kleppen stellen (auto) - wel of niet
Re: kleppen stellen (auto) - wel of niet
Voor het totale onderhoud spraken ze van een 800 à 1000 euro, afhankelijk of er ook remblokken moeten vervangen worden. Dus als er door de onnodige dingen te skippen een paar honderd euro afgaan zou ik wel tevreden zijn.
Nu, ik lees dat jullie toch niet zouden besparen op de bougies en het beter is om deze toch vroeger te vervangen dus dat zal ik doen.
Maar kleppen sla ik sowieso dan over. Motor loopt als een zonnetje en is fluisterstil. Er vroeg mij ooit iemand of het een elektrische wagen was omdat je hem nauwelijks hoort.
Distributieriem is gelukkig een ketting, dus die wordt niet vervangen. Maar er is wel een andere riem over de alternator en die wordt wel vervangen bij dit groot onderhoud.
Nu, ik lees dat jullie toch niet zouden besparen op de bougies en het beter is om deze toch vroeger te vervangen dus dat zal ik doen.
Maar kleppen sla ik sowieso dan over. Motor loopt als een zonnetje en is fluisterstil. Er vroeg mij ooit iemand of het een elektrische wagen was omdat je hem nauwelijks hoort.
Distributieriem is gelukkig een ketting, dus die wordt niet vervangen. Maar er is wel een andere riem over de alternator en die wordt wel vervangen bij dit groot onderhoud.
Re: kleppen stellen (auto) - wel of niet
Niemand kan de toekomst voorspellen van je auto (of eender wat). Daardoor weet niemand wat je nu het beste zeker wel zou moeten doen of wat niet nodig is.
Als jij vindt dat je motor op 15 jaar nog heel stil draait, dan kan je zeggen : geef hem af en toe een onderdeel dat zijn leven verlengt. Je doet onderhoud aan een auto om hem goed te houden. Als je in een fase zit van 'ik rijd ermee tot hij de geest geeft' is dat misschien anders.
Ik zocht eens online de prijs op van bougies voor een 1400 cc. Dat was, denk ik, de meest verkochte motor in de Civic.
Ik zag ze al staan voor rond de 3 euro, zelfs van Bosch.
Wat er op het forum niet gezegd is...is dat iedere motor zo wat zijn eigen typische zaken heeft.
En die kent eigenlijk alleen iemand die er zich heel hard in verdiept (bv door fora te lezen en te hopen dat die die er over schrijven er ook iets van kennen) OF bv een merkverdeler die al 20 jaar of langer aan dat merk werkt.
Zo had ik BIJVOORBEELD een mitsubishi die eigenlijk nooit een nieuw luchtfilter nodig had. Die bleef zo proper als wat.
De standaard voorgeschreven termijn is 40.000 maar het filter had eigenlijk maar moeten gereinigd worden bij 80 k misschien. Een dealer weet dat ... Zelf kan je 't hoogstens ondervinden. Ik had er ooit al een nieuw gekocht en zag het bij het uitnemen. De dealer vertelde me later dat zij die bijna nooit vervangen.
Onderhoudstermijnen worden gemaakt op gemiddelden. Toyota bv heeft voor zo goed als alle modellen dezelfde voorschriften maar de ene motor is de andere niet.
Dus ... je moet het soms wat rapper doen en soms kan je wat langer wachten.
Het gebruik van de ene persoon is ook niet gelijk aan de andere. Bv; rijstijl , korte ritten of lange, 2000 km per jaar of 80000 km, de weersomstandigheden, de wegen.. Het maakt allemaal verschil voor je auto en voor het onderhoud.
Alles (zoals Vortex en ik al zegden) hangt af van hoe lang je met die auto wil rijden en hoe hij er verder aan toe is.
Het heeft bv geen zin om te mikken op 30 jaar gebruik als je auto vandaag al overmatige roest vertoont.
In dat laatste geval zou ik trouwens eens een brug huren voor een dag, het roest een beetje schuren en er roestomzetter op smeren + herhalen na 1 of 2 jaar op de bijgekomen roest. Met die simpele handeling verleng je imho het leven van je auto ook voor vele jaren.
Als jij vindt dat je motor op 15 jaar nog heel stil draait, dan kan je zeggen : geef hem af en toe een onderdeel dat zijn leven verlengt. Je doet onderhoud aan een auto om hem goed te houden. Als je in een fase zit van 'ik rijd ermee tot hij de geest geeft' is dat misschien anders.
Ik zocht eens online de prijs op van bougies voor een 1400 cc. Dat was, denk ik, de meest verkochte motor in de Civic.
Ik zag ze al staan voor rond de 3 euro, zelfs van Bosch.
Wat er op het forum niet gezegd is...is dat iedere motor zo wat zijn eigen typische zaken heeft.
En die kent eigenlijk alleen iemand die er zich heel hard in verdiept (bv door fora te lezen en te hopen dat die die er over schrijven er ook iets van kennen) OF bv een merkverdeler die al 20 jaar of langer aan dat merk werkt.
Zo had ik BIJVOORBEELD een mitsubishi die eigenlijk nooit een nieuw luchtfilter nodig had. Die bleef zo proper als wat.
De standaard voorgeschreven termijn is 40.000 maar het filter had eigenlijk maar moeten gereinigd worden bij 80 k misschien. Een dealer weet dat ... Zelf kan je 't hoogstens ondervinden. Ik had er ooit al een nieuw gekocht en zag het bij het uitnemen. De dealer vertelde me later dat zij die bijna nooit vervangen.
Onderhoudstermijnen worden gemaakt op gemiddelden. Toyota bv heeft voor zo goed als alle modellen dezelfde voorschriften maar de ene motor is de andere niet.
Dus ... je moet het soms wat rapper doen en soms kan je wat langer wachten.
Het gebruik van de ene persoon is ook niet gelijk aan de andere. Bv; rijstijl , korte ritten of lange, 2000 km per jaar of 80000 km, de weersomstandigheden, de wegen.. Het maakt allemaal verschil voor je auto en voor het onderhoud.
Alles (zoals Vortex en ik al zegden) hangt af van hoe lang je met die auto wil rijden en hoe hij er verder aan toe is.
Het heeft bv geen zin om te mikken op 30 jaar gebruik als je auto vandaag al overmatige roest vertoont.
In dat laatste geval zou ik trouwens eens een brug huren voor een dag, het roest een beetje schuren en er roestomzetter op smeren + herhalen na 1 of 2 jaar op de bijgekomen roest. Met die simpele handeling verleng je imho het leven van je auto ook voor vele jaren.