Koopwaardige aandelen
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Koopwaardige aandelen
Als je een half jaar eerder was begonnen, had het er wel anders uitgezien denk ik!
In elk geval: bedankt voor de tip.
In elk geval: bedankt voor de tip.
RSI al eens bekeken, wel fantastisch verloop, ik wacht op correctie.
Jouw NOOT stoort me een beetje. Iedereen die dat moment als startpunt neemt, kan toveren met mooie rendementen.gpv1 schreef:Vandaag voor het eerst aandelen van Total Produce gekocht, een Europese teler van groente en fruit, met hoofdzetel en beursnotering in Ierland. De omzet van Total Produce zal dit jaar ong. €2.8 miljard bedragen. Het aandeel maakt deel uit van de beursindex ISEQ 20.
Het aandeel noteert aan amper 9x de gemiddelde vrije kasstroom van de voorbije 5 jaar. Opwaarts potentieel: +100%, tot faire waarde van €1,56/aandeel
NOOT: Ik ben een deep-value belegger wiens portefeuille 240% gestegen is in waarde sinds de start in november 2008.
Bovendien: noteren aan 9 keer de vrije kasstroom is toch niet zo spectaculair, er zijn meerdere Belgische aandelen die goedkoper noteren volgens die maatstaf.
Opwaarts potentieel is 100% volgens jou. Op basis van wat schat jij zo'n potentieel in? Voor thrombogenics gaven ze ook koersdoelen van 73 euro...
De Europese markten stegen over dezelfde periode met 48% (Dow Jones STOXX Europe Total Market Index) en wetende dat de meeste beleggers zelfs slechter presteren dan de markt durf ik stellen dat weinigen mijn rendement zullen evenaren.Maarten schreef:Jouw NOOT stoort me een beetje. Iedereen die dat moment als startpunt neemt, kan toveren met mooie rendementen.
Ik beperk me niet tot de Belgische markt. Ik heb een eigen waarderingsmodel ontwikkeld en bereken fair values voor meer dan 200 (veelal grotere) aandelen verspreid over 17 landen. Ik beperk mij tot een klein aantal relatief veilige sectoren. Binnen dat universum merk ik dat een ratio van 9x vandaag de dag wel degelijk heel uitzonderlijk is. Bij kleine aandelen zal je iets meer geluk hebben (bv. Sioen in België, dat aan 5,7x noteert) maar ik heb nu eenmaal liever grote aandelen in portefeuille.Maarten schreef:Bovendien: noteren aan 9 keer de vrije kasstroom is toch niet zo spectaculair, er zijn meerdere Belgische aandelen die goedkoper noteren volgens die maatstaf.
Opwaarts potentieel is 100% volgens jou. Op basis van wat schat jij zo'n potentieel in? Voor thrombogenics gaven ze ook koersdoelen van 73 euro...
Ik beschouw 18x de gemiddelde vrije kasstroom over de voorbije 5 jaar als een faire waarde voor een aandeel. Indien er sprake is van consistent hoge vrije kasstroom-marges (>7%) of wanneer er een netto-kaspositie is ipv een nettoschuld dan gebruik ik 21x.
Biotech-bedrijven zoals Thrombogenics volg ik niet omdat ze te veel risico's hebben (en gewoonweg structureel verlieslatend zijn).
Dan ben je toch wel fan van de grote Amerikaanse bankaandelen?
Allen groot en met een schitterende price/FCF verhouding.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Banken zijn te ingewikkeld en te risicovol, dus die volg ik niet. Waarderingsmodel zou ook niet geschikt zijn voor banken, zoals u aanstipt.reteiP schreef:Dan ben je toch wel fan van de grote Amerikaanse bankaandelen?
Als het effectief jouw rendement is, sjapoo. Alleen zullen we dat hier nooit teweten komen. Als iemand hier binnenkomt walsen met zo'n argument, word ik direct nogal wantrouwig, een reflex als het ware.gpv1 schreef: De Europese markten stegen over dezelfde periode met 48% (Dow Jones STOXX Europe Total Market Index) en wetende dat de meeste beleggers zelfs slechter presteren dan de markt durf ik stellen dat weinigen mijn rendement zullen evenaren.
Op google finance is de beurskapitalisatie van total produce slechts een goeie 300 miljoen pond. Indien dat dit effectief het aandeel is waar je over spreekt is Sioen niet zoveel kleiner en Picanol (met een veeel betere koers vrije kasstroom verhouding) zelfs groter.gpv1 schreef:Ik beperk me niet tot de Belgische markt. Ik heb een eigen waarderingsmodel ontwikkeld en bereken fair values voor meer dan 200 (veelal grotere) aandelen verspreid over 17 landen. Ik beperk mij tot een klein aantal relatief veilige sectoren. Binnen dat universum merk ik dat een ratio van 9x vandaag de dag wel degelijk heel uitzonderlijk is. Bij kleine aandelen zal je iets meer geluk hebben (bv. Sioen in België, dat aan 5,7x noteert) maar ik heb nu eenmaal liever grote aandelen in portefeuille.Maarten schreef:Bovendien: noteren aan 9 keer de vrije kasstroom is toch niet zo spectaculair, er zijn meerdere Belgische aandelen die goedkoper noteren volgens die maatstaf.
Ik beschouw 18x de gemiddelde vrije kasstroom over de voorbije 5 jaar als een faire waarde voor een aandeel. Indien er sprake is van consistent hoge vrije kasstroom-marges (>7%) of wanneer er een netto-kaspositie is ipv een nettoschuld dan gebruik ik 21x.
Biotech-bedrijven zoals Thrombogenics volg ik niet omdat ze te veel risico's hebben (en gewoonweg structureel verlieslatend zijn).
Laatst gewijzigd door Maarten op 12 september 2013, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Marktkapitalisatie van Total Produce is €254 miljoen. Met 'grote aandelen' bedoel ik: qua omzet.Maarten schreef:Op google finance is de beurskapitalisatie van total produce slechts een goeie 300 miljoen pond. Indien dat dit effectief het aandeel is waar je over spreekt is Sioen niet zoveel kleiner en Picanol (met een veeel koers vrije kasstroom verhouding) zelfs groter.
Terloops, heb even een faire waarde berekend voor Picanol en kom op €52,80 uit; is dus m.i. fors ondergewaardeerd (+118% opwaarts potentieel). Sector spreekt me wel niet aan en omzet te klein, dus zal er niet in beleggen.
zeezout schreef:precies veel olifant liefhebbers, koers in één klap +6% vandaag. Had beter eerst gekocht en dan hier iets neergeschrevenzeezout schreef:B
en voor wie graag eens een olifant koopt.
De cijfers van Pairi Daiza zijn zeer goed , BT dividend van 1,5 euro (koers 30) en er wordt aangegeven dat het nog kan stijgen.
De goede zomer zal ook de resultaten volgend jaar een boost geven.
Morgen gaat het dividend eraf.
en vandaag nog eens +20% naar 37. De gemiste kans van het jaar. Hele week naar orderboek gekeken en niet gekocht.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
zeezout schreef:en vandaag nog eens +20% naar 37. De gemiste kans van het jaar. Hele week naar orderboek gekeken en niet gekocht.
Zeezout, is zoiets dan niet eerder een verkoopkans dan een koopkans?
Ik volg de redening van Jens_dev.
gpv1, faire value van 52,80 euro voor Picanol? Hoe komt u daar aan?gpv1 schreef: Terloops, heb even een faire waarde berekend voor Picanol en kom op €52,80 uit; is dus m.i. fors ondergewaardeerd (+118% opwaarts potentieel). Sector spreekt me wel niet aan en omzet te klein, dus zal er niet in beleggen.
En indien motiveerbaar, toch een enorme koopkans ondanks kleine beurskapitalisatie en beperkte liquiditeit op de beurs.
Je bent de eerste die ik ken die zogezegd grote bedrijven zoekt door naar de omzet te kijken en niet de beurskapitalisatie.gpv1 schreef:Marktkapitalisatie van Total Produce is €254 miljoen. Met 'grote aandelen' bedoel ik: qua omzet.Maarten schreef:Op google finance is de beurskapitalisatie van total produce slechts een goeie 300 miljoen pond. Indien dat dit effectief het aandeel is waar je over spreekt is Sioen niet zoveel kleiner en Picanol (met een veeel koers vrije kasstroom verhouding) zelfs groter.
Terloops, heb even een faire waarde berekend voor Picanol en kom op €52,80 uit; is dus m.i. fors ondergewaardeerd (+118% opwaarts potentieel). Sector spreekt me wel niet aan en omzet te klein, dus zal er niet in beleggen.
Ik denk dat je met jouw berekenwijze heel veel bedrijven gaat vinden die zogezegd fors ondergewaardeerd zijn...
Begin 2008 werd er een andere grote favoriet naar voren geschoven:
het kan verkeren.gpv1 schreef:
De huidige koers van Fortis is een belediging. Zelfs al zou het gerucht waar zijn dat ze 1 miljard euro moeten afschrijven, dan nog is de koers een weggever. Elke verdere daling is complete waanzin.
Als er 1 aandeel op Euronext is waar je gouden zaken mee kan doen de volgende jaren dan is het Fortis wel.
>:D
Maarten schreef: Je bent de eerste die ik ken die zogezegd grote bedrijven zoekt door naar de omzet te kijken en niet de beurskapitalisatie.
Ik denk dat je met jouw berekenwijze heel veel bedrijven gaat vinden die zogezegd fors ondergewaardeerd zijn...
nope, price/sales is een erg degelijke parameter in combinatie met price (of Enterprise Value)/FCF.
En vooral als het over retailers gaat (inherent dunne marges).
>:D
Fortis en de ganse financiële sector (door het uitbreken van de financiële crisis) is toch een geval apart.Panly schreef:Begin 2008 werd er een andere grote favoriet naar voren geschoven:
het kan verkeren.gpv1 schreef:
De huidige koers van Fortis is een belediging. Zelfs al zou het gerucht waar zijn dat ze 1 miljard euro moeten afschrijven, dan nog is de koers een weggever. Elke verdere daling is complete waanzin.
Als er 1 aandeel op Euronext is waar je gouden zaken mee kan doen de volgende jaren dan is het Fortis wel.
Meerdere beleggers zullen zich in deze aandelen (en de ganse aandelenmarkt + financiële crisis) toen serieus mispakt hebben.