Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Ik had het grootste deel verkocht aan +- 50 USD. Ik gok dat zo'n 80% van de inleg eruit is. Was een zeer kleine positie & is dus enkel kleiner geworden na die verkoop. Ik heb die positie gehouden omdat ik wel geloof in het bedrijf & het model, ondanks dat de balans zeer precair is. We zullen binnenkort zien of hun laatste ontslagronde ervoor kan zorgen dat het model ook effectief geld opbrengt. (al is het een zeer moeilijke markt momenteel voor 2dehands wagens)el perro schreef: ↑8 februari 2023, 23:13Tiger global iddUmi schreef: ↑26 augustus 2022, 18:17 +- de top ja, maar beter alles verkocht toen
Er zijn natuurlijk redenen waarom ze aan 0,2x Revenue noteerden.
Heb het ook allemaal gelezen hoor, maar uiteindelijk is dat een zeer klein % van hun klanten. Het nadeel van 100% per jaar te groeien is dat je met groeipijnen zit. Belangrijkste is dat ze de problemen aanpakken. Ik lees ook overal dat ze niet meer de hoogste prijzen geven om auto's in te kopen. De pure focus op snelle groei is er momenteel uit & ze switchen naar overlevingsmodus. Ff stapje terug om dan weer vooruit te gaan. Ik geloof nog steeds dat het kan. Blijft high risk natuurlijk.
Op internet vindt je trouwens ook veel BS verhalen over Carvana
Dat hedgefund is wss Tiger global? Die verantwoordelijke voor de positie in Carvana is opgestapt (of ontslagen) & nadien hebben ze die positie verkocht. In defense van de man; grootste deel van die positie was ver onder de 100USD aangekocht (voor 2021)
Zag de voorbije maanden zowaar enkele vermeldingen in De Tijd, wel niet zo geruststellende berichten weliswaar.
o.a. dit link naar https://www.wsj.com/articles/carvana-cu ... 1673568956
Lijkt nu toch wel speeltje van de speculanten geworden :-o
Nog altijd aandeelhouder?
Vreemd dat dit tot in De Tijd geraakt eigenlijk
De Tijd leest mee
btw op 7/02 een insider trade voor 800k USD door 'vice president of accounting'; toch een functie die vrij goed overzicht heeft over de financiën lijkt me.
Gisteren nabeurs gepubliceerd overigens; mogelijke trigger voor een nieuwe shortsqueeze.
edit; slecht gekeken.
"(1) Represents shares of Class A Common Stock of Carvana Co. (the "Issuer") underlying restricted stock units acquired by the Reporting Person. The restricted stock units vest 25% on January 1, 2024 and monthly thereafter for the following three years, subject to the Reporting Person's
continued service with the Issuer."
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Iemand die WashTec volgt? Lijkt me koopwaardig aan deze koers.
WashTec AG exploiteert meer dan 30.000 autowasstraten en is daarmee een van de grootste aanbieders in deze sector in Europa (80% van omzet). Vooral dominant in thuismarkt Duitsland. WashTec exploiteert tunnel- en rollover-systemen, maar ook jetwash (handenwassen) inclusief waterbehandeling en groene waschemicaliën (consumables). 40% van de omzet komt van service en chemicaliën (redelijk recurrent gedeelte met hoge returns). Zoals je wel weet is zo’n systeem veel zuiniger qua water dan dat je je wagen thuis kuist.
Business heeft hoge rendementen op geïnvesteerd kapitaal +/-30% en groeide vorig jaar met 12%. Al kan er van uitgegaan worden dat dit eerder high single digits zal zijn in de nabije toekomst. Dan nog lijkt het me een interessant koopniveau.
FY23(e): EV/FCF 13,3x
FY24(e): EV/FCF 11x
Net debt to EBITDA 0,8x
Voorbije jaar heeft ook getoond dat ze pricing power hebben; prijsverhogingen hebben weinig invloed op volumes. Macro klimaat heeft wat gewogen op winstgevendheid vorig jaar maar de ommekeer lijkt nu terug ingezet (Q4). Het enige dat me momenteel weerhoudt is de hoge dividend payout ratio. Momenteel ligt die op 90%…
WashTec AG exploiteert meer dan 30.000 autowasstraten en is daarmee een van de grootste aanbieders in deze sector in Europa (80% van omzet). Vooral dominant in thuismarkt Duitsland. WashTec exploiteert tunnel- en rollover-systemen, maar ook jetwash (handenwassen) inclusief waterbehandeling en groene waschemicaliën (consumables). 40% van de omzet komt van service en chemicaliën (redelijk recurrent gedeelte met hoge returns). Zoals je wel weet is zo’n systeem veel zuiniger qua water dan dat je je wagen thuis kuist.
Business heeft hoge rendementen op geïnvesteerd kapitaal +/-30% en groeide vorig jaar met 12%. Al kan er van uitgegaan worden dat dit eerder high single digits zal zijn in de nabije toekomst. Dan nog lijkt het me een interessant koopniveau.
FY23(e): EV/FCF 13,3x
FY24(e): EV/FCF 11x
Net debt to EBITDA 0,8x
Voorbije jaar heeft ook getoond dat ze pricing power hebben; prijsverhogingen hebben weinig invloed op volumes. Macro klimaat heeft wat gewogen op winstgevendheid vorig jaar maar de ommekeer lijkt nu terug ingezet (Q4). Het enige dat me momenteel weerhoudt is de hoge dividend payout ratio. Momenteel ligt die op 90%…
Als ze al hun vks zouden gebruiken om nieuwe vestigingen te openen (cf. BFIT) zou ik interesse hebben. Maar 90% ervan uitkeren als dividend en wij er dubbel op belast worden? Meh.
Mja als hun groeimarkt beperkt is, is het natuurlijk beter om de overtollige cash uit te keren. Maar aan 13x EV/FCF kunnen ze beter een groot deel in buybacks stoppen.
Ooit door Pat Dorsey omschreven als business met moat. Denk ook dat hij die ooit in port heeft gehad.
Als die effectief nog jaren high single digit kunnen groeien is het een koopje & is die dubbele belasting slechts een voetnota natuurlijk.
Leuk aandeel voor mensen met een supergrote risicotolerantie:
Agrogeneration SA
Ze telen graan in Oekraine, maar 40% van hun velden liggen in Russisch gebied en een ander deel op de frontlijn. Te kopen in Parijs.
Het goede nieuws is dat dit waarschijnlijk in de koers verrekend is
En gezien al dat graan-drama van vorig jaar, zeer belangrijk blijkbaar.
Voor mezelf iets te hoog risico, alhoewel wel interessant misschien verder op het jaar.
Ik heb net beslist dat ik een agro-aandeel wil, daarmee dat ik hierop uitkwam.
Ik ben echter meer naar Adecoagro aan het kijken, die hun velden liggen in Argentinïe, Brazilië en Uruguay.
Misschien iets rustiger daar...
Veel diversificatie in gewassen, maar misschien iets te veel enkel Zuid-Amerika activiteiten, maar ziet er niet slecht uit...
Agrogeneration SA
Ze telen graan in Oekraine, maar 40% van hun velden liggen in Russisch gebied en een ander deel op de frontlijn. Te kopen in Parijs.
Voor mezelf iets te hoog risico, alhoewel wel interessant misschien verder op het jaar.
Ik ben echter meer naar Adecoagro aan het kijken, die hun velden liggen in Argentinïe, Brazilië en Uruguay.
Veel diversificatie in gewassen, maar misschien iets te veel enkel Zuid-Amerika activiteiten, maar ziet er niet slecht uit...
Zijn bijna geen bedrijven die aan Archer-Daniels-Midland Company kunnen qua kwaliteit .Aerolla schreef: ↑19 februari 2023, 17:11 Leuk aandeel voor mensen met een supergrote risicotolerantie:
Agrogeneration SA
Kun je wel zien als je de koersen naast elkaar legt van wat jij noemt .
Al is het nu niet de geschikte moment om deze te kopen .
Heb ze zelf gekocht in 2016 .
Iets die bescherming heeft tegen inflatie koop je wanneer de inflatie laag is niet wanneer ze hoog is .
Wat jij noemt heeft 0 bescherming 20 % eraf in 5 jaar vergeleken met 90 % erbij in 5 jaar voor ADM
Ik had ADM bekeken vorige week ofzo
Maar ik vond het niet overtuigen, maar weet niet meer exact waarom.
Ik was me toen maar aan het focussen om voedsel algemeen, vandaag zou ik eerder naar pure agro gaan.
Ik wou naar agtech zoeken, maar geen overtuigende aandelen daar gevonden, ik wil me momenteel niet inlaten met fertilizers.
En agro zou nog wel in mijn port passen, denk ik...
Ik was me toen maar aan het focussen om voedsel algemeen, vandaag zou ik eerder naar pure agro gaan.
Ik wou naar agtech zoeken, maar geen overtuigende aandelen daar gevonden, ik wil me momenteel niet inlaten met fertilizers.
Je kunt argo en adm moeilijk vergelijken ook het is klein duimpje tegen over goliat .Aerolla schreef: ↑19 februari 2023, 17:59 Ik had ADM bekeken vorige week ofzo
Verwachte groei van ADM ligt op 5% komende 5 jaar
Fair Value = 95 $
5 Year Valuation Multiple Estimate = 2,9 %
Verwacht totaal rendement incl dividend = 9,9 % de komende 5 jaar
Daarom is het ook een hold en geen koop zit juist onder de 10 %
Argo volg ik niet is veel te klein qua bedrijf
Dat weet ik nog niet zeker dan het zo een baard zal lopen.
Equivalent voor lang lopen. Lopen tot je baard hebt.
Interessant aandeel: (niet koopwaardig op dit moment denk ik, tenzij je van veel risico houdt): Shoprite holdings
Winkelketen in Zuid-afrika en omliggende landen. Vooral interessant omdat het misschien de meeste rechtstreekse manier is om te beleggen in Afrikaanse groei.
Anders zijn het heel vaak telecomaandelen daar en grondstoffen.
Noteert redelijk duur, zeker voor een Afrikaans aandeel op een paar Afrikaanse beurzen.
Mochten er niet zoveel problemen zijn in thuismarkt Zuid-Afrika, zou ik het wel overwegen. (ik heb momenteel al genoeg problemen daar )
Wel eentje om te volgen
Winkelketen in Zuid-afrika en omliggende landen. Vooral interessant omdat het misschien de meeste rechtstreekse manier is om te beleggen in Afrikaanse groei.
Anders zijn het heel vaak telecomaandelen daar en grondstoffen.
Noteert redelijk duur, zeker voor een Afrikaans aandeel op een paar Afrikaanse beurzen.
Mochten er niet zoveel problemen zijn in thuismarkt Zuid-Afrika, zou ik het wel overwegen. (ik heb momenteel al genoeg problemen daar )
Wel eentje om te volgen
Ageas: Guilliams Wim, koopt een mooi pakket zelf in.
https://www.fsma.be/nl/node/367330
https://www.fsma.be/nl/node/367330
Is it me of is Adyen na de koersval stilaan een no-brainer aan het worden?
- Hippe sector, snel groeiende markt (net revenue +21% YoY laatste halfjaar). Mikken zelf tussen 25-33% CAGR voor de omzet.
- Schuldenvrij, met een kolossale balans. €6,4 MILJARD cash & cash equivalents oftewel €206 per aandeel. Door de hoge rente brengt die ook effectief op: goeie €92 miljoen rente inkomsten tijdens het eerste halfjaar.
- Cashmachine: €247 miljoen FCF in eerste halfjaar. Naar de lage kant zelfs door heel wat extra personeelsaanwervingen en investeringen in infrastructuur voor toekomstige groei. CapEx zou voor het volledige jaar op 5% moeten uitkomen, waar die nu op 7,2% ligt. FCF in 2022 was €607 miljoen.
Even voor de gemakkelijkheid nemen dat de FCF voor 2023 uitkomt op hetzelfde niveau als vorig jaar koop je ze nu dus aan een FCF-multiple van 26? En dat dus voor een bedrijf dat de komende jaren met >20% per jaar groeit en een absurde nettokaspositie heeft.
No-brainer imo, al is dit natuurlijk een falling-knife scenario. Wie weet waar de bodem zit. Ben alleszins vandaag voor het eerst ingestapt aan €695. Een koers waarvoor je tot 2019 moet terugkijken (uitgezonderd de bodem in april '20, die maar enkele euro's lager lag).
Investor day op 8 november. Bedrijf is nogal tegendraads in de zin dat ze zich focussen op de bedrijfsvoering en het beursgebeuren links laten liggen. Bvb geen kwartaalresultaten. Dit is ook te merken aan de grote 'preventieve' personeelsuitbreiding, waar andere techbedrijven net snoeien in hun personeel. Recent nog concurrent Mollie. Personeel is een van de grootste kosten voor deze bedrijven. De investor day is een poging om wat tegemoet te komen aan investeerders.
Ook nog opmerken dat de waardering voor dit soort bedrijven sterk afhangt van de rente. Ik denk dat we de inflatiepiek stilaan achter de rug hebben en vanaf de tweede helft van volgend jaar terug dalende rentes zullen zien. De sub-1% van pre-2020 zullen we waarschijnlijk nooit meer zien, maar de huidige niveaus zijn mijn inziens niet meer van lange duur. Bij dalende rentes stijgen de waarderingen opnieuw, en daar zal een aandeel als Adyen zeker baat bij hebben.
- Hippe sector, snel groeiende markt (net revenue +21% YoY laatste halfjaar). Mikken zelf tussen 25-33% CAGR voor de omzet.
- Schuldenvrij, met een kolossale balans. €6,4 MILJARD cash & cash equivalents oftewel €206 per aandeel. Door de hoge rente brengt die ook effectief op: goeie €92 miljoen rente inkomsten tijdens het eerste halfjaar.
- Cashmachine: €247 miljoen FCF in eerste halfjaar. Naar de lage kant zelfs door heel wat extra personeelsaanwervingen en investeringen in infrastructuur voor toekomstige groei. CapEx zou voor het volledige jaar op 5% moeten uitkomen, waar die nu op 7,2% ligt. FCF in 2022 was €607 miljoen.
Even voor de gemakkelijkheid nemen dat de FCF voor 2023 uitkomt op hetzelfde niveau als vorig jaar koop je ze nu dus aan een FCF-multiple van 26? En dat dus voor een bedrijf dat de komende jaren met >20% per jaar groeit en een absurde nettokaspositie heeft.
No-brainer imo, al is dit natuurlijk een falling-knife scenario. Wie weet waar de bodem zit. Ben alleszins vandaag voor het eerst ingestapt aan €695. Een koers waarvoor je tot 2019 moet terugkijken (uitgezonderd de bodem in april '20, die maar enkele euro's lager lag).
Investor day op 8 november. Bedrijf is nogal tegendraads in de zin dat ze zich focussen op de bedrijfsvoering en het beursgebeuren links laten liggen. Bvb geen kwartaalresultaten. Dit is ook te merken aan de grote 'preventieve' personeelsuitbreiding, waar andere techbedrijven net snoeien in hun personeel. Recent nog concurrent Mollie. Personeel is een van de grootste kosten voor deze bedrijven. De investor day is een poging om wat tegemoet te komen aan investeerders.
Ook nog opmerken dat de waardering voor dit soort bedrijven sterk afhangt van de rente. Ik denk dat we de inflatiepiek stilaan achter de rug hebben en vanaf de tweede helft van volgend jaar terug dalende rentes zullen zien. De sub-1% van pre-2020 zullen we waarschijnlijk nooit meer zien, maar de huidige niveaus zijn mijn inziens niet meer van lange duur. Bij dalende rentes stijgen de waarderingen opnieuw, en daar zal een aandeel als Adyen zeker baat bij hebben.
Laatst gewijzigd door Rise op 13 september 2023, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.