Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
ASML staat zeer laag voor het moment , is een aandeel dat enorm kan schommelen.Dat kan zo weer over 500 gaan.
Daar kan je op korte tijd veel aan verdienen maar ook verliezen
KBC Ancora en KBC staan ook echt laag en lijken me ook in staat om grote voorsprong voorwaarts te doen.
Ineens heel de sector opgekocht? Owkaaaaaaay.
Waarom het zo moeilijk maken?
Ik ben van het motto; als je de tijd, goesting & knowhow hebt om aan stockpicking te doen, koop je geen tracker.
Als je niet zeker bent van je capaciteiten, te weinig kennis van de sector, geen tijd/goesting hebt, ... koop je een tracker.
Het mixen ontgaat me. ASML & TSMC zijn samen goed voor 20% van die tracker...
Semiconductors is een zeer cyclische sector. Telkens opnieuw te weinig visibiliteit mbt voorraden in de hele keten. Op LT wel een winner. Of we al aan de bodem zitten, dat betwijfel ik. Maar je hoeft de bodem natuurlijk niet de timen voor een goed rendement.
Even inpikken. Ik kijk al een hele tijd naar ASML en naar Micron (i.e. een chipontwerper en fabrikant die geheugen maakt, geen CPU/GPU). Het grote nadeel aan de sector is dat het heel cyclische bedrijven zijn. Het voordeel is dan weer dat het geen zier uitmaakt WELKE tech-fabrikanten (HP, DELL, Apple, Lenovo,...) of welke cloud-business (Azure, AWS, Tencent, Alibaba) het mooie weer maakt, zolang de sector het goed doet val je altijd in de prijzen, want ASML en Micron zijn hofleverancier aan AL deze bedrijven. ASML en Micron hebben enorme moats, en zeer hoge marges. De vraag dis blijft is dus: waar zitten we in de cyclus? Staan we aan het begin van een recessie: dan is het geen koopmoment, staan we aan het begin van een groeicylus: dan moet je je haasten om in te stappen. Wie het weet mag het zeggen
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Misschien nog even aanvullen dat ik ASML naar mijn persoonlijke maatstaf overgewaardeerd vind, Micron juist ondergewaardeerd.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Of we aan het begin van een recessie staan is natuurlijk één van de grote vragen van dit moment, maar het staat hoe dan ook vast dat er een belangrijke vertraging van de economie plaatstvindt, zoals ook al werd aangegeven door Micron. We zullen zien wat ASML daar binnenkort bij zijn halfjaarscijfers over zegt.
We staan zeker niet aan het begin van een groeicyclus want de huidige groeicyclus is al een hele tijd aan de gang in de chipsector. Tot voor kort ging ASML er vanuit dat die groeicyclus nog een hele tijd zou aanhouden, maar er kunnen natuurlijk wel vertragingen optreden.
Conclusie: ik zou nog even wachten en voorzichtig zijn met instappen.
Dat kan ik wel voor hem antwoorden, denk ik
Hij heeft gewoon naar het grafiekje gekeken, gezien dat ze significant lager staan dan het hoogste punt , en dan geconcludeerd dat ze wel terug moeten stijgen.
En hij is vergeten dat de fundamenten sterk gedaald zijn, maar dat is niet belangrijk
Zo maken de meeste mensen hier hun conclusie/redenering over koopwaardigheid
ASML heeft natuurlijk minder last van die cycliciteit... hun orderboek staat nog vol voor de komende jaren.
Micron is ubercyclisch (& meestal de kanarie in de koolmijn?), maar heeft een sterke balans dus overleeft zo'n cyclus normaal zonder kleurscheuren.
Bodemde in het verleden precies ook uit voordat de markt dat doet bij eerdere recessies. Als je de bodem kan timen zou ik voor Micron gaan
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Aerolla, kun je eens uitleggen waarom de fundamenten van KBC Ancora sterk gedaald zijn? Deze vraag is niet bedoeld om je te testen, maar ik leer graag bij.Aerolla schreef: ↑4 juli 2022, 12:50Dat kan ik wel voor hem antwoorden, denk ik
Hij heeft gewoon naar het grafiekje gekeken, gezien dat ze significant lager staan dan het hoogste punt , en dan geconcludeerd dat ze wel terug moeten stijgen.
En hij is vergeten dat de fundamenten sterk gedaald zijn, maar dat is niet belangrijk
Zo maken de meeste mensen hier hun conclusie/redenering over koopwaardigheid
Enerzijds heb je de stijgende rente, en dat is goed voor hun , maar langs de andere kant dalen hun inkomsten ook, omdat hun inkomsten uit fusies en overnames nogal daalt.
Netto zal KBC weinig vooruitgaan, integendeel.
Dat is toch wat er in trends stond deze week, of paar weken geleden
Bij KBC heb je volgens mij nog bijkomend een probleem. (wat ik nog nergens zag terug komen) Ze doen nogal graag leningen aan startups, die het nu veel moeilijker krijgen door de stijgende rente.
Netto zal KBC weinig vooruitgaan, integendeel.
Dat is toch wat er in trends stond deze week, of paar weken geleden
Bij KBC heb je volgens mij nog bijkomend een probleem. (wat ik nog nergens zag terug komen) Ze doen nogal graag leningen aan startups, die het nu veel moeilijker krijgen door de stijgende rente.
Vlerick vind(vond) het koopwaardig aan huidige koersen, dat vind ik veel meer waard dan de mening van trends
Btw rente in Tsjechië is fors gestegen, dat zou normaal gunstig moeten zijn voor hun cijfers.
Ik heb geen positie, banken liggen hier op de 'too hard'-stapel.
Btw rente in Tsjechië is fors gestegen, dat zou normaal gunstig moeten zijn voor hun cijfers.
Hoe komt het dat al die andere beleggers niet op de hoogte zijn van de stijgende rente in Tsjechie?Umi schreef: ↑4 juli 2022, 16:35 Vlerick vind(vond) het koopwaardig aan huidige koersen, dat vind ik veel meer waard dan de mening van trends
Dus dat zou al moeten ingeprijsd zitten he?
Maar ik ook, ik kom niet aan banken
Mja, we kunnen markten niet echt efficiënt noemen hé.
Soit, meer info
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/o ... 87703.html
Gisteren nog een pakketje KBCA bijgekocht.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash