Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Hey Jens, PSB heb ik intussen al even verkocht, beschouw het als een foute beslissing van mezelf om aan te kopen toen. Was steeds matige tot slechte resultaten in combinatie met positieve toon in de berichtgeving. Verder negatieve lfl groei. fundamenteel wel goedkoop. Groupe guillin recent ingestapt.jens_dev schreef: ↑1 januari 2018, 11:33Heb je deze nog? Koers is precies stabiel gebleven op die 2 jaar tijd. Hogere omzet, maar lagere winstgevendheid. FCF yield van zo'n 11%; 8,5% als je rekening houdt met de schulden.koe_lio schreef: ↑26 oktober 2015, 20:32 voor de liefhebbers: PSB industries (Euronext Parijs)
Familiale onderneming die parfumflesje e.d. maakt en internationaal aan't gaan is.
http://www.investing.com/equities/psb-industries-ratios" onclick="window.open(this.href);return false;
ratios op basis van 2014 (eigen berekening)
EV/EBIT 12.7
EV/EBITDA 7.2
P/E 13.0
Price/sales 0.69
FCF yield 7.0%
P/B 1.6
2015 zal een pak meer winst geven dan door overnames en groei.
zelf ingestapt met eerste pakket rond 47€.
http://www.groupeguillin.fr/finance/inf ... ntees.html
enkel halfjaarresultaten :-)
Poldermol, als je ze contacteert, laat eens weten of je antwoord krijgt, meer daden dan woorden ginds, dunkt me...
Ja ik had ze deze middag al gevonden, toch bedankt!
Hebt ge trouwens ooit eens gekeken naar Gévelot? Na de verkoop van die divisie in Oktober/november lijken die nu 148M in nettocash te hebben (op een 163M market cap).
Hebt ge trouwens ooit eens gekeken naar Gévelot? Na de verkoop van die divisie in Oktober/november lijken die nu 148M in nettocash te hebben (op een 163M market cap).
Ze hebben nu nog 1 divisie over die pompkes maakt. Zeer volatiele business, maar in H1 een operationele winst van 5.1M en in 2016 een operationele winst van 7.XM.
The dust moet nog settlen (dus het blijft speculatief tot we de year-end balans zien), maar ik zou denken dat die laatste divisie meer waard is dan de 15M EUR enterprise value...
The dust moet nog settlen (dus het blijft speculatief tot we de year-end balans zien), maar ik zou denken dat die laatste divisie meer waard is dan de 15M EUR enterprise value...
Vanwaar het grote verlies op SESG vandaag?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Newbie
- Contacteer:
Koop gebakken lucht shares...
Eens gekeken, maar vind dat ze vrij fair gewaardeerd staan. Hebben ook wat last van hogere grondstoffenprijzen.koe_lio schreef:Groupe guillin recent ingestapt.
Deze had ik beter wél gekocht. +27% dikke 2 maanden later.jens_dev schreef: ↑25 oktober 2017, 10:21 SCS Group PLC:
De afgelopen 2 boekjaren een vks excl. werkkapitaal van gemiddeld £11m
Een nettokaspositie van £40m (al zie ik wel dat ze veel meer handelsschulden dan handelsvorderingen hebben).
En een beurskapitalisatie van... £70m. Denk niet dat ik al ooit zo'n goedkoop aandeel heb gezien. Business is er wel een van lage marges en hoge concurrentie. Winst en vks zullen volgens mij ook wat dalen de volgende jaren. Lagere bezoekersaantallen, lager consumentenvertrouwen,... Maar dan nog...
Als ik reken op een vks van £7,5m, een fair vks-rendement van 7% en een nettokaspositie van £20m (door een stijging van het werkkapitaal) kom ik al snel aan £3,2 per aandeel of > 80% opwaarts potentieel.
Jens,
Mbt SCS group PLC, ik volg je wel in de waardering hoor, spotgoedkoop. Maar het bedrijf is eigenlijk niks anders dan een merknaam die staat voor budgetmeubelen en werkt aan lage marges. Ze hebben geen vastgoed (alles is leasing), ze produceren niks zelf, en werken eigenlijk "op krediet". Bij de minste tegenwind kan het dan snel gaan, wat tien jaar geleden ook gebeurd is (failliet). Hetzelfde management staat nog aan het roer. Ze zullen ongetwijfeld geleerd hebben uit hun fouten en houden waarschijnlijk daarom veel cash aan. Heb zeker geen kristallen bol en de private equity groep die er nog in zit en toen voor een appel en een ei alles overnam zal ook wel een oogje in het zuil houden. Zolang ze de zaak draaiende houden mooie cashmachine, maar het was dus voor mij te nerveus om bij te houden voor lange termijn.
Mbt SCS group PLC, ik volg je wel in de waardering hoor, spotgoedkoop. Maar het bedrijf is eigenlijk niks anders dan een merknaam die staat voor budgetmeubelen en werkt aan lage marges. Ze hebben geen vastgoed (alles is leasing), ze produceren niks zelf, en werken eigenlijk "op krediet". Bij de minste tegenwind kan het dan snel gaan, wat tien jaar geleden ook gebeurd is (failliet). Hetzelfde management staat nog aan het roer. Ze zullen ongetwijfeld geleerd hebben uit hun fouten en houden waarschijnlijk daarom veel cash aan. Heb zeker geen kristallen bol en de private equity groep die er nog in zit en toen voor een appel en een ei alles overnam zal ook wel een oogje in het zuil houden. Zolang ze de zaak draaiende houden mooie cashmachine, maar het was dus voor mij te nerveus om bij te houden voor lange termijn.
wat is eigenlijk de aanleiding van de sterke daling van ses?
Klopt, sinds mijn aankoop +40% en er kan nog wel wat bij volgens mij.jens_dev schreef:Eens gekeken, maar vind dat ze vrij fair gewaardeerd staan. Hebben ook wat last van hogere grondstoffenprijzen.koe_lio schreef:Groupe guillin recent ingestapt.
Deze had ik beter wél gekocht. +27% dikke 2 maanden later.jens_dev schreef: ↑25 oktober 2017, 10:21 SCS Group PLC:
De afgelopen 2 boekjaren een vks excl. werkkapitaal van gemiddeld £11m
Een nettokaspositie van £40m (al zie ik wel dat ze veel meer handelsschulden dan handelsvorderingen hebben).
En een beurskapitalisatie van... £70m. Denk niet dat ik al ooit zo'n goedkoop aandeel heb gezien. Business is er wel een van lage marges en hoge concurrentie. Winst en vks zullen volgens mij ook wat dalen de volgende jaren. Lagere bezoekersaantallen, lager consumentenvertrouwen,... Maar dan nog...
Als ik reken op een vks van £7,5m, een fair vks-rendement van 7% en een nettokaspositie van £20m (door een stijging van het werkkapitaal) kom ik al snel aan £3,2 per aandeel of > 80% opwaarts potentieel.
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
@bennyds23
04-Jan-2018 20:05:56 - SES SA SESFd.PA: DEUTSCHE BANK CUTS PRICE TARGET TO 12 EUROS FROM 18 EUROS
Waarschijnlijk zal dit gespeeld hebben
04-Jan-2018 20:05:56 - SES SA SESFd.PA: DEUTSCHE BANK CUTS PRICE TARGET TO 12 EUROS FROM 18 EUROS
Waarschijnlijk zal dit gespeeld hebben
@SESKnorpot schreef: ↑15 december 2017, 11:48 @SES
Mijn timing klopte aardig; na binnen twee weken €2 per aandeel opgeschreven te hebben, is er inmiddels alweer een euro af. Technisch gezien lijkt niets anders dan een hertest van recente lows op het programma te staan.
@Vestas
Onlangs de verwachte en geslaagde test rond DKK 360 gezien. Daarna werd niet meteen een hogere top neergezet, waardoor ik helaas teveel twijfelde mijn positie dinsdag in de dip naar DKK 385 uit te breiden naar een wat substantiëlere omvang. Het is overigens een aandeel met stevige mood swings!
In principe heb ik weinig haast de positie weer te sluiten. Bij een spoedig verder herstel richting DKK 480 zal ik dat echter in heroverweging nemen. Nog een keer serieus dippen zou ik (gezien mijn huidige geringe positie) overigens ook niet erg vinden.
@Centrica
Na een eerdere kans te hebben laten lopen zojuist een eerste (kleine) positie genomen in Centrica. Het betreft een vrij lastig te doorgronden (vele divisies) Brits energiebedrijf, dat zowel in Engeland als Noord-Amerika actief is. De grafiek ziet er overigens nog steeds akelig uit, waardoor de kwalificatie "vallend mes" onverminderd van toepassing is. Er valt dan ook zeker niet uit te sluiten dat het aandeel richting het jaareinde nog wat verder zal "afslanken".
Ik weet niet waar die serieuze downgrade van DB op gebaseerd is; wellicht angst voor substitutie, de ietwat zwakke balans en daarmee onzekerheid over houdbaarheid van het dividend. Heb ze nog niet opnieuw weer opgepakt, ik wacht liever eerst de jaarcijfers af.
@Vestas
Zojuist een opwaartse bijstelling van de FCF over 2017 de markt in gestuurd, zie:
https://www.vestas.com/en/investor/comp ... #!NewsView
Koersreactie tempert momenteel wat, maar wellicht is dit de katalysator voor een verder herstel richting DKK 500.
@Centrica
Een van de vele "kneusjes" die profiteert van het "eindejaar effect"; verliezers worden vaak om uiteenlopende redenen tegen het eind van het jaar afgebouwd, maar daardoor in het nieuwe jaar ook weer vlug opgepakt. Ben benieuwd of er nog een stuk substantiëler herstel in het vat zit.
Dat IBA ziet er wel heel voordelig uit op dit niveau, of heeft dat bedrijf geen toekomst meer, vanwege techniek achterhaald of iets dergelijks??
Techniek is absoluut niet achterhaald, integendeel.
Problemen van IBA zijn in essentie tweeledig:
a) IBA krijgt onverwacht sterke concurrentie van Varian, de enige andere aanbieder van protontherapiemachines.
b) IBA kreeg meer contracten binnen dan het kon verwerken, met tot gevolg dat hun projecten vertraging begonnen op te lopen en over budget gingen. Dat heeft natuurlijk nieuwe potentiële klanten hun contracten doen uitstellen, of heeft hen zelfs naar Varian gejaagd.
IBA is een aantal problemen aan het oplossen. Ze werken samen met een Zweedse partner voor software (iets waar Varian traditioneel beter in was) en laten de iets meer 'routineuze' bouwtaken in nieuwe projecten uitvoeren door het Franse ingenieursbedrijf Vinci. Dat laatste moet toelaten om nieuwbouwprojecten sneller en goedkoper af te werken.
IBA haalt nog altijd een vrij mooie en voorspelbare omzet uit onderhoud van bestaande systemen en hun dosimetrie-business. Aan de huidige prijzen zijn ze misschien ook een overnamekandidaat. Het is wel een speculatieve belegging natuurlijk, je moet geloven dat IBA terug contracten kan beginnen binnenhalen. De technologie hebben ze, maar hun track record qua uitvoering zal hen nog lang blijven achtervolgen.
Problemen van IBA zijn in essentie tweeledig:
a) IBA krijgt onverwacht sterke concurrentie van Varian, de enige andere aanbieder van protontherapiemachines.
b) IBA kreeg meer contracten binnen dan het kon verwerken, met tot gevolg dat hun projecten vertraging begonnen op te lopen en over budget gingen. Dat heeft natuurlijk nieuwe potentiële klanten hun contracten doen uitstellen, of heeft hen zelfs naar Varian gejaagd.
IBA is een aantal problemen aan het oplossen. Ze werken samen met een Zweedse partner voor software (iets waar Varian traditioneel beter in was) en laten de iets meer 'routineuze' bouwtaken in nieuwe projecten uitvoeren door het Franse ingenieursbedrijf Vinci. Dat laatste moet toelaten om nieuwbouwprojecten sneller en goedkoper af te werken.
IBA haalt nog altijd een vrij mooie en voorspelbare omzet uit onderhoud van bestaande systemen en hun dosimetrie-business. Aan de huidige prijzen zijn ze misschien ook een overnamekandidaat. Het is wel een speculatieve belegging natuurlijk, je moet geloven dat IBA terug contracten kan beginnen binnenhalen. De technologie hebben ze, maar hun track record qua uitvoering zal hen nog lang blijven achtervolgen.