Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
De markt is streng, heel streng.
Waar zit de logica ??
Dell Technologies is in het afgelopen kwartaal gegroeid, onder meer dankzij een flink hogere omzet bij de tak die AI-servers maakt. Dit bleek donderdag nabeurs uit de resultaten van het Amerikaanse computerbedrijf.
In het eerste kwartaal steeg de omzet met 6 procent naar 22,24 miljard dollar. In de zes voorgaande kwartalen was sprake van een krimp. Analisten geraadpleegd door FactSet rekenden op een omzet van 21,69 miljard dollar.
Bij de divisie waar servers en netwerken onder vallen, stegen de opbrengsten met 42 procent op jaarbasis.
Onder de streep resteerde een winst van 960 miljoen dollar, of 1,32 dollar per aandeel, tegenover 583 miljoen dollar winst, of 0,79 dollar per aandeel in het eerste kwartaal een jaar eerder.
De aangepaste winst per aandeel was met 1,27 dollar gelijk aan de marktverwachting, maar wel lager dan de 1,31 dollar die een jaar eerder in de boeken kwam.
Marktoverzicht
Dell Technologies
135,63 USD
-34,36 (-20,21%)vandaag
Waar zit de logica ??
Dell Technologies is in het afgelopen kwartaal gegroeid, onder meer dankzij een flink hogere omzet bij de tak die AI-servers maakt. Dit bleek donderdag nabeurs uit de resultaten van het Amerikaanse computerbedrijf.
In het eerste kwartaal steeg de omzet met 6 procent naar 22,24 miljard dollar. In de zes voorgaande kwartalen was sprake van een krimp. Analisten geraadpleegd door FactSet rekenden op een omzet van 21,69 miljard dollar.
Bij de divisie waar servers en netwerken onder vallen, stegen de opbrengsten met 42 procent op jaarbasis.
Onder de streep resteerde een winst van 960 miljoen dollar, of 1,32 dollar per aandeel, tegenover 583 miljoen dollar winst, of 0,79 dollar per aandeel in het eerste kwartaal een jaar eerder.
De aangepaste winst per aandeel was met 1,27 dollar gelijk aan de marktverwachting, maar wel lager dan de 1,31 dollar die een jaar eerder in de boeken kwam.
Marktoverzicht
Dell Technologies
135,63 USD
-34,36 (-20,21%)vandaag
De markt is forward looking.karine schreef: ↑31 mei 2024, 19:19 De markt is streng, heel streng.
Waar zit de logica ??
Marktoverzicht
Dell Technologies
135,63 USD
-34,36 (-20,21%)vandaag
https://www.investing.com/news/stock-ma ... rs-3464289Dell shares sink 19% as current-quarter earnings guidance disappoints
Shares in Dell (NYSE:DELL) shed around a fifth of their value in U.S. trading on Friday after the technology group unveiled a lower-than-anticipated current-quarter earnings outlook and indicated that higher spending on building out servers to meet artificial intelligence workloads would weigh on full-year margins.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Gohja ik ken het aandeel niet echt maar zo schitterend zien die cijfers er op het eerste zicht niet uit voor een aandeel waarvan de koers op een jaar tijd al maal 4 gegaan is. De aangepaste winst ligt lager dan een jaar geleden en het bedrijf verwacht ook voor dit kwartaal een krimp.karine schreef: ↑31 mei 2024, 19:19 De markt is streng, heel streng.
Waar zit de logica ??
Marktoverzicht
Dell Technologies
135,63 USD
-34,36 (-20,21%)vandaag
De koers van Dell was door AI veel te hoog opgelopen door de hoge verwachtingen en wanneer die dan iets minder zijn is het koekenbak.
+64,77 (86,60%)jaar tot nu toe
+94,10 (207,00%)afgelopen jaar
+112,09 (408,05%)afgelopen 5 jaar
Ik denk wel dat ze als bedrijf een belangrijke speler kunnen blijven de volgende jaren in deze markt.
Dell Introduces Comprehensive Portfolio of Copilot+ AI PCs
Ik denk wel dat ze als bedrijf een belangrijke speler kunnen blijven de volgende jaren in deze markt.
karine schreef: ↑1 juni 2024, 09:06 De koers van Dell was door AI veel te hoog opgelopen door de hoge verwachtingen en wanneer die dan iets minder zijn is het koekenbak.
Volens de analysten:
De resultaten waren beter dan verwacht.
De verwachtingen voor de toekomst zijn niet zo goed als voordien verwacht.
Daarom daalt de koers.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Zijn er voorstanders van Alfen?
Van ver lijkt me dit een fair company at fair price?
Van ver lijkt me dit een fair company at fair price?
Zal even hier antwoorden om niet off-topic te gaan in het Umicore draadje.
(btw ze hebben 426 miljoen active users, geen 4 miljoen )
Eerst en vooral is Paypal altijd een duur aandeel geweest. PE-ratio tussen 2016-2022 was gemiddeld 45, met een low van 33 en zelfs 80 op de TINA-piek. Alle fintech was 'hot' tijdens Covid, want iedereen ging alles online betalen. Sky was the limit (ook voor bv Adyen, Klarna, Block). Vandaag is het extreem goedkoop (PE van 13,5), die multiple contraction is natuurlijk enorm, waardoor de grafiek er afschuwelijk uitziet. Trading algoritmes houden daar niet van.
Het vorige management heeft een aantal zeer slechte beslissingen gemaakt (dure overnames zonder duidelijke bijdrage aan het bedrijf/aandeelhouderswaarde) en is daarop gedumpt door heel wat hedge funds (o.a. ook Terry Smith).
De concurrentie is sinds dit decennium ook vele malen groter, nu online betalingen vrij algemeen zijn geworden en heel wat nieuwe spelers zijn opgedoken (die vaak sneller groeien, denk aan Stripe en Adyen). Hun ultradominante positie is dus verdwenen (hoewel ze nog steeds marktleider zijn). Het aantal actieve accounts is sinds de pandemie dalende (al was Q4'23 - > Q1'24 bemoedigend met lichte stijging sequentieel).
Daarbovenop is de Paypal 'branded checkout' aan het slabbakken, terwijl Braintree net heel snel groeit. Probleem is dat Braintree ook intern concurreert met de branded checkout. Aangezien Braintree veel lagere marges heeft halen ze dus uit dezelfde TPV minder winst. Die dalende marges hebben geleid tot een narratief dat de online payments markt een 'race to the bottom' is, waarbij de concurrentie zo moordend is dat er amper nog geld verdiend wordt. Zo is de omzet sinds 2020 elk jaar gestegen, maar de FCF quasi stabiel.
De nieuwe CEO (die van Intuit komt en daar zeer geliefd was) en CFO (ex-EY) moeten zichzelf nog bewijzen. Begin dit jaar ging hij alvast de mist in men een grote "we will shock the world" aankondiging, om daarna een slappe keynote te posten waarin hij het woordje 'AI' een paar keer dropt. Kwam uiteraard slecht binnen, maar op zich waren die initiatieven best oké (vooral Fast Lane). Ze zijn ook als een van de enige bedrijven op heel Wall Street zeer transparant over hun Stock Based Compensation, maar dat zorgt in de YoY cijfers wel voor verwarring.
De combinatie van die dingen heeft ertoe geleid dat niemand nog geïnteresseerd is in het aandeel, en er zijn zoveel retail beleggers die zich eraan verbrand hebben dat de animo bij hen ook 0 is. Ondanks de zeer slappe koersontwikkeling tot nu toe is het aandeel volgens mij een complete nobrainer, en itt andere goedkope aandelen is er bij Paypal helemaal geen sprake van veel onzekerheid imo (leg gerust de afgelopen 8 kwartaalrapporten eens naast mekaar).
Ik snap ook niet waarom Paypal nog altijd zo goedkoop noteert, maar Mr. Market vindt het voorlopig prima zo. Gelukkig weet je als aandeelhouder dat het bedrijf elk kwartaal zo'n $1,5 miljard aan aandelen terugkoopt, en hoe goedkoper ze dat kunnen doen, hoe beter voor je rendement wanneer de markt eindelijk terug wat verstand krijgt.
Is dat zo? Ik zie wel in dat Paypal misschien aantrekkelijk is, maar als ik via Saxo naar de resultaten kijk, dan zie ik een WPA van 3.84 voor vorig jaar en 4.13 (voorspeld!) voor 2024. Dat is een PE van 16.5, resp 15.4. Nog steeds niet idioot hoog, maar ook geen 13.5.
Voor de financiele sector is dat aan de hoge kant.
Dat lijkt me ook best wel een niet te verwaarlozen gevaar: Het risico dat iemand met een veel grotere userbase (Apple, Google, Amazon, Facebook) een mooie financiele dienst ontwikkelt en koppelt aan zijn gebruikers. Dan wordt Paypal kleiner en kleiner en wordt het een keer voor een appel en een ei overgenomen. En dan bestaat het niet meer over 5 of 10 jaar.Rise schreef: ↑5 juni 2024, 20:43 De concurrentie is sinds dit decennium ook vele malen groter, nu online betalingen vrij algemeen zijn geworden en heel wat nieuwe spelers zijn opgedoken (die vaak sneller groeien, denk aan Stripe en Adyen). Hun ultradominante positie is dus verdwenen (hoewel ze nog steeds marktleider zijn). Het aantal actieve accounts is sinds de pandemie dalende (al was Q4'23 - > Q1'24 bemoedigend met lichte stijging sequentieel).
(en dat is ook het verschil met Umicore: Het duurt jaaaaaaren, en heel veel geld, om dergelijke fabrieken te bouwen, laat staan om de knowhow op te bouwen om die goed te kunnen laten werken. Daar kom je als nieuwe speler niet zomaar tussen)
[/quote]
Al is de kans dat Paypal over 5 jaar niet meer bestaat maar 10 of 20%, dan nog heeft dat een groot drukkend effect op de prijs. Dus ik snap het wel.Rise schreef: ↑5 juni 2024, 20:43
Ik snap ook niet waarom Paypal nog altijd zo goedkoop noteert, maar Mr. Market vindt het voorlopig prima zo. Gelukkig weet je als aandeelhouder dat het bedrijf elk kwartaal zo'n $1,5 miljard aan aandelen terugkoopt, en hoe goedkoper ze dat kunnen doen, hoe beter voor je rendement wanneer de markt eindelijk terug wat verstand krijgt.
En ik zie ook de groei niet. Waar moeten zij flinke groei vandaan halen?
Dus ik denk dat ze wel ongeveer juist staan.
(en dat is een tweede verschil met Umicore, voor mij althans: Hoe maakt Paypal winst? Een dunne marge op enorme geldstromen, dus gevoelsmatig instabiel, en moeilijk voor de gewone mens om te begrijpen. Terwijl dat bij Umicore makkelijker is: Daar gaan metalen en chemische producten en schroot in, dat gaat door allerlei chemische en mechanische en thermische machines heen totdat het gereinigd is en een premium product is. Daar kan ik me iets bij voorstellen, terwijl Paypal voor mijn gevoel richting windhandel gaat (niet helemaal, maar toch))
Paypal kan zijn bottom line ook groeien zonder dat er substantieel meer gebruikers of transacties op hun netwerk zijn. Ze kunnen namelijk de kosten drukken wanneer mensen minder gebruik maken van de switch tussen paypal credit en kredietkaarten. Hoe groter hun ecosysteem hoe waarschijnlijker dat is. Dat principe zorgt ook voor een moat.
In een nieuwe markt gaan de eerste gebruikers wel voor een userbase groei zorgen maar is er weinig winst voor Paypal omdat deze gebruikers tegoeden switchen naar hun traditionele bank/kredietkaart provider. Naarmate er meer gebruikers in die markt Paypal gebruiken zullen die gebruikers minder en minder deze switches maken en meer onderling uitwisselen en/of krediet behouden bij Paypal. Dan groeit de userbase misschien minder maar wordt de userbase wel winstgevender en groeit ook het betaalvolume per account nog sterk door.
Adyen en anderen zijn wel in opmars in deze markt maar de e-payment markt heeft globaal nog altijd heel veel groei voorwaarts, dus Paypal kan marktaandeel verliezen en toch nog single digit groeien. In de huidige P/E waardering is het duidelijk dat de markt van een kleine groei uitgaat. Management spreekt wel zelf van ~10% groei qua WPA, dan is een P/E van 15 wel goedkoop.
Gezien de groei in deze sector normaliseert richting ~5% op langere termijn en de balans erg gezond is zal Paypal wel geneigd zijn om (dure) overnames in deze sector te willen doen, zeker in AI en crypto. Dat zijn niet perse eenvoudige te integreren doelen noch naar legislatie noch naar directe impact op de bottom line. Tegelijk zie je Paypal om die reden evolueren naar andere vormen van returns naar aandeelhouders, ze zullen nog erg veel eigen aandelen kunnen inkopen.
De hogere rente weegt ook wel gewoon op Paypal en peers. Consumer spending ziet er sowieso door af. Dat zie je zelfs bij onbetwiste kampioenen als Visa en Mastercard.
Imo kan Paypal wel een rebound realiseren zoals Meta gedaan heeft in het nabije verleden. Ze staan hier al lang op de watchlist maar ook vandaag neig ik niet naar het innemen van een positie.
In een nieuwe markt gaan de eerste gebruikers wel voor een userbase groei zorgen maar is er weinig winst voor Paypal omdat deze gebruikers tegoeden switchen naar hun traditionele bank/kredietkaart provider. Naarmate er meer gebruikers in die markt Paypal gebruiken zullen die gebruikers minder en minder deze switches maken en meer onderling uitwisselen en/of krediet behouden bij Paypal. Dan groeit de userbase misschien minder maar wordt de userbase wel winstgevender en groeit ook het betaalvolume per account nog sterk door.
Adyen en anderen zijn wel in opmars in deze markt maar de e-payment markt heeft globaal nog altijd heel veel groei voorwaarts, dus Paypal kan marktaandeel verliezen en toch nog single digit groeien. In de huidige P/E waardering is het duidelijk dat de markt van een kleine groei uitgaat. Management spreekt wel zelf van ~10% groei qua WPA, dan is een P/E van 15 wel goedkoop.
Gezien de groei in deze sector normaliseert richting ~5% op langere termijn en de balans erg gezond is zal Paypal wel geneigd zijn om (dure) overnames in deze sector te willen doen, zeker in AI en crypto. Dat zijn niet perse eenvoudige te integreren doelen noch naar legislatie noch naar directe impact op de bottom line. Tegelijk zie je Paypal om die reden evolueren naar andere vormen van returns naar aandeelhouders, ze zullen nog erg veel eigen aandelen kunnen inkopen.
De hogere rente weegt ook wel gewoon op Paypal en peers. Consumer spending ziet er sowieso door af. Dat zie je zelfs bij onbetwiste kampioenen als Visa en Mastercard.
Imo kan Paypal wel een rebound realiseren zoals Meta gedaan heeft in het nabije verleden. Ze staan hier al lang op de watchlist maar ook vandaag neig ik niet naar het innemen van een positie.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
My bad, bij mij is het altijd nattevingerwerk en napkin math (en moest eigenlijk P/FCF schrijven, maar durf die door elkaar gebruiken).Kempen123 schreef: ↑6 juni 2024, 12:19Is dat zo? Ik zie wel in dat Paypal misschien aantrekkelijk is, maar als ik via Saxo naar de resultaten kijk, dan zie ik een WPA van 3.84 voor vorig jaar en 4.13 (voorspeld!) voor 2024. Dat is een PE van 16.5, resp 15.4. Nog steeds niet idioot hoog, maar ook geen 13.5.
Voor de financiele sector is dat aan de hoge kant.
Guidance is ~$5 miljard FCF op een market cap van $67 miljard - > P/FCF = 13,4
Daar ook bij vermelden dat dat inclusief een nettokaspositie van $6,7 miljard is, en geen rekening houdt met de >$5 miljard share buybacks dit jaar. Uiteindelijk is het de FCF/share die telt voor een aandeelhouder.
Onder financiële sector vallen ook banken en verzekeraars, en zo'n brede sectorvergelijking houdt geen rekening met andere kwalitatieve aspecten van het bedrijf zoals bv. de ultraconservatieve balans. Mij interesseert dat dus niet. Paypal is geen bank. Zoals ik al zei is de historische multiple voor Paypal altijd hoger dan 30 geweest. Doet me wat denken aan de mensen die Google te duur vonden aan 19x de winst, 'want het is correct geprijsd voor een advertentiebedrijf'.
Apple Pay en Google Pay bestaan al 10 jaar. Zoals velen vergis je je compleet als je denkt dat Apple Pay hard concurreert met Paypal:Kempen123 schreef: ↑6 juni 2024, 12:19Dat lijkt me ook best wel een niet te verwaarlozen gevaar: Het risico dat iemand met een veel grotere userbase (Apple, Google, Amazon, Facebook) een mooie financiele dienst ontwikkelt en koppelt aan zijn gebruikers. Dan wordt Paypal kleiner en kleiner en wordt het een keer voor een appel en een ei overgenomen. En dan bestaat het niet meer over 5 of 10 jaar. (en dat is ook het verschil met Umicore: Het duurt jaaaaaaren, en heel veel geld, om dergelijke fabrieken te bouwen, laat staan om de knowhow op te bouwen om die goed te kunnen laten werken. Daar kom je als nieuwe speler niet zomaar tussen)Rise schreef: ↑5 juni 2024, 20:43 De concurrentie is sinds dit decennium ook vele malen groter, nu online betalingen vrij algemeen zijn geworden en heel wat nieuwe spelers zijn opgedoken (die vaak sneller groeien, denk aan Stripe en Adyen). Hun ultradominante positie is dus verdwenen (hoewel ze nog steeds marktleider zijn). Het aantal actieve accounts is sinds de pandemie dalende (al was Q4'23 - > Q1'24 bemoedigend met lichte stijging sequentieel).
What kinds of payments can I accept with Braintree?
Merchants in Belgium can accept PayPal, Apple Pay, Google Pay, and cards on the Visa, Mastercard, networks as long as the cards are enabled for online use. You may also choose to accept American Express and UnionPay in most major currencies.
https://www.braintreepayments.com/be/faq#general
Ik vind dat ook altijd een hilarisch argument, want eigenlijk is dat terug te brengen tot: "Ja maar, wat als een concurrent probeert te concurreren?". Elk bedrijf heeft concurrentie/potentiële concurrentie. Als je daarop afknapt koop je ofwel enkel monopolies, ofwel gewoon de index.
Intuitive Surgical: "Ja, maar wat als Siemens of Abbott een mooi robotchirurgieplatform ontwikkelen dat beter is?"
Nvidia: "Ja, maar wat als Intel of AMD zijn eigen AI chips maakt?"
Novo Nordisk: "Ja, maar wat als Pfizer ook een afslankpil ontwikkelt?"
"Dan bestaat het niet meer over 5 jaar".
De afgelopen 7 kwartalen waren allemaal boven verwachting en in Q1'24 groeide de omzet met 10% en de totale transactiewaarde met 14%.
En dan die vergelijking met Umicore... Is de overheid niet juist ingestapt om een blokkeringsminderheid te verwerven zodat Umicore niet voor een appel en een ei wordt overgenomen? Het is dat een nieuwe betaaldienst uit de grond stampen en er de knowhow voor opbouwen quasi gratis is hè.
Zoals wel vaker zijn die uitspraken vooral een reflectie van het marktsentiment en hebben die weinig te maken met de realiteit. We spreken nog eens binnen vijf jaar.
Seriously...? Dan kan ik eerst en vooral een bril aanraden.Kempen123 schreef: ↑6 juni 2024, 12:19Al is de kans dat Paypal over 5 jaar niet meer bestaat maar 10 of 20%, dan nog heeft dat een groot drukkend effect op de prijs. Dus ik snap het wel.Rise schreef: ↑5 juni 2024, 20:43 Ik snap ook niet waarom Paypal nog altijd zo goedkoop noteert, maar Mr. Market vindt het voorlopig prima zo. Gelukkig weet je als aandeelhouder dat het bedrijf elk kwartaal zo'n $1,5 miljard aan aandelen terugkoopt, en hoe goedkoper ze dat kunnen doen, hoe beter voor je rendement wanneer de markt eindelijk terug wat verstand krijgt.
En ik zie ook de groei niet. Waar moeten zij flinke groei vandaan halen?
Dus ik denk dat ze wel ongeveer juist staan.
(en dat is een tweede verschil met Umicore, voor mij althans: Hoe maakt Paypal winst? Een dunne marge op enorme geldstromen, dus gevoelsmatig instabiel, en moeilijk voor de gewone mens om te begrijpen. Terwijl dat bij Umicore makkelijker is: Daar gaan metalen en chemische producten en schroot in, dat gaat door allerlei chemische en mechanische en thermische machines heen totdat het gereinigd is en een premium product is. Daar kan ik me iets bij voorstellen, terwijl Paypal voor mijn gevoel richting windhandel gaat (niet helemaal, maar toch))
Als je die hebt opgezet raad ik je aan om de kwartaalrapporten een open te klikken. Begin bij Q1'24 en ga dan terug in de tijd. Laat je even weten wanneer je een kwartaal met omzetdaling hebt gevonden? Laatste kwartaal groeide de omzet 10%, het totale trancatievolume 14% en Braintree zelfs 26%. Online betalingen is een structureel groeiende markt en PayPal is tot op vandaag de grootste.
"Hoe maakt Paypal winst?" - > Ze voorzien een dienst en rekenen daar kosten voor aan.
"Dunne marge" - > operating margin 18,2%. Flinterdun ja.
"Gevoelsmatig instabiel" - > Gevoelsmatig is het woord ja...
Je maakt voortdurend de vergelijking met Umicore. Wel:
Paypal is instabiel zei je?2023: Adjusted EBITDA of € 972 million (-16% vs. 2022)
2024: "Umicore expects Groups’ adjusted EBITDA for the full year 2024 to be in the range of € 900 million to € 950 million."
Dit is dus een perfect voorbeeld van het probleem met Paypal: sen-ti-ment.
In ander nieuws: momenteel +6%. Op Wall Street hebben ze mijn post ook gelezen zo te zien
Inderdaad, omdat iemand in het Umicore draadje de vergelijking met Paypal maakte.
Je hebt mij niet overtuigd. Maar dat hoeft ook niet, iedereen mag zijn eigen mening hebben. Ik 'zie' de bijzonderheid van het zakenmodel van paypal gewoon niet, in tegenstelling tot bedrijven die fysieke producten maken die de mensheid graag wil hebben.
(ik zie bijvoorbeeld het zakenmodel van luxegoederen ook niet: Natuurlijk is er kwaliteitsverschil in kleding en zo, maar dat is objectief slechts een prijsverschil van 50 of 100% waard. De rest van de meerprijs is marketing en irrationaliteit van de klanten. Op domheid van je klanten kun je geen sustainable zakenmodel bouwen (ooit zien de klanten immers het licht!) en al helemaal geen KW van 40 of 50 verantwoorden.)
Paypal levert inderdaad een betaaldienst, en vraagt daar geld voor. Ik bedoel met dunne marge dan ook niet hun ROCE oid, maar het feit dat ze 1000€ moeten behandelen, transfereren, administreren, fouten oplossen, terugboeken om 10€ te verdienen.
En morgen komt er een conurrent die het voor 9€ doet. Ja, overal is concurrentie, maar ik zie slecht in hoe betaaldiensten zich kwalitatief kunnen onderscheiden van elkaar. Oftewel de dienst wordt correct uitgevoerd, en dan is de goedkoopste de aantrekkelijkste, oftewel de dienst wordt niet correct uitgevoerd en dan ligt het bedrijf binnen de korste keren op zijn gat.
Natuurlijk kan Paypal bestaan, en heeft het een functie. Ik gebruik het zelf ook. En natuurlijk kunnen ze winst maken. Maar ik zie geen realistische scenario waarin ze 'maal 5' of 'maal 10' kunnen gaan binnen een paar jaar, terwijl ik wel scenario's zien waarin ze kunnen halveren.
Maar goed, iedereen heeft zo zijn eigen manier van beleggen.
Misschien nog eens een oud saai aandeel voorstellen.
Wat denken jullie van McDonald's ?
(-12,47%)jaar tot nu toe
(-7,65%)afgelopen jaar
Wat denken jullie van McDonald's ?
(-12,47%)jaar tot nu toe
(-7,65%)afgelopen jaar