Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Lockheed-Martin?
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik heb BAE Systems (VK) in portefeuille.Aerolla schreef: ↑20 mei 2020, 16:51 Om een (reeds oud) hiaat in mijn portefeuille op te vullen, zoek ik een aandeel in de defensie-sector.
Een bedrijf met wat spreiding in soorten wapen/defensieve systemen.
Een beetje een bedrijf zoals FN Herstal, iemand voorstellen?
Ik vind de meeste defensie-aandelen veel te veel niche gericht op 1 soort raketsysteem enzovoort...
Wat wel goed is is Boeing, maar dat is dan veel te veel burgerluchtvaart afhankelijk...
Land maakt weinig uit, liefst niet USA, maar het kan wel
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik wilde onlangs aandelen General Dynamics (VS) aankopen omdat het bedrijf voldeed aan mijn vereisten (PEG, K/W, rendement op vermogen, netto winst marge...), maar aankoop werd geweigerd door Lynx omwille van aanmaak clusterbommen.Aerolla schreef: ↑20 mei 2020, 16:51 Om een (reeds oud) hiaat in mijn portefeuille op te vullen, zoek ik een aandeel in de defensie-sector.
Ik vind de meeste defensie-aandelen veel te veel niche gericht op 1 soort raketsysteem enzovoort...
Wat wel goed is is Boeing, maar dat is dan veel te veel burgerluchtvaart afhankelijk...
Leuke ideeën, ik zal ze eens allemaal bekijken
Ik zit ook bij lynx, dus General Dynamics zal er ook niet inzitten (eerste keer dat ik daarvan hoor dat lynx dat niet wil)
Ik zit ook bij lynx, dus General Dynamics zal er ook niet inzitten (eerste keer dat ik daarvan hoor dat lynx dat niet wil)
Als je nog niet meer in een fabrikant van clusterbommen kunt investeren
Voor mij mogen ze clusterbommen tegen uzelf inzetten.rudipsycho schreef: ↑20 mei 2020, 18:28Ik wilde onlangs aandelen General Dynamics (VS) aankopen omdat het bedrijf voldeed aan mijn vereisten (PEG, K/W, rendement op vermogen, netto winst marge...), maar aankoop werd geweigerd door Lynx omwille van aanmaak clusterbommen.Aerolla schreef: ↑20 mei 2020, 16:51 Om een (reeds oud) hiaat in mijn portefeuille op te vullen, zoek ik een aandeel in de defensie-sector.
Poldermol prees onlangs deze Duitse vliegtuigmotoren bouwer: MTU Aero Engines
Bekijk dan ook Northrop Grumman eens. Oftewel een bullspread op de etf ITA of XAR.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ben je altijd zo snel in het beoordelen/veroordelen van mensen, Agnetha?
Ik wist niet dat General Dynamics clusterbommen maakt. Ik ben me ook niet gaan informeren op hun webstek. Nogal amateuristisch als belegger, dat geef ik toe. Lynx voorziet wel in een fundamentele analyse van het bedrijf, maar het is pas op het ogenblik dat je een aankooporder wil uitvoeren dat de weigering en de reden hiervan op het scherm verschijnt. Ik heb dit in mijn vorig bericht meegegeven enkel ter informatie, niet omdat ik aandelen zou willen kopen van een bedrijf dat clusterbommen produceert.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Helemaal mee eensagnetha schreef: ↑20 mei 2020, 19:30Voor mij mogen ze clusterbommen tegen uzelf inzetten.rudipsycho schreef: ↑20 mei 2020, 18:28
Ik wilde onlangs aandelen General Dynamics (VS) aankopen omdat het bedrijf voldeed aan mijn vereisten (PEG, K/W, rendement op vermogen, netto winst marge...), maar aankoop werd geweigerd door Lynx omwille van aanmaak clusterbommen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Agnetha, weet waarover ze praat en heeft het niet kwaad bedoeld. Maar ik geef Agnetha helemaal gelijk; blijf ethisch verantwoord bezig. Maar Rudi; ik heb ook wel eens fouten gemaakt..........rudipsycho schreef: ↑20 mei 2020, 20:11Ben je altijd zo snel in het beoordelen/veroordelen van mensen, Agnetha?
Ik wist niet dat General Dynamics clusterbommen maakt. Ik ben me ook niet gaan informeren op hun webstek. Nogal amateuristisch als belegger, dat geef ik toe. Lynx voorziet wel in een fundamentele analyse van het bedrijf, maar het is pas op het ogenblik dat je een aankooporder wil uitvoeren dat de weigering en de reden hiervan op het scherm verschijnt. Ik heb dit in mijn vorig bericht meegegeven enkel ter informatie, niet omdat ik aandelen zou willen kopen van een bedrijf dat clusterbommen produceert.
Er bestaan een paar onderzoeken over die elkaar tegenspreken, maar het is onduidelijk of 'sin-stocks' het gemiddeld beter of slechter doen dan de index van de beurs waarop ze noteren.
'Sin-stocks' zijn aandelen van bijv. de seks-industrie, gokken, de tabaksindustrie, ..., en dus ook van wapenproducenten.
Die onduidelijke conclusie vindt men ook in de investopedia
Afgezien van enig ethische aspect is dat ook een gegeven om te bekijken als men er in wil beleggen.
'Sin-stocks' zijn aandelen van bijv. de seks-industrie, gokken, de tabaksindustrie, ..., en dus ook van wapenproducenten.
Die onduidelijke conclusie vindt men ook in de investopedia
Afgezien van enig ethische aspect is dat ook een gegeven om te bekijken als men er in wil beleggen.
FN Herstal is niet het enige Belgische bedrijf dat een wapenproducent is. Als particulier kan men daar natuurlijk niet in beleggen. Het Waals Gewest is 100% eigenaar.Aerolla schreef: ↑20 mei 2020, 16:51 Om een (reeds oud) hiaat in mijn portefeuille op te vullen, zoek ik een aandeel in de defensie-sector.
SABCA is een Belgisch bedrijf dat zich bezig houdt met het onderhoud van militaire vliegtuigen en hun motoren.
SABCA wordt evenwel binnenkort (of is al?) van de beurs gehaald.
Maar waar men wel volop in kan beleggen is Barco. Hun beeldschermen zijn zeer gegeerd door de militaire industrie.
Twee grote US fabrikanten die nog niet genoemd zijn: Raytheon en Aerojet Rocketdyne,Aerolla schreef: ↑20 mei 2020, 16:51 Om een (reeds oud) hiaat in mijn portefeuille op te vullen, zoek ik een aandeel in de defensie-sector.
Kleinere nichespelers: Kratos Defence & Security (drones, onbemande voertuigen), FLIR (infraroodcameras, wel geen zuivere defensiespeler), L3Harris Tech (vnl. surveillance, communicatie en cybertech).
EU: Safran en Thales.
Opletten wel aangezien ze bijna allemaal een zekere blootstelling hebben aan de commerciële luchtvaart. Ethische aspect moet ieder voor zich uitmaken. Je kan jezelf ook vragen stellen bij beleggen in Facebook, Google, Amazon, Bayer, olieproducenten, big pharma, fastfoodketens, ...
Ik heb de indruk dat het zolangzamerhand steeds duidelijker wordt dat duurzame bedrijven beter dan gemiddeld presteren, zowel in the real world als op de beurs. Hoewel duurzaam beleggen vooral op basis van de ESG ("environmental, social & governance") criteria plaatsvindt en deze criteria dus niet expliciet naar alle ethische aspecten verwijzen, wordt duurzaam beleggen meestal op één lijn gesteld met ethisch beleggen en worden dus ook vaak tabak en wapenfabrikanten uitgesloten.