Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
TopideetjeAerolla schreef: ↑6 mei 2024, 10:26 Ik heb vandaag een positie genomen in het Zweedse "Note AB".
Fabrikant van electronica (in onderaanneming) in hun Zweedse en Bulgaarse en Finse etc (en 1 chinese) fabrieken.
Dus inzetten op nearshoring met andere woorden, en dat gespreid over verschillende industriele sectoren. (wel cyclisch, maar dat wordt gecompenseerd door de spreiding)
En dat in een sector die toch wel steeds meer als strategisch wordt beschouwd, we willen steeds meer electronica lokaal produceren.
Bovendien ongeveer 7% van hun industriele activiteit is voor defensie, het lidmaatschap van Zweden in de Navo en de toenemende bans op Chinese electronica lijkt me wind in de zeilen.

Het heeft wat tijd nodig gehad om goed op gang te komen, maar het gaat zeer goed de laatste tijd.
Dit is echt DE omgeving nu waarin zo een nearshoring aandeel kan schitteren.
Ook keren ze nu plots een dividend uit, altijd meegenomen. En de munteenheid gaat ook goed.
Blijft wel een aanrader ( misschien niet dit aandeel, maar die sector), de sector is voor de middelange toekomst goed gepositioneerd om te groeien.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Opgelet, hadden ook hun vislijntje uitgeworpen in de waterstof....reteiP schreef: ↑19 maart 2025, 09:17 Even het award winning fonds "DNCA Invest Archer Mid-Cap Europe" gecheckt.
Dit aandeel valt meteen op (hun grootste positie): Gaztransport & Technigaz SA.
Actief in de LNG maritieme sector.
P/E van 15,5
Geen schulden
Omzetgroei afgelopen 10y: +11%
EPS groei afgelopen 10y: +11,7%
Voorwaartse groei omzet/EPS: ~+8%
ROIC: 74%
ROCE: 68,5%
PEG: 0,7
De return aan aandeelhouders is jammer genoeg wel grotendeels via dividend: 80% van de winst wordt uitgekeerd.
De dividendgroei de afgelopen 10y is in lijn met omzet en winst +11%
Zijn er dezer dagen nog koopwaardige aandelen? ;-)
Bwa, veel aandelen zijn niet zo veel gedaald de laatste dagen, voor sommigen lijkt het dat de daling groot is, omdat het vooral grote bedrijven zijn( logisch, want zij gebruiken globalisatie het meeste), en indices zijn meestal marktcap gewogen.
Het geeft een sterk vertekend beeld, zeker in combinatie met de daling van de dollar.
Over een algemene koopjesperiode kan je moeilijk spreken, tevens omdat de aandelen die sterk zijn gedaald, zijn gedaald vanwege een zeer goede reden, niet door speculatie.
Dus voor mij zijn er vandaag niet meer koopjes dan verleden week...
Ik zou vooral kijken naar non-mainstream sectoren, bedrijven in niche's etc, maar dat is ook niet anders dan anders.
Het geeft een sterk vertekend beeld, zeker in combinatie met de daling van de dollar.
Over een algemene koopjesperiode kan je moeilijk spreken, tevens omdat de aandelen die sterk zijn gedaald, zijn gedaald vanwege een zeer goede reden, niet door speculatie.
Dus voor mij zijn er vandaag niet meer koopjes dan verleden week...
Ik zou vooral kijken naar non-mainstream sectoren, bedrijven in niche's etc, maar dat is ook niet anders dan anders.
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Dat vind ik een heel juiste analyse en conclusie. Nog steeds zijn aandelen niet bepaald goedkoop. De beurzen waren gewoon veel te sterk vooruitgelopen (o.a. door de hype rond AI), en dat maakt dat de beurzen vandaag, in het beste geval, correct gewaardeerd zijn.
Als je dan nog mee in overweging neemt het feit dat de wereldhandel zal bloeden door de onnozele maatregelen van onze oranje geschminkte vriend en zijn van eyeliner voorziene loverboy, dan mag je gerust stellen dat de beurzen nog altijd overgewaardeerd zijn.
Persoonlijk ben ik nooit meer overtuigd geweest dat we naar een wereldwijde recessie gaan, en dat we 10 magere jaren te gaan hebben. Aangezien dat echter verre va een zekerheid is, en er ook geld verdiend kan worden in magere jaren, blijf ik uiteraard belegd en koop ik maandelijks wat bij. Op de langere termijn is biedt dit immer ook kansen.
Als je dan nog mee in overweging neemt het feit dat de wereldhandel zal bloeden door de onnozele maatregelen van onze oranje geschminkte vriend en zijn van eyeliner voorziene loverboy, dan mag je gerust stellen dat de beurzen nog altijd overgewaardeerd zijn.
Persoonlijk ben ik nooit meer overtuigd geweest dat we naar een wereldwijde recessie gaan, en dat we 10 magere jaren te gaan hebben. Aangezien dat echter verre va een zekerheid is, en er ook geld verdiend kan worden in magere jaren, blijf ik uiteraard belegd en koop ik maandelijks wat bij. Op de langere termijn is biedt dit immer ook kansen.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Jullie kunnen blijkbaar moeilijk even op je handen blijven zitten. 

Toch enkele wakker geworden om Nike op te pikken na de stevige daling.
Why?
Dat is nu echt het type aandeel waar ik zou wegblijven...
Consumer retail ,merkproducten EN met productie in azië, stevige gok
Dat is nu echt het type aandeel waar ik zou wegblijven...
Consumer retail ,merkproducten EN met productie in azië, stevige gok

Te zwaar afgestraft en Nike blijft Nike. Hoe ze dat Azië probleem gaan oplossen vraag ik mij ook af.
Schoenen terug in de US produceren.
Schoenen terug in de US produceren.
-
- Full Member
- Contacteer:
Je begint ook al het verhaal van Trump na te praten

Nike kan dat niet doen want Trump zegt nu al dat als een land grote cadeaus doet, hij de tarieven weer zal verlagen. Waarom zou Nike een hele productie opzetten in de US: vergt enorme investeringen en de productiekost zal een veelvoud zijn van in Azië. De kost zal hoger zijn in de US dan de kost nu + tarief. Je doet dat pas als de tarieven nog gaan stijgen en als je weet dat het voor minstens 10 jaar is (*)
Alle Amerikaanse bedrijven zijn gegijzeld door Trump. Ze kunnen geen enkel plan maken want morgen vindt het genie weer wat anders uit.
Zoals een wijs man hier zei: alles wat Trump doet is logisch, als je veronderstelt dat hij een Russische spion is

(*) Luxury bags sell for between 12 and 20 times more than the cost of basic manufacturing
Verkoop je luxe kledij, dan kost de fabricage 100 USD in Asie en verkoop je het aan 1200 tot 2000 USD.
Produceer je het in de US, dan kost het 200 of 300.
Het heeft dus enkel zin in de US te produceren als de tarief 100% of meer is. Al spaar je ook wat verzendingskosten uit.
Oproep aan Trump: je tarieven zijn veel te laag. Wil je de productie naar de US brengen, dan heb je tarieven nodig van 100%, of voor de zekerheid 150%. Doen, jongen. Doen

Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
-
- Full Member
- Contacteer:
Mijn woorden zijn nog niet koud ...KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 18:30Je begint ook al het verhaal van Trump na te praten.
Nike kan dat niet doen want Trump zegt nu al dat als een land grote cadeaus doet, hij de tarieven weer zal verlagen.
Just had a very productive call with To Lam, General Secretary of the Communist Party of Vietnam, who told me that Vietnam wants to cut their Tariffs down to ZERO if they are able to make an agreement with the U.S.,” Trump wrote on Truth Social, adding that he looked forward to a meeting “in the near future”.
Wetende dat Trump constant leugens vertelt, weet niemand of dit waar is of niet.
Maar hoe kun je als Amerikaans bedrijf, bijvoorbeeld Nike dat veel in Vietnam produceert, strategische beslissingen nemen?
Hoe zwakker Amerika, hoe beter voor de rest van de Trump. Hopelijk doet Trump een 3e, 4e en 5e termijn

Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
Vandaar de koerstijging van Nike vandaag.KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 19:10 Mijn woorden zijn nog niet koud ...
Just had a very productive call with To Lam, General Secretary of the Communist Party of Vietnam, who told me that Vietnam wants to cut their Tariffs down to ZERO if they are able to make an agreement with the U.S.,” Trump wrote on Truth Social, adding that he looked forward to a meeting “in the near future”.
Wetende dat Trump constant leugens vertelt, weet niemand of dit waar is of niet.
Maar hoe kun je als Amerikaans bedrijf, bijvoorbeeld Nike dat veel in Vietnam produceert, strategische beslissingen nemen?
Hoe zwakker Amerika, hoe beter voor de rest van de Trump. Hopelijk doet Trump een 3e, 4e en 5e termijn![]()