Kruipkelder isoleren ?
Kruipkelder isoleren ?
Ik heb een offerte gehad van 4500 euro om onze kruipkelder te isoleren met gespoten pur.
Denken jullie dat dit een goede investering is of raden jullie dit af?
Denken jullie dat dit een goede investering is of raden jullie dit af?
Re: Kruipkelder isoleren ?
Kleine ergenis aan:
Waarom denk iedereen op forums altijd dat je op zo'n vraag een zinnig antwoord kan geven?
Als je kruipkelder 10.000 m2 groot is, en ze spuiten 50 cm dik, dan is't een koopje.
Als je kruipkelder 5 m2 groot is, en ze spuiten 2 cm dik, dan zou ik ergens anders nog eens prijs vragen.
Kleine ergenis uit:
Buiten dat, financieel weet ik dus niet of dat interessant is, maar het verhoogde comfort van minder koude vloeren is misschien ook iets waard...
Waarom denk iedereen op forums altijd dat je op zo'n vraag een zinnig antwoord kan geven?
Als je kruipkelder 10.000 m2 groot is, en ze spuiten 50 cm dik, dan is't een koopje.
Als je kruipkelder 5 m2 groot is, en ze spuiten 2 cm dik, dan zou ik ergens anders nog eens prijs vragen.
Kleine ergenis uit:
Buiten dat, financieel weet ik dus niet of dat interessant is, maar het verhoogde comfort van minder koude vloeren is misschien ook iets waard...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Meer info graag...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Als je een kruipkelder met pur-schuim gaat inspuiten, kan je er dan nog (fatsoenlijk) in?
Een dampscherm tegen spuiten zodat er luchtstilstand is in brikken of beton.
Ik heb dit gedaan met compaktuna verdunt met water in verfpistool, 4 lagen.
Kostprijs 9 euro.
Rendement, vloer neemt nu binnen temperatuur aan.
Vroeger stond die 1 a 2 graden lager= warmteverlies
Nadeel, vloer koelt in zomer minder af.
Kostprijs 9 euro.
Terechte ergernis.Wimpie1 schreef: ↑29 juni 2022, 11:17 Kleine ergenis aan:
Kleine ergenis uit:
Het zou gaan om 6 cm dikte en oppervlakte van 133 m²
Ok, dat ga ik ook eens bekijken.odbc schreef: ↑29 juni 2022, 16:54 Een dampscherm tegen spuiten zodat er luchtstilstand is in brikken of beton.
Kostprijs 9 euro.
Merci
Dure grap.
Dan opteer ik ook voor de compaktuna-versie.
Dan opteer ik ook voor de compaktuna-versie.
Leuk maar die compaktuna is in het beste geval een dampscherm dat dan ook nog eens aan de verkeerde kant (koude kant) is aangebracht, het is geen isolatie.
On-topic. In een niet geïsoleerd huis is er ongeveer 15% warmteverlies via de vloer, het merendeel gaat door dak en muren. Natuurlijk zal het huis van Joshua wel geïsoleerd zijn, het aandeel dat door de vloer gaat zal dus hoger liggen. Hoe groot dat warmte verlies procentueel is, hangt af van de rest van de isolatie, bij isolatie die 30 jaar geleden de standaard was, zal dat eerder 20 a 25% zijn, bij grondige na isolatie kan dat richting 50% gaan. In elk geval zal 6 cm pur dat verlies met ong. 2/3 terugbrengen, stel dat die 2/3 overeenkomt met 15% minder warmte verlies, dan is dat meteen de verwachte besparing op de stookkosten en weet je hoe lang de terug verdien tijd ongeveer is. Een besparing van 10 a 15% lijkt mij voor een jaren 80 of ouder huis (toen was vloer isolatie nog niet gebruikelijk) een realistische inschatting.
33 euro/M2. Vraag is of je dit zelf goedkoper kan doen met platen, heb geen idee van de huidige kosten. Denk ook aan het hogere comfort. Dampscherm moet altijd aan warme kant. Succes.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Microscopisch zijn er allemaal gangen in de brikken of beton en daar vloeit lucht door, door dampscherm zal de lucht tot stilstand komen en zal de stilstaande lucht een isolerende factor hebben.
Als u buiten staat in trui zal er ook koude lucht in uw trui vloeien, maar doe er eens een k-way over.
Warmte trekt naar koude, nooit andersom.
De stilstaande lucht in brikken of beton werkt als een buffer.
Is een goedkoop hulpmiddeltje met groot effect.
Een woning in baksteen volledig geverfd of niet is ook een wereld van verschil in warmte behoud.
Maar zoals altijd op forums, ik ken er geen bal van.
:-)
En wat zou de lucht doorlaatbaarheid van een betonnen vloer zijn bij nagenoeg geen druk verschil? Iets van 0,000001l/m² per dag of nog minder? Isolatie effect van stilstaande lucht is een feit, maar de minieme hoeveelheid lucht in beton en de zeer kleine lucht doorlaatbaarheid van beton maken het warmte verlies door lucht transport door beton verwaarloosbaar. Dus laat dat groot effect maar achterwege.
Zoals ik al schreef, ik ken daar niks van.
Dat is gemakkelste, einde discussie.
Dat is gemakkelste, einde discussie.
Zo is dat. Buiten vacuüm isoleert niks beter dan stilstaande lucht. Dat is de hele truk van al die isolatie, lucht proberen vast te houden.
Er was hier onlangs nog een topic van iemand die een oud huis wilde isoleren. Dat is in eerste instantie weggegooid geld. Het eerste wat je hoort te doen, is de luchtstromen in je huis nagaan, dan de kieren dicht stoppen (mat of zo'n worst voor de deur, etc), en dan kijken of je die luchtstroom tot stilstand hebt kunnen brengen.
Je kan stoken als gek, boven een flinke kier waar je alle warmte door naar buiten blaast en beneden de koude van buiten onder je deuren door naar binnen trekt. Dat is het grootste warmteverlies en de grootste kost, dan kan je meters dik isoleren en praktisch even duur uit zijn als je dat fenomeen niet eerst aanpakt.
Als je alles dichtstopt, moet je luchten. Minimaal 1x per dag een half uur. Dat half uur is te weinig om de warmte uit je muren en andere massa te trekken. Zo gauw de ramen terug dicht zijn warmt het alweer op zonder te stoken, en stook je bij waar nodig.
Dus, die keldervloer isoleren is een slecht idee. Een extra laag beton, daarentegen, voor meer massa, niet zo slecht. En vooral zorgen dat de lucht in die kruipkelder stilstaat, voor maximaal profijt van dat beetje aardwarmte. Dat beetje aardwarmte is niet veel, maar maakt wel degelijk een merkbaar verschil (in je portemonnee).
Als nu je huis op palen zou staan, dan is een (zo dik mogelijke) dikke vloerisolatie wel op zijn plaats. Maar misschien mets je dan beter muren rond die palen, dat zal van de situatie en andere factoren afhangen.