Koers / inventariswaarde bij verkoop van een fonds.
TIP
Koers / inventariswaarde bij verkoop van een fonds.
Vraagje ivm de verkoopkoers van fonds BE0124921827.
Ik verkoop via de website het fonds op 04/12/2023 ruim vóór 14:30 uur.
Op De Tijd in de grafiek staan volgende koersen vermeld: 04/12/23: 1129,29 € en 05/12/23: 1138,67 €
Welke koers / inventariswaarde (zonder kosten) moet de bank aan mij berekenen ??
Het volgende is vermeld in de prospectus:
Kapitalisatie – klasse P (P Cap) BE0124921827
7. Inschrijvings‐, omruilings‐ en inkoopmodaliteiten
Inschrijvings‐, omruilings‐ en inkoopmodaliteiten
D = datum van afsluiting van de ontvangstperiode van de orders (elke Belgische bankwerkdag voor 14u30) en datum van de gepubliceerde netto‐inventariswaarde. Het uur van de afsluiting van de ontvangstperiode van de orders hierboven vermeld, geldt enkel voor de orders ontvangen aan de loketten van de instellingen die de financiële dienst verzekeren en de distributeurs die in het prospectus worden opgenomen. Wat de andere distributeurs betreft dient de belegger zich aangaande het uur van de afsluiting van de ontvangstperiode van orders die deze distributeurs toepassen bij hen te informeren.
D + 1 Belgische bankwerkdag = datum (Belgische bankwerkdag) van de berekening van de netto‐inventariswaarde, op basis van de
beurskoersen op koersdatum D
D + 2 Belgische bankwerkdag = datum (Belgische bankwerkdag) van betaling of terugbetaling van de orders
Op De Tijd in de grafiek staan volgende koersen vermeld: 04/12/23: 1129,29 € en 05/12/23: 1138,67 €
Welke koers / inventariswaarde (zonder kosten) moet de bank aan mij berekenen ??
Het volgende is vermeld in de prospectus:
Kapitalisatie – klasse P (P Cap) BE0124921827
D = datum van afsluiting van de ontvangstperiode van de orders (elke Belgische bankwerkdag voor 14u30) en datum van de gepubliceerde netto‐inventariswaarde. Het uur van de afsluiting van de ontvangstperiode van de orders hierboven vermeld, geldt enkel voor de orders ontvangen aan de loketten van de instellingen die de financiële dienst verzekeren en de distributeurs die in het prospectus worden opgenomen. Wat de andere distributeurs betreft dient de belegger zich aangaande het uur van de afsluiting van de ontvangstperiode van orders die deze distributeurs toepassen bij hen te informeren.
D + 1 Belgische bankwerkdag = datum (Belgische bankwerkdag) van de berekening van de netto‐inventariswaarde, op basis van de
D + 2 Belgische bankwerkdag = datum (Belgische bankwerkdag) van betaling of terugbetaling van de orders
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Koers / inventariswaarde bij verkoop van een fonds.
Normaal:rudallen schreef: ↑6 december 2023, 19:59 Vraagje ivm de verkoopkoers van fonds BE0124921827.
De koers van 05/12, dus 1138,76.
Dat is de koers van D+1, aangezien D= 04/12.
Maar het hangt van jouw bank/broker af. Als jouw bank jouw order pas om 15u30 zou doorgeven op 4/12, dan is dat te laat voor D = 4/12.
Dan zal D = 5/12, en is D+1 gelijk aan 6/12, en krijg je de koers van 6/12.
Je moet dus in het orderbeleid van jouw bank/broker kijken.
Bijvoorbeeld Keytrade: Keytrade stuurt de orders om 11u30 door naar hun correspondent. Als je om 12u jouw order geeft op 04/12, is dat te laat, zelfs al zit je ruim voor 14u30. Keytrade zal het order immers pas om 11u30 de volgende dag, dus 05/12, naar de correspondent sturen. En dan krijg je de koers van 6/12.
Bij Keytrade moet je de orders dus voor 11u30 doorsturen.
Stel dat de cut-off van het fonds om 11u is, dan is die 11u30 ook te laat.
De 2 zijn dus belangrijk: cut-off van het fonds. Uitvoerbeleid van jouw bank/broker.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zie het onderlijnde.rudallen schreef: ↑6 december 2023, 19:59 Vraagje ivm de verkoopkoers van fonds BE0124921827.
Het volgende is vermeld in de prospectus:Kapitalisatie – klasse P (P Cap) BE0124921827
NIW van 04/12/23 (1129,29 €) dus.
Naast de cut-off van het fonds is er ook nog de cut-off van je bank/broker waar je best rekening mee houdt.
De koers op dag D = koers op basis van de beurskoersen op van de vorige dag (D-1).
Als op dag D de beurskoersen sterk zouden dalen, zou ik vlug een order kunnen plaatsen en de hogere koers van de vorige dag (D-1) ontvangen; dit lijkt me onmogelijk.
Het lijkt mij veel logischer dat je de koers (inventariswaarde) van D+1 ontvangt nl 1138,67 € (dus de beurskoersen van dag D), dat zijn op het tijdstip van de order nog niet gekende beurskoersen.
Ik zal volgende week eens informeren bij mijn bank.
Als op dag D de beurskoersen sterk zouden dalen, zou ik vlug een order kunnen plaatsen en de hogere koers van de vorige dag (D-1) ontvangen; dit lijkt me onmogelijk.
Het lijkt mij veel logischer dat je de koers (inventariswaarde) van D+1 ontvangt nl 1138,67 € (dus de beurskoersen van dag D), dat zijn op het tijdstip van de order nog niet gekende beurskoersen.
Ik zal volgende week eens informeren bij mijn bank.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Echt waar ... best niet zelf dingen gaan verzinnen.

D = datum van ontvangt van orders voor cut-off tijdstip (bv. 14u30 in de namiddag)
D = datum van de NIW op het einde van de dag (koers waartegen de orders uitgevoerd zullen worden)
Cut-off tijdstip ligt altijd voor het einde van de dag.
Je weet dus nooit wat de NIW zal zijn wanneer je je order ingeeft ...
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is exact wat zo verwarrend is in hun hele communicatie. Ze mengen de dag waarop iets berekend wordt, met de dag waarop het slaat.
Inventarisdag D+1 betekent: op D+1 berekenen ze de koers van D (op basis van de slotkoers van D, of op een bepaald moment voor buitenlandse beurzen). Voor fondsen/ETFs die in US beleggen, nemen ze bvb de koers op 20u00 Europese tijd.
Je kent dus nooit de exacte koers waaraan je verkoopt. Op basis van futures ken je wel de richting, op voorwaarde dat de richting daarna niet verandert.
Wat je beschrijft, kun je wel toepassen voor de bestelling van stookolie. Je kent daar wel de koers van de volgende dag

Toen de banken met beleggingsfondsen begonnen, begrepen ze zelf dit mechanisme niet goed. Bij sommige Belgische banken kon je beleggingsfondsen kopen aan de koers van gisteren, terwijl het geld belegd werd aan de koers van vandaag. Bij een stijging van de koers maakte je dus direct winst (ten koste van wie al in het fonds zat). Ondertussen zijn de banken slimmer geworden.

Aangezien de meerderheid van de Belgen dommer worden volgens PISA, en zij voor banken, politiek, NBB, ministerie van Belastingen, ... gaan werken, opent dit perspectieven voor wie minder dom is.
Het zal in de toekomst in Belgie nog eenvoudiger zijn om een vermogen te laten aangroeien (als je voldoende intelligent bent).
Aangezien je zelf veel vragen stelt, ben je uit het goede hout gesneden

Ik lees hier dat men dikwijls het woord "koers" gebruikt.
Een fonds heeft een inventaris waarde dat maximum één maal per dag wordt aangepast. Heel wat fondsen passen zelfs niet elke dag de inventariswaarde aan.
Het kan niet dat voor hetzelfde fonds meerdere inventariswaarden per dag mogelijk zijn.
Een fonds heeft een inventaris waarde dat maximum één maal per dag wordt aangepast. Heel wat fondsen passen zelfs niet elke dag de inventariswaarde aan.
Het kan niet dat voor hetzelfde fonds meerdere inventariswaarden per dag mogelijk zijn.
Ik zie hier verschillende meningen over de niw-datum voor de betaling.
Maandag maak ik een afspraak bij de betreffende bank, ben wel nieuwsgierig naar hun uitleg.
Uit het verleden heb ik wel geleerd dat je maar best wantrouwig kan zijn t.o.v. de geldmachines.
Geruime tijd terug 2 serieuze farcen gehad met fondsen, de eerste nooit opgelost door probleem met de taal; de tweede opgelost en uiteindelijk heeft de bank een verschil van 5% (!!) teruggestort.
Maandag maak ik een afspraak bij de betreffende bank, ben wel nieuwsgierig naar hun uitleg.
Uit het verleden heb ik wel geleerd dat je maar best wantrouwig kan zijn t.o.v. de geldmachines.
Geruime tijd terug 2 serieuze farcen gehad met fondsen, de eerste nooit opgelost door probleem met de taal; de tweede opgelost en uiteindelijk heeft de bank een verschil van 5% (!!) teruggestort.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
...
Dit is zeker aannemelijk.
Alleen spijtig dat de banken er geen duidelijke en voor iedere belegger begrijpelijke uitleg aan geven in hun prospectus.
Dit is zeker aannemelijk.
Alleen spijtig dat de banken er geen duidelijke en voor iedere belegger begrijpelijke uitleg aan geven in hun prospectus.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Geen idee wat jij niet duidelijk vindt ...
D + 1 Belgische bankwerkdag = datum (Belgische bankwerkdag) van de berekening van de netto‐inventariswaarde, op basis van de beurskoersen op koersdatum D
ik heb dit hier aan 2 kennissen laten lezen, geen van de 2 vind het een heldere uitleg.
Mensen die in het vak zitten of regelmatig mee te maken hebben zullen dit misschien duidelijk genoeg vinden.
In ieder geval ik zal er in de toekomst geen last meer van hebben, omdat ik de fondsen gebannen heb uit mijn beleggingen.
Mensen die in het vak zitten of regelmatig mee te maken hebben zullen dit misschien duidelijk genoeg vinden.
In ieder geval ik zal er in de toekomst geen last meer van hebben, omdat ik de fondsen gebannen heb uit mijn beleggingen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik kan aannemen dat het niet helder is voor iemand die niet weet hoe een mutual fund werkt, ja.