Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Ik was er toen ook echt van overtuigd dat het ondergewaardeerd was. Gelukkig heb ik er geen geld in gestoken (heb het wel serieus overwogen) en heb ik wijselijk besloten om geen aandacht meer aan banken te besteden. Je weet nooit of er lijken uit de kast kunnen vallen.Panly schreef:Begin 2008 werd er een andere grote favoriet naar voren geschoven:
het kan verkeren.gpv1 schreef:
De huidige koers van Fortis is een belediging. Zelfs al zou het gerucht waar zijn dat ze 1 miljard euro moeten afschrijven, dan nog is de koers een weggever. Elke verdere daling is complete waanzin.
Als er 1 aandeel op Euronext is waar je gouden zaken mee kan doen de volgende jaren dan is het Fortis wel.
Helemaal niet. Van de meer dan 200 bedrijven die ik volg zijn er maar een paar die sterk ondergewaardeerd zijn. Het gros is correct gewaardeerd of overgewaardeerd.Maarten schreef:Ik denk dat je met jouw berekenwijze heel veel bedrijven gaat vinden die zogezegd fors ondergewaardeerd zijn...
Ik heb voor mezelf een filosofie en (eenvoudig) waarderingsmodel ontwikkeld dat m.i. op logica gebaseerd is, relatief veilig is en waarbij ik mij goed voel. En ik voel mij gesteund door de goede resultaten die ik behaal.
Zijn er ook Bel20 stocks bij?gpv1 schreef:Helemaal niet. Van de meer dan 200 bedrijven die ik volg zijn er maar een paar die sterk ondergewaardeerd zijn. Het gros is correct gewaardeerd of overgewaardeerd.Maarten schreef:Ik denk dat je met jouw berekenwijze heel veel bedrijven gaat vinden die zogezegd fors ondergewaardeerd zijn...
Ik heb voor mezelf een filosofie en (eenvoudig) waarderingsmodel ontwikkeld dat m.i. op logica gebaseerd is, relatief veilig is en waarbij ik mij goed voel. En ik voel mij gesteund door de goede resultaten die ik behaal.
Welke zijn er het meest over- ondergewaardeerd volgens u?
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Ik zal een lijstje geven van Belgische aandelen waarvoor ik een faire waarde berekend heb, samen met het opwaarts of neerwaarts potentieel vanaf de huidige koers. Faire waardes veranderen elk jaar; huidige waardes houden nl. geen rekening met (onbekende, deels bekende, onvoorspelbare) vrije kasstromen uit het huidige boekjaar. Zelf heb ik Delhaize in portefeuille, dat ik ben beginnen kopen toen de koers nog €31 was.reteiP schreef:Zijn er ook Bel20 stocks bij?
Welke zijn er het meest over- ondergewaardeerd volgens u?
Arseus: -25%
Barco: +67%
Colruyt: -27%
Delhaize: +96%
Econocom: +35%
Jensen: +101%
Lotus Bakeries: -38%
Picanol: +116%
RealDolmen: +196%
Resilux: +33%
Sioen: +211%
Ter Beke: +81%
Van De Velde: +29%
Zetes: +36%
Opdat ik de lijst correct zou lezen: Wat staat hier nu:
Is Arseus 25% te laag gewaardeerd (het staat op -25%), of staat het 25% te hoog gewaardeerd (het zou 25% moeten zakken)?
(idem uiteraard voor de rest vd lijst, maar gewoon één maal om te begrijpen hoe de lijst te lezen.)
Is Arseus 25% te laag gewaardeerd (het staat op -25%), of staat het 25% te hoog gewaardeerd (het zou 25% moeten zakken)?
(idem uiteraard voor de rest vd lijst, maar gewoon één maal om te begrijpen hoe de lijst te lezen.)
Het zou 25% moeten zakkendjtw schreef:Opdat ik de lijst correct zou lezen: Wat staat hier nu:
(wat overigens niet bedoeld is als voorspelling hé)
interessant lijstje/model/uitleg en dat je het bijstuurt Fortis=> Geen banken meer.
Zoals iedere methode moet je resultaten verder analyseren. Zijn de vrije kasstromen duurzaam kunnen ze de volgende jaren herhaald worden ? Zo komen deep value aandelen bovendrijven.
Ik heb ander model waarbij ik vooral naar groei kijk en dan vooral van het dividend.
Aandelen zonder dividend(stijgingen) wantrouw ik, boekhoudkundig kun je je cijfers wat manipuleren (rememberJo&Pol), dividend is echt geld dat je moet hebben. Verhoging /Verlaging/constant houden/ bedrag/% van de verhoging tov vorig jaar )
Bedrijven die veel vrije kasstromen generen maar die gebruiken voor niet winstgevende activiteiten/overnames helpen ons ook niet vooruit.
Eenvoudig gezegd probeer ik de toekomstige dividenden te berkenen en kies dan de beste rendement/risico mixe.
Ook mijn model zette fortis ooit bovenaan. "Pseudo"-foefelaren is moeilijk te voorspellen als je je op cijfers baseert.
ARSEUS komt er bij mij als Nr1 uit (op basis van de beschikbare cijfers), Logisch dat het bij jou "te duur" staat, je betaalt voor de te verwachte groei die er al dan niet komt.
Mijn nr2 SIOEN staat bij jou er ook in, net als vandevelde, zetes, econocom,... Zit er helemaal geen "groei" parameter in je model ?
Tenslotte woordje over delhaize. Ik vind het eigenaardig dat ze ondanks hun grote vrije kasstroom dit jaar hun dividend verlaagde.
Waar gaan ze dat geld dan voor gebruiken ? Schuldafbouw.
Kom over de periode nov2008-nu belange niet aan jou rendement maar de derde digit is er bijna over langere periode net boven de 10%,
Had ik mijn model altijd gevolgd zou het nog meer geweest zijn.
Sinds dit jaar ben ik nog wat "strenger" geworden, als dividend niet verhoogd wordt, moet er op max 3 jaar uitzicht zijn op serieuze verhoging. (Econocom dus wel, Belgacom dus niet)
Voor mij is dit forum geen competitie maar een bron van informatie en moesten er nog leden zijn die willen uitleggen hoe ze hun aandelen selecteren hoor ik dat veel liever dan "Mijn keuze is AGFA BETA en CETA"
Zoals iedere methode moet je resultaten verder analyseren. Zijn de vrije kasstromen duurzaam kunnen ze de volgende jaren herhaald worden ? Zo komen deep value aandelen bovendrijven.
Ik heb ander model waarbij ik vooral naar groei kijk en dan vooral van het dividend.
Aandelen zonder dividend(stijgingen) wantrouw ik, boekhoudkundig kun je je cijfers wat manipuleren (rememberJo&Pol), dividend is echt geld dat je moet hebben. Verhoging /Verlaging/constant houden/ bedrag/% van de verhoging tov vorig jaar )
Bedrijven die veel vrije kasstromen generen maar die gebruiken voor niet winstgevende activiteiten/overnames helpen ons ook niet vooruit.
Eenvoudig gezegd probeer ik de toekomstige dividenden te berkenen en kies dan de beste rendement/risico mixe.
Ook mijn model zette fortis ooit bovenaan. "Pseudo"-foefelaren is moeilijk te voorspellen als je je op cijfers baseert.
ARSEUS komt er bij mij als Nr1 uit (op basis van de beschikbare cijfers), Logisch dat het bij jou "te duur" staat, je betaalt voor de te verwachte groei die er al dan niet komt.
Mijn nr2 SIOEN staat bij jou er ook in, net als vandevelde, zetes, econocom,... Zit er helemaal geen "groei" parameter in je model ?
Tenslotte woordje over delhaize. Ik vind het eigenaardig dat ze ondanks hun grote vrije kasstroom dit jaar hun dividend verlaagde.
Waar gaan ze dat geld dan voor gebruiken ? Schuldafbouw.
Kom over de periode nov2008-nu belange niet aan jou rendement maar de derde digit is er bijna over langere periode net boven de 10%,
Sinds dit jaar ben ik nog wat "strenger" geworden, als dividend niet verhoogd wordt, moet er op max 3 jaar uitzicht zijn op serieuze verhoging. (Econocom dus wel, Belgacom dus niet)
Voor mij is dit forum geen competitie maar een bron van informatie en moesten er nog leden zijn die willen uitleggen hoe ze hun aandelen selecteren hoor ik dat veel liever dan "Mijn keuze is AGFA BETA en CETA"
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Telenet keert dividend uit door schulden te maken...zeezout schreef:Aandelen zonder dividend(stijgingen) wantrouw ik, boekhoudkundig kun je je cijfers wat manipuleren (rememberJo&Pol), dividend is echt geld dat je moet hebben. Verhoging /Verlaging/constant houden/ bedrag/% van de verhoging tov vorig jaar )
"
Meestal is een verhoging van het dividend een goed teken, maar niet altijd.
Misschien moeten jullie volgend jaar maar eens meedoen aan de beurscompetitie, ik ben benieuwd naar die woekerwinsten!zeezout schreef: Kom over de periode nov2008-nu belange niet aan jou rendement maar de derde digit is er bijna over langere periode net boven de 10%,
Met een gem van 10% per jaar gaat warren buffet eens goed lachen hé, ik ben er tevreden mee . mijn model resultaten staan bij groei en dividend aandelen, je kunt zelf zien wat ik er van bak, met zo'n buy en hold portefeuille ga je geen potten breken bij een beurswedstrijd en dicht bij de bel20 eindigen.
Telenet valt in mijn model uit de boot door de onvoorspelbaarheid van het dividend.
Had ze gekocht bij de beursintroductie en daarna met verlies verkocht !!! Ben één van de weinige die er geld mee heeft verloren.
That's life.
Telenet valt in mijn model uit de boot door de onvoorspelbaarheid van het dividend.
Had ze gekocht bij de beursintroductie en daarna met verlies verkocht !!! Ben één van de weinige die er geld mee heeft verloren.
That's life.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Idealiter zou je bij een waarderingsmodel moeten kunnen werken met toekomstige bedrijfsresultaten ipv met historische cijfers. Maar aangezien ik geen waarzegger ben en zelfs analisten meestal de bal misslaan, is het gewoon veel veiliger om cijfers van de voorbije boekjaren te gebruiken. Dat is mijn logica.zeezout schreef:Zit er helemaal geen "groei" parameter in je model ?
Gpv1, ik begrijp niet goed dat u de aandelen waar u een sterke stijging verwacht, niet aankoopt.gpv1 schreef:Ik zal een lijstje geven van Belgische aandelen waarvoor ik een faire waarde berekend heb, samen met het opwaarts of neerwaarts potentieel vanaf de huidige koers. Faire waardes veranderen elk jaar; huidige waardes houden nl. geen rekening met (onbekende, deels bekende, onvoorspelbare) vrije kasstromen uit het huidige boekjaar. Zelf heb ik Delhaize in portefeuille, dat ik ben beginnen kopen toen de koers nog €31 was.
Arseus: -25%
Barco: +67%
Colruyt: -27%
Delhaize: +96%
Econocom: +35%
Jensen: +101%
Lotus Bakeries: -38%
Picanol: +116%
RealDolmen: +196%
Resilux: +33%
Sioen: +211%
Ter Beke: +81%
Van De Velde: +29%
Zetes: +36%
Uit uw lijst heb ik persoonlijk enkel Econocom en RealDolmen.
Arseus, Picanol, Jensen en Van de Velde wel gehad, maar redelijk recent verkocht.
Zetes heb ik getwijfeld aan 15 euro, maar uiteindelijk niet gedaan. Vooral omwille van lage liquiditeit.
Ik verkies bedrijven met een grote omzet. De vrije kasstromen van kleine bedrijven zijn zodanig klein dat ze bij mij een instabiele indruk geven. Maar ik geef toe dat die redenering misschien niet rationeel is.Piper schreef: Gpv1, ik begrijp niet goed dat u de aandelen waar u een sterke stijging verwacht, niet aankoopt.
gpv1, kijk je dan naar bepaalde ratio's? Waar haal je je gegevens? stockscreeners? Data van 200 bedrijven bijhouden is toch niet simpel?
Uw strategie klinkt goed...
Bedrijven met lage koers-tot-vrije kasstroom ratio, waarbij ik de gemiddelde vrije kasstroom neem over de laatste 5 boekjaren (of minder boekjaren indien de bedrijfsomzet met meer dan 50% is gestegen tussen begin- en eindjaar) en waarbij ik wat betreft de betaalde/ontvangen rente enkel het cijfer van het laatste boekjaar neem.koe_lio schreef:gpv1, kijk je dan naar bepaalde ratio's? Waar haal je je gegevens? stockscreeners? Data van 200 bedrijven bijhouden is toch niet simpel?
Ik hou ook het verloop en de grootte van de nettoschuld/netto-kaspositie in de gaten.
Cijfers haal ik uit de jaarverslagen en voer ik in in een spreadsheet.
Zeer veel werk, zeker in het begin. Nadien 1x/jaar de gegevens updaten.
gpv1, wat vindt u dan binnen de Bel20 koopwaardig?