen'.
Wel raar een artikel uit de tijd met als datum 1993 terwijl de website van de tijd maar gestart is in 1995, kan je dat even verder verklaren? Ik kan de link zelf niet openen)
(Carpe heeft weer heel nuttig studiewerk verricht. Van de politici een langetermijnvisie verwachten maar zelf wel meer dan 30 jaar terugkeren in de tijd 'om iets aan te tonen'.
Wel raar een artikel uit de tijd met als datum 1993 terwijl de website van de tijd maar gestart is in 1995, kan je dat even verder verklaren? Ik kan de link zelf niet openen)
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Ik denk dat de huidige regering vooral bezig is met hun ideologie en elkaar te verhinderen om te scoren met een beleidsmaatregel dan om maatregelen te nemen voor het algemeen nut !
Dat ze experten raadplegen, zeker, maar zijn dat er uit hun ideologische kringen, bepaalde lobbygroepen of echte neutrale vakmensen uit verschillende richtingen die met totaalplaatjes komen ?
Ik heb nog geen enkele politieker gezien die ook maar bij welk project een totale kost kan voorschotelen van zowel de bouw-exploitatie-afbraak-saneringskosten terwijl dit bij een bedrijf een standaard gegeven is voor elk investeringsplan ...
Dat ze experten raadplegen, zeker, maar zijn dat er uit hun ideologische kringen, bepaalde lobbygroepen of echte neutrale vakmensen uit verschillende richtingen die met totaalplaatjes komen ?
Ik heb nog geen enkele politieker gezien die ook maar bij welk project een totale kost kan voorschotelen van zowel de bouw-exploitatie-afbraak-saneringskosten terwijl dit bij een bedrijf een standaard gegeven is voor elk investeringsplan ...
Er zal inderdaad een stuk ideologie mee gemoeid zijn in de politieke wereld.
Maar als er zoiets bestaat als ideologische energie-experten.
Dan zou je de energie-experten met een andere ideologie toch snel zien opdraven in de media met hun cijferwerk als ze duidelijk zouden kunnen aantonen dat de politici die nu aan het stuur zitten compleet de weg kwijt zijn?
Lijkt mij redelijk gemakkelijk politiek scoren. Gewoon de cijfers presenteren.
Dan zou je de energie-experten met een andere ideologie toch snel zien opdraven in de media met hun cijferwerk als ze duidelijk zouden kunnen aantonen dat de politici die nu aan het stuur zitten compleet de weg kwijt zijn?
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
En welke cijfertjes moet je dan weerleggen ??Woz schreef: ↑27 maart 2024, 21:02 Er zal inderdaad een stuk ideologie mee gemoeid zijn in de politieke wereld.
Die van afsluitplannen omdat er te weinig stroom gaat zijn, diegene die zeggen dat we overschot hebben, ...
Graag zou ik de concrete cijfers zien die de regering heeft overgemaakt aan het parlement om de bevoorradingszekerheid te garanderen, inclusief de totale kost, daar deze volgens jou er zijn ?? ( een link is goed )
Misschien moet je de debatten in de parlementen eens volgen, de oppositie ( en zelfs verschillende regeringspartijen zoals de MR ) klagen het ontbreken van cijfers en concrete plannen van ons "Groen" Tinne al jaren aan ...
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Verwacht je echt van mij dat ik de historiek van wat de tijd online plaatst ken (of zou willen kennen)?
Ik raad je ten zeerste aan een login te maken op de website. Ik betaal er ook niet voor, ik vermoed dat je X-aantal artikels dan gratis kan lezen per maand.
In dat artikel staat er trouwens niets nieuws. Groen/Agalev was ook in 1993 al hoogst technofoob. Misantroop ook trouwens
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Die gaan juist over de rol van Elia, niets meer.Woz schreef: ↑27 maart 2024, 22:18 Deze cijfers?
https://www.elia.be/nl/elektriciteitsma ... acystudies
Als je een tweejaarlijkse studie ziet als het "Masterplan" voor de toekomst zijn we inderdaad uitgepraat ...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Tinne Van der Straeten zei ooit in een journaal interview: "Ik ben zelf ook experte". En dat kan kloppen, onze experte wist immers reeds in december 2020 dat er uiteindelijk twee kerncentrales langer moesten open blijven, nog lang voor de oorlog in Oekraïne, toen gas nog spot goedkoop was en toen er zeker bij Groen nog geen sprake was van het verlengen van kerncentrales. En dan zeggen ze dat de Chinezen ons trachten te manipuleren
Dus als ik het goed begrijp verwachten jullie een masterplan op de lange termijn?
En als er moet bijgestuurd worden in functie van de omstandigheden dan beschouwen jullie dit als een mislukking?
Zo hebben jullie altijd gelijk natuurlijk. Daar zal waarschijnlijk wel een of ander psychologisch woord voor zijn.
Zijlijngrinnikers. Ik ben blij dat ik jullie niet heb als buur of collega.
En als er moet bijgestuurd worden in functie van de omstandigheden dan beschouwen jullie dit als een mislukking?
Zo hebben jullie altijd gelijk natuurlijk. Daar zal waarschijnlijk wel een of ander psychologisch woord voor zijn.
Een lange termijn plan sluit geen" bijsturing in functie van de omstandigheden uit"Woz schreef: ↑28 maart 2024, 08:57 Dus als ik het goed begrijp verwachten jullie een masterplan op de lange termijn?
Integendeel, een lange termijn plan zorgt er net voor dat je de juiste beslissingen neemt en de juiste bijsturingen doet. Niet gebaseerd op dogma's (zoals per se kerncentrales willen sluiten ook al zijn er onvoldoende alternatieven om die productiecapaciteit over te nemen).
Nu lijkt alles zowat "natte vinger" werk:
... we beslissen om de kerncentrales te sluiten ... neen, we gaan er niet komen om aan de vraag te kunnen voldoen zonder kernenergie, we gaan ze terug moeten openhouden ... of misschien toch slechts 2 langer open houden (of misschien meer?) ... laten we voor het minimum van 2 gaan en ook wat gascentrales bijbouwen ... we kunnen misschien ook nog wat grijze stroom in het buitenland kopen ... oei, Engie doet moeilijk om die 2 centrales langer open te houden ... we geven hen een zak geld en nemen ook wat van hun verplichtingen over ... voila, we zitten weer voor een tijdje safe.
PS: ik ben ook heel blij dat jij niet mijn buur of collega bent