Klimaathysterie
Re: Klimaathysterie
Een ice verliest 2/3 van zijn diesel/benzine in de vorm van warmte.
En dan ook nog een deel via een buisje aan de achterkant van de wagen.
Dat er verliezen zijn bij het laden van een batterij is gewoon zo. Dat de batterij ook ontlaadt als de auto stilstaat is ook zo, omwille van computers, camera’s,... die standby blijven. De elektromotor zelf staat stil als de auto stil staat, iets wat niet altijd kan gezegd worden van een brandstofmotor. En een elektromotor kan energie terugstoppen in de batterij. Een brandstofmotor kan van potentiële kinetische energie niet opnieuw brandstof maken.
In dit topic gaan de argumenten over en weer, soms vanuit een technische invalshoek, soms vanuit een ideologische.
Wat mij betreft is dit niet persoonlijk aanvallend bedoelt naar andere deelnemers.
Uiteindelijk zal de realiteit evolueren richting de minst slechte keuze op gebied van automobiliteit.
En dan ook nog een deel via een buisje aan de achterkant van de wagen.

Dat er verliezen zijn bij het laden van een batterij is gewoon zo. Dat de batterij ook ontlaadt als de auto stilstaat is ook zo, omwille van computers, camera’s,... die standby blijven. De elektromotor zelf staat stil als de auto stil staat, iets wat niet altijd kan gezegd worden van een brandstofmotor. En een elektromotor kan energie terugstoppen in de batterij. Een brandstofmotor kan van potentiële kinetische energie niet opnieuw brandstof maken.
In dit topic gaan de argumenten over en weer, soms vanuit een technische invalshoek, soms vanuit een ideologische.
Wat mij betreft is dit niet persoonlijk aanvallend bedoelt naar andere deelnemers.
Uiteindelijk zal de realiteit evolueren richting de minst slechte keuze op gebied van automobiliteit.
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Eureka, dat is het!

Je kan tijdens het opladen van de accu van je EV gerust naar een langspeelfilm kijken ergens op een groezelige snelwegparking langsheen een Franse autostrade.

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- Full Member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 17 jan 2023
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
In de realiteit dwingt "Europa" ons om binnen zoveel jaar over te schakelen naar een EV, willen of niet willen, kunnen betalen of niet kunnen betalen !
Of het de beste keuze is voor de mobiliteit of voor het milieu maakt zelfs niet uit !
Re: Klimaathysterie
Mercedes en VW, om er maar 2 te noemen, zijn toch niet van plan om all-in te gaan bij de EV's. Beiden hebben hunnen plannen al aardig bijgesteld. Het is ook gewoon niet haalbaar om alle wagens, trams, treinen, metro's, bussen en wat vrachtwagens op groene elektriciteit te laten rijden, niet in 2030 en niet in 2050. Ga gewoon voor een 'gezonde' mix en laat de 'vrije' markt en de wetenschap hun job doen.
Re: Klimaathysterie
Wat als de vrije markt in deze richting evolueert?
https://youtu.be/bD0xWL_-e9E?si=Y1S03CHDPjlFkYHK
Er zijn een hele rist fabrikanten hiermee bezig: tesla, rimac, zoox, google,...
https://youtu.be/bD0xWL_-e9E?si=Y1S03CHDPjlFkYHK
Er zijn een hele rist fabrikanten hiermee bezig: tesla, rimac, zoox, google,...
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Vrije markt?Woz schreef: ↑2 juli 2024, 19:05 Wat als de vrije markt in deze richting evolueert?
https://youtu.be/bD0xWL_-e9E?si=Y1S03CHDPjlFkYHK
Er zijn een hele rist fabrikanten hiermee bezig: tesla, rimac, zoox, google,...

EV’s worden ons opdrongen door Europese regelgeving, niet door “de vrije markt” …
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Klimaathysterie
Denk jij echt dat je hiermee binnen de 10 jaar Europa mag doorkruisen? Daarom dat er nog steeds 2 piloten in de cockpit van een vliegtuig zitten.
Rimac zit al tientallen jaren in de auto-industrie, maar geen enkel van hun voertuigen heeft ooit de massaproductie gehaald. Wel een leuke firma, dat wel.

Rimac zit al tientallen jaren in de auto-industrie, maar geen enkel van hun voertuigen heeft ooit de massaproductie gehaald. Wel een leuke firma, dat wel.
- voorheenCP1234
- Tijdelijk Verbannen
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Aangaande je laatste zin. In een gewone vrije markt waar men het ene product niet (over)subsidieert en het andere extra belast of zelf wil verbieden heb je overschot van gelijk. In de huidige omstandigheden word je wel degelijk gepushed/ verplicht naar één optie; of deze de beste optie is voor de automobilist en de automobiliteit lijkt mij alvast van niet, maar ik hoop dat je het er toch mee eens bent dat de omstandigheden waarin we hier in Europa zitten geen vrije ontwikkelingskansen geven op dit moment ?Woz schreef: ↑2 juli 2024, 16:45 Een ice verliest 2/3 van zijn diesel/benzine in de vorm van warmte.
En dan ook nog een deel via een buisje aan de achterkant van de wagen.
Dat er verliezen zijn bij het laden van een batterij is gewoon zo. Dat de batterij ook ontlaadt als de auto stilstaat is ook zo, omwille van computers, camera’s,... die standby blijven. De elektromotor zelf staat stil als de auto stil staat, iets wat niet altijd kan gezegd worden van een brandstofmotor. En een elektromotor kan energie terugstoppen in de batterij. Een brandstofmotor kan van potentiële kinetische energie niet opnieuw brandstof maken.
In dit topic gaan de argumenten over en weer, soms vanuit een technische invalshoek, soms vanuit een ideologische.
Wat mij betreft is dit niet persoonlijk aanvallend bedoelt naar andere deelnemers.
Uiteindelijk zal de realiteit evolueren richting de minst slechte keuze op gebied van automobiliteit.
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Klimaathysterie
Tja, we zullen zien.
Het leuke is wel dat je zelf niets hoeft te doen: je hoeft/kan zo'n ding niet kopen, je hoeft er niet in mee te rijden als je dat niet wil.
Maar als anderen dit wel zien zitten dan betekent dat wel in totaal uiteindelijk veel minder auto's op de weg. Dus minder files.
Maar om zoiets te doen aanslaan moet het op alle vlakken veel beter zijn dan een individuele auto: goedkoper, comfortabeler, efficiënter,...
De kans dat het lukt is misschien niet zo groot maar als het lukt dan is het revolutie.
Rimac is een speciaal geval. Bestaat niet al tientallen jaren, amper 15j, opgericht in 2009.
Hebben ondertussen Bugatti gekocht, Porsche heeft er stevig in geïnvesteerd. Leveren software en onderdelen aan bijna alle andere automerken. Uit Kroatië dan nog, een land zonder autogeschiedenis.
Het leuke is wel dat je zelf niets hoeft te doen: je hoeft/kan zo'n ding niet kopen, je hoeft er niet in mee te rijden als je dat niet wil.
Maar als anderen dit wel zien zitten dan betekent dat wel in totaal uiteindelijk veel minder auto's op de weg. Dus minder files.
Maar om zoiets te doen aanslaan moet het op alle vlakken veel beter zijn dan een individuele auto: goedkoper, comfortabeler, efficiënter,...
De kans dat het lukt is misschien niet zo groot maar als het lukt dan is het revolutie.
Rimac is een speciaal geval. Bestaat niet al tientallen jaren, amper 15j, opgericht in 2009.
Hebben ondertussen Bugatti gekocht, Porsche heeft er stevig in geïnvesteerd. Leveren software en onderdelen aan bijna alle andere automerken. Uit Kroatië dan nog, een land zonder autogeschiedenis.
Re: Klimaathysterie
Stel dat er vanuit Europa geen strenge regels zouden zijn, dus volop vrije ontwikkelingskansen op de vrije markt. Hoe zou automobiliteit er dan uitzien volgens u?voorheenCP1234 schreef: ↑2 juli 2024, 19:31Aangaande je laatste zin. In een gewone vrije markt waar men het ene product niet (over)subsidieert en het andere extra belast of zelf wil verbieden heb je overschot van gelijk. In de huidige omstandigheden word je wel degelijk gepushed/ verplicht naar één optie; of deze de beste optie is voor de automobilist en de automobiliteit lijkt mij alvast van niet, maar ik hoop dat je het er toch mee eens bent dat de omstandigheden waarin we hier in Europa zitten geen vrije ontwikkelingskansen geven op dit moment ?Woz schreef: ↑2 juli 2024, 16:45 Een ice verliest 2/3 van zijn diesel/benzine in de vorm van warmte.
En dan ook nog een deel via een buisje aan de achterkant van de wagen.
Dat er verliezen zijn bij het laden van een batterij is gewoon zo. Dat de batterij ook ontlaadt als de auto stilstaat is ook zo, omwille van computers, camera’s,... die standby blijven. De elektromotor zelf staat stil als de auto stil staat, iets wat niet altijd kan gezegd worden van een brandstofmotor. En een elektromotor kan energie terugstoppen in de batterij. Een brandstofmotor kan van potentiële kinetische energie niet opnieuw brandstof maken.
In dit topic gaan de argumenten over en weer, soms vanuit een technische invalshoek, soms vanuit een ideologische.
Wat mij betreft is dit niet persoonlijk aanvallend bedoelt naar andere deelnemers.
Uiteindelijk zal de realiteit evolueren richting de minst slechte keuze op gebied van automobiliteit.
In welke soort auto's zouden we dan rijden?
- voorheenCP1234
- Tijdelijk Verbannen
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Goed dat je mijn post hebt gequote zodat het duidelijk is dat je totaal geen antwoord geeft, een context probeert te maken die er niet stond en dan de vraag omdraaien; typisch voor iemand die in de hoek zit omdat die beseft dat er inhoudelijk niet kan gewonnen worden !Woz schreef: ↑2 juli 2024, 19:43Stel dat er vanuit Europa geen strenge regels zouden zijn, dus volop vrije ontwikkelingskansen op de vrije markt. Hoe zou automobiliteit er dan uitzien volgens u?voorheenCP1234 schreef: ↑2 juli 2024, 19:31
Aangaande je laatste zin. In een gewone vrije markt waar men het ene product niet (over)subsidieert en het andere extra belast of zelf wil verbieden heb je overschot van gelijk. In de huidige omstandigheden word je wel degelijk gepushed/ verplicht naar één optie; of deze de beste optie is voor de automobilist en de automobiliteit lijkt mij alvast van niet, maar ik hoop dat je het er toch mee eens bent dat de omstandigheden waarin we hier in Europa zitten geen vrije ontwikkelingskansen geven op dit moment ?
In welke soort auto's zouden we dan rijden?
Ten eerste, ik schrijf NERGENS dat er geen strengere regels op bv. uitstoot mogen komen of zijn; die zijn er al dag en jaar en verstrengen ook, wat goed is en zorgt dat de automobielsector moet innoveren;
En hoe de automobiliteit er dan volgens mij moet uitzien, simpel, men moet kijken naar het totale pakket: energie die nodig is voor het winnen van al de materialen nodig voor de productie van een welbepaald type auto, de co2 uitstoot die deze winning veroorzaakt, hetzelfde bij de productie en de recyclage achteraf en dan nog kijken naar uitstoot, haalbaarheid ( een EV die op stroom van bruinkool rijdt moet ook zo bezien worden ) en ook de betaalbaarheid van een instapwagen.
Elke wagen dan een score geven en uiteindelijk de consument laten beslissen net als met al de rest ! Men kan een A+++ ( of is dat tegenwoordig weer een A geworden ) koekast kopen maar ook een C of een D; de consument heeft de gegevens maar ook de vrije keuze.
Waarom bij een frigo, wasmachine, TV, ...; wel een vrije keuze maar bij een auto niet ... ?
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Klimaathysterie
Ik reageerde gewoon op uw stelling dat er geen vrije ontwikkelingskansen zijn in Europa.
Ik ben daar ook mee akkoord. Er is hele strenge regelgeving.
Een eco-score voor auto's bekeken over hun totale levenscyclus van ontwerp tot ontmanteling na gebruik vind ik ook een goed idee.
Ik ben daar ook mee akkoord. Er is hele strenge regelgeving.
Een eco-score voor auto's bekeken over hun totale levenscyclus van ontwerp tot ontmanteling na gebruik vind ik ook een goed idee.
Re: Klimaathysterie
My bad. Ik dacht dat ze al langer aan de weg aan het timmeren waren. Niet dus.
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
In de auto die de consument wil. Het aanbod past zich aan aan de vraag. Voor de ene zal het dan een EV zijn, voor de andere een “stinker” …Woz schreef: ↑2 juli 2024, 19:43Stel dat er vanuit Europa geen strenge regels zouden zijn, dus volop vrije ontwikkelingskansen op de vrije markt. Hoe zou automobiliteit er dan uitzien volgens u?voorheenCP1234 schreef: ↑2 juli 2024, 19:31
Aangaande je laatste zin. In een gewone vrije markt waar men het ene product niet (over)subsidieert en het andere extra belast of zelf wil verbieden heb je overschot van gelijk. In de huidige omstandigheden word je wel degelijk gepushed/ verplicht naar één optie; of deze de beste optie is voor de automobilist en de automobiliteit lijkt mij alvast van niet, maar ik hoop dat je het er toch mee eens bent dat de omstandigheden waarin we hier in Europa zitten geen vrije ontwikkelingskansen geven op dit moment ?
In welke soort auto's zouden we dan rijden?
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Zoals de techneuten al geruime tijd voorspelden. Het kaartenhuisje van lalaland begint ondanks massale overheidssteun in te storten.
Wat krantekoppen uit de nochtans bevriende MSM:



Kan er alstublieft iemand terug volwassenen aan het roer plaatsen? Liefst mensen die wel bereid zijn naar ingenieurs en techniekers te luisteren?
Wat krantekoppen uit de nochtans bevriende MSM:

Kan er alstublieft iemand terug volwassenen aan het roer plaatsen? Liefst mensen die wel bereid zijn naar ingenieurs en techniekers te luisteren?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell