Klimaathysterie
Re: Klimaathysterie
En aan de Spaanse stranden braden op dit eigenste ogenblik de Duitse wentelteven !anonymous schreef: ↑3 juli 2019, 13:42En alle verstand moet wijken (voor zover het nog aanwezig is of ooit is geweest natuurlijk) om het te blijven ontkennen. Ik stel voor dat je eens in een gesloten zwarte doos kruipt. Ik zal hem met plezier in de zon zetten, en niet eens bij 37 maar bij pakweg 30. Eens zien of je drie uur later nog onder de levenden zal zijn.CarpeNoctem schreef: ↑2 juli 2019, 21:35 Hier een mooi voorbeeld van de hysterie:
Mosselen in hun schelp gekookt tijdens hittegolf in Californië
In de VS gebruiken ze al eens imperial units maar water koken bij 37°C, zeewater dan nog?
Alle fysicawetten moeten wijken voor de klimaathysterie
Amaai, amaai. D'r zijn wat mosselen in hun eigen vocht gekookt in Californië. Ja, en? Lekker zou ik zeggen. Waren ze wel open? Want anders niet echt gekookt. En al sinds mensenheugenis aan de gang want een mossel heeft nu eenmaal de hersenen niet om wat dieper weg te kruipen.
Nee, we moeten massaal van de kliffen springen volgens de klimaathysterici want de wereld is aan het vergaan omdat wat mosselen het te warm gekregen hebben. Wel zeker is dat mensen die in die klimaat-hoax trappen op de rij net voor de mosselen zaten toen de hersenen uitgedeeld werden.
Nee, we moeten massaal van de kliffen springen volgens de klimaathysterici want de wereld is aan het vergaan omdat wat mosselen het te warm gekregen hebben. Wel zeker is dat mensen die in die klimaat-hoax trappen op de rij net voor de mosselen zaten toen de hersenen uitgedeeld werden.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Diegene die denken dat water, excuseer zeewater kookt bij 37°C?AJBS schreef: ↑3 juli 2019, 09:48Wie is hier degene die niks snapt van de wetten van de fysica?CarpeNoctem schreef: ↑2 juli 2019, 21:35 Hier een mooi voorbeeld van de hysterie:
Mosselen in hun schelp gekookt tijdens hittegolf in Californië
In de VS gebruiken ze al eens imperial units maar water koken bij 37°C, zeewater dan nog?
Alle fysicawetten moeten wijken voor de klimaathysterie
Euh, vanalles behalve koken?
Dat ik hier aan volwassen mensen moet uitleggen wat het begrip koken inhoudt?
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 3 juli 2019, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Zou best wel eens kunnen. Bij The Guardian gaat het als volgt:Heatwave cooks mussels in their shells on California shore
To cook =/= to boil
Maar daar is er maar sprake van 80F (27C).
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 3 juli 2019, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Van een semantische kwestie gesproken.
Ik heb gisteren groenten gestoomd. Ik ben er behoorlijk zeker van noch de omgevingstemperatuur in de zeef, noch de oppervlaktetemperatuur van de groenten zelf ooit 100 °C bereikte. Toch heb ik het woord 'gekookt' gebruikt voor die groenten.
Een mossel die verhit werd tot het punt dat hier diertje stierf zou ik in een niet-technische publicatie ook 'gekookt' durven noemen.
Ik denk dat ik nog nooit de HLN-site heb bezocht zonder een of andere fout (inhoudelijk, taalkundig of logisch) te ontdekken. Dit is naar hun normen absolute kwaliteitsjournalistiek.
Ik heb gisteren groenten gestoomd. Ik ben er behoorlijk zeker van noch de omgevingstemperatuur in de zeef, noch de oppervlaktetemperatuur van de groenten zelf ooit 100 °C bereikte. Toch heb ik het woord 'gekookt' gebruikt voor die groenten.
Een mossel die verhit werd tot het punt dat hier diertje stierf zou ik in een niet-technische publicatie ook 'gekookt' durven noemen.
Ik denk dat ik nog nooit de HLN-site heb bezocht zonder een of andere fout (inhoudelijk, taalkundig of logisch) te ontdekken. Dit is naar hun normen absolute kwaliteitsjournalistiek.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Dat lijkt me onmogelijk, mag ik ze eerst openen?anonymous schreef: Ik stel voor dat je eens in een gesloten zwarte doos kruipt.
Sadisme ligt je wel? Ze zoeken nog zulke types in Abu Ghraib...anonymous schreef: Ik zal hem met plezier in de zon zetten
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 3 juli 2019, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Het is natuurlijk een semantische discussie, maar je lijkt me toch wel wat te spartelen. Mijn kookkunsten zijn beperkt maar mosselen- zelf gevangen ( geoogst?) dan nog- koken lukt nog net. Wel, geen haar op mijn hoofd zou eraan denken om mosselen te serveren die op 37 graden zijn klaargemaakt en dan te spreken van gekookte mosselen.dw schreef: ↑3 juli 2019, 14:55 Van een semantische kwestie gesproken.
Dit lijkt me niet enkel een kwestie van semantiek maar ook van volksgezondheid
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ga je hier nu beweren dat deze draad geen hoge wetenschappelijke waarde heeft?
Dan komen we toch op één punt overeen
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 3 juli 2019, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb al veel mosselen klaargemaakt, maar ik heb er nog nooit gekookt. Meestal loopt hun temperatuur niet boven de 37°. Anders zijn ze ziek. Maar mijn ervaring is misschien gekleurd door mijn ziek brein, dat kan ook.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Komkom, stoefer. Je bedoelt dat je al vele malen dezelfde mossel hebt klaargemaakt
Point taken. Ik kan ze idd nog op 1 hand tellen. Quality over quantity.CarpeNoctem schreef: ↑3 juli 2019, 15:34
Komkom, stoefer. Je bedoelt dat je al vele malen dezelfde mossel hebt klaargemaakt
Best wel goed wassen die mossel, alvorens je ze opeet. Tenzij je graag de zee ruikt.
Nogmaals: 37 °C omgevingstemperatuur is niet hetzelfde als 37 °C binnenin de mosselschelp, de temperatuur kan daar gemakkelijk tientallen graden hoger liggen. Dan kom je toch al bij temperaturen die je met koken kan omschrijven. De ideale interne temperatuur van gepocheerde zalm ligt bijvoorbeeld rond 45 °C, waarvoor men een watertemperatuur van een graad of 70 aanbeveelt.CarpeNoctem schreef: ↑3 juli 2019, 15:07 Het is natuurlijk een semantische discussie, maar je lijkt me toch wel wat te spartelen. Mijn kookkunsten zijn beperkt maar mosselen- zelf gevangen ( geoogst?) dan nog- koken lukt nog net. Wel, geen haar op mijn hoofd zou eraan denken om mosselen te serveren die op 37 graden zijn klaargemaakt en dan te spreken van gekookte mosselen.
Dit lijkt me niet enkel een kwestie van semantiek maar ook van volksgezondheid
Om helemaal off-topic te gaan: rauwe mosselen zijn eetbaar en veilig, net als rauwe oesters. Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar scheen lang geleden een delicatesse te zijn in onze streken.
Fakkel is hier de ervarings-expert als het op rauwe mosseltjes aankomt.