Klimaathysterie
Re: Klimaathysterie
Al die pippo's die beweren dat er niets aan de hand is zijn de echte losers in deze. Bange wezels die denken dat ze hun levensstijl gaan moeten aanpassen. Ze denken dat ze als ze het maar lang genoeg ontkennen het probleem ook zal verdwijnen. Ze denken niet langer dan hun neus. Ze hebben waarschijnlijk ook kinderen en kleinkinderen. Ze vergeten of willen niet geweten hebben dat niet wij maar onze kinderen en kleinkinderen de grote dupe zullen zijn van de veranderingen in het klimaat. De echte problemen zullen maar beginnen binnen een jaar of 20-30.
Ik heb 1000 keer meer respect voor Greta dan voor gelijk welke minister of klimaatontkenner. Dit meisje komt tenminste op voor haar idealen. De meeste hier zaten nog in hun kakstoel toen ze 13 waren.
Ik heb 1000 keer meer respect voor Greta dan voor gelijk welke minister of klimaatontkenner. Dit meisje komt tenminste op voor haar idealen. De meeste hier zaten nog in hun kakstoel toen ze 13 waren.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hier maak je dezelfde fout als het gros van de wereldbevolking - nl. dat een beter klimaatbeleid verbonden is met extra budgetten (en dus extra kosten).cpnx schreef: ↑25 september 2019, 10:54
Wat ik zielig vind en en zelfs ronduit beschamend zijn de Belgische milieuministers, het Belgisch klimaatbeleid en de loze belofte van afscheidnemende (lees rat verlaat zinkend schip) premier Michel in New York dat België het bedrag voor de strijd tegen klimaatopwarming zal verdubbelen, van 10 naar 20 miljoen. Frankrijk en Duitsland voorzien daar resp. 3 en 4 miljard voor.
Voorbeeldje in ons land: Mocht iedereen in staat zijn om normaal te rijden zijn verkeersdrempels overbodig: goedkoper/sneller/ecologisch om aan te leggen (en dus een besparing), minder brandstofverbruik/slijtage (en dus een besparing). Waar schort het dan - juist: opvoeding/opleiding/beleid - deze zaken zijn reeds voorzien en vergen geen extra kosten - enkel aanpassingen.
Met enkel beleidswijzigingen en strategische keuzes kan je alle sectoren sturen zonder daar extra budgetten te voorzien - het klimaat wordt dus gewoon gebruikt om de toekomstige inkomsten te verzekeren.
Denk dat de meesten van ons de zelfde ervaring hebben. Trok 40 jaar geleden een dag lang moeizaam een gletsjer op. Het dal is nu sneeuwvrij. Lelijk zicht !Nefertari schreef: ↑25 september 2019, 12:51https://www.demorgen.be/nieuws/gletsjer ... ~b1cbce56/Twee wegen aan de Italiaanse kant van de Mont Blanc zijn gesloten omdat delen van een gletsjer op instorten staan. Het ijsgebergte blijkt bijzonder kwetsbaar te worden onder druk van de klimaatverandering
.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/25 ... e-storten/Zulke verschijnselen tonen eens te meer aan hoe kwetsbaar de bergen zijn als gevolg van de klimaatverandering
https://vorarlberg.orf.at/v2/news/stories/2932372/
Ik besef dat er iets aan de hand is, echter alleen kan ik ook niets doen. Er zal altijd vanuit een groep mensen of van hogerhand iets moeten gebeuren.
Ja ik kan met een stakingspikket staan roepen dat er zaken moeten veranderen. Maar als 99 anderen niks doen, dan helpt dat gene zak. Ik mag beginnen fietsen ipv met de wagen rijden, maar als niemand mijn voorbeeld volgt, dan helpt dat ook niks hé.
Maar goed first things first: Het besef moet bij iedereen komen dat er echt iets aan de hand is. Van daaruit vertrekken we hé!
De schuld ligt bij het lakse beleid van de regering.
Ze durven niets ondernemen omdat ze schrik hebben van de kiezer
Hoeveel madammekes ik niet zie rijden in hun dikke SUV om even naar de winkel te gaan.
Als die allemaal met de fiets gingen, dat zal ook het klimaat niet redden
Er is gewoon een mentaliteitsprobleem.
Het is de regering die knopen moet doorhakken: kilometerheffing, investeren in elektrische wagens, waterstof, minder afhankelijk zijn van de Arabieren, etc...
Klimaatopwarming en milieuproblemen gaan hand in hand.
Los je het één op dan ook het andere.
Ze durven niets ondernemen omdat ze schrik hebben van de kiezer
Hoeveel madammekes ik niet zie rijden in hun dikke SUV om even naar de winkel te gaan.
Als die allemaal met de fiets gingen, dat zal ook het klimaat niet redden
Er is gewoon een mentaliteitsprobleem.
Het is de regering die knopen moet doorhakken: kilometerheffing, investeren in elektrische wagens, waterstof, minder afhankelijk zijn van de Arabieren, etc...
Klimaatopwarming en milieuproblemen gaan hand in hand.
Los je het één op dan ook het andere.
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
SparSpaar schreef: ↑25 september 2019, 13:26 Denk dat de meesten van ons de zelfde ervaring hebben. Trok 40 jaar geleden een dag lang moeizaam een gletsjer op. Het dal is nu sneeuwvrij. Lelijk zicht !
https://vorarlberg.orf.at/v2/news/stories/2932372/
In mijn oude fotoalbum staan foto's van de Rhone gletsjer, genomen tijdens een zomervakantie als puber met mijn ouders. Als ik mijn recente foto's, genomen in hetzelfde seizoen en op dezelfde plaats, daarmee vergelijk, is het om te huilen.
https://www.demorgen.be/nieuws/sinds-ik ... ~b0bda776/De gletsjer zelf is nog slechts een stoffelijk overschot. ‘Iedereen die zijn schouders ophaalt voor het klimaat, moet dit zien. Dit is dé les voor de toekomst!
Ze is wel 16, maar dit terzijde...
Het is symbolisch: een vergelijking van het geld dat vrijgemaakt wordt. Ja, Duitsland heeft meer inwoners (8x) dan België, maar geeft 200x meer uit. Dat zegt toch al iets. Of dat geld efficiënt zal besteed worden is iets anders, maar ook daar heeft België geen goede reputatie.contextbinder schreef: ↑25 september 2019, 13:25Hier maak je dezelfde fout als het gros van de wereldbevolking - nl. dat een beter klimaatbeleid verbonden is met extra budgetten (en dus extra kosten).cpnx schreef: ↑25 september 2019, 10:54
Wat ik zielig vind en en zelfs ronduit beschamend zijn de Belgische milieuministers, het Belgisch klimaatbeleid en de loze belofte van afscheidnemende (lees rat verlaat zinkend schip) premier Michel in New York dat België het bedrag voor de strijd tegen klimaatopwarming zal verdubbelen, van 10 naar 20 miljoen. Frankrijk en Duitsland voorzien daar resp. 3 en 4 miljard voor.
Voorbeeldje in ons land: Mocht iedereen in staat zijn om normaal te rijden zijn verkeersdrempels overbodig: goedkoper/sneller/ecologisch om aan te leggen (en dus een besparing), minder brandstofverbruik/slijtage (en dus een besparing). Waar schort het dan - juist: opvoeding/opleiding/beleid - deze zaken zijn reeds voorzien en vergen geen extra kosten - enkel aanpassingen.
Met enkel beleidswijzigingen en strategische keuzes kan je alle sectoren sturen zonder daar extra budgetten te voorzien - het klimaat wordt dus gewoon gebruikt om de toekomstige inkomsten te verzekeren.
Als je enkel een opmerking mag maken wanneer je alles in aanmerking genomen hebt (budget, onderwijs, economie, levensstandaard, staatsschuld, productiviteit, tewerkstelling, verkeersinfrastructuur, mentaliteit van bevolking, ...) dan zal het hier vreselijk stil worden.
Moesten regeringen onmiddellijk stoppen met de subsidies voor fossiele brandstoffen en dat geld gebruiken voor milieuvriendelijker projecten: windmolens, zonnepanelen, oplaadpalen, elektrische auto's/bussen/bromfietsen, beter openbaar vervoer, ... zou dat al een hele sprong vooruit zijn.
Ja en nee. Ik snap je punt zeker en vast, maar alles begint vanuit jezelf. Ik neem zelf alvast de fiets tenzij het echt niet anders kan, is nog gezond ook. Als je zelf niets verandert omdat je eigen impact beperkt is, kan iedereen zo redeneren en verandert er nooit wat. Alles moet klein beginnen, en als je zelf al probeert goed te doen, krijg je misschien mensen in je omgeving ook zover, en voor je het weet krijg je de sneeuwbal aan het rollen voor er geen sneeuw meer isMakila schreef: ↑25 september 2019, 13:28Ik besef dat er iets aan de hand is, echter alleen kan ik ook niets doen. Er zal altijd vanuit een groep mensen of van hogerhand iets moeten gebeuren.
Ja ik kan met een stakingspikket staan roepen dat er zaken moeten veranderen. Maar als 99 anderen niks doen, dan helpt dat gene zak. Ik mag beginnen fietsen ipv met de wagen rijden, maar als niemand mijn voorbeeld volgt, dan helpt dat ook niks hé.
Maar goed first things first: Het besef moet bij iedereen komen dat er echt iets aan de hand is. Van daaruit vertrekken we hé!
Het moeilijkste lijkt mij om een lijn te trekken. En gaan we extra belasten of dingen verbieden?
Sportwedstrijden zonder publiek? Miljoenen mensen maken wekelijks een verplaatsing om een wedstrijd bij te wonen. Veel met de wagen maar ook een pak met het vliegtuig.
Skivakanties? Verbieden of enkel nog voor de mensen die in de buurt van de pistes wonen?
Met de auto naar de bakker mag niet maar een kind naar de muziekles brengen wel?
Wrs ga je eerst extra belasten, best ineens hoog genoeg anders gaat de 'klassieke Belg' zijn gewoontes niet veranderen. Daardoor belast je wellicht enkele economische takken kapot, en verlies je een massa arbeidsplaatsen ...
Tijd voor concrete voorstellen en liefst ook de economische gevolgen ervan.
Sportwedstrijden zonder publiek? Miljoenen mensen maken wekelijks een verplaatsing om een wedstrijd bij te wonen. Veel met de wagen maar ook een pak met het vliegtuig.
Skivakanties? Verbieden of enkel nog voor de mensen die in de buurt van de pistes wonen?
Met de auto naar de bakker mag niet maar een kind naar de muziekles brengen wel?
Wrs ga je eerst extra belasten, best ineens hoog genoeg anders gaat de 'klassieke Belg' zijn gewoontes niet veranderen. Daardoor belast je wellicht enkele economische takken kapot, en verlies je een massa arbeidsplaatsen ...
Tijd voor concrete voorstellen en liefst ook de economische gevolgen ervan.
Dat is net het probleem he. Als iedereen zo denkt dat zal er inderdaad niets veranderen. Gelukkig kom ik dagelijks toch heel wat meer fietsers tegen dan een paar jaar geleden. Ik rij elke dag (winter-zomer, regen-zon) met de fiets naar het werk. Afstanden tot 10-12 km worden steevast met de fiets afgelegd. Het valt voor dat ik twee-drie weken niet met mijn auto rij. Bijkomend voordeel, lekker goedkoop.Makila schreef: ↑25 september 2019, 13:28 Ik besef dat er iets aan de hand is, echter alleen kan ik ook niets doen. Er zal altijd vanuit een groep mensen of van hogerhand iets moeten gebeuren.
Maar ik besef maar al te goed dat het merendeel van de bevolking zich daar niet mee bezig houdt. Uit luiheid en als excuus dat ze niet anders kunnen. Flauwekul imho want er is altijd een oplossing.
Het merendeel van de bevolking dient dus jammer genoeg een geweten geschopt te worden. Maar geen enkele lapzwans van een politieker durft het aan om drastische maatregelen te nemen. Grootste voorbeeld zijn de LEZ zones. Als je betaalt of een stickertje koopt kan het plots geen kwaad meer om met uw oude dieselkar het centrum in te rijden. Wees een pionier en verbied gewoon de toegang tout-court met een daaraan gekoppelde boete van pakweg 5000 euro indien je toch binnen rijdt.
Ik heb compassie met de mensen die in Brussel en Antwerpen wonen die hele dagen dat vergif moeten inademen.
Klimaathysterie
Wij durven zeggen dat we extreem ecologisch leven. We hebben er ook voor gekozen om geen reizen meer te maken.
We gaan binnenkort onze auto wegdoen om daar nog enigszins onze voetafdruk in te beperken.
Vanaf dan is alles met de fiets, bus en trein.
Wij gaan ook enkele ingrepen doen in ons huis maar al die ‘milieumaatregelen’ zorgen voor extreem hoge kosten die oplopen boven de 10.000 euro terwijl we daar eigenlijk niets/noppes/nada aan winst uithalen. Buiten de winst op milieuvlak dan, maar daar koop ik geen brood mee.
Wij zijn milieubewust! Maar wat baat het als ze aan de andere kant hun uitstoot niet beperken?
Waarom bespaar ik bij wijze van spreken op een simpele deo als mijn buur stookt met het raam open?
Maar let op: sommige leden van de familie verwijten ons van ‘klimaatontkenners’ te zijn omdat wij geen ‘groen’ hebben gestemd.
Nee, dat klopt. De standpunten van groen liggen mijlenver van mijn idealen. Ik ben rechtser dan groen of SP.a en mijn voorkeur gaat uit naar economie!
We gaan binnenkort onze auto wegdoen om daar nog enigszins onze voetafdruk in te beperken.
Wij gaan ook enkele ingrepen doen in ons huis maar al die ‘milieumaatregelen’ zorgen voor extreem hoge kosten die oplopen boven de 10.000 euro terwijl we daar eigenlijk niets/noppes/nada aan winst uithalen. Buiten de winst op milieuvlak dan, maar daar koop ik geen brood mee.
Wij zijn milieubewust! Maar wat baat het als ze aan de andere kant hun uitstoot niet beperken?
Waarom bespaar ik bij wijze van spreken op een simpele deo als mijn buur stookt met het raam open?
Maar let op: sommige leden van de familie verwijten ons van ‘klimaatontkenners’ te zijn omdat wij geen ‘groen’ hebben gestemd.
Nee, dat klopt. De standpunten van groen liggen mijlenver van mijn idealen. Ik ben rechtser dan groen of SP.a en mijn voorkeur gaat uit naar economie!
De excuzenboek is dik... het is zelfs een trilogie bij sommigen.
Ik heb nooit een eigen wagen gehad (oh my god , the horror!), ik ben daar wel ok mee.
Je moet niet naar je buur kijken Kevva, je kan alleen maar doen wat je kan doen. En ik denk dat je goed bezig bent met de juiste vragen te stellen en zelf met oplossingen te komen.
Smijt die auto buiten Kevva, je gaat niet weten wat je overkomt
Ik heb nooit een eigen wagen gehad (oh my god , the horror!), ik ben daar wel ok mee.
Je moet niet naar je buur kijken Kevva, je kan alleen maar doen wat je kan doen. En ik denk dat je goed bezig bent met de juiste vragen te stellen en zelf met oplossingen te komen.
Smijt die auto buiten Kevva, je gaat niet weten wat je overkomt
Laatst gewijzigd door Jamesken op 25 september 2019, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Respect Kevva, echt waar.Kevva schreef: ↑25 september 2019, 16:03 Wij durven zeggen dat we extreem ecologisch leven. We hebben er ook voor gekozen om geen reizen meer te maken.
Standpunten van groen liggen ook mijlenver van mijn manier van denken. Ik ben noch links, noch rechts. Ik gebruik mijn gezond verstand maar blijkbaar is dat van de politiek al heel lang zoek.
Veel denken dat ze begaan zijn met het milieu omdat ze voor groen stemmen maar ondertussen wel blikjes uit het raam van de auto gooien.
Het klimaatprobleem is eigenlijk een overkoepelend probleem, die zowel door links als rechts ernstig moet genomen worden. De oplossingen zullen uiteraard verschillen, maar dat is geen probleem. Er zijn meerdere oplossingen. Oplossingen die ongetwijfeld pijn zullen doen , maar hoe langer we het uitstellen, hoe meer pijn ze zullen doen als ze later genomen moeten worden.Kevva schreef: ↑25 september 2019, 16:03
Uiteraard is het ook een wereldprobleem. Maar ook daar zijn oplossingen voor.
Men beslist nu soms om geen handel te drijven met bepaalde verwerpelijke regimes (al is dat relatief, want deals met Saoudie Arabië zijn geen enkel probleem).
Men kan in toekomst beslissen geen handel meer te drijven met landen die geen ernstige maatregelen nemen voor het klimaat. (maar net als met bv Saoedie Arabia nu, zal men wel weer bepaalde landen door de vingers zien omdat er winsten mee te halen vallen).
Maar de oplossingen zijn er, nu ze alleen maar uitvoeren.