Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Vind je nu Euronext bijkopen niet beetje laat. YTD is al zo'n +43%. Welk potentieel zie je er momenteel nog in?
Heb zelf hier ooit geopperd dat beurshuizen altijd winnen tijdens een recessie maar eigenlijk klopt dat niet. Eerst zal men in paniek meer gaan verkopen dus meer transacties, maar dan valt dat juist stil denk ik.
Laatst gewijzigd door sortino op 7 september 2019, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Quality growth investor
@GPV1
Na het lezen van “De intelligente Belegger” ben ik er van overtuigd geraakt dat het nodig is een faire waarde te berekenen op basis van vrije kasstroom.
Ik probeer wijs te geraken uit voorbeelden van kasstroom verslagen, maar de terminologie van de opgenomen cijfers is voor mij verwarrend, omdat er geen eenduidigheid is tussen de verslagen van verschillende ondernemingen.
Ik heb al verschillende dagen/weken besteed aan het lezen op dit forum. Maar ik ben er nog niet uit. Ik heb van u een interessante post gevonden onder de titel “waarde van koersadvies”. Op 3 mei 2015 schreef je het volgende :
Alvast bedankt,
Na het lezen van “De intelligente Belegger” ben ik er van overtuigd geraakt dat het nodig is een faire waarde te berekenen op basis van vrije kasstroom.
Ik probeer wijs te geraken uit voorbeelden van kasstroom verslagen, maar de terminologie van de opgenomen cijfers is voor mij verwarrend, omdat er geen eenduidigheid is tussen de verslagen van verschillende ondernemingen.
Ik heb al verschillende dagen/weken besteed aan het lezen op dit forum. Maar ik ben er nog niet uit. Ik heb van u een interessante post gevonden onder de titel “waarde van koersadvies”. Op 3 mei 2015 schreef je het volgende :
Ik had heel graag de link eens bekeken die je daar gepost hebt, maar deze schijnt niet of niet meer te werken. Is het mogelijk deze nog eens terug te posten? Of indien niet meer mogelijk, misschien iets dergelijks?gpv1 schreef: ↑3 mei 2015, 14:21 @Groeiaandelenfavoriet2014
Kijk, op volgende pagina zie je schematisch hoe ik tot een faire waarde voor Sioen kom, met uitleg en al. Dat is een redelijk eenvoudige methode die ik zelf bedacht heb. Analisten proberen te voorspellen wat de toekomstige vrije kasstromen (per jaar) zullen zijn, wat puur gokwerk is, en passen dan heel ingewikkelde berekeningen toe om tot een faire waarde te komen. Ik geloof dat mijn methode veel realistischer is.
Hier stond een link, maar blijkbaar is het niet meer mogelijk deze te posten.
(kan zijn dat je even op de pagina moet klikken met de muis om de tekst mooi leesbaar te maken)
Alvast bedankt,
Persoonlijk kijk ik altijd eerst naar de evolutie van de sector (dit type aandelen) van de afgelopen 10 /15 jaar…en niet naar de YTD…
Beursfirma’s zijn véél minder cyclisch, dan bv banken, of bedrijven die slechts een beperkt soort producten maken (Umicor /Ab Inbev /Solvay)
Met een vrij constante stijgende koers in de afgelopen jaren…bijna zoals nutsbedrijven, of conglomeraten/holdings type Danaher, /Nestlé, /Sofina die ook constant stijgen en dan +/- 6 tot soms 12 maanden bijna stabiel blijven…maar het wachten wel plots belonen....(ervaar ik toch al 8 jaar)
Aandelen die soms 20% zakken t.o.v. hun land-index koop ik niet, tenzij om eens te gokken met 1.5% van mijn portefeuille.
Bovendien staat dit aandeel in het Europa portfolio (slechts 19 aandelen) van Marketscreener en die aandelen doen het dikwijls, net iets beter dan de rest….(Grieg Seafood heb ik ook + enkele van het usa portfolio)
https://www.marketscreener.com/EURONEXT ... 8/ratings/
Mocht Euronext toch plots 10% verlies maken, gaat het aandeel eruit… en voorlopig is het mijn kleinste aandeel...
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Bijna alles verkocht?karine schreef: ↑7 september 2019, 17:33Als ik dat deed moest ik nu volop aandelen gaan aankopen terwijl ik inmiddels bijna alles verkocht heb.
Ik wou enkele weken geleden nog Barco aankopen aan €170, inmiddels staan deze al €194.
Zoveelste te hoger de koers zoveelste hoger de koersdoelen blijkbaar want die zijn inmiddels al rond de €220 voor Barco.
Probeer je de markt te timen?
Volgende aandelen in port of op watchlist zo'n 3-4% onderuit vandaag:
Ørsted, Novo Nordisk, Paypal, Intuit, Edwards Lifesciences, Pernod Ricard, Boston Scientific, Danaher, Mastercard, Visa
Iemand idee waarom bepaalde van die aandelen zo scherp onderuit gaan vandaag want beurs voor de rest niks bijzonders. Mss bepaalde nu koopwaardig.
Ørsted, Novo Nordisk, Paypal, Intuit, Edwards Lifesciences, Pernod Ricard, Boston Scientific, Danaher, Mastercard, Visa
Iemand idee waarom bepaalde van die aandelen zo scherp onderuit gaan vandaag want beurs voor de rest niks bijzonders. Mss bepaalde nu koopwaardig.
Quality growth investor
Ik heb Novo Nordisk in port en meen dat de duikeling vandaag te maken heeft met het feit dat Novo een goedkoper alternatief gaat aanbieden van Novolog op de amerikaanse markt na kritiek van onder meer Trump op de dure producten van Novo, Eli Lily en Sanofi.
Rare tactiek om te beleggen, maar elk zijn keuze uiteraard
En wat als het nog wat verder stijgt? Wat als de beurzen dalen, maar niet dalen tot het niveau van december 2018? Dan stap je terug in, maar aan hogere koersen dan toen? Transactiekosten?
Heb nooit die redenering begrepen, maar misschien praat ik anders binnen een jaar of 2 als de beurzen lager staan
Ik begrijp het wel. Als 'uw' parameters verkopen zeggen dan moet je dat doen. Wat de anderen doen en zeggen is op dat moment irrelevant.
Als een Bayer in januari bvb aan 96 noteert en in mei aan 103, dan verkoop ik ook. Niet enkel vanwege de stijging maar ook vanwege zaken die de koers op korte termijn kunnen beïnvloeden. Zo staat ze nu op 106 maar heb ze wel terug opgepikt aan 99 ... en terug verkocht op 105 ...
Het gaat er niet om wat je 'hoort' te doen', wel om je aan je 'tactiek' te houden. Tactiek die je wel kan bijschaven of zelfs overboord gooien ( dat heb ik hier al meer gelezen), want de beurs is een grillig wezen.
Als een Bayer in januari bvb aan 96 noteert en in mei aan 103, dan verkoop ik ook. Niet enkel vanwege de stijging maar ook vanwege zaken die de koers op korte termijn kunnen beïnvloeden. Zo staat ze nu op 106 maar heb ze wel terug opgepikt aan 99 ... en terug verkocht op 105 ...
Het gaat er niet om wat je 'hoort' te doen', wel om je aan je 'tactiek' te houden. Tactiek die je wel kan bijschaven of zelfs overboord gooien ( dat heb ik hier al meer gelezen), want de beurs is een grillig wezen.
Logisch toch, na hun rally van de afgelopen 3 maanden, dat er nu enkele mensen winst nemen en jij een bescheiden dag verlies hebt….sortino schreef: ↑9 september 2019, 19:33 Volgende aandelen in port of op watchlist zo'n 3-4% onderuit vandaag:
De huidige kwartaalwinst is nu nog: +21% Edwards, +16% Orsted, +9% Mastercard, +4% Danaher, en +7% /kwartaalwinst voor mijn totale portefeuille is voldoende voor mij En YTY 14.47% kon ook slechter…
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Ik spreek hier nu louter over individuele aandelen.
Mijn trackers blijf ik netjes om de twee maanden aankopen of de beurs nu daalt of niet de spreiding blijft toch en we praten dan over termijnen van +20 jaar.
Een aandeel daarin tegen kan je niet blijven aankopen want dan wordt het belang hierin veel te groot.
@pukkie007,
Wat zijn nog juiste parameters ?
De beurzen worden meer technisch gestuurd dan fundamenteel.
Vorige maand doet een analist een analyse van Barco. Huidige waardebepaling + toekomstige groei = koersdoel van €153
Barco noteert momenteel +€190.
Is er dan geen reden om vragen beginnen stellen om nu nog aandelen te gaan kopen ?
Zou wat moeten bijkopen volgens allocatie maar weet niet goed wat.
Kans wel groot dat ik een huis ga kopen maar zit ruim goed in de financiering dus kan binnenkort terug wat meer richting aandelen.
Kans wel groot dat ik een huis ga kopen maar zit ruim goed in de financiering dus kan binnenkort terug wat meer richting aandelen.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Ik blijf Facebook een strong buy vinden. Dat wordt ook gewoon een 1 trillion $ company zoals Apple en Microsoft.
Heb een kooporder staan voor Norcros.
Wat dan wel mijn grootste positie zou worden.
Facebook zit ik wel een heel klein beetje in via de SWRD ETF
Wat dan wel mijn grootste positie zou worden.
Facebook zit ik wel een heel klein beetje in via de SWRD ETF
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Mee eens. Ik heb Facebook vorig jaar net na het privacyschandaal en de daar bijhorende koersval opgepikt.
Facebook groeit nog steeds als kool, marges van ruim 40%, hoog rendement op kapitaal en schuldenvrij. En deze cijfers worden gerealiseerd terwijl ze flink investeren. (in 2018 is zo'n 48% van de operationele kasstroom naar capex gegaan.)
Men zegt wel eens dat als er iets nieuws wordt verzonnen binnen de sociale media Facebook binnen de kortste keren zal verdwijnen maar hier ben ik het niet mee eens. Tuurlijk, het blijft een disruptiegevoelig bedrijf maar je kan als consument en bedrijf bijna niet om Facebook heen. Veel bedrijven hebben zelfs geen eigen website meer maar enkel een Facebooksite. Als adverteerder kan je door de hoge zichtbaarheid ook niet om Facebook heen. En ze hebben nog andere ijzers in het vuur zoals Instagram dat snel groeit en Whatsapp. (Bij deze laatste wordt zelfs nog geen geld verdient)
Als er een nieuwe speler Facebook het vuur aan de schenen wil leggen zal dat niet van de een op de andere dag gaan.