Langetermijnsparen combineren met hypothecaire lening
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Langetermijnsparen combineren met hypothecaire lening
In april is mijn hypothecaire lening afgelopen, ik heb dus nog in 2012 voor een bedrag van 1275 euro aan kapitaal afgelost. Kan ik nu nog via langetermijnsparen 925 euro (2200 - 1275) fiscaal aftrekken voor 2012 of is dit niet te combineren en moet ik wachten tot volgend jaar met het langetermijnsparen?
Re: Langetermijnsparen combineren met hypothecaire lening
Het is mogelijk dit te combineren. Ik heb dit vorig aanslagjaar zelf gedaan.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je mandje inderdaad 2.200 euro groot is ( want LT is gekoppeld aan inkomen ) dan kan je perfect nog aanvullen.
Mandje is voldoende groot.Al Fonds schreef:Als je mandje inderdaad 2.200 euro groot is ( want LT is gekoppeld aan inkomen ) dan kan je perfect nog aanvullen.
Bedankt voor jullie nuttige info.
-
- VIP member
- Contacteer:
Vraagje, want ik ben evenniet mee. Dit langetermijnsparen, dit is dus fiscaal niet interessant als je 'korf' al vol zit aan hypotheek?
En wat met een individuele levernsverzekering? Is die ook fiscaal interessant zelfs als je korf al vol zit? Of is dat hetzelfde?
Ik lees ergens:
Voor de fiscale marge van het langetermijnsparen wordt de maximumpremie berekend in functie van het netto belastbaar beroepsinkomen. Voor het inkomstenjaar 2012 (aanslagjaar 2013) bedraagt de maximumbijdrage € 164,70 + 6% van uw netto belastbaar beroepsinkomen, met een absolute bovengrens van € 2 200 (*). De beschikbare fiscale marge moet evenwel geëvalueerd worden in samenhang met de eventuele fiscale voordelen verbonden aan de terugbetaling van een hypothecair krediet.
Kortom, is er naast de korf hypotheek en de 910 pensioensparen nog iets van opbouw (sparen) wat fiscaal interessant is?
En wat met een individuele levernsverzekering? Is die ook fiscaal interessant zelfs als je korf al vol zit? Of is dat hetzelfde?
Ik lees ergens:
Voor de fiscale marge van het langetermijnsparen wordt de maximumpremie berekend in functie van het netto belastbaar beroepsinkomen. Voor het inkomstenjaar 2012 (aanslagjaar 2013) bedraagt de maximumbijdrage € 164,70 + 6% van uw netto belastbaar beroepsinkomen, met een absolute bovengrens van € 2 200 (*). De beschikbare fiscale marge moet evenwel geëvalueerd worden in samenhang met de eventuele fiscale voordelen verbonden aan de terugbetaling van een hypothecair krediet.
Kortom, is er naast de korf hypotheek en de 910 pensioensparen nog iets van opbouw (sparen) wat fiscaal interessant is?
Je mengt hier twee zaken door mekaar en dan maak je het natuurlijk ingewikkeld.
Een individuele levensverzekering is een product dat eigenlijk niks met fiscale aftrek te maken heeft.
De premie die je daarvoor betaalt kan je 1° eventueel niet aftrekken / 2° aftrekken als pensioensparen / 3° aftrekken als lange termijnsparen.
Natuurlijk moet je telkens de voorwaarden voldoen als je wil van een aftrek genieten.
Doe je al aan pensioensparen en je korf van het lange termijnsparen zit al vol, dan is er geen aftrek meer mogelijk.
Een individuele levensverzekering is een product dat eigenlijk niks met fiscale aftrek te maken heeft.
De premie die je daarvoor betaalt kan je 1° eventueel niet aftrekken / 2° aftrekken als pensioensparen / 3° aftrekken als lange termijnsparen.
Natuurlijk moet je telkens de voorwaarden voldoen als je wil van een aftrek genieten.
Doe je al aan pensioensparen en je korf van het lange termijnsparen zit al vol, dan is er geen aftrek meer mogelijk.
-
- VIP member
- Contacteer:
Mijn aftrek pensioenaftrek (910eu) en korf hypotheekaftrek/ woonbonus zijn al vol.
Daarnaast niks.
Kortom: is de korf al overvol? Of zijn er nog aftrekken via lange termijnsparen? Of lukt dat niet met een volle hypo korf?
Daarnaast niks.
Kortom: is de korf al overvol? Of zijn er nog aftrekken via lange termijnsparen? Of lukt dat niet met een volle hypo korf?
de 'korf" kan bevatten: de hypotheekaftrek, de woonbonus en het lange termijnsparen. Als hij vol zit, dan is het gedaan.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ok, bedankt. Ik was in de war omdat iemand beweerde dt je premies levensverzekeringen apart ook nog es kon inbrengen.Al Fonds schreef:de 'korf" kan bevatten: de hypotheekaftrek, de woonbonus en het lange termijnsparen. Als hij vol zit, dan is het gedaan.