Keyplan vs ETF's
TIP
Keyplan vs ETF's
Hey,
Sinds een 'geruime' tijd ben ik mij aan het verdiepen (=inlezen) in de wereld van beleggen.
Nu ik nog met enkele specifieke vragen zit is het tijd voor mijn eerste post.
Situatie:
- Beleggen is voor mijn kinderen (5 & 2 jaar)
- Horizon van minimum 15 jaar
- Op heden is een maandelijks bedrag van 100€ mogelijk
- Gespreid (tijd) instappen en niet al te 'veel' omkijken naar
- Ben bestand tegen volatiliteit
- Niet bezig zijn met manueel beurstaks doorgeven
Daar we klant zijn bij Keytrade viel mijn oog eerst op een Keyplan.
Voordelen:
- Geen transactiekosten
- Automatisch maandelijks beleggen (spreiding tijd)
Nadelen:
- Hoge jaarlijkse kosten.
Wanneer we zouden kiezen voor 'Gedurfd' voor een bedrag van 1000€, dan zou de kost = 17,85€
- De 'juiste' fondsencombinatie kiezen + geen duidelijk beeld van de spreiding (althans voor mij niet)
Na verder inlezen kwam ik dan bij ETF's uit.
Voordelen:
- Lage kosten
- (Voor mij) duidelijke grote spreiding
- Beetje manueel werk maar zorgt voor het behouden van een overzicht
Nadelen:
- Transactiekosten
- Beleggen met kleine bedragen
Door de transactiekosten kwam ik uit bij DeGiro.
Volgende portefeuille's trokken mijn aandacht:
- IWDA 70%
- IUSN 20%
- EMIM 10%
Om het gemakkelijk te maken heb ik gerekend met 10 maanden.
- 7 x 100€ in IWDA
- 1 x 100€ in EMIM
- 1 x 200€ in IUSN
De kosten (transacties + running costs) zou dan 8,81€ zijn.
De 2de portefeuille zou op basis zijn van info + post van B7H4long:
- VWCE 80%
- IUSN 20%
Wederom gerekend met 10 maanden
- 1 x 800€ in VWCE
- 1 x 200€ in IUSN
De kosten (transacties + running costs) zou dan 10,96€ zijn.
Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de 1ste ETF portefeuille. Dit door de kosten + dat ik het voordeel niet onmiddelijk zie van VWCE (combi developed + EM) in mijn situatie en bij de eerst de inleg meer gespreid is in tijd dan de 2de.
Enkele vragen:
- Lijkt mijn keuze 'correct' i.k.v. de huidige situatie?
- Ik heb momenteel geen obligatie mee in de portefeuille genomen daar de horizon nog enorm ver is. Maar indien ik deze erbij zou nemen:
-- Wanneer is een goede moment om hier mee te starten?
-- Verminder ik dan enkel het percentage van IWDA?
Alvast bedankt voor alle info/feedback.
Sinds een 'geruime' tijd ben ik mij aan het verdiepen (=inlezen) in de wereld van beleggen.
Nu ik nog met enkele specifieke vragen zit is het tijd voor mijn eerste post.
Situatie:
- Beleggen is voor mijn kinderen (5 & 2 jaar)
- Horizon van minimum 15 jaar
- Op heden is een maandelijks bedrag van 100€ mogelijk
- Gespreid (tijd) instappen en niet al te 'veel' omkijken naar
- Ben bestand tegen volatiliteit
- Niet bezig zijn met manueel beurstaks doorgeven
Daar we klant zijn bij Keytrade viel mijn oog eerst op een Keyplan.
Voordelen:
- Geen transactiekosten
- Automatisch maandelijks beleggen (spreiding tijd)
Nadelen:
- Hoge jaarlijkse kosten.
Wanneer we zouden kiezen voor 'Gedurfd' voor een bedrag van 1000€, dan zou de kost = 17,85€
- De 'juiste' fondsencombinatie kiezen + geen duidelijk beeld van de spreiding (althans voor mij niet)
Na verder inlezen kwam ik dan bij ETF's uit.
Voordelen:
- Lage kosten
- (Voor mij) duidelijke grote spreiding
- Beetje manueel werk maar zorgt voor het behouden van een overzicht
Nadelen:
- Transactiekosten
- Beleggen met kleine bedragen
Door de transactiekosten kwam ik uit bij DeGiro.
Volgende portefeuille's trokken mijn aandacht:
- IWDA 70%
- IUSN 20%
- EMIM 10%
Om het gemakkelijk te maken heb ik gerekend met 10 maanden.
- 7 x 100€ in IWDA
- 1 x 100€ in EMIM
- 1 x 200€ in IUSN
De kosten (transacties + running costs) zou dan 8,81€ zijn.
De 2de portefeuille zou op basis zijn van info + post van B7H4long:
- VWCE 80%
- IUSN 20%
Wederom gerekend met 10 maanden
- 1 x 800€ in VWCE
- 1 x 200€ in IUSN
De kosten (transacties + running costs) zou dan 10,96€ zijn.
Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de 1ste ETF portefeuille. Dit door de kosten + dat ik het voordeel niet onmiddelijk zie van VWCE (combi developed + EM) in mijn situatie en bij de eerst de inleg meer gespreid is in tijd dan de 2de.
Enkele vragen:
- Lijkt mijn keuze 'correct' i.k.v. de huidige situatie?
- Ik heb momenteel geen obligatie mee in de portefeuille genomen daar de horizon nog enorm ver is. Maar indien ik deze erbij zou nemen:
-- Wanneer is een goede moment om hier mee te starten?
-- Verminder ik dan enkel het percentage van IWDA?
Alvast bedankt voor alle info/feedback.
Re: Keyplan vs ETF's
Hou er rekening mee dat je ETF's steeds in hun geheel moet kopen. Sinds vorige week heeft IWDA de 60 euro gepasseerd.
Small caps en emerging markets kun je eventueel achterwege laten tot de portefeuilles een zekere grootte bereikt hebben.
Ga je 100% aandelen? Lijkt agressief en volatiel. De toevoeging van een stabiel gedeelte kan/zal het makkelijker maken het plan vol te houden als de markt daalt.
Small caps en emerging markets kun je eventueel achterwege laten tot de portefeuilles een zekere grootte bereikt hebben.
Ga je 100% aandelen? Lijkt agressief en volatiel. De toevoeging van een stabiel gedeelte kan/zal het makkelijker maken het plan vol te houden als de markt daalt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hou er rekening mee dat je ETF's steeds in hun geheel moet kopen. Sinds vorige week heeft IWDA de 60 euro gepasseerd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Zoals al een paar keer in andere topics vermeld, hier (https://mijnportefeuille.be/2019/10/11/ ... en-deel-1/) en hier (https://mijnportefeuille.be/2019/10/18/ ... en-deel-2/) kan je zien welke de goede fondsen zijn van Keyplan.
Om dit te coveren (+ percentage verdeling te behouden) zou ik steeds de 'overschot' meenemen naar de volgende periode.
In geval van IWDA zou dit dan zijn:
- Maand1 -> 100€ - 60,30€ = 39,7€
- Maand2 -> 139,7€ - 120,6€ = 19,1€
- ...
Ik zou graag ook obligatie willen mee opnemen, maar de hoeveelheid/verdeling hieromtrent is me niet helemaal helder.
Daar de beleggingen voor onze kinderen zijn zou ik nu een 5% (oudste is 5 jaar) in obligatie kunnen nemen?
Dit is dan gelijk aan 50€ (per 10 maanden).
Maar hoe is de logische verdeling dan?
IWDA -> 65%
IUSN -> 20%
EMIM -> 10%
EUNA -> 5%
En dan elk jaar een procent van IWDA af en bij EUNA bij?
De bovenstaande posts heb ik verschillende malen doorgenomen en andere topics op MijnKapitaal & MijnPortefeuille ook, echter 'klikt' het niet echt voor mij. Op basis van 2 parameters kies je dan de 'beste' fondsen maar er is niet onmiddelijk een beeld van de spreiding van deze fondsen, overlap, ...annetje schreef: ↑17 februari 2020, 12:59Zoals al een paar keer in andere topics vermeld, hier (https://mijnportefeuille.be/2019/10/11/ ... en-deel-1/) en hier (https://mijnportefeuille.be/2019/10/18/ ... en-deel-2/) kan je zien welke de goede fondsen zijn van Keyplan.
Als je op de website Morningstar.be een transactieportefeuille aanmaakt en daarin de fondsen toevoegt die u wenst (op basis van de ISIN-codes), dan kan je via de X-ray alle gewenste gegevens raadplegen.
Zijn o.a. voorzien : assetverdeling, regioverdeling, sectoren, stijl, kosten, top-10 onderliggende waarden, positie-overlap, prestaties...
Zijn o.a. voorzien : assetverdeling, regioverdeling, sectoren, stijl, kosten, top-10 onderliggende waarden, positie-overlap, prestaties...
Dan heb je daar toch iedere maand een stukje werk aan? Een keyplan is eenvoudig, je kiest je fondsen, zorgt dat er geld genoeg op de rekening staat iedere maand en laat maar lopen.
Is die spreiding trouwens zo belangrijk bij zo'n grote fondsen? De kans dat ze ergens met een kleine overlap zitten is reeel, maar daar heb ik mij toch niets van aangetrokken.

Soms willen mensen het moeilijker maken dan nodig door gewichtig te doen over zaken.
Wil je geen overlap, koop dan 100% IWDA of VWCE. Die laatste heeft +1000 aandelen meer dan IWDA.
Wil je de minste-werk-optie, dan kan een keurkamer helpen. Gewoon een plan opstarten en maandelijks een bedrag voorzien op je geldrekening. Rest gaat automatisch.
Ik combineer keyplan, heb nog fondsen , en nieuwe aankopen gaan in FTEs. Nog geen seconde wakker gelegen van de overlap die er zeker moet zijn.
Wat op het einde telt is de opbrengst.
Wil je geen overlap, koop dan 100% IWDA of VWCE. Die laatste heeft +1000 aandelen meer dan IWDA.
Wil je de minste-werk-optie, dan kan een keurkamer helpen. Gewoon een plan opstarten en maandelijks een bedrag voorzien op je geldrekening. Rest gaat automatisch.
Ik combineer keyplan, heb nog fondsen , en nieuwe aankopen gaan in FTEs. Nog geen seconde wakker gelegen van de overlap die er zeker moet zijn.
Met zo'n lange horizon zijn obligaties wat mij betreft niet nodig als je geen problemen hebt met de volatiliteit. Ik heb zelf ook geen obligaties in de portefeuille en maar een minieme hoeveelheid cash.
Dit, gewoon 1 ETF. IWDA of VWCE. Gezien de bedragen zou ik IWDA nemen ivm geen transactiekosten bij DeGiro.Natal schreef: ↑17 februari 2020, 16:48 Soms willen mensen het moeilijker maken dan nodig door gewichtig te doen over zaken.
Hi Natal, kan je aangeven welke fondsen je in je KeyPlan hebt steken?Natal schreef: ↑17 februari 2020, 16:48 Soms willen mensen het moeilijker maken dan nodig door gewichtig te doen over zaken.
Thanks!
Ik zou vanaf volgende week als complete leek willen beginnen met passief beleggen aangezien dan ook heel wat spaargeld vrijkomt waarop de rente verworven is en ik dit geld op lange termijn niet nodig heb. Ik heb me de voorbije weken al goed ingelezen op dit forum.
Ik heb begrepen dat gespreid instappen op VWCE aan te bevelen is als beginnend belegger. Ik dacht met een budget van €50.000 gespreid aankopen van €7500 te doen via Medirect aangezien ik hier reeds een spaarrekening heb en transactiekosten dan ook te verwaarlozen zijn. Via degiro is er nu immers ook een lange wachtlijst waardoor IWDA zonder transactiekosten momenteel ook geen alternatief is.
Ik zou voor 20% ook nog IUSN kunnen toevoegen. Is dit momenteel aan te raden of beter mee wachten?
Is 6 maanden spreiding op dit moment voldoende of beter nog ruimer spreiden?
Indien er eventueel nog andere aan te raden fondsen, aandelen, ETF's zijn wat een goede aanvulling is om niet hele bedrag in zelfde etf's te steken, hoor ik het graag. Ik besef dat er voor losse aandelen mogelijk koopjes te doen zijn maar dat dit ook grote risico's kan meebrengen waar ik me als beginner en passief belegger beter niet aan waag.
Ik heb begrepen dat gespreid instappen op VWCE aan te bevelen is als beginnend belegger. Ik dacht met een budget van €50.000 gespreid aankopen van €7500 te doen via Medirect aangezien ik hier reeds een spaarrekening heb en transactiekosten dan ook te verwaarlozen zijn. Via degiro is er nu immers ook een lange wachtlijst waardoor IWDA zonder transactiekosten momenteel ook geen alternatief is.
Ik zou voor 20% ook nog IUSN kunnen toevoegen. Is dit momenteel aan te raden of beter mee wachten?
Is 6 maanden spreiding op dit moment voldoende of beter nog ruimer spreiden?
Indien er eventueel nog andere aan te raden fondsen, aandelen, ETF's zijn wat een goede aanvulling is om niet hele bedrag in zelfde etf's te steken, hoor ik het graag. Ik besef dat er voor losse aandelen mogelijk koopjes te doen zijn maar dat dit ook grote risico's kan meebrengen waar ik me als beginner en passief belegger beter niet aan waag.
Samenstelling Keyplan:
Fidelity funds world Fund a
Capitalwork foyer umbrella contrarian equities at work
Jp Morgan funds European strategic growth fund
Bl global equities
Merclin Sicav global equity c
Franklin templeton investment fund asian smaller companies
Het loopt nog maar 1 jaar, dus staat nu met verlies. Maar zonder nadenken wordt er maandelijks bijgestort. Looptijd heeft nog wel wat ruimte.
Fidelity funds world Fund a
Capitalwork foyer umbrella contrarian equities at work
Jp Morgan funds European strategic growth fund
Bl global equities
Merclin Sicav global equity c
Franklin templeton investment fund asian smaller companies
Het loopt nog maar 1 jaar, dus staat nu met verlies. Maar zonder nadenken wordt er maandelijks bijgestort. Looptijd heeft nog wel wat ruimte.
thanks for sharing Natal
Een aantal ervan vind ik niet meer terug in de selectie van 40 a la carte. ik zie dat je verschillende uitkerende hebt mbt dividend, dus je betaalt daar 30% RV op. Is dat een keuze om niet de kapitaliserende fondsen te nemen?
Ik heb deze mix: kapitaliserende allemaal en totale mix heeft wereldverdeling zoals een VWCE of IWDA/EMIM. Idd makkelijk gewoon maandelijks bedrag erin pompen. Hiernaast ook nog maandelijks VWCE voor een groter bedrag. Mijn 'a la carte' KeyPlan heeft wel geo-verdeling zoals VWCE maar iets meer accent richting consumer trends (mix van Consumer Staples, Consumer Discretionary, IT, Finance. ...)
Robeco Global Consumer Trends D € 33,33
Robeco BP US Large Cap Equities D € 33,33
Robeco BP Global Premium Eq D EUR 6,67
Schroder ISF Emerging Asia A1 Acc EUR 6,67
BGF Euro-Markets A2 Fondsen (OE) 6,67
Vector Navigator C1 Acc 6,67
Carmignac Pf Commodities A EUR Acc 3,33
Pictet-Global Megatrend Sel P EUR 3,33
Een aantal ervan vind ik niet meer terug in de selectie van 40 a la carte. ik zie dat je verschillende uitkerende hebt mbt dividend, dus je betaalt daar 30% RV op. Is dat een keuze om niet de kapitaliserende fondsen te nemen?
Ik heb deze mix: kapitaliserende allemaal en totale mix heeft wereldverdeling zoals een VWCE of IWDA/EMIM. Idd makkelijk gewoon maandelijks bedrag erin pompen. Hiernaast ook nog maandelijks VWCE voor een groter bedrag. Mijn 'a la carte' KeyPlan heeft wel geo-verdeling zoals VWCE maar iets meer accent richting consumer trends (mix van Consumer Staples, Consumer Discretionary, IT, Finance. ...)
Robeco Global Consumer Trends D € 33,33
Robeco BP US Large Cap Equities D € 33,33
Robeco BP Global Premium Eq D EUR 6,67
Schroder ISF Emerging Asia A1 Acc EUR 6,67
BGF Euro-Markets A2 Fondsen (OE) 6,67
Vector Navigator C1 Acc 6,67
Carmignac Pf Commodities A EUR Acc 3,33
Pictet-Global Megatrend Sel P EUR 3,33
In het najaar heeft Keytrade de beschikbare fondsen binnen Keyplan gewijzigd. Wie "oude" fondsen had, kon die blijven behouden (en zelfs nog aankopen), maar je kon ook fondsen uit de nieuwe samenstelling toevoegen.
Vandaar dat je er enkele niet meer kan vinden.
Momenteel bestaat mijn Keyplan uit volgende fondsen :
CapitalatWork Foyer Umbrella Contrarian Equities At Work C
America Fund A - *
European Dynamic Growth Fund A
Fidelity World A-EUR
Franklin US Opportunities A(Ydis)EUR
JP Morgan Europe Strategic Growth A (dist) EUR
Merclin Sicav Global Equity C1 - *
Pictet-Global Megatrend Selection P EUR
Templeton Asian Smaller Co A EUR Acc - *
In juni heb ik het 5 jaar, en dan ga ik herbalanceren en vliegen de fondsen met de toevoeging "- *" eruit.
De meeste fondsen binnen Keyplan die distribuerend zijn, keren een zeer klein dividend uit (soms zelfs 0,00%), waardoor ze fiscaal interessant zijn. Je betaalt dan nl. geen 1,32% TOB bij de verkoop.
Vandaar dat je er enkele niet meer kan vinden.
Momenteel bestaat mijn Keyplan uit volgende fondsen :
CapitalatWork Foyer Umbrella Contrarian Equities At Work C
America Fund A - *
European Dynamic Growth Fund A
Fidelity World A-EUR
Franklin US Opportunities A(Ydis)EUR
JP Morgan Europe Strategic Growth A (dist) EUR
Merclin Sicav Global Equity C1 - *
Pictet-Global Megatrend Selection P EUR
Templeton Asian Smaller Co A EUR Acc - *
In juni heb ik het 5 jaar, en dan ga ik herbalanceren en vliegen de fondsen met de toevoeging "- *" eruit.
De meeste fondsen binnen Keyplan die distribuerend zijn, keren een zeer klein dividend uit (soms zelfs 0,00%), waardoor ze fiscaal interessant zijn. Je betaalt dan nl. geen 1,32% TOB bij de verkoop.