Koopwaardige aandelen
TIP
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Re: Koopwaardige aandelen
+1optibear schreef:Wie bedoel je? Met Lukske wil ik nog altijd een pint gaan drinken op café. Diversiteit in een goed debat is levensnoodzakelijk.Ik denk dat velen er schoon genoeg van hebben dag en nacht gezeik te moeten lezen van steeds dezelfde cryptocommunist.
Wat is er plezant aan discussiëren met een gelijkgestemde?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Dit aandeel heb ik al eens kort aangehaald op 11 september 2013, toen de koers €0,78 bedroeg en ik een positie startte in het aandeel:
Total Produce is een Iers bedrijf en een van Europa's grootste distributeurs van verse groenten en fruit. De activiteiten omvatten de teelt (over locaties wereldwijd), het oogsten, de import, het verpakken en de distributie in een groot aantal Europese landen van meer dan 200 soorten groenten en fruit, samen goed voor meer dan 300 miljoen verpakkingen per jaar. Ook in ons land zijn hun producten te vinden in de versafdeling van supermarkten, onder de naam Top. Vorig jaar behaalde het bedrijf een omzet van €3,2 miljard inclusief joint ventures en €2,6 miljard exclusief joint ventures. In de eerste jaarhelft van 2014 daalde de omzet met 4,5% (incl. joint ventures) en 3,7% (excl. joint ventures). De vrije kasstroom bedroeg in de eerste jaarhelft een negatieve €33,6 miljoen t.o.v. van een negatieve €21,1 miljoen vorig jaar. In augustus werd door Rusland een importverbod van groenten en fruit voor een jaar aangekondigd. Total Produce laat weten dat een overcapaciteit van groenten en fruit als gevolg van het importverbod een negatief effect op de prijzen kan hebben, maar dat dit deels gecompenseerd zal worden door tussenkomsten vanuit Europa. Het bedrijf verwacht dat de Russische maatregel al bij al geen significant negatieve impact op de resultaten zal hebben. Sinds augustus is de koers van het aandeel wel met bijna 20% gezakt, van €1,16 naar €0,94. Total Produce heeft een beursnotering in Dublin. Website: http://www.totalproduce.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Huidige marktkapitalisatie: €310,6 mio
Huidige aandelenkoers: €0,94
Faire marktkapitalisatie: €595,8 mio (= 18x de gemiddelde vrije kasstroom over de periode 2009-2013)
Faire aandelenkoers: €1,80
Opwaarts koerspotentieel: +91,5%
Argumenten pro belegging
- nuttige, noodzakelijke producten
- geografisch gediversifieerd (groot aantal Europese landen)
- weinig bankschulden
- financiële rapportering en beursnotering in €
- stabiele vrije kasstromen
- aandeel noteert met een zeer hoog vrije kasstroom-rendement van 10,7%
- verwacht bruto-dividend op jaarbasis van ong. €0,02386335 (rendement van 2,54%)
Argumenten contra belegging
- producten zijn gevoelig voor deflatie
- lage vrije kasstroom-marges (gemiddeld 1,3% de voorbije 7 jaar)
Total Produce is een Iers bedrijf en een van Europa's grootste distributeurs van verse groenten en fruit. De activiteiten omvatten de teelt (over locaties wereldwijd), het oogsten, de import, het verpakken en de distributie in een groot aantal Europese landen van meer dan 200 soorten groenten en fruit, samen goed voor meer dan 300 miljoen verpakkingen per jaar. Ook in ons land zijn hun producten te vinden in de versafdeling van supermarkten, onder de naam Top. Vorig jaar behaalde het bedrijf een omzet van €3,2 miljard inclusief joint ventures en €2,6 miljard exclusief joint ventures. In de eerste jaarhelft van 2014 daalde de omzet met 4,5% (incl. joint ventures) en 3,7% (excl. joint ventures). De vrije kasstroom bedroeg in de eerste jaarhelft een negatieve €33,6 miljoen t.o.v. van een negatieve €21,1 miljoen vorig jaar. In augustus werd door Rusland een importverbod van groenten en fruit voor een jaar aangekondigd. Total Produce laat weten dat een overcapaciteit van groenten en fruit als gevolg van het importverbod een negatief effect op de prijzen kan hebben, maar dat dit deels gecompenseerd zal worden door tussenkomsten vanuit Europa. Het bedrijf verwacht dat de Russische maatregel al bij al geen significant negatieve impact op de resultaten zal hebben. Sinds augustus is de koers van het aandeel wel met bijna 20% gezakt, van €1,16 naar €0,94. Total Produce heeft een beursnotering in Dublin. Website: http://www.totalproduce.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Huidige marktkapitalisatie: €310,6 mio
Huidige aandelenkoers: €0,94
Faire marktkapitalisatie: €595,8 mio (= 18x de gemiddelde vrije kasstroom over de periode 2009-2013)
Faire aandelenkoers: €1,80
Opwaarts koerspotentieel: +91,5%
Argumenten pro belegging
- nuttige, noodzakelijke producten
- geografisch gediversifieerd (groot aantal Europese landen)
- weinig bankschulden
- financiële rapportering en beursnotering in €
- stabiele vrije kasstromen
- aandeel noteert met een zeer hoog vrije kasstroom-rendement van 10,7%
- verwacht bruto-dividend op jaarbasis van ong. €0,02386335 (rendement van 2,54%)
Argumenten contra belegging
- producten zijn gevoelig voor deflatie
- lage vrije kasstroom-marges (gemiddeld 1,3% de voorbije 7 jaar)
Laatst gewijzigd door gpv1 op 17 november 2014, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
met econocom al je broek gescheurd dan ?JW1 schreef:Nee druk bezig: afgelopen weken Ageas, Van de velde, Royal Dutch Shell en Econocom gekocht.laeka schreef:Wat is het hier kalm zeg op het forum. Iedereen op vakantie?
Beleggingshorizon > 10j
Als je je druk maakt om zo'n dipjes dan is een spaarrekening bij Rabo misschien meer iets voor jou?
Als je je druk maakt om zo'n dipjes dan is een spaarrekening bij Rabo misschien meer iets voor jou?
Sanofi aan 70 euro was een goed idee.
Huidige koers rond de 77 euro
Huidige koers rond de 77 euro
[quote="gpv1"]Dit aandeel heb ik al eens kort aangehaald op 11 september 2013, toen de koers €0,78 bedroeg en ik een positie startte in het aandeel Total Produce:
Als je de grafiek bekijkt (bvb via google finance) dan zie je dat total produce in Londen grotendeels hetzelfde parcours aflegt als total produce op de OTC market. Met dat verschil dat de pieken en dalen telkens verder doorschieten op de OTC market. Als je nu zou aankopen, koop je dan niet beter op de OTC market? Of zijn er meer argumenten om in Londen te kopen?
Als je de grafiek bekijkt (bvb via google finance) dan zie je dat total produce in Londen grotendeels hetzelfde parcours aflegt als total produce op de OTC market. Met dat verschil dat de pieken en dalen telkens verder doorschieten op de OTC market. Als je nu zou aankopen, koop je dan niet beter op de OTC market? Of zijn er meer argumenten om in Londen te kopen?
@adribeir
Vergeet de notering op de OTC-markt. De belangrijkste en primaire beursnotering is deze in Dublin. Via BinckBank heb je toegang tot deze markt. Ben je geen klant bij Binck, dan kan je er eventueel voor kiezen om aan te kopen op de Londense beurs, maar dan heb je wel het risico van wisselkoersverschillen.
Vergeet de notering op de OTC-markt. De belangrijkste en primaire beursnotering is deze in Dublin. Via BinckBank heb je toegang tot deze markt. Ben je geen klant bij Binck, dan kan je er eventueel voor kiezen om aan te kopen op de Londense beurs, maar dan heb je wel het risico van wisselkoersverschillen.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Misschien een domme vraag, maar waarom niet die andere markten? Wat is het voordeel van die in Dublin?
Omdat er daar geen bronheffing op het dividend is?
Volgens mij op de OTC markt geen dividend.
Liquiditeit en niks anders.adribeir schreef:Misschien een domme vraag, maar waarom niet die andere markten? Wat is het voordeel van die in Dublin?
Bronheffing wordt bepaald door ISINcode en die is voor OTC en Dublin gelijk
En het zou een goede grap zijn moesten sommige aandeelhouders wél en anderen géén dividend krijgen. Geloofde je zelf je eigen statement, adribeir? Zou nogal een soepje zijn
@adribeir
Omdat de beursnotering in Dublin de meest efficiënte is, de meest liquide, en omdat je geen wisselkoersrisico's hebt. Het aandeel op de Londense beurs wordt amper verhandeld, en op de Amerikaanse OTC-markt zo goed als niet.
Omdat de beursnotering in Dublin de meest efficiënte is, de meest liquide, en omdat je geen wisselkoersrisico's hebt. Het aandeel op de Londense beurs wordt amper verhandeld, en op de Amerikaanse OTC-markt zo goed als niet.
Ja, ik geloofde dat ...
Ik zie op die grafiek van TOT dividenduitkeringen en op die van TTPPF niet... Wist ik veel. Allemaal de fout van google finance.
Ik zie op die grafiek van TOT dividenduitkeringen en op die van TTPPF niet... Wist ik veel. Allemaal de fout van google finance.
Voor mij is Sioen zeer koopwaardig, dus heb ik dat ook gedaan.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Sipef lijkt me ook koopwaardig te worden. Heeft samen met andere olie klappen gekregen.
Goeie Kw en Kb waarde net als return on equity en een mooi jaarlijks stijgend dividend.
Wel spijtig dat ze het regenwoud omkappen.
Andere specs zoals volatiliteit, beta en pegratio zijn ook pico bello.
Sipef verwacht een stevige impact vd olieprijs op de resultaten volgend jaar.
Dus nog even afwachten, misschien komt er nog een extra dip.
Goeie Kw en Kb waarde net als return on equity en een mooi jaarlijks stijgend dividend.
Wel spijtig dat ze het regenwoud omkappen.
Andere specs zoals volatiliteit, beta en pegratio zijn ook pico bello.
Sipef verwacht een stevige impact vd olieprijs op de resultaten volgend jaar.
Dus nog even afwachten, misschien komt er nog een extra dip.