Klimaathysterie
Re: Klimaathysterie
Vlaams CD&V minister van onderwijs, Hilde Crevits, moedigt aan / geeft toestemming voor betogingen tegen het beleid van haar vriendin en voormalig collega CD&V minister van leefmilieu Joke Schauwvlieghe. WTF? Is dit politieke recuperatie, een mes in de rug, een tsjevenstreek, ... of compleet stuurloos? Ik kan niet meer volgen.PinkPanther1970 schreef: ↑14 maart 2019, 08:37 Nu zijn ze helemaal gek geworden...
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190314_04255360
Re: Klimaathysterie
Ik mik op plat opportunisme om te tonen aan jongeren hoe cool ze wel niet is, in aanloop naar de verkiezingen.
Re: Klimaathysterie
Voorstel van kilometerheffing van Groen is er.
Eerst snelle berekening geeft aan dat er iets niet klopt.
afschaffing BIV: 370 mln€
afschaffing verkeersbelastingen: 1600 mln€
afschaffing inschrijvingen: 35 mln€
extra meeropbrengst km-heffing: 1100 mln€
Totaal: 3105 mln€
Op HLN spreekt men van 1.6mld forfaitaire verkeersbelastingen die afgeschaft worden. Dus precies niet die 400 mln van BIV, inschrijvingen.
Cijfers uit 2012:
Op nationaal vlak legde de Belg op alle soorten wegen 99,98 miljard kilometer (99,66 in 2011) af. Verdeeld per wegtype werden 36,15 miljard kilometer afgelegd op de snelwegen (tegen 36,46 in 2011), 40,90 miljard kilometer op regionale en provinciale wegen (tegen 40,34 een jaar eerder) en 22,93 miljard kilometer op gemeentelijke wegen (waar in 2011 22,86 miljard kilometer werden afgelegd).
Als de km-heffing enkel op snelwegen geïnd wordt, komt dit uit op 0,086€/km. (Gemiddelde, want slimme heffing. Verwacht x3 in de spits (?), helft 's nachts (?)).
Heen en terug naar Knokke vanuit Antwerpen (200km): 17,18€
Heen en terug Brussel-Gent (110km): 9,45€
Als dat maal drie gaat voor de spits kom je op 567€/maand uit.
Is dan echt wel duurder dan de trein. Maar geraakt die voorbij de gele hesjes?
Eerst snelle berekening geeft aan dat er iets niet klopt.
afschaffing BIV: 370 mln€
afschaffing verkeersbelastingen: 1600 mln€
afschaffing inschrijvingen: 35 mln€
extra meeropbrengst km-heffing: 1100 mln€
Totaal: 3105 mln€
Op HLN spreekt men van 1.6mld forfaitaire verkeersbelastingen die afgeschaft worden. Dus precies niet die 400 mln van BIV, inschrijvingen.
Cijfers uit 2012:
Op nationaal vlak legde de Belg op alle soorten wegen 99,98 miljard kilometer (99,66 in 2011) af. Verdeeld per wegtype werden 36,15 miljard kilometer afgelegd op de snelwegen (tegen 36,46 in 2011), 40,90 miljard kilometer op regionale en provinciale wegen (tegen 40,34 een jaar eerder) en 22,93 miljard kilometer op gemeentelijke wegen (waar in 2011 22,86 miljard kilometer werden afgelegd).
Als de km-heffing enkel op snelwegen geïnd wordt, komt dit uit op 0,086€/km. (Gemiddelde, want slimme heffing. Verwacht x3 in de spits (?), helft 's nachts (?)).
Heen en terug naar Knokke vanuit Antwerpen (200km): 17,18€
Heen en terug Brussel-Gent (110km): 9,45€
Als dat maal drie gaat voor de spits kom je op 567€/maand uit.
Is dan echt wel duurder dan de trein. Maar geraakt die voorbij de gele hesjes?
Laatst gewijzigd door De_Wouter op 14 maart 2019, 14:36, 3 keer totaal gewijzigd.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
All of the above ...
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Klimaathysterie
it's all about the money
https://www.youtube.com/watch?v=ETxmCCsMoD0
https://www.youtube.com/watch?v=iyIOl-s7JTU
https://www.youtube.com/watch?v=ETxmCCsMoD0
https://www.youtube.com/watch?v=iyIOl-s7JTU
Re: Klimaathysterie
Ik heb een salariswagen, de enige wagen in ons gezin. Denkt groen nu echt dat er een wagen minder gaat rondrijden als ze mijn salariswagen afnemen ?? Dan moet ik er gewoon één kopen. Ga ik met die nieuwe auto minder kilometer rijden dan met mijn salariswagen. Antwoord = neen. Maar dit zal mij als werknemer (veel) duurder uitvallen want hun mobiliteitsbudget zal mij nooit 100% compenseren. Dus mijn resultaat zal zijn: meer belastingen, meer uitgaven, minder koopkracht. En voor het milieu in beste geval 0,0000 winst, in het slechtste geval koop ik mij een 2e hands die schadelijker is voor het milieu (dan is er ook verlies voor het milieu).
Re: Klimaathysterie
Ze denken dat je het openbaar vervoer of de fiets gaat nemen wanneer je km-heffing je elke maand een paar honderd euro koopkracht gaat kosten.Ardennois schreef: ↑14 maart 2019, 14:01 Ik heb een salariswagen, de enige wagen in ons gezin. Denkt groen nu echt dat er een wagen minder gaat rondrijden als ze mijn salariswagen afnemen ?? Dan moet ik er gewoon één kopen. Ga ik met die nieuwe auto minder kilometer rijden dan met mijn salariswagen. Antwoord = neen. Maar dit zal mij als werknemer (veel) duurder uitvallen want hun mobiliteitsbudget zal mij nooit 100% compenseren. Dus mijn resultaat zal zijn: meer belastingen, meer uitgaven, minder koopkracht. En voor het milieu in beste geval 0,0000 winst, in het slechtste geval koop ik mij een 2e hands die schadelijker is voor het milieu (dan is er ook verlies voor het milieu).
Re: Klimaathysterie
Je voorbeelden zijn niet representatief voor de gemiddelde Belg, die op 20 km van zijn/haar werk woont (zie https://www.jobat.be/nl/artikels/hoe-la ... zijn-werk/ ). Bovendien zal een flink stuk van die 20 km niet over autosnelwegen zijn, maar over lokale baantjes.
Neem even 40 km heen en terug aan, waarvan 20 km op de snelweg. Zelfs in de spits komt dat in jouw scenario neer op een 120 euro per maand als je echt elke dag per auto gaat. Een paar dagjes per week per elektrische fiets en je hebt de heffing al meer dan terug
Wie zeer ver van zijn/haar werk woont en dagelijks zeer lange trajecten doet, is veelal iemand die ofwel enorm gehecht is aan het boerengat waar hij/zij woont of iemand die echt zijn droomjob doet en daarvoor ver wilt pendelen. Beide zijn groepen die een bewuste keuze hebben gemaakt en daar in mijn ervaring ook voor zullen betalen als het moet.
Re: Klimaathysterie
Waarom is mijn voorbeeld niet realistisch? De tarieven zijn toch realistisch?
Ik kom uit op een gemiddelde van 0.09€/km.
Gezien het een slimme km-heffing is, gaat het lager zijn buiten de piekmomenten, hoger tijdens de spits.
Het planbureau berekende 0.14 tijdens de spits, 0.02 erbuiten.
Ik denk dat Groen met een hogere heffing voor de spits rekent, want anders kom je niet aan een gemiddelde van 0.09€/km.
Ik kom uit op een gemiddelde van 0.09€/km.
Gezien het een slimme km-heffing is, gaat het lager zijn buiten de piekmomenten, hoger tijdens de spits.
Het planbureau berekende 0.14 tijdens de spits, 0.02 erbuiten.
Ik denk dat Groen met een hogere heffing voor de spits rekent, want anders kom je niet aan een gemiddelde van 0.09€/km.
Re: Klimaathysterie
Of een vertegenwoordiger die 60 à 90.000 km per jaar met de auto doet.dw schreef: ↑14 maart 2019, 15:19
Wie zeer ver van zijn/haar werk woont en dagelijks zeer lange trajecten doet, is veelal iemand die ofwel enorm gehecht is aan het boerengat waar hij/zij woont of iemand die echt zijn droomjob doet en daarvoor ver wilt pendelen. Beide zijn groepen die een bewuste keuze hebben gemaakt en daar in mijn ervaring ook voor zullen betalen als het moet.
Ik ben geen van dat alles, "gewoon" een manager. Wel één die 40% van z'n tijd in het buitenland zit. Gelukkig woon ik niet zo zot ver van de grens, dus ik kan eigenlijk zeggen dat m'n dagen in NL goedkoper gaan zijn dan m'n dagen in België.
De dagen dat ik in B ben, zal ik dan eens "overwegen" om het openbaar vervoer te nemen. Ha nee, wacht, dat duurt anderhalf uur voor een traject dat met de auto zelfs op de dagen met de zwaarste file 40 minuten duurt.
Nu ja, goed dat ze er voor de verkiezingen al mee afkomen. Dan weet iedereen alvast dat ze daar niet op moeten stemmen. En liefst ook niet op CD&V want die willen firmawagens verplicht elektrisch maken vanaf, wat is het, 2024 of zoiets. Dat wordt gezellig als je vertegenwoordiger bent. OF gewoon niet in een open bebouwing woont met privé oprit. Leg je draad maar langs de weg om je wagen die 100m verderop staat, op te laden.
Re: Klimaathysterie
Een vertegenwoordiger of manager die tijdens de werkdag op baan is, doet geen woon-werkverkeer. Die is zich aan het verplaatsen voor het werk. Heel ander verhaal.
Met wat geluk zet het werkgevers wel aan om meer in te zetten op satellietkantoren, kantoren rond stations en andere hulpmiddelen om het aantal kilometers per auto dat personeel moet afleggen te beperken.
Over die elektrische firmawagens: er zijn ook nog plug-inhybrides. En men kan een onderscheid maken tussen echte bedrijfswagens (voor vertegenwoordigers en dergelijke, hoofdzakelijk gebruikt voor verplaatsingen tijdens de diensturen) en salariswagens (hoofdzakelijk gebruikt voor woon-werkverkeer en privégebruik). Ik zie niet in wat er kan op tegen zijn dat die laatste groep verplicht elektrisch wordt, of nog beter helemaal afgeschaft.
Met wat geluk zet het werkgevers wel aan om meer in te zetten op satellietkantoren, kantoren rond stations en andere hulpmiddelen om het aantal kilometers per auto dat personeel moet afleggen te beperken.
Over die elektrische firmawagens: er zijn ook nog plug-inhybrides. En men kan een onderscheid maken tussen echte bedrijfswagens (voor vertegenwoordigers en dergelijke, hoofdzakelijk gebruikt voor verplaatsingen tijdens de diensturen) en salariswagens (hoofdzakelijk gebruikt voor woon-werkverkeer en privégebruik). Ik zie niet in wat er kan op tegen zijn dat die laatste groep verplicht elektrisch wordt, of nog beter helemaal afgeschaft.
Re: Klimaathysterie
Ik werk in een PRODUCTIE-bedrijf met verschillende vestigingen. Wat moeten wij met "satellietkantoren" etc aanvangen? M'n mensen horen bij de productie, niet ergens rond een station.
Ondingen die 200kg aan batterijen meezeulen waardoor ze absoluut niet zo groen zijn als ze voorgesteld worden. MAar hé, ze mogen mij zo'n plug-in Porsche geven. De laadkabels mogen ze achterwege laten.
Dus je wil mij (gebruiker van een salariswagen) gewoon een deel van m'n loon afnemen? Gezellig. Typische visie van iemand die er zelf geen heeft. En wat gaan we dan doen? Ik mag hopen dat ze m'n brutoloon dan mogen verhogen, of moet het echt een platte belastingsverhoging zijn? Want ik betaal vast nog niet genoeg belastingen op mijn 'bovenmatig loon'? En met dat hoger loon, wat ga ik daarmee doen? Een privé auto kopen en die gebruiken. Ha, oeps, mission failed, toch géén wagen minder op de weg. Alleen iemand tegen z'n schenen geschopt.dw schreef: ↑14 maart 2019, 16:00 En men kan een onderscheid maken tussen echte bedrijfswagens (voor vertegenwoordigers en dergelijke, hoofdzakelijk gebruikt voor verplaatsingen tijdens de diensturen) en salariswagens (hoofdzakelijk gebruikt voor woon-werkverkeer en privégebruik). Ik zie niet in wat er kan op tegen zijn dat die laatste groep verplicht elektrisch wordt, of nog beter helemaal afgeschaft.
Of, alternatief, je propt mij in een fucking spuuglelijke Renault Zoë ipv m'n duitse stationwagen op diesel. Ik denk het niet. Ik denk dat ik dan ook eens in de hangmat ga liggen. Al was het via een "burn out".
Re: Klimaathysterie
De meeste mensen die in een productie-afdeling werken verplaatsen zich tijdens de diensturen eerder zelden. Mensen die dat wel doen vind je overwegen in kantoren: vertegenwoordigers, hogere kaderleden, projectmanagers etc. De groep mensen die én frequent verplaatsen én hoofdzakelijk in een productieomgeving werken is eerder beperkt.
Een plug-inhybride is zeker en vast groen, mits ze regelmatig worden opgeladen. De gemiddelde Belg woont 20 km van zijn of haar werk en nog veel dichter bij de supermarkt, school of sportclub; met een plug-in kan dus het gros van alle verplaatsingen puur elektrisch worden gedekt.
En wat dat 'afnemen' betreft: wie spreekt daarover? Een salariswagen is een vorm van loon, als die verdwijnt komt daar gewoon een andere vorm van verloning voor in de plaats. Eens omgezet in cash zullen er drie soorten mensen zijn: zij die gewoon een even grote auto kopen en evenveel rijden, zij die besparen op hun auto (zuiniger model of minder kilometers) en zij die de auto gewoon opgeven. Die tweede en derde groep moeten niet groot zijn om een wezenlijke invloed te hebben op milieu en fileproblematiek, zonder dat iemand er netto armer van wordt.
Veel westerse landen hebben geen salariswagens. Mensen in die landen zijn niet armer, hebben niet meer burnouts en zitten niet allemaal in Renault Zoë's. En hier zie ik ook niet dat ambtenaren en ander overheidspersoneel zwaar afzien van hun gebrek aan bedrijfswagen.
Een plug-inhybride is zeker en vast groen, mits ze regelmatig worden opgeladen. De gemiddelde Belg woont 20 km van zijn of haar werk en nog veel dichter bij de supermarkt, school of sportclub; met een plug-in kan dus het gros van alle verplaatsingen puur elektrisch worden gedekt.
En wat dat 'afnemen' betreft: wie spreekt daarover? Een salariswagen is een vorm van loon, als die verdwijnt komt daar gewoon een andere vorm van verloning voor in de plaats. Eens omgezet in cash zullen er drie soorten mensen zijn: zij die gewoon een even grote auto kopen en evenveel rijden, zij die besparen op hun auto (zuiniger model of minder kilometers) en zij die de auto gewoon opgeven. Die tweede en derde groep moeten niet groot zijn om een wezenlijke invloed te hebben op milieu en fileproblematiek, zonder dat iemand er netto armer van wordt.
Veel westerse landen hebben geen salariswagens. Mensen in die landen zijn niet armer, hebben niet meer burnouts en zitten niet allemaal in Renault Zoë's. En hier zie ik ook niet dat ambtenaren en ander overheidspersoneel zwaar afzien van hun gebrek aan bedrijfswagen.
Re: Klimaathysterie
Heu, wat betreft dat momentum...: vandaag in The Guardian:geebee schreef: ↑14 maart 2019, 09:34Zoals ik al een tijdje geleden heb voorspeld zal de publieke opinie zich op een bepaald moment keren tegen de klimaatbetogers ... dit soort "verplichtingen" draagt daar zijn steentje toe bij ... tegen de verkiezingsdatum heeft het zijn opgebouwde momentum volledig verloren ... ik zal er alvast niet rouwig om zijn ...PinkPanther1970 schreef: ↑14 maart 2019, 08:37 Nu zijn ze helemaal gek geworden...
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190314_04255360
Hundreds of thousands of children are expected to walk out of their classrooms on Friday for a global climate strike amid growing anger at the failure of politicians to tackle the escalating ecological crisis."
"Since then the climate movement has snowballed with schoolchildren on every continent except Antarctica taking part."
"In Belgium, thousands of workers will be striking to join the school students’ protest in locations such as Antwerp, Bruges and Liège, before travelling to Brussels for a large demonstration."
Ik zet alvast geen geld in op jouw voorspelling ;-)
Re: Klimaathysterie
Als fiscaal gunstige verloning vervangen wordt door fiscaal ongunstige verloning, is er wel degelijk sprake van verarming.
Je zou de bedrijfswagen (tankkaart) natuurlijk kunnen afschaffen op een manier die koopkrachtneutraal is voor de werknemer, maar dan klopt de groene rekening niet meer.