Keuze effectenrekening anno 2018
TIP
Keuze effectenrekening anno 2018
Ik ben wat aan het rondkijken voor een effectenrekening om het beleggen in aandelen aan te vatten. Ik weiger sowieso bewaarloon te betalen, dus worden de mogelijkheden meteen wat beperkter.
Nu viel mijn oog nog op Lynx, Binck, Bolero, Keytrade of MeDirect. Aangezien deze alleen géén bewaarloon, beheerskosten of kosten hebben voor het openen van de effectenrekening, neem ik aan dat zij qua kosten identiek zullen zijn?
Waar letten jullie dan nog op bij de keuze? Ik vind Keytrade een prima bank en de mobiele applicaties zijn - m.i. - ongeëvenaard goed. MeDirect valt eigenlijk al af doordat er niet eens een mobiele applicatie is en de website zo tergend traag is...
Zijn er redenen waarom ik Binck, Lynx of Bolero boven Keytrade zou verkiezen? Wat kan iemand me zeggen over het respectievelijke aanbod van deze brokers? Keytrade is softwarematig prachtig, maar als het aanbod dik tegenvalt, is dat misschien toch ook niet meer het overwegen waard.
PS: Ik heb reeds een Keyplan en losse beleggingsfondsen hou ik aan bij MeDirect.
PPS: Ik zie op de mobiele applicatie van Bolero dat je telkens mooi kan zien hoeveel je portefeuille in totaal al heeft opgebracht/verloren. Is dit ook het geval bij Keytrade?
Nu viel mijn oog nog op Lynx, Binck, Bolero, Keytrade of MeDirect. Aangezien deze alleen géén bewaarloon, beheerskosten of kosten hebben voor het openen van de effectenrekening, neem ik aan dat zij qua kosten identiek zullen zijn?
Waar letten jullie dan nog op bij de keuze? Ik vind Keytrade een prima bank en de mobiele applicaties zijn - m.i. - ongeëvenaard goed. MeDirect valt eigenlijk al af doordat er niet eens een mobiele applicatie is en de website zo tergend traag is...
Zijn er redenen waarom ik Binck, Lynx of Bolero boven Keytrade zou verkiezen? Wat kan iemand me zeggen over het respectievelijke aanbod van deze brokers? Keytrade is softwarematig prachtig, maar als het aanbod dik tegenvalt, is dat misschien toch ook niet meer het overwegen waard.
PS: Ik heb reeds een Keyplan en losse beleggingsfondsen hou ik aan bij MeDirect.
PPS: Ik zie op de mobiele applicatie van Bolero dat je telkens mooi kan zien hoeveel je portefeuille in totaal al heeft opgebracht/verloren. Is dit ook het geval bij Keytrade?
Re: Keuze effectenrekening anno 2018
Ik heb niet te klagen van Bolero. Keytrade geen ervaring mee.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Binck al jaren tevreden van. Sinds vorig jaar ook Interactive Brokers, en dat is ook best ok (valuta wisselen kan daar vanaf 0.2% marge ipv 0.45% bij Binck, ook aan- en verkoopkosten liggen lager dan bij Belgische brokers, etc).
IB wel aan te geven in je belastingsaangifte wegens Amerikaanse speler. Beurstaks daar ook zelf aan te geven, dus wel wat papierwerk. Gebruik ik niet voor al mijn transacties. Ik gebruik het vnl. voor de kredietfaciliteit -- je kan snel en makkelijk lenen tegen je portfolio aan <2% per jaar. 't is eigenlijk een kaskrediet dat je gewoon kan opnemen. Niet om extra effecten aan te kopen, maar wel om makkelijk korte periodes en grote(re) bedragen te overbruggen wanneer nodig. Dan zit je niet met de zever van de traditionele bank.
IB wel aan te geven in je belastingsaangifte wegens Amerikaanse speler. Beurstaks daar ook zelf aan te geven, dus wel wat papierwerk. Gebruik ik niet voor al mijn transacties. Ik gebruik het vnl. voor de kredietfaciliteit -- je kan snel en makkelijk lenen tegen je portfolio aan <2% per jaar. 't is eigenlijk een kaskrediet dat je gewoon kan opnemen. Niet om extra effecten aan te kopen, maar wel om makkelijk korte periodes en grote(re) bedragen te overbruggen wanneer nodig. Dan zit je niet met de zever van de traditionele bank.
Laatst gewijzigd door Roo op 3 februari 2018, 00:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Zag vandaag een reclame van bank van de post ivm beleggingen.
Die moeten nogal expertise hebben.
Die moeten nogal expertise hebben.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
die maken elke dag reclame op vtm ivm hun beleggingsfondsen
Ooit heeft een postbediende tegen mij eens verteld dat hun postzegels de beste belegging zijn
Telkens hun tarief opslaaagt , volgen die mee in waarde
( één probleem, je moet van die postzegels af kunnen raken,maar je kan ze onder de prijs proberen te verkopen aan partiuclieren)
Ooit heeft een postbediende tegen mij eens verteld dat hun postzegels de beste belegging zijn
Telkens hun tarief opslaaagt , volgen die mee in waarde
( één probleem, je moet van die postzegels af kunnen raken,maar je kan ze onder de prijs proberen te verkopen aan partiuclieren)
Argenta heeft goedkopere tarieven dan Keytrade. Uittreksels van aan- of verkopen of van dividenden of van jaarljks overzicht, worden je gratis opgestuurd per post. Dat bespaart op printerkosten.
Argenta hanteert wel wat hoge wisselkoersen als je in vreemde munten aandelen aankoopt.
Geen bewaarloon te betalen.
Argenta hanteert wel wat hoge wisselkoersen als je in vreemde munten aandelen aankoopt.
Geen bewaarloon te betalen.
Neen, de kosten zijn niet identiek. Je vergeet nog een belangrijke kost: de transactiekost bij het kopen en verkopen van aandelen. Daar zitten verschillen in tussen de banken die je opnoemt, al is het verschil miniem voor iemand die niet al te vaak koopt en verkoopt en die vooral op de Euronext-beurzen (Brussel, Parijs en Amsterdam) handelt. Ze hebben alle vier tarieflijsten op hun site, dus je kan eens snel inschatten wat je per jaar aan kosten zou hebben voor de beleggingen die je voor ogen hebt.
Qua aanbod zijn ze grotendeels gelijklopend. Ze geven allemaal toegang tot de voor ons waarschijnlijk belangrijkste beurzen aan een redelijke prijs (Benelux, Frankrijk, Duitsland, VS, VK etc.), maar Lynx is zeker voor 'exotische' beurzen net iets goedkoper dan de andere drie. Als je graag in Afrika of Azië aandelen wilt kopen kan je niet altijd bij alle vier terecht, dus kijk zeker of jouw favoriete beurs buiten Europa/VS in hun aanbod zit indien relevant. Als je zoals ik quasi uitsluitend in de EU belegt zijn ze qua aanbod alle vier even goed.
Ook Keytrade geeft een overzicht van winst en verlies sinds de opstart van je portefeuille. Het geeft voor aandelen hetzelfde grafiekje dat je ook bij de Keyplan krijgt.
Je zit al bij Keytrade en bent er duidelijk tevreden van, dus ik zou er gewoon blijven. In beste geval bespaar je elders een paar euro per jaar, en dat voor de (kleine) moeite van een tweede beleggingsplatform te moeten gebruiken.
@Hierboven: Argenta is niet goedkoper. Voor aan- en verkopen in Brussel/Amsterdam/Parijs betaal je minimaal €7.5 bij Keytrade, minimaal € 9.95 bij Argenta. Argenta is wel goedkoper als je met kleine bedragen in andere beurzen zoals Londen of New York koopt, maar bij iets grotere bedragen is Keytrade al snel een pak voordeliger (en dat weegt voor de meeste mensen niet op tegen de meerkost bij Euronext, waar Belgen toch het gros van hun transacties lijken te doen als ik op dit forum mag afgaan).
Voor het overige heeft Argenta een beperkter aanbod (voor mij geen probleem) en vooral een archaïsch beleggingsplatform (wel een probleem imo). Uittreksels per post boeien me niet echt, ik hou alles bij in PDF.
Ik vind Argenta zeker de interessantste van de 'gewone' banken voor de occasionele belegger, maar ik verkies toch een echt beleggingsplatform.
VincentGT schreef: ↑2 februari 2018, 23:31
Gebruik de effectenrekening bij Keytrade en MeDirect door elkaar, hangt er gewoon van af welke het gewenste product heeft aan de laagste commissie. De website en het product aanbod van MeDirect is inderdaad wat minder dan Keytrade maar hun tarieven liggen wel een stuk lager, Keytrade is vrij duur. Geen ervaring met app's, die trein heb ik aan mij voorbij laten gaan, geef mij maar een groot scherm en PC met een warboel van kabeltjes
Een tijdje terug heb ik eens geïnformeerd bij MeDirect, en blijkbaar blijven je orders daar maar 1 dag geldig.
Lastig als je met limieten wilt werken.
Verder weet ik ook niet in hoeverre je er verschillende ordertypes hebt.
Die heb je bij Keytrade wel, en een order kan er maanden blijven staan, zolang niet aan de voorwaarde voldaan is of je het order zelf herroept.
Voor mijn Keyplan en aandelen (+ de fondsen die van Rabobank gekomen zijn) zit ik bij Keytrade.
Voor losse fondsen ga ik wellicht ook de voorkeur geven aan MeDirect.
Lastig als je met limieten wilt werken.
Verder weet ik ook niet in hoeverre je er verschillende ordertypes hebt.
Die heb je bij Keytrade wel, en een order kan er maanden blijven staan, zolang niet aan de voorwaarde voldaan is of je het order zelf herroept.
Voor mijn Keyplan en aandelen (+ de fondsen die van Rabobank gekomen zijn) zit ik bij Keytrade.
Voor losse fondsen ga ik wellicht ook de voorkeur geven aan MeDirect.
@ DW
Argenta vraagt 0.25% met een minimum van 9.95€ per aan- of verkoop.
Als je per 4000 euro koopt, dan betaal je dus dat minimum van 9.95€.
Bij Keytrade betaal je voor 4000 euro echter 14,95€.
Het hangt er dus vanaf voor welke sommen je koopt.
Argenta vraagt 0.25% met een minimum van 9.95€ per aan- of verkoop.
Als je per 4000 euro koopt, dan betaal je dus dat minimum van 9.95€.
Bij Keytrade betaal je voor 4000 euro echter 14,95€.
Het hangt er dus vanaf voor welke sommen je koopt.
Alle beetjes tellen natuurlijk, maar doen jullie dan werkelijk zoveel transacties waar je netto zo weinig winst op hebt dat die 5 euro per transactie zoveel verschil uitmaakt?
Met op het juiste moment te kopen of verkopen heb je hopelijk die 5 euro al snel verdiend?
Met op het juiste moment te kopen of verkopen heb je hopelijk die 5 euro al snel verdiend?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Volgens dezelfde redenering is het dus een goed idee dat de klanten van de grootbanken daar 250 miljard € parkeren, op een spaarrekening die 0,11% per jaar opbrengt, of zelfs gewoon op de zichtrekening omdat het de moeite niet is het geld op de spaarrekening te zetten. Bij sommige banken kun je nog 1% netto krijgen (DB zelfs 1,2% voor 500€ per maand, MeDirect indien 1 jaar vast). Verschil dus grosso modo 1%. Op 250 miljard is dat 2,5 miljard die de grootbanken jaarlijks zomaar in de schoot geworpen krijgen.Cydox schreef: ↑3 februari 2018, 14:56 Alle beetjes tellen natuurlijk, maar doen jullie dan werkelijk zoveel transacties waar je netto zo weinig winst op hebt dat die 5 euro per transactie zoveel verschil uitmaakt?
Als de staat een effectentaks invoert die misschien 250 miljoen per jaar zal opbrengen, dus een tiende van die 2,5 miljard, staat heel het land in rep en roer.
** edit ** Verlies van Arco, ook zoiets dat de gemoederen beroert: 1,5 miljard verlies. Eenmalig.
Of je nu veel of weinig winst maakt op een transactie doet er niet toe, kosten zijn sowieso verloren kapitaal. Die 5 euro dien je trouwens maal twee te doen, ooit zul je immers verkopen. En die 5 euro kan ook een pak hoger uitvallen, bv een aankoop van 4000 euro (29.800 DDK) op de beurs in Kopenhagen kost bij MeDirect ong. €10 en bij Keytrade maar liefst €40.Cydox schreef: ↑3 februari 2018, 14:56 Alle beetjes tellen natuurlijk, maar doen jullie dan werkelijk zoveel transacties waar je netto zo weinig winst op hebt dat die 5 euro per transactie zoveel verschil uitmaakt?
Mij lijkt market timing om duurdere kosten terug te verdienen niet echt de beste strategie.
Keytrade is heel duur, zeker buiten Euronext.
Klopt, dan is Keytrade duur. Ik ben er zelf ook enkel bij omdat ik van Fortuneo kom en de oude tarieven kan behouden.
Maar zelfs voor wie aan de normale tarieven begint is Keytrade een goede keuze als je hoofdzakelijk op Euronext belegt, en dan vooral als je relatief kleine bedragen ineens koopt. En, maar dat is een persoonlijke mening, Keytrade heeft een uitstekend softwareplatform en een behulpzame klantendienst (al hebben anderen op dit forum hier blijkbaar andere ervaringen mee).
De TS zit bij Keytrade en is daar tevreden. Tenzij hij of zij heel veel buiten Euronext gaat beleggen, denk ik niet dat hij/zij significant gaat besparen door een ander platform te kiezen dat misschien minder goed zal bevallen.
Maar zelfs voor wie aan de normale tarieven begint is Keytrade een goede keuze als je hoofdzakelijk op Euronext belegt, en dan vooral als je relatief kleine bedragen ineens koopt. En, maar dat is een persoonlijke mening, Keytrade heeft een uitstekend softwareplatform en een behulpzame klantendienst (al hebben anderen op dit forum hier blijkbaar andere ervaringen mee).
De TS zit bij Keytrade en is daar tevreden. Tenzij hij of zij heel veel buiten Euronext gaat beleggen, denk ik niet dat hij/zij significant gaat besparen door een ander platform te kiezen dat misschien minder goed zal bevallen.