Klimaathysterie
Re: Klimaathysterie
Allemaal mooi maar niet iedereen heeft het geluk om op een redelijke fietsafstand te werken en sorry maar sommige beroepen zijn fysiek zo zwaar dat de energie er na een werkdag niet meer is.anonymous schreef: ↑25 september 2019, 22:27Als je overal met je fiets zou rondcrossen ipv met de auto te rijden dan zal je
1. Waarschijnlijk geen overgewicht hebben.
2. Een lagere bloeddruk hebben.
3. Een betere conditie hebben.
4. Minder stress hebben.
5. Meer geld hebben want je rijdt gratis of quasi gratis in het geval van een elektrische fiets. Ik krijg zelfs geld om met mijn fiets te rijden. Dit jaar al 500 euro.
Voor mij zijn dat redenen genoeg om met de fiets te rijden.
Ook blaas ik op jaarbasis 300 kg CO2 minder de lucht in.
De ECHTE zwaar beroepen.
Dan Brown, Infernopukkie007 schreef: ↑25 september 2019, 21:53 Een mogelijke oplossing zou een dodelijk virus kunnen zijn. Eéntje dat alle lagen van de hele wereldbevolking treft en zo het mensdom met de helft terug dringt. Blijft dan wel dat er een productiecapaciteitsoverschot is, net als een teveel van alles; wegen, huizen, consumptiegoederen, fabrieken, ...
Enfin, ik gooi maar een idee in de groep.
- JanvanGent001
- Newbie
Evolutie verloopt via mutatie en verspreiding ervan over de soort. Dit kan vlug gaan of traag!
En het hoeft niet altijd duizenden jaren te duren vooraleer deze mutatie het deel van de niet gemuteerde soort volledig vervangen heeft.
En het hoeft niet altijd duizenden jaren te duren vooraleer deze mutatie het deel van de niet gemuteerde soort volledig vervangen heeft.
Of evolutie snel of traag gaat hangt vooral af van (a) de generatietijd, (b) de mutatiesnelheid van de eigenschap in kwestie en (c) de gebruikte voortplantingsstrategie.JanvanGent001 schreef: ↑26 september 2019, 07:29 Evolutie verloopt via mutatie en verspreiding ervan over de soort. Dit kan vlug gaan of traag!
Soorten met een korte levenscyclus produceren meer generaties per jaar en evolueren dus in regel sneller. Bij sommige genen is er sterke selectie tegen mutatie, omdat mutanten simpelweg niet levensvatbaar zijn of door pleiotrope effecten en gekoppelde genen. En tot slot levert seksuele voortplanting een snellere verspreiding van gunstige mutaties op dan klonale (en een mix van beide nog sneller).
Over bacteriën, schimmels, kwallen en insecten moeten we ons weinig zorgen maken, die passen zich inderdaad wel aan. Planten en gewervelde dieren daarentegen? Daar verloopt evolutie niet aan een snelheid die aanpassing aan het huidige tempo van klimaatsverandering mogelijk maakt. Aanpassing daaraan verloopt vooral via migratie, niet via evolutie (denk aan soorten die steeds hoger op bergflanken opklimmen, of vissen die massaal naar koudere wateren migreren). Dat is echter een eindig verhaal, en voor de soorten die nu al op de top van de berg leven is er letterlijk geen uitwijkmogelijkheid meer.
Het resultaat zie je nu al in zowat elk denkbaar ecocysteem. Een frappant voorbeeld vind je in warmere zeeën, waar de populatie kwallen (evolutionair flexibel) de laatste decennia spectaculair toenam, terwijl vissen en schaaldieren zowel in aantal als in diversiteit achteruitgaan. Voor de mens alleszins geen goede zaak, want weinig kwallen zijn eetbaar en nog minder soorten zijn lekker.
En toch is de uitstoot per hoofd in die landen een fractie van wat we hier vervuilen. Het is alsof je een kerngezonde twintiger verwijt dat die niet bezig is met een traplift plaatsen.
Los daarvan: op veel indicatoren van duurzaamheid loopt Azië ver voor op Europa. China doet beter dan wij in de reductie van de koolstofintensiteit van hun economie, investeert meer in hernieuwbare energie, gebruikt al decennialang systematisch zonneboilers in nieuwbouwappartementen, zet meer in op verstedelijking en investeert fors meer in elektrische wagens.
China doet grofweg dezelfde inspanningen als westerse landen, terwijl ze nog veel armer zijn, nog veel afhankelijker van industrie zijn en een sterkere economische groei kennen. En mensen daar zijn slim genoeg om dat niet als masochistische boetedoening te zien, maar als een onmisbare groeimotor voor hun economie.
Flat, dat doe ik al ... ik heb geen overgewicht (eerder ondergewicht), ik heb een heel goede conditie, dat geld heb ik ook al ... die stress en lage bloeddruk daarentegen lukt niet zo goed ... ik wil gewoonweg zeggen dat we met "allemaal ons steentje bijdragen" er nog altijd niet zullen komen ... dus al die kleine maatregelen an sich zijn voor de persoon in kwestie misschien wel goed maar voor de mensheid en de planeet "as a whole" zullen ze geen nada verschil maken ... al die berichten als : het is 5 voor 12 (die horloge staat al een tiental jaar stil trouwens op die 5 voor 12), als we NU niets doen, Gretaatje die staat te roepen dat haar jeugd vernield werd (ik vraag me terzijde af welk trauma dat kind is tegengekomen los van het klimaat want ik vermoed dat de temperatuur in Noorwegen nog altijd aangenaam is en dat ze daar tot op heden weinig last hebben van de opwarming), ... zullen eerder vroeg dan laat eerder een afkeereffect hebben bij de mensen ... het resultaat van de klimaathysterie zoals die bezig is zal leiden tot totale onverschilligheid ...anonymous schreef: ↑25 september 2019, 22:27Als je overal met je fiets zou rondcrossen ipv met de auto te rijden dan zal je
1. Waarschijnlijk geen overgewicht hebben.
2. Een lagere bloeddruk hebben.
3. Een betere conditie hebben.
4. Minder stress hebben.
5. Meer geld hebben want je rijdt gratis of quasi gratis in het geval van een elektrische fiets. Ik krijg zelfs geld om met mijn fiets te rijden. Dit jaar al 500 euro.
Voor mij zijn dat redenen genoeg om met de fiets te rijden.
Ook blaas ik op jaarbasis 300 kg CO2 minder de lucht in.
- JanvanGent001
- Newbie
... en vooral ergernis op sommige politieke en andere wereldleiders, die -de schaamte voorbij- een reuzengroot forum bieden aan een mentaal onevenwichtig "wicht" .
Het staat je vrij te veranderen. Of je kunt natuurlijk zoals zovelen de excuustruus blijven spelen.
Klopt dat China behoorlijke inspanningen levert, ondanks hun groeiende economie en welstand lijkt de stijging van hun CO2 uitstoot zicht af te vlakken. Europa en de VS laten over de laatste 10 jaar een zeer lichte afname in uitstoot zien, opkomende economieën zoals India stoten jaar na jaar meer CO2 uit. Globaal gezien stijgt de CO2 jaarlijks met een 2% Je moet wel heel optimistisch zijn om te geloven dat we er in zullen slagen die wereldwijde uitstoot de komende jaren drastisch terug te dringen. Ondanks het probleem al vele jaren gekend is en er op meerdere klimaattoppen beloftes gemaakt worden, zitten we nog steeds met een stijgende CO2 uitstoot. Door eens met de fiets te rijden, ons afval netjes te sorteren of taks te betalen op CO2 uitstoot gaan we echt het verschil niet maken.
- Geen online bestellingen (meer) doen bij bedrijven die de dag nadien al aan de deur komen leveren.Yaris schreef: ↑25 september 2019, 19:39Ha pukkie007, enkele dingen die je als individu kunt doen:Voor de rest is het vooral de industrie die schoner moet worden en de overheid die daartoe regels moet opleggen.
- voor kleine afstanden, ga te voet of met de fiets in plaats van met de auto;
- gebruik het openbaar vervoer in plaats van de auto indien mogelijk;
- ga je op reis, verkies dan de trein boven de auto of het vliegtuig;
- in de auto, zet de airco enkel op als het niet anders kan;
- produceer zo weinig mogelijk afval want dat wordt verbrand;
- isoleer je huis om ontsnapping van warmte tegen te gaan.
Of liever nog: het opleggen van internationale maatregelen door de overheden om deze bedrijven te doen stoppen met dergelijke aanbiedingen.
In het algemeen zouden wij met z'n allen (terug) kunnen leren meer geduld te hebben. We kunnen gerust wat langer wachten op een levering, of onze bestellingen wat eerder plaatsen.
Dan hoeven de bestelbusjes niet elke dag het ganse land te doorkruisen om individuele pakjes te leveren.
https://www.vmm.be/lucht/luchtverontreiniging/verkeer
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181029_03890379
https://www.demorgen.be/tech-wetenschap ... gle.com%2F
https://www.demorgen.be/nieuws/kwart-va ... ~b467321a/
Ik kan nog wel een tijdje doorgaan. Hoezo we kunnen niets veranderen door minder met de auto te rijden en minder online te bestellen.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181029_03890379
https://www.demorgen.be/tech-wetenschap ... gle.com%2F
https://www.demorgen.be/nieuws/kwart-va ... ~b467321a/
Ik kan nog wel een tijdje doorgaan. Hoezo we kunnen niets veranderen door minder met de auto te rijden en minder online te bestellen.
Ach, mensen die altijd zeggen dat de eigen opofferingen geen zin hebben, willen gewoon zelf geen moeite doen om her en der een klein ding te veranderen. Uiteraard draagt het wel enorm veel bij als iedereen zijn best doet om kleine verbeteringen te maken... Als iedereen minder met de auto zou rijden, zou er al ontzettend veel veranderen. Dit is trouwens de basis: als burgers beginnen te veranderen, zal de overheid wel volgen. Proactief doet een overheid in dit land toch niets, hebben ze het lef niet voor. Maar als de burgers het voortouw nemen, zal uiteindelijk alles wel veranderen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
zelfs als het niets uitmaakt in het globale plaatje:
Wat is er mis met minder afval generen (kippen houden, composteren, etc), minder autorijden, meer nadenken over mobiliteit, etc? Of is dat iets voor marginalen?
Wat is er mis met minder afval generen (kippen houden, composteren, etc), minder autorijden, meer nadenken over mobiliteit, etc? Of is dat iets voor marginalen?
De meesten die iets doen maken zichzelf wijs dat ze een verschil maken maar onder de streep brengt het veel minder of zelfs helemaal niks op. Neem nu dat naar het werk fietsen ipv van auto rijden, levert dankzij de fietsvergoeding en de besparing op brandstof een mooie som extra koopkracht op. Extra koopkracht zal zich vertalen in extra consumptie en dus extra CO2 uitstoot. Daarnaast gaan ze na al dat fietsen ook nog eens uitgebreid douchen, warm water levert CO2 uitstoot. Hun speciaal aangekochte of geleasde fiets en extra fietskledij is ook niet zonder CO2 uitstoot gemaakt. Kortom de 300kg CO2 die ze dankzij de 2000 fietskilometers per jaar besparen wordt langs de andere kant door diezelfde persoon weer teniet gedaan.Picaro schreef: ↑26 september 2019, 12:18 Ach, mensen die altijd zeggen dat de eigen opofferingen geen zin hebben, willen gewoon zelf geen moeite doen om her en der een klein ding te veranderen. Uiteraard draagt het wel enorm veel bij als iedereen zijn best doet om kleine verbeteringen te maken... Als iedereen minder met de auto zou rijden, zou er al ontzettend veel veranderen.
Zal wel juist andersom zijn, zonder financieel profijt of opgelegde regelgeving verandert de burger juist niks aan zijn gedrag.