Kiezen bank ifv lening later?
TIP
Kiezen bank ifv lening later?
Ga binnenkort samenwonen met vriendin en gaan dus gezamenlijke rekening openen. Ik vermoed van niet, maar is het zinvol om bij je keuze van bank al rekening te houden met eventuele betere voorwaarden bij latere hypothecaire lening?
M.a.w., krijg je écht betere voorwaarden bij een bank waar je al (goeie) klant bent? Bij welke banken zou dat dan moeten zijn?
Ikzelf ben nogal redelijk een bankshopper (momenteel 3 banken, door goede ervaringen op dit forum vermoedelijk nog Keytrade erbij in de komende weken). Mijn loon komt toe op een grootbank, maar wordt gespreid gespaard op twee andere banken met hoger rendement en lager kosten.
Dit heeft twee kanten: enerzijds ben je al klant bij meerdere banken dus dat argument kan je bij meerdere banken aanhalen voor goeie voorwaarden, anderzijds zien ze ook dat niet op elke rekening je loon gestort wordt en dat je er alle spaarcenten bewaart.
Overigens, is er op dit forum of elders wat uitleg te vinden over de basics van woonkredieten? Ik lees hier overal 1/1/1 en 3/3/3 en wat meer, maar weet hoegenaamd niet hoe die dingen precies werken. Is wel interessant om je een beetje te informeren. ;)
M.a.w., krijg je écht betere voorwaarden bij een bank waar je al (goeie) klant bent? Bij welke banken zou dat dan moeten zijn?
Ikzelf ben nogal redelijk een bankshopper (momenteel 3 banken, door goede ervaringen op dit forum vermoedelijk nog Keytrade erbij in de komende weken). Mijn loon komt toe op een grootbank, maar wordt gespreid gespaard op twee andere banken met hoger rendement en lager kosten.
Dit heeft twee kanten: enerzijds ben je al klant bij meerdere banken dus dat argument kan je bij meerdere banken aanhalen voor goeie voorwaarden, anderzijds zien ze ook dat niet op elke rekening je loon gestort wordt en dat je er alle spaarcenten bewaart.
Overigens, is er op dit forum of elders wat uitleg te vinden over de basics van woonkredieten? Ik lees hier overal 1/1/1 en 3/3/3 en wat meer, maar weet hoegenaamd niet hoe die dingen precies werken. Is wel interessant om je een beetje te informeren. ;)
Laatst gewijzigd door grm op 8 december 2009, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kiezen bank ifv lening later?
Heeft volgens mij weinig zin. Heb zelf ondervonden dat banken waar ik geen klant was betere voorwaarden gaven dan mijn eigen bankier.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- relativity
- Hero Member
- Contacteer:
Mijn eigen ervaringen ondersteunen deze stelling.peter schreef: Heeft volgens mij weinig zin. Heb zelf ondervonden dat banken waar ik geen klant was betere voorwaarden gaven dan mijn eigen bankier.
Maak eens een afspraak met immotheker, is gratis en kijken wat er voor jou mogelijk is en leggen alles goed uit.grm schreef: Overigens, is er op dit forum of elders wat uitleg te vinden over de basics van woonkredieten? Ik lees hier overal 1/1/1 en 3/3/3 en wat meer, maar weet hoegenaamd niet hoe die dingen precies werken. Is wel interessant om je een beetje te informeren. ;)
heb ook al meegemaakt dat je betere tarieven krijgt waar je geen klant bent,
banken belonen nu eenmaal geen trouwe klanten meer, dus blijf gewoon allemaal shoppen
banken belonen nu eenmaal geen trouwe klanten meer, dus blijf gewoon allemaal shoppen
Alvast bedankt voor de feedback. Jullie bevestigen dus mijn vermoedens.
Immotheker tip is goed, alleen zijn we er nog niet meteen aan toe, voel er dus niet veel voor om nu al fysiek bij hen langs te gaan. Mss even de website uitpluizen!
Immotheker tip is goed, alleen zijn we er nog niet meteen aan toe, voel er dus niet veel voor om nu al fysiek bij hen langs te gaan. Mss even de website uitpluizen!
-
- VIP member
- Contacteer:
kingsfan schreef:banken belonen nu eenmaal geen trouwe klanten meer, dus blijf gewoon allemaal shoppen
Inderdaad jammer. Bij telefonie is het net hetzelfde. Nieuwe klanten worden gelokt met kortingen allerhande, maar eens je klant bent kan je de pot op.
Trieste evolutie.
Helemaal mee eens. En als je dan shopt een een lening afsluit bij de goedkoopste bank (in mijn geval landbouwkrediet) ben je ook daar 'vaste klant' en krijg je er geen service meer. Ik heb al 1000 gemaild en getelefoneerd en een paar keer langsgeweest maar antwoorden op mijn vragen .... ah nee.kingsfan schreef: heb ook al meegemaakt dat je betere tarieven krijgt waar je geen klant bent,
Het speelt geen enkele rol om op voorhand al klant ze zijn, om eventueel betere voorwaarden te krijgen.
Pas op het moment dat je ze nodig hebt komt de aap uit de mouw.
Ik werk met meerdere banken, en diegene die het voodeligst is, of me kan leveren wat ik wil, liefst aan het voordeligste tarief, die krijgt het.
De anderen moeten maar beter hun best doen.
Ik dacht dat ABBA het ooit zong " The winner takes it all !!! "
Pas op het moment dat je ze nodig hebt komt de aap uit de mouw.
Ik werk met meerdere banken, en diegene die het voodeligst is, of me kan leveren wat ik wil, liefst aan het voordeligste tarief, die krijgt het.
De anderen moeten maar beter hun best doen.
Ik dacht dat ABBA het ooit zong " The winner takes it all !!! "
Om even dit topic op te rakelen:
Momenteel moet ik nog niet betalen voor mijn zichtrekening bij een grootbank, maar vanaf de leeftijd van 25 wel. Ik zou normaal gezien de neiging hebben betalende rekeningen stop te zetten en alles te betalen via Keytrade, maar ik zit met hetzelfde probleem als de topicstarter. Eens ik de rekening afsluit zal ik enkele jaren daarna waarschijnlijk niet meer moeten langskomen voor een lening of denken jullie dat dit toch geen probleem hoeft te zijn?
Dus: 1) de rekening houden totdat ik ooit moet lenen en dan pas beslissen of ik wegga bij de bank of niet of 2) rekening direct sluiten wanneer ik 25 wordt?
Momenteel moet ik nog niet betalen voor mijn zichtrekening bij een grootbank, maar vanaf de leeftijd van 25 wel. Ik zou normaal gezien de neiging hebben betalende rekeningen stop te zetten en alles te betalen via Keytrade, maar ik zit met hetzelfde probleem als de topicstarter. Eens ik de rekening afsluit zal ik enkele jaren daarna waarschijnlijk niet meer moeten langskomen voor een lening of denken jullie dat dit toch geen probleem hoeft te zijn?
Dus: 1) de rekening houden totdat ik ooit moet lenen en dan pas beslissen of ik wegga bij de bank of niet of 2) rekening direct sluiten wanneer ik 25 wordt?
- relativity
- Hero Member
- Contacteer:
@ Maarten
Gewoon buitengooien die handel zodra je 25 wordt. Kantoren van Dexia genoeg hoor waar je achteraf kan gaan informeren
Daarbij, er zijn er genoeg die betere voorwaarden kunnen bieden voor een hypotheek...
Gewoon buitengooien die handel zodra je 25 wordt. Kantoren van Dexia genoeg hoor waar je achteraf kan gaan informeren

Daarbij, er zijn er genoeg die betere voorwaarden kunnen bieden voor een hypotheek...
Ik zou toch wel denken dat een ander kantoor ook zal weten dat je ooit klant geweest bent bij de bank (zij het via een ander kantoor). Of denk jij van niet?relativity schreef:@ Maarten
Een bank kijkt vooral naar de toekomst...hoe kunnen ze in de toekomst aan jou verdienen...
Dat doen ze o.a door contractueel jou inkomsten op de rekening te laten storten, of een schuldsaldo of brandverzekering te koppelen aan 'betere' voorwaarden.
Dat doen ze o.a door contractueel jou inkomsten op de rekening te laten storten, of een schuldsaldo of brandverzekering te koppelen aan 'betere' voorwaarden.
- relativity
- Hero Member
- Contacteer:
Ze zullen inderdaad kunnen zien of je al klant bent geweest, maar ook zijn ze altijd blij om een extra klant (terug) te werven.Maarten schreef:Ik zou toch wel denken dat een ander kantoor ook zal weten dat je ooit klant geweest bent bij de bank (zij het via een ander kantoor). Of denk jij van niet?relativity schreef:@ Maarten