Kredietlijn?
Kredietlijn?
Hallo,
Reeds geruime tijd bezit ik een KBC-Pinto Visa. Nu lees ik regelmatig hier op het forum dat dit in feite een kredietlijn is en ik dus geript wordt waar ik bij sta :-)
Wat is concreet het verschil tussen een kredietlijn en een niet-kredietlijn? Wat zijn voorbeelden?
Ik gebruik mijn kredietkaart vnl. voor op restaurant, reizen, internet en anderen plaatsen waar je niet met Bancontact kan betalen dus als het ware een "cashvervanger" (heb niet graag veel cash op zak). Afrekeningen betaal ik steeds onmiddelijk omdat Pinto "slechts" 62.5 EUR toelaat om gedomilcilieerd over te schrijven (bewust ongetwijfeld).
Nu is het dan misschien interessanter om over te schakelen naar een ander type VISA/MASTERCARD? Uiteraard eentje die me niets kost (Pinto VISA zit mee in de KBC-Comfortrekening nu). Ik ben ook niet getrouwd bij KBC dus die mag ook van een andere bank zijn. Het zou handig zijn dat de kredietkaart gewoon het ganse bedrag elke maand onmiddelijk van de rekening haalt, is weer een administratief werkje minder ;-)
Alvast bedankt voor de raad!
Gr,
Christof
Reeds geruime tijd bezit ik een KBC-Pinto Visa. Nu lees ik regelmatig hier op het forum dat dit in feite een kredietlijn is en ik dus geript wordt waar ik bij sta :-)
Wat is concreet het verschil tussen een kredietlijn en een niet-kredietlijn? Wat zijn voorbeelden?
Ik gebruik mijn kredietkaart vnl. voor op restaurant, reizen, internet en anderen plaatsen waar je niet met Bancontact kan betalen dus als het ware een "cashvervanger" (heb niet graag veel cash op zak). Afrekeningen betaal ik steeds onmiddelijk omdat Pinto "slechts" 62.5 EUR toelaat om gedomilcilieerd over te schrijven (bewust ongetwijfeld).
Nu is het dan misschien interessanter om over te schakelen naar een ander type VISA/MASTERCARD? Uiteraard eentje die me niets kost (Pinto VISA zit mee in de KBC-Comfortrekening nu). Ik ben ook niet getrouwd bij KBC dus die mag ook van een andere bank zijn. Het zou handig zijn dat de kredietkaart gewoon het ganse bedrag elke maand onmiddelijk van de rekening haalt, is weer een administratief werkje minder ;-)
Alvast bedankt voor de raad!
Gr,
Christof
Re: Kredietlijn?
Ik denk dat je beste onze zichtrekening simulator gebruikt om op zoek te gaan naar een VOLLEDIG gratis alternatief 

vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
kijk eens bij Europabank. Gratis VISA, gratis virtuele kaart en allemaal gewoon gedomicilieerd op eender welke rekening je maar wil.
Een kredietlijn is simpel gesteld een doorlopende lening, een reserve waar je voortdurend kan op bijstorten en afhalen. Exact hetzelfde systeem als de kaskrediet faciliteit (in het rood gaan) op meeste zichtrekeningen bij grootbanken. Bij kredietkaarten wordt de kredietlijn gekoppeld aan de kaart i.p.v. aan een zichtrekening, verder is de werking vergeleken met andere kredietkaarten nagenoeg hetzelfde, al biedt een kaart met kredietlijn vaak extra opties zoals de *mogelijkheid* om gespreid terug te betalen of om een bedrag te laten overschrijven van de kredietlijn naar een bankrekening. Transacties komen op je volgend factuur en als je het volledige opgenomen bedrag terugbetaalt voor de vervaldag, betaal je geen intresten. Een kredietlijn gekoppeld aan een kredietkaart is niet per definitie iets slecht, als je ze correct gebruikt betaal je geen cent.cwegh schreef:Wat is concreet het verschil tussen een kredietlijn en een niet-kredietlijn? Wat zijn voorbeelden?
In dit kader zou ik een Citi Visa aanbevelen (met kredietlijn), ze hebben een promotie lopen tot eind augustus waarbij je levenslang de jaarlijkse kaartbijdrage terugbetaald krijgt en tevens maandelijks 3% terugbetaald op je online aankopen van de vorige factuur. Je moet dan wel zelf hun standaard domiciliëringsopdracht aanpassen om elke maand het volledige bedrag terug te betalen (ze proberen u te lokken om elke maand maar 5% terug te betalen... en vervolgens een berg intresten). Voor buiten de eurozone misschien nog een Argenta MasterCard (zonder kredietlijn) bijnemen, die zijn nog steeds het goedkoopste dacht ik, ook handig om je dekking te vervolledigen natuurlijk. Dan heb je ook automatisch een Argenta zichtrekening met Maestro debetkaart, dat is zowat de goedkoopste optie om af te halen in vreemde valuta.
- relativity
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zou zeggen, stap gewoon over naar een bank die gratis dienstverlening aanbiedt (Argenta) en smijt die hele handel op KBC buiten.
De twee keren dat ik een KBC kantoor ben binnen geweest, hebben ze me telkens willen afzetten.
(Dan nog 2 verschillende kantoorhouders).
Enfin, wat die kredietlijnen betreft; ook al is er een promotie bij Citibank, blijf er weg!
Ik zou in heel mijn leven die bank nog niet eens 1 eurocent van mij gunnen, heb een hekel aan hun beleid.
Als het van mij zou afhangen worden kredietlijnen van vandaag op morgen verboden in België. Simpelweg omdat het een minderheid is, die ze kan beheren zoals u, Phase.
Wil je bij KBC blijven, neem dan bij Argenta een kredietkaart, die u geen cent hoeft te kosten.
De twee keren dat ik een KBC kantoor ben binnen geweest, hebben ze me telkens willen afzetten.
(Dan nog 2 verschillende kantoorhouders).

Enfin, wat die kredietlijnen betreft; ook al is er een promotie bij Citibank, blijf er weg!
Ik zou in heel mijn leven die bank nog niet eens 1 eurocent van mij gunnen, heb een hekel aan hun beleid.
Als het van mij zou afhangen worden kredietlijnen van vandaag op morgen verboden in België. Simpelweg omdat het een minderheid is, die ze kan beheren zoals u, Phase.

Wil je bij KBC blijven, neem dan bij Argenta een kredietkaart, die u geen cent hoeft te kosten.
Het kost je dan eigenlijk ook geen cent op die moment, je krijgt er zelfs nog een paar terug elk jaar (voor de mensen die het nog niet wisten, 't is trouwens altijd 'promotie' bij Citibank op de dienst Kredietkaarten
). Ik begrijp de houding van sommige mensen niet goed dat bepaalde banken überhaupt 'slecht' zijn, het zijn allemaal zakkenrollers en elke bank heeft andere marketingstrategieën, en hun eigen goede en slechte punten - Het is aan ons om er uit te zoeken waar ze elk (niet) goed voor zijn. Argenta is naar mijn persoonlijke mening toch wel een "huge step down" voor iemand die van bij KBC komt, om even alles naar over te zetten. Zo zie je maar weer. 
Betreffende de moeilijkheidsgraad in het beheren van een kredietlijn, het is nochtans niet zo moeilijk... Even nadenken "welke bank gaat mij nu gratis geld geven, hoe komt dat nu dat ik maar 5% moet terugbetalen?", dan zou de cent toch wel moeten vallen dat je beter gewoon het hele bedrag kan terug betalen (zoals bij gewone kredietkaarten) of er bewust voor kiest om kosten te betalen als je dat niet doet. Het laat alleszins wel de deur open om eens gespreid te betalen moest je er niet komen met je afrekening, maar men zou de mensen bvb. een verplichte voorlichting moeten geven alvorens ze zo'n product te verkopen, zodat ze zich toch beseffen dat ze zich blauw betalen als ze toch op het sprookje van de bank in gaan.

Betreffende de moeilijkheidsgraad in het beheren van een kredietlijn, het is nochtans niet zo moeilijk... Even nadenken "welke bank gaat mij nu gratis geld geven, hoe komt dat nu dat ik maar 5% moet terugbetalen?", dan zou de cent toch wel moeten vallen dat je beter gewoon het hele bedrag kan terug betalen (zoals bij gewone kredietkaarten) of er bewust voor kiest om kosten te betalen als je dat niet doet. Het laat alleszins wel de deur open om eens gespreid te betalen moest je er niet komen met je afrekening, maar men zou de mensen bvb. een verplichte voorlichting moeten geven alvorens ze zo'n product te verkopen, zodat ze zich toch beseffen dat ze zich blauw betalen als ze toch op het sprookje van de bank in gaan.
- relativity
- Hero Member
- Contacteer:
Phase, het gaat u makkelijk af om een kredietlijn te beheren, daar u uw hele budget onder controle heeft en maandelijks nog een centje weet te sparen ook.
Ok, het is tof dat u van dergelijke promo's kan genieten, zonder u erna te laten uitzuigen.
U bent echter helemaal niet het doelpubliek, dewelke banken hanteren en aan wie ze degelijke producten wensen te verkopen.
Dit zijn doorgaans mensen die al geldnood hebben, maar makkelijk kunnen geholpen worden met een lening op afbetaling.
Sommige banken echter, wíllen helemaal niet dat ze hun lening aan hen afbetalen (kredietlijnen bijvoorbeeld) en is het eerder de bedoeling, door continu de klant toe te staan om op krediet te leven, hem levenslang aan hen te binden!
Overstappen van KBC naar Argenta is zoals ik indertijd van Dexia naar Argenta.
Bovendien ben ik bij Argenta nog eens moeten overstappen, naar een andere kantoorhouder ivm competentie.
Hun internetbankieren is inderdaad minder en das een hele aanpassing.
Toch is het evenzeer een opluchting dat ze me daar niet elke keer een hoop rommel willen aansmeren en de mensen daar minstens even bekwaam zijn als degene in mijn vroegere Dexia kantoor.
Ok, het is tof dat u van dergelijke promo's kan genieten, zonder u erna te laten uitzuigen.

U bent echter helemaal niet het doelpubliek, dewelke banken hanteren en aan wie ze degelijke producten wensen te verkopen.
Dit zijn doorgaans mensen die al geldnood hebben, maar makkelijk kunnen geholpen worden met een lening op afbetaling.
Sommige banken echter, wíllen helemaal niet dat ze hun lening aan hen afbetalen (kredietlijnen bijvoorbeeld) en is het eerder de bedoeling, door continu de klant toe te staan om op krediet te leven, hem levenslang aan hen te binden!
Overstappen van KBC naar Argenta is zoals ik indertijd van Dexia naar Argenta.
Bovendien ben ik bij Argenta nog eens moeten overstappen, naar een andere kantoorhouder ivm competentie.
Hun internetbankieren is inderdaad minder en das een hele aanpassing.
Toch is het evenzeer een opluchting dat ze me daar niet elke keer een hoop rommel willen aansmeren en de mensen daar minstens even bekwaam zijn als degene in mijn vroegere Dexia kantoor.
Volledig mee eens, echter ik ben van mening dat bij deze mensen dit gedrag echt ingebakken zit, de uitgave drang dan. Mijn moeder is ook zo iemand, zij staat al jaren in het rood bij Fortis en komt er niet echt permanent uit. Ze heeft zo'n Flexi Line kredietlijn van Fortis, gekoppeld aan de zichtrekening en bruikbaar met de kredietkaart. Het zou haar wel lukken moest ze er zich op toeleggen, om uit het rood te geraken en eruit te blijven. Ik heb het haar al talloze malen uitgelegd hoe de vork in de steel zit, maar veel verandering komt er niet uit voort. Ze koopt graag dingen, planten, exotische meubels, alles wat ze tegen komt en waarvan ze denkt dat het er morgen niet meer gaat staan. Het probleem voor deze mensen is gewoon al dat het geld er is en beschikbaar is, denk ik. Deze mensen zou men beter gewoon kredietlijnen/kaarten weigeren maar het is zoals je zegt, banken verdienen er dik aan, so why would they quit?relativity schreef:U bent echter helemaal niet het doelpubliek, dewelke banken hanteren en aan wie ze degelijke producten wensen te verkopen. Dit zijn doorgaans mensen die al geldnood hebben, maar makkelijk kunnen geholpen worden met een lening op afbetaling.
Enfin, ik wil maar zeggen, diegenen die ten prooi zouden vallen aan kredietlijnen, zouden dezelfde mensen zijn die er niet in slagen de rekening van hun gewone visa/mastercard af te betalen (die moét je wel in 1 keer terug betalen). Of ze zijn slecht geïnformeerd (eigenlijk logisch, een bank verkoopt, die adviseert niet) en gaan er op een of andere manier van uit dat ze gratis zo lang uitstel van betaling krijgen en altijd maar een deeltje moeten terugbetalen... Maar het kwaad zit hem heus niet in 1 bank, het is een lucratieve business dus de meesten (zeker de grootbanken en de randgevallen zoals cofidis - waar we graag om een goedkope SSV gaan - e.d.) pikken wel een graantje mee zo lang ze kunnen.
Daarom dat ik die kaarten nog wel durf aanbevelen, zo lang erbij verteld wordt dat men elke maand de volledige openstaande schuld moet aflossen en niet het minimum bedrag wat ze van je vragen. Zo lang je dat vanzelf doet is het in feite klak hetzelfde als een gewone kredietkaart zonder kredietlijn.
Daarom dat ik die kaarten nog wel durf aanbevelen, zo lang erbij verteld wordt dat men elke maand de volledige openstaande schuld moet aflossen en niet het minimum bedrag wat ze van je vragen. Zo lang je dat vanzelf doet is het in feite klak hetzelfde als een gewone kredietkaart zonder kredietlijn.
- relativity
- Hero Member
- Contacteer:
Het is gewoon daar dat wij een meningsverschil hebben.
Jij zegt er inderdaad altijd bij dat je de kredietlijn tijdig aanzuivert. En dan is er ook geen enkel probleem.
Gezien dit toch de minderheid is, zie ik persoonlijk liever een verbod op deze producten om die bepaalde groep, waaraan deze het liefst verkocht worden, te beschermen.
Jij zegt er inderdaad altijd bij dat je de kredietlijn tijdig aanzuivert. En dan is er ook geen enkel probleem.
Gezien dit toch de minderheid is, zie ik persoonlijk liever een verbod op deze producten om die bepaalde groep, waaraan deze het liefst verkocht worden, te beschermen.
Eerlijk, ik zou ze ook liever zien verdwijnen hoor (maar zo lang ze er zijn, kunnen we ze even goed wat terug pakken denk ik dan). 

- relativity
- Hero Member
- Contacteer:
Phase, als ge ergens uw voordeel uit kunt halen, waarom niet.