Koopwaardige aandelen
TIP
-
- Newbie
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 14 mar 2015
- Contacteer:
Re: Koopwaardige aandelen
ACAL PLC (LON:ACL)?
P/FCF = ongeveer 17 (op basis van extrapolatie "underlying" halfjaarresultaten 2016/17 naar het volledige boekjaar dat eindigt 31/maa/17). Overzicht van de FCF (zoals gerapporteerd door ACAL zelf) tijdens het eerste halfjaar van de voorgaande boekjaren:
- 6.4M£ H1 16/17 (M = million)
- 3.1M£ H1 15/16
- 1.8M£ H1 14/15
- 1.4M£ H1 13/14
- 0.9M£ H1 12/13
57.2M£ schulden ("other financial liabilities") en 19.2M£ cash (& equivalents) op het einde van vorig boekjaar (31/maa/16). Market cap rond 150M£.
Betaalt al min. 20 jaar elk jaar dividend (wel 2x verlaagd, waaronder -70% in 2009). Huidige dividendrendement 3.75% bruto (enkel 30% Belgische RV, als ik het goed heb?)
Ik ben wel wat in de war door het concept "underlying" EBITDA, profit, etc. in de financiële rapportering. In een voetnoot bij de Financial Statement wordt gezegd dat dit een non-GAAP financial measure is. Het lijkt me dat dit vooral gebruikt wordt om kosten van overnames uit de cijfers te zuiveren die gefinancierd werden met schulden en de uitgifte van nieuwe aandelen (oa. in boekjaar 2015) ?
P/FCF = ongeveer 17 (op basis van extrapolatie "underlying" halfjaarresultaten 2016/17 naar het volledige boekjaar dat eindigt 31/maa/17). Overzicht van de FCF (zoals gerapporteerd door ACAL zelf) tijdens het eerste halfjaar van de voorgaande boekjaren:
- 6.4M£ H1 16/17 (M = million)
- 3.1M£ H1 15/16
- 1.8M£ H1 14/15
- 1.4M£ H1 13/14
- 0.9M£ H1 12/13
57.2M£ schulden ("other financial liabilities") en 19.2M£ cash (& equivalents) op het einde van vorig boekjaar (31/maa/16). Market cap rond 150M£.
Betaalt al min. 20 jaar elk jaar dividend (wel 2x verlaagd, waaronder -70% in 2009). Huidige dividendrendement 3.75% bruto (enkel 30% Belgische RV, als ik het goed heb?)
Ik ben wel wat in de war door het concept "underlying" EBITDA, profit, etc. in de financiële rapportering. In een voetnoot bij de Financial Statement wordt gezegd dat dit een non-GAAP financial measure is. Het lijkt me dat dit vooral gebruikt wordt om kosten van overnames uit de cijfers te zuiveren die gefinancierd werden met schulden en de uitgifte van nieuwe aandelen (oa. in boekjaar 2015) ?
Re: Koopwaardige aandelen
Wat vinden jullie van BMW. Volg dit al een tijdje.
Re: Koopwaardige aandelen
BMW was een van de grote posities hier van valuebelegger @gpv1 en dit niet lang na dieselgate. Hij heeft het later afgestoten en is niet langer aandeelhouder. Kijk eens naar zijn posts hierover, daar kun je veel uit leren. BMW heeft hier ook zijn eigen topic.
Re: Koopwaardige aandelen
Uit nieuwsgierigheid aan welke prijs zou je instappennickname schreef:Recticel, Kbc
Bij KBC?
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Re: Koopwaardige aandelen
Ik heb ze sinds juni vorig jaar.fil1970 schreef:Wat vinden jullie van BMW. Volg dit al een tijdje.
Sinsdien +17,5%, nog geen dividend.
De autosector op zich vind ik niet de meest aantrekkelijke sector, maar BMW is binnen de sector wel één met mooie marges en toen ik ze kocht waren ze wat onterecht meegesleurd in de dieselgate. (ze zijn wel een "global leader" binnen de sector, deze merk leiders outperformen gemiddeld de brede index)
De financing tak van elke autofirma is wel iets om rekening mee te houden. Leasing wagens worden gekocht door de financing tak en komen in de boeken van de moederfirma als "verkocht" te staan, maar uiteraard zijn er nog heel wat toekomstige betalingen te ontvangen hiervoor!
Stel dat een kopende partij in faling gaat dan is het onderpand niet meer dan ... een auto.
Dat is nog een slechter onderpand dan een woning.
BMW is hierop geen uitzondering, maar zij genieten wel van een veel hogere restwaarde op hun voertuigen.
Binnen de snelgroeiende markt van elektrische voertuigen is sinds januari BMW de marktleider, zij zijn Tesla voorbijgezoefd. Ik heb het gevoel dat de R&D mogelijkheden van BMW in combinatie met de winstgevendheid van de klassieke autotak hun heel wat mogelijkheden geeft om hiervan te profiteren. Deze tak mag zeker even optimistisch gewaardeerd worden dan Tesla!
edit: nog wat over dieselgate. Stel dat ze in Europa eindelijk op een correcte manier de uitstoot van dieselvoertuigen zouden gaan meten (ofwel zoals ze het doen voor vrachtwagens, ofwel zoals in USA), dan kan BMW hiervan profiteren doordat zij dit itt Volkswagen / Audi wél halen zonder truken van de foor of adblue ed. Het is echter wel de Duitse lobby die deze verstrenging tegenhoudt zo lijkt het. De EPA van USA is hierin veel minder politiek gekleurd, dus het is interessant om te zien dat BMW daar slaagt voor de strenge tests. Conclusie, indien er toch een niet-politiek gekleurde dappere beslissing mbt uitstoot van dieselwagens gemaakt zal worden in EU dan is BMW daarin beter geplaatst dan zijn concurrenten.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: Koopwaardige aandelen
Dit zal een bliep zijn want in 2016 verkocht Tesla 3 x zoveel elektrische auto's als BMW. Bovendien zou Model 3 binnen het jaar op de markt moeten komen, terwijl bij BMW nog geen nieuw elektrisch model in zicht is.reteiP schreef: Binnen de snelgroeiende markt van elektrische voertuigen is sinds januari BMW de marktleider, zij zijn Tesla voorbijgezoefd. Ik heb het gevoel dat de R&D mogelijkheden van BMW in combinatie met de winstgevendheid van de klassieke autotak hun heel wat mogelijkheden geeft om hiervan te profiteren. Deze tak mag zeker even optimistisch gewaardeerd worden dan Tesla!
Re: Koopwaardige aandelen
Zoals hierboven gezegd verkoopt Tesla nog steeds beduidend meer zuiver elektrische voertuigen dan BMW (als we hybrides meetellen kan het plaatje verschuiven). Ook een aantal Chinese fabrikanten (genre BYD en BAIC) doen duidelijk beter.reteiP schreef:Binnen de snelgroeiende markt van elektrische voertuigen is sinds januari BMW de marktleider, zij zijn Tesla voorbijgezoefd. Ik heb het gevoel dat de R&D mogelijkheden van BMW in combinatie met de winstgevendheid van de klassieke autotak hun heel wat mogelijkheden geeft om hiervan te profiteren. Deze tak mag zeker even optimistisch gewaardeerd worden dan Tesla!
edit: nog wat over dieselgate. Stel dat ze in Europa eindelijk op een correcte manier de uitstoot van dieselvoertuigen zouden gaan meten (ofwel zoals ze het doen voor vrachtwagens, ofwel zoals in USA), dan kan BMW hiervan profiteren doordat zij dit itt Volkswagen / Audi wél halen zonder truken van de foor of adblue ed. Het is echter wel de Duitse lobby die deze verstrenging tegenhoudt zo lijkt het. De EPA van USA is hierin veel minder politiek gekleurd, dus het is interessant om te zien dat BMW daar slaagt voor de strenge tests. Conclusie, indien er toch een niet-politiek gekleurde dappere beslissing mbt uitstoot van dieselwagens gemaakt zal worden in EU dan is BMW daarin beter geplaatst dan zijn concurrenten.
BMW heeft net zoals elke fabrikant gewoon AdBlue nodig hoor, een andere manier om NOx toch een beetje binnen de perken te houden bij diesel bestaat vooralsnog niet (http://www.bmw.com/com/en/owners/servic ... dblue.html ). Het klopt wel dat ze de emissienormen minder zwaar lijken te overschrijden dan de VW-groep.
BMW is hoogstens de best of a bad bunch te noemen.
Re: Koopwaardige aandelen
Ach, dat is nu zo. Het marktaandeel van tesla zal wel verkleinen tov andere merken over tijd zolang andere merken niet gewoon stilzitten.Zoals hierboven gezegd verkoopt Tesla nog steeds beduidend meer zuiver elektrische voertuigen dan BMW (als we hybrides meetellen kan het plaatje verschuiven). Ook een aantal Chinese fabrikanten (genre BYD en BAIC) doen duidelijk beter.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Re: Koopwaardige aandelen
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: Koopwaardige aandelen
Het probleem is dat ze juist WEL stilzitten.Cydox schreef:Ach, dat is nu zo. Het marktaandeel van tesla zal wel verkleinen tov andere merken over tijd zolang andere merken niet gewoon stilzitten.
Ik herhaal mijn idee om te beleggen in toeleveranciers ipv rechtstreeks in automerken. Melexis is daar een goed voorbeeld van. Het maakt weinig uit of Tesla, dan wel GM, BMW, Daimler of PSA de bestverkopende auto wordt want Melexis levert aan allemaal. Melexis vind ik wel overgewaardeerd. Het Duitse Bertrandt is een alternatief. Dit is een leverancier die middenin de kern van de automotive innovatie zit, dus daar waar de groei er nog in zit. Dat heb je veel minder bij leveranciers van ruitenwissers bvb.
Re: Koopwaardige aandelen
Ik zie het het, maar begrijp niet hoe ze aan dat hoge aantal voor BMW als producent komen aangezien BMW vooralsnog maar één elektrisch model heeft.reteiP schreef:Ik haalde mijn gegevens uit dit artikel:
https://ev-sales.blogspot.be/2017/02/wo ... -2017.html
Wat de toeleveranciers betreft, gaat het om de machtsverhouding tussen de autofabrikanten en de toeleveranciers. Traditioneel waren de autofabrikanten in staat om de toeleveranciers onder druk te zetten en zoveel mogelijk uit te knijpen, maar het lijkt erop dat dit machtsevenwicht langzaam aan het verschuiven is ten gunste van de toeleveranciers. Ikzelf blijf huiverig om in deze sector te beleggen, maar wie weet zijn er hier nu kansen.
Re: Koopwaardige aandelen
Het hangt er echt van af. Een bandenleverancier is iets helemaal anders dan een leverancier van NVH software. Of er nu een Continental of een Michelin band onder uw auto staat, het maakt niet zo heel veel uit. Maar sommige leveranciers leveren engineering-know how die cruciaal is en niet zomaar om het even waar kan ingekocht worden. Bovendien is de R&D volledig agnostisch van automerk, en dus iets wat uit efficientie oogpunt vaak beter aan specialisten kan ge-outsourced worden. Vaak zijn dit relatief kleine bedrijven die zelf als prooien rondlopen voor bedrijven als Bosch en Siemens.dreamy schreef:Wat de toeleveranciers betreft, gaat het om de machtsverhouding tussen de autofabrikanten en de toeleveranciers. Traditioneel waren de autofabrikanten in staat om de toeleveranciers onder druk te zetten en zoveel mogelijk uit te knijpen, maar het lijkt erop dat dit machtsevenwicht langzaam aan het verschuiven is ten gunste van de toeleveranciers.
Re: Koopwaardige aandelen
Denk dat de i3 gewoon veel verkoopt terwijl Tesla make or break zit te wachten op de model 3.dreamy schreef:Ik zie het het, maar begrijp niet hoe ze aan dat hoge aantal voor BMW als producent komen aangezien BMW vooralsnog maar één elektrisch model heeft.reteiP schreef:Ik haalde mijn gegevens uit dit artikel:
https://ev-sales.blogspot.be/2017/02/wo ... -2017.html
Wat de toeleveranciers betreft, gaat het om de machtsverhouding tussen de autofabrikanten en de toeleveranciers. Traditioneel waren de autofabrikanten in staat om de toeleveranciers onder druk te zetten en zoveel mogelijk uit te knijpen, maar het lijkt erop dat dit machtsevenwicht langzaam aan het verschuiven is ten gunste van de toeleveranciers. Ikzelf blijf huiverig om in deze sector te beleggen, maar wie weet zijn er hier nu kansen.
Bijvoorbeeld de cijfers van Noorwegen voor februari:
https://ev-sales.blogspot.be/2017/03/no ... -2017.html
479 BMW i3 verkocht tegenover 98 Tesla's Model S en X
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
-
- Full Member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 07 nov 2012
- Contacteer:
Re: Koopwaardige aandelen
één verschil bij tesla betaald de klant al €1000 euro vooraf om nog enkele jaren te wachten op zijn auto en .
Bij BMW is het omgekeerd, daar financiert BMW de hele auto en betaald de klant aan uiterst interessante voorwaarden af.
Bij BMW is het omgekeerd, daar financiert BMW de hele auto en betaald de klant aan uiterst interessante voorwaarden af.
Re: Koopwaardige aandelen
Dat lukt Tesla na de model 3 niet meer hoor, en ze maken tot op heden zelfs geen winst, ondanks de fanclub.Duvellover schreef:één verschil bij tesla betaald de klant al €1000 euro vooraf om nog enkele jaren te wachten op zijn auto en .
Bij BMW is het omgekeerd, daar financiert BMW de hele auto en betaald de klant aan uiterst interessante voorwaarden af.
Zelf ook fan hoor, geweldige auto's, maar het aandeel lijkt me een vreselijke investering.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash