Koopwaardige aandelen
TIP
Re: verkopen aandelen
bedankt voor de tip, nu ik had into eigenlijk ook gekocht voor het dividend, maw bijhouden
Re: Koopwaardige aandelen
Piper schreef:Deze uitleg zal niet kloppen. De dag dat het aandeel ex-dividend noteert, zal het ineens een eurootje minder waard zijn.djtw schreef:Over 12 maanden en 1 dag is dat immers een netto-dividend van 2 x 1,10 euro=2,20 euro oftewel een netto-dividendrendement van 6,66% en niemand moet ze hebben.
.
Vraag is dan hoe snel het daarvan herstelt. In het theoretische geval dat het er niet meer van herstelt, heb je wel 2x op 1j+1d een dividend gekregen van dik één euro, maar is je aandeel ook 2 euro minder waard als je verkoopt. Rendement nul komma nul. Integendeels, zelfs negatief door de inhoudingen op je dividend en je transactiekosten.
Elia is voor mij duur als het boven 30 euro noteert (op basis van historiek), dus op dit moment ben ik geen koper.
Elia zal zeker zakken vanaf ex-dividend-date, maar ik zie Elia dan de volgende beursdagen ook wel terug herstellen van zijn dividendenknip.
Bovendien zie ik Elia tot aan die dividendenknip nog verder stijgen. 34 euro of 34,5 euro of zelfs 35 euro is mijn inziens best mogelijk.
Historiek is in elk geval bij mij geen criteria, maar wel koers/winst-verhouding, boekwaarde, risico-graad, dividendrendement, rentestand, evolutie van de winstcijfers e.d.
Ik zie Elia vooral als een mooi, veilig en vooral beter alternatief voor het quasi niets opbrengende spaarboekje en de lage obligatie-rente.
Djtw, welke zijn uw favoriete koopwaardige aandelen?
Ondertussen zijn de markten fors gestegen en vraag ik mij af welke aandelen vandaag nog koopwaardig zijn.Piper schreef:Welke aandelen vinden jullie vandaag nog koopwaardig?
Persoonlijk vind ik volgende aandelen vandaag sterk koopwaardig: Ageas, Socfinasia, Bois Sauvage, NBB, Econocom, CFE, Exmar, RTL Group, Suez Env., Brunel en Tessenderlo.
Voor iemand die wat meer risico's aankan: Bekaert, Nyrstar, ArcelorMittal en RHJI.
Vandaag vind ik alvast volgende aandelen nog koopwaardig: Ageas, Socfinasia, Sipef, Bois Sauvage, NBB, Econocom, CFE, RTL group, Suez Env. en Tessenderlo. Brunel en Exmar zet ik vandaag niet meer op koopwaardig maar eerder op houden.
Cyclische waarden doen het evenwel niet zo goed en ook de verwachtingen zijn voorlopig ook niet zo positief.
Benieuwd wat andere forumleden vandaag als koopwaardig zien.
Hoe zit het met de Osiatis deal van Econocom?
Dat zal in mijn geval wat geld vrijmaken, want had omwille van het arbitrage voordeel Osiatis gekocht ipv Econocom.
Maar dat gaat per aandeel omgezet worden in 1 aandeel Econocom + €4
Dat zal in mijn geval wat geld vrijmaken, want had omwille van het arbitrage voordeel Osiatis gekocht ipv Econocom.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
reteiP schreef:Hoe zit het met de Osiatis deal van Econocom?
ReteiP, deze deal gaat toch gewoon door.
reteiP schreef:Hoe zit het met de Osiatis deal van Econocom?
Dit kan koersdruk op Econocom geven. Franse Osiatis aandeelhouders gaan niet allemaal econocom bijhouden.
Heb daarom econocom verkocht > 6 in de hoop ze later lager terug in te kunnen kopen.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Zeezout, klopt volledig mijn inziens hoewel deze koersreactie toch van zeer korte duur zal zijn.zeezout schreef:reteiP schreef:Hoe zit het met de Osiatis deal van Econocom?
Dit kan koersdruk op Econocom geven. Franse Osiatis aandeelhouders gaan niet allemaal econocom bijhouden.
Heb daarom econocom verkocht > 6 in de hoop ze later lager terug in te kunnen kopen.
Wanneer gaat de deal nu finaal door? Is daaromtrent reeds een datum bekend? Ik heb alvast nog niets gezien of gelezen.
Wel, dat was voor mij nog een reden om voor Osiatis te kiezen.zeezout schreef:reteiP schreef:Hoe zit het met de Osiatis deal van Econocom?
Als er koersdruk komt, kan ik het verkregen geldbedrag eventueel aanwenden om Econocom bij te kopen, indien ik besluit dit niet te doen dan gaat de koersdruk op een kleinere positie wegen.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Na de serieuze winstwaarschuwing van CFE zou ik die toch ook maar van de lijst halen. Ik ben teleurgesteld in CFE. Hun bouwpoot doet de goeie resultaten van DEME teniet.Piper schreef:
Ondertussen zijn de markten fors gestegen en vraag ik mij af welke aandelen vandaag nog koopwaardig zijn.
Vandaag vind ik alvast volgende aandelen nog koopwaardig: Ageas, Socfinasia, Sipef, Bois Sauvage, NBB, Econocom, CFE, RTL group, Suez Env. en Tessenderlo. Brunel en Exmar zet ik vandaag niet meer op koopwaardig maar eerder op houden.
Cyclische waarden doen het evenwel niet zo goed en ook de verwachtingen zijn voorlopig ook niet zo positief.
Ik volg, Ze zouden best zich in 2 splitsen CFE DEME en CFE Bouw, dat zou pas waarde creatie zijn.Maarten schreef: Na de serieuze winstwaarschuwing van CFE zou ik die toch ook maar van de lijst halen. Ik ben teleurgesteld in CFE. Hun bouwpoot doet de goeie resultaten van DEME teniet.
Bij Sipef zou ik wachten op de 'slechte' resultaten, risico bestaat dat ze dan een klap gaan krijgen.
Op langere termijn zie mijn lijstje groei@dividend
zelf sta ik nu aan de verkoopzijde en probeer nog wat postjes waar ik minder potentieel zie te verkopen om cash te hebben als we nog eens naar beneden gaan.
Op korte termijn (niet mijn specialiteit) kun je zoeken naar achterblijvers waar niet direct een reden voor is. Barco, CBS, NBB, Lease Invest.
Hausse zat deze zomer vooral bij Bel20 bedrijven, rest volgt misschien met wat vertraging
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Maarten schreef:Na de serieuze winstwaarschuwing van CFE zou ik die toch ook maar van de lijst halen. Ik ben teleurgesteld in CFE. Hun bouwpoot doet de goeie resultaten van DEME teniet.Piper schreef:
Ondertussen zijn de markten fors gestegen en vraag ik mij af welke aandelen vandaag nog koopwaardig zijn.
Maarten, zijn we nu niet te laat om CFE nog te verkopen? En had u CFE zelf of heeft u ze nog?
Persoonlijk behoud ik mijn positie in CFE.
Dat de bouwactiviteiten niet goed ging zijn, dat had ik ingecalculeerd. Had wel niet gedacht dat die resultaten zo slecht gingen zijn.
Deme neemt 85% van de winst van CFE voor hun rekening. Bouwactiviteiten zullen nu wellicht wel met verlies dragen en gecompenseerd moeten worden door de winsten van Deme.
Voor mij blijft de hamvraag hoeveel winst per aandeel we nog mogen verwachten.
De vooropgestelde 4,8 euro zullen we niet meer halen. Dat is duidelijk, maar 4 euro winst per aandeel zou toch nog moeten kunnen.
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Als je CFE op die manier bekijkt, zijn ze nu pas echt een koopje ! Ik heb eventjes gerekend: als je DEME op dezelfde manier waardeert als het beursgenoteerde Boskalis -en dat is heel conservatief want DEME draait door de band genomen hogere marges-, dan is het belang dat CFE in handen heeft ongeveer 750 miljoen waard. De beurswaarde van CFE is na de koersval nog zo'n .....560 miljoen !zeezout schreef:Ik volg, Ze zouden best zich in 2 splitsen CFE DEME en CFE Bouw, dat zou pas waarde creatie zijn.Maarten schreef: Na de serieuze winstwaarschuwing van CFE zou ik die toch ook maar van de lijst halen. Ik ben teleurgesteld in CFE. Hun bouwpoot doet de goeie resultaten van DEME teniet.
sapperdeboere mijn visorder met lage kooplimiet al meteen deels uitgevoerd !
Iemand zonder limiet er een paar duizend in de markt gegooid en dan is het prijs.
Welk aandeel ? TEXAF heb ze al een tijdje en als je dividend evolutie en koers bekijkt zie je dat ze goed bezig zijn.
Jammer genoeg ook een van mijn kleinere posities, nu opgetrokken tot bijna 5% wat wel maximum is voor dit soort exotische parels.
ben ik de enige die TEXAF volgt ?
Iemand zonder limiet er een paar duizend in de markt gegooid en dan is het prijs.
Welk aandeel ? TEXAF heb ze al een tijdje en als je dividend evolutie en koers bekijkt zie je dat ze goed bezig zijn.
Jammer genoeg ook een van mijn kleinere posities, nu opgetrokken tot bijna 5% wat wel maximum is voor dit soort exotische parels.
Ik zou ze niet verkopen, maar ik zou ze wel van je kooplijstje halen.Piper schreef: Maarten, zijn we nu niet te laat om CFE nog te verkopen? En had u CFE zelf of heeft u ze nog?
Persoonlijk behoud ik mijn positie in CFE.
Dat de bouwactiviteiten niet goed ging zijn, dat had ik ingecalculeerd. Had wel niet gedacht dat die resultaten zo slecht gingen zijn.
Deme neemt 85% van de winst van CFE voor hun rekening. Bouwactiviteiten zullen nu wellicht wel met verlies dragen en gecompenseerd moeten worden door de winsten van Deme.
Voor mij blijft de hamvraag hoeveel winst per aandeel we nog mogen verwachten.
De vooropgestelde 4,8 euro zullen we niet meer halen. Dat is duidelijk, maar 4 euro winst per aandeel zou toch nog moeten kunnen.
Ik heb ze en blijf erin, maar ben wel weeral eens teleurgesteld in de bouwpoot.
CFE staat goedkoop genoteerd, maar dat is op den duur ook logisch als DEME moet compenseren voor het verlies van de bouwpoot. Als ze zouden splitsen zou dat voor de aandeelhouders een goeie zaak zijn.disterminator schreef:
Als je CFE op die manier bekijkt, zijn ze nu pas echt een koopje ! Ik heb eventjes gerekend: als je DEME op dezelfde manier waardeert als het beursgenoteerde Boskalis -en dat is heel conservatief want DEME draait door de band genomen hogere marges-, dan is het belang dat CFE in handen heeft ongeveer 750 miljoen waard. De beurswaarde van CFE is na de koersval nog zo'n .....560 miljoen !
Heb het even bekeken. Gemiddeld minder dan 1000 aandelen verhandeld per dag....zeezout schreef:sapperdeboere mijn visorder met lage kooplimiet al meteen deels uitgevoerd !