Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Totaal niet van toepassing op defensiebedrijven. In tegenstelling tot bv tabak is de wapenindustrie geen krimpende markt. En of je - zoals in het geval van de olie-industrie - het sentiment nu mee hebt of niet, er zijn geen alternatieven voor raketten, tanks en vliegtuigen. Andere voordelen: weinig disruptie, trouwe klanten, recurrente inkomsten van onderhoudscontracten, hoge marges, niet zo heel cyclisch. Niet dat het allemaal rozengeur en maneschijn is natuurlijk, maar stellen dat defensiebedrijven slechter zouden presteren omdat ze niet "duurzaam" zijn is niet correct. Als je onze geschiedenis bekijkt lijkt me trouwens niets zo duurzaam als onze appetijt voor oorlog en conflict
Laatste 5 jaar:
S&P500: +39,77%
Nasdaq: +84,22%
Lockheed Martin: +87,97%
Northrop Grumman: +100,25%
Safran: +18% (luchtvaart: voor corona +127%)
Thales: +9,76% (luchtvaart: voor corona +67%)
Kratos Defense: +197,13%
L3Harris: +123,25%
General Dynamics staat ongeveer terug waar het 5j geleden stond, maar is op iets langere termijn dan weer een grote outperformer met +500% sinds 2000 (vs +100% voor de S&P500). Over het algemeen kan je aan de koersevolutie van defensiebedrijven zien dat ze doorheen de decennia uitstekend presteren. Ik zie dat niet snel veranderen.
Laatste 5 jaar:
General Dynamics staat ongeveer terug waar het 5j geleden stond, maar is op iets langere termijn dan weer een grote outperformer met +500% sinds 2000 (vs +100% voor de S&P500). Over het algemeen kan je aan de koersevolutie van defensiebedrijven zien dat ze doorheen de decennia uitstekend presteren. Ik zie dat niet snel veranderen.
Ben ik het mee eens. Als het niet voor de defensiebedrijven was, was er geen democratie.DeZatteNonkel schreef: ↑21 mei 2020, 02:24 Totaal niet van toepassing op defensiebedrijven. In tegenstelling tot bv tabak is de wapenindustrie geen krimpende markt. En of je - zoals in het geval van de olie-industrie - het sentiment nu mee hebt of niet, er zijn geen alternatieven voor raketten, tanks en vliegtuigen. Andere voordelen: weinig disruptie, trouwe klanten, recurrente inkomsten van onderhoudscontracten, hoge marges, niet zo heel cyclisch. Niet dat het allemaal rozengeur en maneschijn is natuurlijk, maar stellen dat defensiebedrijven slechter zouden presteren omdat ze niet "duurzaam" zijn is niet correct. Als je onze geschiedenis bekijkt lijkt me trouwens niets zo duurzaam als onze appetijt voor oorlog en conflict
Laatste 5 jaar:
Het best presterende aandeel in de S&P500 sinds 1970 is een tabaksproducent: Altria Group (MO).dreamy schreef: ↑21 mei 2020, 01:25 Ik heb de indruk dat het zolangzamerhand steeds duidelijker wordt dat duurzame bedrijven beter dan gemiddeld presteren, zowel in the real world als op de beurs. Hoewel duurzaam beleggen vooral op basis van de ESG ("environmental, social & governance") criteria plaatsvindt en deze criteria dus niet expliciet naar alle ethische aspecten verwijzen, wordt duurzaam beleggen meestal op één lijn gesteld met ethisch beleggen en worden dus ook vaak tabak en wapenfabrikanten uitgesloten.
https://money.cnn.com/2015/02/19/invest ... tock-ever/
Interressant om te lezen dat bepaalde niet politiek correcte individuele aandelen het gedurende jaren heel goed hebben gedaan. Maar of dit kan doorgetrokken worden naar alle 'sin-stocks' is nog zeer de vraag. Zoals ik gisteren schreef: de onderzoeken spreken elkaar tegen.
Deze quote van DeZatteNonkel vind ik ook heel juist:
link InvestopediaResearch suggests that sin stocks are also likely to be undervalued because their negative image leads to them being shunned by analysts and institutional investors. This makes them attractive investments for investors willing to take the plunge, since a number of the biggest sin stocks have great long-term records of generating shareholder value. From 2002 to 2017, sin stocks have generally outperformed socially responsible stocks. That said, moral-free indexes like the Russell 1000 have beat out both over that time.
Ethische aspect moet ieder voor zich uitmaken. Je kan jezelf ook vragen stellen bij beleggen in Facebook, Google, Amazon, Bayer, olieproducenten, big pharma, fastfoodketens, ...
Ik heb het voor alle duidelijkheid niet over alle sin stocks. Tabak met name lijkt me inderdaad zeer vatbaar voor die ESG-'revolutie'. Ze hebben behalve sentiment natuurlijk ook steeds vaker de wetgeving tegen. En mensen beginnen, zoals alcohol, steeds minder te consumeren. Wil daarom niet zeggen dat ze slecht presteren. Altria bv kan de daling in volumes dmv prijsverhogingen en efficientiewinsten jaar na jaar ombuigen in winstgroei. De koers hinkt wel enorm achterop door de hoge schuld en een paar heel slechte investeringen (en mogelijks ook omwille van ethische overwegingen).MoreOrLess schreef: ↑21 mei 2020, 10:10 Interressant om te lezen dat bepaalde niet politiek correcte individuele aandelen het gedurende jaren heel goed hebben gedaan. Maar of dit kan doorgetrokken worden naar alle 'sin-stocks' is nog zeer de vraag.
Ethische aspect moet ieder voor zich uitmaken. Je kan jezelf ook vragen stellen bij beleggen in Facebook, Google, Amazon, Bayer, olieproducenten, big pharma, fastfoodketens, ...
En dan nog dit. Enkele bedrijven die onder het label ESG (milieu, sociale verantwoordelijkheid, deugdelijk bestuur) vallen: Total, Coca Cola, McDonald's en Nike.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ethische gezien bepaalt diegene die rookt of drinkt zelf of hij vroeger of later wil overlijden. In het geval van wapens en defensie fabrikanten valt er niets te kiezen. Daarbovenop worden wapens en defensiemateriaal verkocht aan landen waar het westen aan verdiend. New modern imperialisme?DeZatteNonkel schreef: ↑21 mei 2020, 02:24 Totaal niet van toepassing op defensiebedrijven. In tegenstelling tot bv tabak is de wapenindustrie geen krimpende markt. En of je - zoals in het geval van de olie-industrie - het sentiment nu mee hebt of niet, er zijn geen alternatieven voor raketten, tanks en vliegtuigen. Andere voordelen: weinig disruptie, trouwe klanten, recurrente inkomsten van onderhoudscontracten, hoge marges, niet zo heel cyclisch. Niet dat het allemaal rozengeur en maneschijn is natuurlijk, maar stellen dat defensiebedrijven slechter zouden presteren omdat ze niet "duurzaam" zijn is niet correct. Als je onze geschiedenis bekijkt lijkt me trouwens niets zo duurzaam als onze appetijt voor oorlog en conflict
Laatste 5 jaar:
Het lijkt er veel op, SA ( Saoudie Arabia ) mag alles doen, Iran is helemaal verkeerd. Iets klopt toch niet?
Kort samengevat; De bommen die werden gegooid op Yemen door SA, m.a.w. het westen wil u daarin beleggen?
Ik in ieder geval niet! Overigens ik beleg ook in een fout aandeel....zonder het te weten....maar ik weet het nu.
Juist antwoord. +1
Het verleden is zeker niet altijd de beste leidraad voor de toekomst. Ik ben het er mee eens dat wapenfabrikanten voorlopig goede zaken zullen kunnen blijven doen. Andere sin stocks met toekomstperspectief zijn waarschijnlijk b.v. gokbedrijven en (sterke) drankproducenten, maar voor fossiele brandstoffen en tabak zie ik eerder een afbouwscenario.MoreOrLess schreef: ↑21 mei 2020, 10:10 Interressant om te lezen dat bepaalde niet politiek correcte individuele aandelen het gedurende jaren heel goed hebben gedaan. Maar of dit kan doorgetrokken worden naar alle 'sin-stocks' is nog zeer de vraag. Zoals ik gisteren schreef: de onderzoeken spreken elkaar tegen.
Voor mij persoonlijk speelt het ethische aspect wel degelijk, in die zin dat ik steeds minder geneigd ben om in aandelen te beleggen waar ik niet achter sta en liever beleg in bedrijven waar ik mij goed bij voel.
Wat mij puur als belegger zorgen baart is dat institutionele investeerders en andere grote beleggers steeds minder in deze aandelen willen en zelfs mogen beleggen. Het lijkt mij dat deze ontwikkeling steeds meer op de koers zou moeten gaan wegen.
Je zegt 'voorlopig'. Zie jij de vraag naar wapens binnen 5-10-15 jaar substantieel afnemen dan? Tot nu vochten we over olie. Binnenkort wordt dat water. En als je de geopolitieke ontwikkelingen bekijkt, tja, daar zie je nu niet bepaald de doorbraak van pacifisten...dreamy schreef: ↑25 mei 2020, 13:14Het verleden is zeker niet altijd de beste leidraad voor de toekomst. Ik ben het er mee eens dat wapenfabrikanten voorlopig goede zaken zullen kunnen blijven doen. Andere sin stocks met toekomstperspectief zijn waarschijnlijk b.v. gokbedrijven en (sterke) drankproducenten, maar voor fossiele brandstoffen en tabak zie ik eerder een afbouwscenario.
Voor mij persoonlijk speelt het ethische aspect wel degelijk, in die zin dat ik steeds minder geneigd ben om in aandelen te beleggen waar ik niet achter sta en liever beleg in bedrijven waar ik mij goed bij voel.
Wat mij puur als belegger zorgen baart is dat institutionele investeerders en andere grote beleggers steeds minder in deze aandelen willen en zelfs mogen beleggen. Het lijkt mij dat deze ontwikkeling steeds meer op de koers zou moeten gaan wegen.
Indien dat effectief op de koers zou gaan wegen springt er gewoon een leger kleine beleggers op (veel defensie aandelen noteren zeer duur, cfr. tech/medisch). Als dat niet voldoende is, dan kopen die bedrijven gewoon massaal aandelen in met hun indrukwekkende cashflows. Ze staan bekend om zeer aandeelhoudersvriendelijk te zijn (zoals veel sin stocks).
Renault lijkt de weg terug omhoog gevonden te hebben en stijgt vandaag 15% naat €22.
Aanleiding is blijkbaar het reddingsplan van Macron voor de Franse autosector en nieuwe plannen van Renault om de samenwerking met Nissan en Mitsubishi te versterken.
Aanleiding is blijkbaar het reddingsplan van Macron voor de Franse autosector en nieuwe plannen van Renault om de samenwerking met Nissan en Mitsubishi te versterken.
Bedankt voor de tip eerder in deze topic, had toen nog een klein bedrag liggen dat ik in een andere sector wou spreiden en had na jou post men oog ook laten vallen op Renault. Geen gigantisch bedrag maar een stijging van 36% is altijd netjes!
Alles dat uit de gratie is schiet omhoog. Banken, Kinepolis, Basic Fit, AB Inbev, chemie, ...
Enkele headlines van de laatste weken:
"Trump dreigt alle banden met China te verbreken"
"Trump beschuldigt China van “massamoord”"
"Trump dreigt China met sancties vanwege Hongkong"
Die laatste dateert trouwens van slechts drie uur geleden. Binnenkort toch eens gaan kijken naar turbo's short.
Enkele headlines van de laatste weken:
"Trump dreigt alle banden met China te verbreken"
"Trump beschuldigt China van “massamoord”"
"Trump dreigt China met sancties vanwege Hongkong"
Die laatste dateert trouwens van slechts drie uur geleden. Binnenkort toch eens gaan kijken naar turbo's short.
Geen dank! Ik heb goede ervaringen met dit aandeel. Ik had ze bij de vorige crisis ook al goedkoop opgepikt en ik heb ze later tussen de € 70-90 verkocht, met een leuke winst.
Ik heb ze nu dus weer gekocht voor € 16.80 en ik ga ervan uit dat ze weer richting € 50 zullen gaan binnen afzienbare tijd.
Geen dank! Ik heb goede ervaringen met dit aandeel. Ik had ze bij de vorige crisis van 2008-2009 ook al goedkoop opgepikt en heb ze later verkocht voor € 70-90, met een leuke winst.
Ik heb ze nu dus weer opgepikt voor € 16,80 en verwacht dat ze binnen afzienbare tijd weer richting € 50 zullen gaan.
Toch oppassen want ze krijgen een lening van 5 of 8 miljaard.
Ik weet nu niet of dit bedrag enkel naar renault gaat of de groep.
Maar momenteel verliest de groep 600 miljoen per maand, dus de helft van het geleende bedrag is al op.
Je mag me corrigeren als ik het verkeerd zie.
https://www.ft.com/content/dfd3b680-f6d ... 42eb59078c