Keyplan alternatief voor ETF's
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Keyplan alternatief voor ETF's
Op zich zegt dat weinig hé ...karine schreef: ↑15 maart 2021, 18:38 Zelf beleg ik sowieso maandelijks al €1000 in een Keyplan.
30% Fidelity Funds World Fund A
20% Blackrock Global Funds Sustainable Energy Fund A2
25% Robeco Capital Growth Funds Robeco Global Consumer Trends Equities D
25% JPMorgan Funds Asia Pacific Equity Fund A
Hoe lang doe je dit al en hoelang plan je dit nog te doen ? Heel de tijd met zelfde maandelijkse inleg ? Nooit gepauzeerd ? Ooit gebalanceerd ?
Heb/doe je daarnaast nog iets ?
Doe dit sinds een half jaar en gaat automatisch, kijk ik eigenlijk niet naar om. Mag gerust nog 10 a 20 jaar blijven lopen.
Verder nog enkele loseraandelen die ik als tip kreeg van een VFB analist(Ontex, Fagron, Wereldhave NL, BAM, Miko)
Daarnaast in juni 2019 een ETF portefeuille opgestart maar daar het me allemaal te warm werd winst genomen en deze verkocht eind feb 2020. Dan in maart 2020 terug een ETF portefeuille gestart en tweemaandelijks €2000 in gestort maar daar heb ik een grote fout gemaakt door deze in december 2020 af te sluiten daar deze zoveel gestegen was en het me weer te warm werd.
Nu dus veel te veel cash waar iets moet mee gebeuren.
Overweeg al even om terug een ETF portefeuille op te starten en gespreid blijven te kopen en bij sterke dalingen meer te kopen.
P.S : het valt me toch op dat het automatisch beleggen(fondsen in Keyplan nu) toch enorm makkelijk is en ook vooral mentaal. Ik kijk er bijna niet naar om en aankopen blijven maandelijks gebeuren. Zou misschien voor die trackers ook zo een systeem ergens moeten opstarten. (MeDirect ofzo)
Verder nog enkele loseraandelen die ik als tip kreeg van een VFB analist(Ontex, Fagron, Wereldhave NL, BAM, Miko)
Daarnaast in juni 2019 een ETF portefeuille opgestart maar daar het me allemaal te warm werd winst genomen en deze verkocht eind feb 2020. Dan in maart 2020 terug een ETF portefeuille gestart en tweemaandelijks €2000 in gestort maar daar heb ik een grote fout gemaakt door deze in december 2020 af te sluiten daar deze zoveel gestegen was en het me weer te warm werd.
Nu dus veel te veel cash waar iets moet mee gebeuren.
Overweeg al even om terug een ETF portefeuille op te starten en gespreid blijven te kopen en bij sterke dalingen meer te kopen.
P.S : het valt me toch op dat het automatisch beleggen(fondsen in Keyplan nu) toch enorm makkelijk is en ook vooral mentaal. Ik kijk er bijna niet naar om en aankopen blijven maandelijks gebeuren. Zou misschien voor die trackers ook zo een systeem ergens moeten opstarten. (MeDirect ofzo)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, dat is de bedoeling van Keyplan en consoorten.
Ik ben 3 jaar geleden begonnen met 500/mnd in een Keyplan met 5 fondsen. Na 15 maanden of zo on-hold gezet, begin 2020 een stukje verkocht en april 2020 terug bijgekocht. In januari 2021 terug een stukje verkocht. Staat nu nog steeds on-hold met een stukje cash van de verkoop van januari 2021.
Ooit bedacht dat je ook een *deel* kan verkopen om winst te nemen ?karine schreef: ↑15 maart 2021, 19:51 Daarnaast in juni 2019 een ETF portefeuille opgestart maar daar het me allemaal te warm werd winst genomen en deze verkocht eind feb 2020. Dan in maart 2020 terug een ETF portefeuille gestart en tweemaandelijks €2000 in gestort maar daar heb ik een grote fout gemaakt door deze in december 2020 af te sluiten daar deze zoveel gestegen was en het me weer te warm werd.
Ja, dat is de bedoeling en voor velen (die er niet naar willen omkijken) is dit een zeer mooie oplossing.
Nadeel dat ik ondervonden heb (voor mij) is dat je moeilijk kan ingrijpen wanneer je wil.
Er wordt nl. altijd de 5de van maand aangekocht en de 15de van de maand verkocht.
Leuk idee... de vraag is nu dus waarom geen enkele bank/broker (bij mijn weten) dat aanbiedt ... ;-)
Ik denk dat dit een retorische vraag is, zal ze toch beantwoorden.EarthNvstr1 schreef: ↑15 maart 2021, 20:37Leuk idee... de vraag is nu dus waarom geen enkele bank/broker (bij mijn weten) dat aanbiedt ... ;-)
Keytrade verdient aan de kosten die de beleggers betalen voor de fondsen in de Keytrade plannen.
Keytrade krijgt retrocessies voor de fondsen typisch 0,70%/jaar of hoger.
Op ETFs kunnen zij de beleggers hiervoor niets aanrekenen.
Ook het feit dat de aankopen voorspelbaar zijn is nuttig voor de bank en de fondsleverancier.
Zij kunnen deze "voor"kennis gebruiken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Correct!
Niet correct!
Uiteraard verdient de bank/broker eraan... dat is maar goed ook, ik wil niet dat mijn bank/broker failliet gaat.
Wat niet correct is n.m.i, is dat ze niets kunnen aanrekenen voor ETFs... voor aankoop en verkoop van ETFs betaal je transactiekosten aan je bank/broker.
Dit is dus geen reden om geen automatisch aankoop systeem aan te bieden.
Voorkennis zou ik dat echt niet noemen. Ik zou dat eerder zien als "binding" en zelfs "service" (als je er positief naar kijkt).
Maar dat zouden ze dan toch ook kunnen doen voor aankopen van ETFs of zelfs individuele aandelen ?
Een van de voordelen van een keyplan is geen instap/transactiekosten. Als een etf maar een jaarlijkse kost aanrekenen van 0,20 kunnen ze hiervan geen 0,70 doorgeven aan de broker.EarthNvstr1 schreef: ↑15 maart 2021, 22:19Niet correct!
Uiteraard verdient de bank/broker eraan... dat is maar goed ook, ik wil niet dat mijn bank/broker failliet gaat.
Wat niet correct is n.m.i, is dat ze niets kunnen aanrekenen voor ETFs... voor aankoop en verkoop van ETFs betaal je transactiekosten aan je bank/broker.
Dit is dus geen reden om geen automatisch aankoop systeem aan te bieden.
De broker zou inderdaad een bijkomende kost kunnen aanrekenen. Voor heel kleine aankopen kan de kost procentueel snel hoog oplopen. 14 euro kosten op een aankoop van 100 euro is gigantisch.
Juist. Voor beide geld hetzelfde voordeel. Als je weet dat er aankoop aankomt, ongeacht de prijs van het fonds kan je dat gebruiken in je fonds management.EarthNvstr1 schreef: ↑15 maart 2021, 22:19Voorkennis zou ik dat echt niet noemen. Ik zou dat eerder zien als "binding" en zelfs "service" (als je er positief naar kijkt).
Maar dat zouden ze dan toch ook kunnen doen voor aankopen van ETFs of zelfs individuele aandelen ?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat klopt allemaal, maar dat is geen verklaring waarom niemand een automatisch aankoopsysteem aanbiedt voor ETFs (of individuele aandelen).B7H4long schreef: ↑15 maart 2021, 22:49 Een van de voordelen van een keyplan is geen instap/transactiekosten. Als een etf maar een jaarlijkse kost aanrekenen van 0,20 kunnen ze hiervan geen 0,70 doorgeven aan de broker.
De broker zou inderdaad een bijkomende kost kunnen aanrekenen. Voor heel kleine aankopen kan de kost procentueel snel hoog oplopen. 14 euro kosten op een aankoop van 100 euro is gigantisch.
Een automatisch verkoopsysteem ben ik trouwens ook nog nergens tegengekomen.
Misschien heeft het iets te maken met recurrente versus eenmalige inkomsten ?
Jazeker, maar tenslotte brengt dit ook meer stress en spijt achteraf mee omwille van te vroeg verkocht of te laat verkocht enz. Ik heb nu 2x geluk gehad van voor de corona crisis te verkopen en direct bij het herstel terug beginnen te kopen om dan tenslotte in december weer te verkopen en nu met een berg cash te zitten en weer een deel van de stijging gemist te hebben.EarthNvstr1 schreef: ↑15 maart 2021, 20:37 Ooit bedacht dat je ook een *deel* kan verkopen om winst te nemen ?
Markten timen werkt niet.
We zouden eens moeten bekijken welke de beste en voordeligste manier is om dergelijk aankoopsysteem op te zetten.
Mijn vorig tracker plan was steeds hetzelfde :
MSCI world
MSCI world small cap
MSCI emerging markets
iShares Core S&P 500, weet dat dit dubbele aankopen zijn maar zal het altijd goed blijven doen.
Eventuele optie erbij :
Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF of iShares € Aggregate Bond UCITS ETF EUR (Dist)
Eventuele eenmalige aankoop bij een correctie :
L&G Cyber Security UCITS ETF
iShares PHLX Semiconductor ETF
Interessant systeem, zal dat beslist overwegen.EarthNvstr1 schreef: ↑15 maart 2021, 18:31Stel 100.000 totaal te investeren en je start met 3.000 per maand.
Scenario 1: alles blijft maar stijgen
=> dan ben je totaal geïnvesteerd na 33,33 maanden
Scenario 2: 1 keer een serieuze daling
Na 6 maanden 20% daling => vanaf dan 4.000 per maand
=> dan ben je totaal geïnvesteerd na 32,5 maanden
Scenario 3: 2 keer een serieuze daling
Na 6 maanden 20% daling => vanaf dan 4.000 per maand
Na nog eens 6 maanden nog eens 20% daling: vanaf dan 5.000 per maand
=> dan ben je totaal geïnvesteerd na 23,6 maanden
Vind je 23,6 tot 33,33 maanden te lang, begin dan met 4.000 per maand bv. (ik ga zelf de scenario's daarvoor niet berekenen)
Ja, zo is dat ook voor mij.karine schreef: ↑15 maart 2021, 19:51 P.S : het valt me toch op dat het automatisch beleggen(fondsen in Keyplan nu) toch enorm makkelijk is en ook vooral mentaal. Ik kijk er bijna niet naar om en aankopen blijven maandelijks gebeuren. Zou misschien voor die trackers ook zo een systeem ergens moeten opstarten. (MeDirect ofzo)
Beleggingswinsten zijn leuk, mentale rust ook.
Voorlopig koop ik elke maand op een vastgestelde dag voor een zelfde bedrag IWDA. Lijkt niet optimaal als je bijvoorbeeld de schommelingen van vorige week ziet, maar rustig blijf je er wel bij.
Zoals platin hierboven terecht opmerkte, het is een kwestie van keuzes maken. Ik wil gerust zelf mijn orders maandelijks inbrengen, ik wil (en kan) niet dagdagelijks de beurs nauwgezet volgen om de optimale koop- en verkoopmomenten te bepalen.
Laatst gewijzigd door gerontius op 16 maart 2021, 09:14, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Je kan bv meer inleggen indien IWDA onder zijn 200 dagen Moving Average zit. Te vinden op Morningstar. 2 minuten extra werk. Maar in dalende lijn koop je wel meer deeltjes op.gerontius schreef: ↑16 maart 2021, 07:54Ja, zo is dat ook voor mij.karine schreef: ↑15 maart 2021, 19:51 P.S : het valt me toch op dat het automatisch beleggen(fondsen in Keyplan nu) toch enorm makkelijk is en ook vooral mentaal. Ik kijk er bijna niet naar om en aankopen blijven maandelijks gebeuren. Zou misschien voor die trackers ook zo een systeem ergens moeten opstarten. (MeDirect ofzo)
Voorlopig koop ik elke maand op een vastgestelde dag voor een zelf bedrag IWDA. Lijkt niet optimaal als je bijvoorbeeld de schommelingen van vorige week ziet, maar rustig blijf je er wel bij.
Zoals platin hierboven terecht opmerkte, het is een kwestie van keuzes maken. Ik wil gerust zelf mijn orders maandelijks inbrengen, ik wil (en kan) niet dagdagelijks de beurs nauwgezet volgen om de optimale koop- en verkoopmomenten te bepalen.
Dat is op het eerste zicht een beperking, maar je kan dat oplossen door een basis minimumbedrag in te stellen. Je kan tot de dag vóór aankoop ,dus de 4de van de maand, een extra bedrag toevoegen. Dat vraagt dan wel wat opvolging, maar bij een volatielere markt kan je inspelen door extra bij te kopen.EarthNvstr1 schreef: ↑15 maart 2021, 20:37 Nadeel dat ik ondervonden heb (voor mij) is dat je moeilijk kan ingrijpen wanneer je wil.
Er wordt nl. altijd de 5de van maand aangekocht en de 15de van de maand verkocht.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, maar kan dus niet aankopen de 20ste als op dat moment alles gekelderd is.mouche schreef: ↑16 maart 2021, 08:43Dat is op het eerste zicht een beperking, maar je kan dat oplossen door een basis minimumbedrag in te stellen. Je kan tot de dag vóór aankoop ,dus de 4de van de maand, een extra bedrag toevoegen. Dat vraagt dan wel wat opvolging, maar bij een volatielere markt kan je inspelen door extra bij te kopen.EarthNvstr1 schreef: ↑15 maart 2021, 20:37 Nadeel dat ik ondervonden heb (voor mij) is dat je moeilijk kan ingrijpen wanneer je wil.
Maar het systeem is daar dan ook niet voor bedoeld.
Bedankt, had dat deel van de grafiek op Morningstar nog niet gebruikt. 2 minuten extra werk zal wel lukken, denk ik.jantubaman schreef: ↑16 maart 2021, 08:37Je kan bv meer inleggen indien IWDA onder zijn 200 dagen Moving Average zit. Te vinden op Morningstar. 2 minuten extra werk. Maar in dalende lijn koop je wel meer deeltjes op.gerontius schreef: ↑16 maart 2021, 07:54 Ja, zo is dat ook voor mij.
Voorlopig koop ik elke maand op een vastgestelde dag voor een zelf bedrag IWDA. Lijkt niet optimaal als je bijvoorbeeld de schommelingen van vorige week ziet, maar rustig blijf je er wel bij.
Dat is zeker een punt, maar je hoeft ook niet alle eieren in één mand te leggen. Ik heb naast mijn Keyplan voor maandelijkse stortingen, ook nog een kleine selectie fondsen en een ETF en daar kan ik dan wel weer korter mee op de bal spelen. Momenteel staan die laatsten wel 'on hold' en beleg ik enkel met kleine bedragen in mijn Keyplan.mouche schreef: ↑16 maart 2021, 08:43Dat is op het eerste zicht een beperking, maar je kan dat oplossen door een basis minimumbedrag in te stellen. Je kan tot de dag vóór aankoop,dus de 4de van de maand, een extra bedrag toevoegen. Dat vraagt dan wel wat opvolging, maar bij een volatielere markt kan je inspelen door extra bij te kopen.EarthNvstr1 schreef: ↑15 maart 2021, 20:37 Nadeel dat ik ondervonden heb (voor mij) is dat je moeilijk kan ingrijpen wanneer je wil.
Ik plan wel mijn ETF's uit te breiden , maar wacht af op een gunstiger moment. Ik hoor niet meer bij de jonsten en mijn beleggingshorizon is wat korter dan die van de meesten hier.