Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
JET vandaag 5,5% onderuit door nieuws over een settlement in de US: https://www.ptinews.com/story/internati ... ic/1034044
Ter vergelijking: de 'minieme' nabetaling van Prosus voor iFood enkele maanden geleden was €6 miljoen.
Er kwam de laatste maanden ook wat ander (positief) nieuws rond wetgeving in Europa:
Rechtbank in Brussel oordeelt dat een groep zelfstandige koeriers als werknemer beschouwd moét worden. Precedent.
https://www.tijd.be/ondernemen/technolo ... 15176.html
Hoge Raad bevestigt oordeel van Amsterdams gerecht.
https://www.parool.nl/nederland/streep- ... oogle.com/
Het lijkt dus een kwestie van tijd vooraleer die 'grijze zone'-spelers de markt noodgedwongen verlaten (zoals Uber bv. in Italië al deed). De dominantie van JET in een van hun meest winstgevende markten lijkt dus bevestigd. Jammer genoeg laat rechtspraak altijd lang op zich wachten.
Ook viel de Europese commissie binnen bij Delivery Hero https://www.retaildetail.be/nl/news/foo ... -en-glovo/
Het sentiment zit in de (Europese) sector nog altijd niet goed, maar dat is dus niet gerechtvaardigd voor JET. Overmorgen premarket komen ze met een trading update. Vandaag en morgen dus nog een kans om in te stappen aan bodemkoersen.
Het buyback programma heeft tem 5 januari €44mio vd €150mio gebruikt. Het bedrijf heeft nu al 6,33% van zichzelf op de balans. Aan huidige koersen kunnen ze nog eens 3,5% van de aandelen inkopen met het resterende geld van de share buyback. Ter herinnering: de CEO heeft 7%, Baupost & Cat Rock (activisten) samen ~14%.
Sinds het verhogen van de outlook in oktober is het in heel Europa afschuwelijk weer geweest. De CEO verklaarde zelf al dat ze daar redelijk afhankelijk van zijn. De vrees rond hoge energieprijzen en inflatie is wat gaan liggen, mensen zullen al eens sneller een pizzake meer bestellen. Het kan er wel af. Ik durf stilletjes hopen op een earnings beat (underpromise, overdeliver). Al blijft het grote risico natuurlijk de VS. Het blijft wel heel stil rond het fee cap-verhaal in New York en zolang Amerikaanse market makers JET gelijkstellen met GrubHub kan de herwaardering nog wel even op zich laten wachten. Alleen is ook dat geen drama, want als ze effectief globaal cashflow positief zijn vanaf nu komen er gegarandeerd nieuwe buybacks. Ook hier heeft het management zich al expliciet over uitgesproken. Wanneer die catalyst dan effectief komt (Amazon bv zou een same day-delivery netwerk voor een prikje wel kunnen smaken denk ik) kan het heel snel gaan.
Ter vergelijking: de 'minieme' nabetaling van Prosus voor iFood enkele maanden geleden was €6 miljoen.
Er kwam de laatste maanden ook wat ander (positief) nieuws rond wetgeving in Europa:
Rechtbank in Brussel oordeelt dat een groep zelfstandige koeriers als werknemer beschouwd moét worden. Precedent.
https://www.tijd.be/ondernemen/technolo ... 15176.html
Hoge Raad bevestigt oordeel van Amsterdams gerecht.
https://www.parool.nl/nederland/streep- ... oogle.com/
Het lijkt dus een kwestie van tijd vooraleer die 'grijze zone'-spelers de markt noodgedwongen verlaten (zoals Uber bv. in Italië al deed). De dominantie van JET in een van hun meest winstgevende markten lijkt dus bevestigd. Jammer genoeg laat rechtspraak altijd lang op zich wachten.
Ook viel de Europese commissie binnen bij Delivery Hero https://www.retaildetail.be/nl/news/foo ... -en-glovo/
Het sentiment zit in de (Europese) sector nog altijd niet goed, maar dat is dus niet gerechtvaardigd voor JET. Overmorgen premarket komen ze met een trading update. Vandaag en morgen dus nog een kans om in te stappen aan bodemkoersen.
Het buyback programma heeft tem 5 januari €44mio vd €150mio gebruikt. Het bedrijf heeft nu al 6,33% van zichzelf op de balans. Aan huidige koersen kunnen ze nog eens 3,5% van de aandelen inkopen met het resterende geld van de share buyback. Ter herinnering: de CEO heeft 7%, Baupost & Cat Rock (activisten) samen ~14%.
Sinds het verhogen van de outlook in oktober is het in heel Europa afschuwelijk weer geweest. De CEO verklaarde zelf al dat ze daar redelijk afhankelijk van zijn. De vrees rond hoge energieprijzen en inflatie is wat gaan liggen, mensen zullen al eens sneller een pizzake meer bestellen. Het kan er wel af. Ik durf stilletjes hopen op een earnings beat (underpromise, overdeliver). Al blijft het grote risico natuurlijk de VS. Het blijft wel heel stil rond het fee cap-verhaal in New York en zolang Amerikaanse market makers JET gelijkstellen met GrubHub kan de herwaardering nog wel even op zich laten wachten. Alleen is ook dat geen drama, want als ze effectief globaal cashflow positief zijn vanaf nu komen er gegarandeerd nieuwe buybacks. Ook hier heeft het management zich al expliciet over uitgesproken. Wanneer die catalyst dan effectief komt (Amazon bv zou een same day-delivery netwerk voor een prikje wel kunnen smaken denk ik) kan het heel snel gaan.
Daalt op adviesverlaging van Exane voor hele brede sector (cf. Hellofresh, Ocado, Delivery Hero...)
Dus gisteren brede sectorwaarschuwing 2 dagen voor de cijfers (toevallig op een dag dat de US gesloten blijft, vaak komt het volume pas op gang in de namiddag). Dan vandaag bij beursopening de koers weer dik 3% lager drukken met een whale order om vervolgens na een paar spikes omhoog 1,5% in het groen te staan op een rode beurs. Die analisten en hedge funds spelen gewoon duidelijk onder één hoedje. Turbo longs en stoplosses eruit duwen om dan zelf te profiteren. Ik verwacht alleszins vuurwerk morgen.
Denk je nu echt dat die analisten en hedge funds geïnteresseerd zijn in die paar turbo's?!Rise schreef: ↑16 januari 2024, 12:11 Dus gisteren brede sectorwaarschuwing 2 dagen voor de cijfers (toevallig op een dag dat de US gesloten blijft, vaak komt het volume pas op gang in de namiddag). Dan vandaag bij beursopening de koers weer dik 3% lager drukken met een whale order om vervolgens na een paar spikes omhoog 1,5% in het groen te staan op een rode beurs. Die analisten en hedge funds spelen gewoon duidelijk onder één hoedje. Turbo longs en stoplosses eruit duwen om dan zelf te profiteren. Ik verwacht alleszins vuurwerk morgen.
Beroeps werken met futures en cfd's en zijn niet geïnteresseerd in de stoploss van jou turbo's.
Ik zal een kleine positie innemen...
Het is een slecht aandeel m.i. , maar het hoeft geen goed aandeel te zijn om te stijgen en wat wisselgeld op te brengen
Maar ik wil er liefst wel terug uit binnen de 14 dagen
dat zijn aandelen waar je vooral niet voor de lange termijn in wil zitten.
En ik heb vooral te veel cash momenteel, ik moet iets doen
Het is een slecht aandeel m.i. , maar het hoeft geen goed aandeel te zijn om te stijgen en wat wisselgeld op te brengen
Maar ik wil er liefst wel terug uit binnen de 14 dagen
dat zijn aandelen waar je vooral niet voor de lange termijn in wil zitten.
En ik heb vooral te veel cash momenteel, ik moet iets doen
Forced sells = koersdruk = winst op eigen posities. Makkelijker als je target 3mia market cap heeft tov 50+. Alsof institutionele koersmanipulatie geen ding is
Als de resultaten morgen goed zijn en het aandeel stijgt 20% staan we nog steeds maar op koersen van enkele weken geleden. Extra veiligheidsmarge voor bestaande shortposities. Dit soort koersbewegingen aan zo'n waardering zijn niet organisch imo. Interessant om te volgen wel, en heb tijd zat. Desnoods kopen ze maar aandelen in tot Jitse Groen en ik alles in handen hebben. Kunnen we samen op skivakantie
Destijds herinner ik me nog dat Trends heel lyrisch was over Just Eat Takeaway, dat we dat absoluut moesten kopen etc.
We stonden toen aan meer dan 100€ per aandeel...
Ik betwijfelde dat toen al zeer sterk.
Daarna herhaalden ze dat nog op 50€, op 30€ etc...
uiteindelijk zijn ermee gestopt, ze zagen ook in dat het beetje dwaas was, denk ik.
Just saying, die koopadviezen van JET...
We stonden toen aan meer dan 100€ per aandeel...
Ik betwijfelde dat toen al zeer sterk.
Daarna herhaalden ze dat nog op 50€, op 30€ etc...
uiteindelijk zijn ermee gestopt, ze zagen ook in dat het beetje dwaas was, denk ik.
Just saying, die koopadviezen van JET...
Situatie is wel compleet anders hé. Ze hebben op sneltempo gigantisch veel M&A gedaan in een 0%-rente omgeving en rapporteerden tijdens de pandemie 100% groeicijfers. Mensen hadden geld over en het kon allemaal niet op. De hele sector was hip.
Nu komen we uit een pandemie met veranderende gewoontes, hebben we te maken gehad met enorme rentestijgingen, gigantische inflatie en dalende koopkracht. Het sentiment in de sector is ook nog eens volledig door het putje en hun overname in de VS is op een compleet fiasco uitgedraaid.
Het is veranderd van hype/groeiaandeel naar een turnaround/deep value verhaal. De risico's zijn legio, maar anders kom je ook niet op zo'n absurde waardering terecht. De business in NL en Duitsland is op zich al €3mia waard. Je moet dit bedrijf bijna bekijken als holding en waarderen als sum of the parts.
"Ja maar het is een verlieslatend bedrijf en de marge is laag" zegt de ongeïnformeerde analist. Bij Amazon ook trouwens. Neem de kunstmatige marges van Deliveroo/Uber en fee caps mee in rekening en je kan gewoon niet anders dan concluderen dat hier op termijn alleen maar upside in zit. Iets over fearful en greedy.
My two cents.
Nu komen we uit een pandemie met veranderende gewoontes, hebben we te maken gehad met enorme rentestijgingen, gigantische inflatie en dalende koopkracht. Het sentiment in de sector is ook nog eens volledig door het putje en hun overname in de VS is op een compleet fiasco uitgedraaid.
Het is veranderd van hype/groeiaandeel naar een turnaround/deep value verhaal. De risico's zijn legio, maar anders kom je ook niet op zo'n absurde waardering terecht. De business in NL en Duitsland is op zich al €3mia waard. Je moet dit bedrijf bijna bekijken als holding en waarderen als sum of the parts.
"Ja maar het is een verlieslatend bedrijf en de marge is laag" zegt de ongeïnformeerde analist. Bij Amazon ook trouwens. Neem de kunstmatige marges van Deliveroo/Uber en fee caps mee in rekening en je kan gewoon niet anders dan concluderen dat hier op termijn alleen maar upside in zit. Iets over fearful en greedy.
My two cents.
Wat wel zorgwekkend is en beetje tegenstrijdig aan wat je zegt, is dat de analistenverwachting hoger is dan wat JET zelf zegt.
Dus JET moet het morgen (significant) beter doen dan wat ze zelf zeggen, lijkt me al wat moeilijker...
Dus het is niet dat de analisten te negatief zijn, JET is zelf negatiever dan de analisten.
Los van het hele verhaal of er al dan niet waarde in het bedrijf zit, puur op bedrijfsresultaten morgen, verwacht ik weinig. Maar we zien wel, je weet nooit hoe het met dit soort aandelen gaat.
Maar goed, mijn YTD is goed dit jaar, ik kan wel wat geld kwijtspelen.
Dus JET moet het morgen (significant) beter doen dan wat ze zelf zeggen, lijkt me al wat moeilijker...
Dus het is niet dat de analisten te negatief zijn, JET is zelf negatiever dan de analisten.
Los van het hele verhaal of er al dan niet waarde in het bedrijf zit, puur op bedrijfsresultaten morgen, verwacht ik weinig. Maar we zien wel, je weet nooit hoe het met dit soort aandelen gaat.
Maar goed, mijn YTD is goed dit jaar, ik kan wel wat geld kwijtspelen.
CEO die 1,5% van alle aandelen in beursgenoteerde bedrijven wereldwijd beheert, zet zich schrap voor “matige beursprestaties”
Ik vond dit verhaal op MSN. Misschien vind jij het interessant: CEO die 1,5% van alle aandelen in beursgenoteerde bedrijven wereldwijd beheert, zet zich schrap voor “matige beursprestaties” - https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... 273b&ei=98
Ik vond dit verhaal op MSN. Misschien vind jij het interessant: CEO die 1,5% van alle aandelen in beursgenoteerde bedrijven wereldwijd beheert, zet zich schrap voor “matige beursprestaties” - https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... 273b&ei=98
Ik weet dat er een vuurwerkverbod was in veel steden, maar dat vuurwerk trekt toch echt op niks hoor...
Mijn definitie van vuurwerk is toch wat meer dan +1,5%...
Wat een teleurstelling, maar ik wil nu ook niet gaan verkopen voor 5€ nettowinst...
Ik sta toch ook wel wat verbaasd te kijken. Bij het verhogen van de outlook in oktober zaten we rond de €13. Men kondigt vandaag record GTV in Noord Europa/UK&I aan, een beter dan verwachte adjusted ebidta en bevestiging van free cash flow positief volgend jaar. Geen reactie. De markt moet blijkbaar toch eerst de volledige resultaten zien, 28 februari is dat. Helpt ook niet dat de beurzen in het rood staan.
Even wachten op opening US nog. Je ziet vaak een patroon van daling in de voormiddag en herstel na US market open. Nog een weekje of 5 geduld dan maar
Edit: Na conference call te luisteren 2/3e verkocht. Die Jitse slaagt er toch maar in om de koers van een klein plusje dik in de min te praten op de CC. Orderkrimp zet zich ook door, ondanks record GTV in NE. Mja, mixed bag, té veel risico om 1/3 van port aan te houden. Zonde dat ik tussentijds geen winst heb genomen boven de €15. Lesson learned.
Eerste plukje LVMH @ €653 in de plek. 20% cash voor verdere correcties komend resultatenseizoen.
Even wachten op opening US nog. Je ziet vaak een patroon van daling in de voormiddag en herstel na US market open. Nog een weekje of 5 geduld dan maar
Edit: Na conference call te luisteren 2/3e verkocht. Die Jitse slaagt er toch maar in om de koers van een klein plusje dik in de min te praten op de CC. Orderkrimp zet zich ook door, ondanks record GTV in NE. Mja, mixed bag, té veel risico om 1/3 van port aan te houden. Zonde dat ik tussentijds geen winst heb genomen boven de €15. Lesson learned.
Eerste plukje LVMH @ €653 in de plek. 20% cash voor verdere correcties komend resultatenseizoen.
Hier nog wat Alfen believers?
Vandaag €644 aangeraakt.
De analist gisteren bij KaZ zag voor de luxesector niet direct verbetering omwille van China.
Bolero gaf deze week nog een mooie update over de luxesector met kopen advies voor LVMH en koersdoel van €830.
Tijdje terug nog eens 15% winst op genomen. Vorige week terug ingestapt.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior