Langetermijnsparen op einddatum
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Re: Langetermijnsparen op einddatum
Ik ben opgegroeid met computers en internet. Men zou vergeten dat het vroeger anders was.
Ja dat lange termijnsparen is ook iets vreemds eigenlijk. Je kan dat doen tot je 80 of zelfs 85e.
Als je die leeftijd al zou halen ben je imo niets meer met je geld. Of het is om het rusthuis te bekostigen.
Ja dat lange termijnsparen is ook iets vreemds eigenlijk. Je kan dat doen tot je 80 of zelfs 85e.
Als je die leeftijd al zou halen ben je imo niets meer met je geld. Of het is om het rusthuis te bekostigen.
En in de tijd van geen internet was er nog Budget & Recht van test aankoop.Nefertari schreef: ↑14 september 2017, 11:04Gelukkig kan de huidige generatie (pensioen)spaarders tegenwoordig op allerlei websites de nodige info opzoeken en/of vragen stellen op fora zoals spaargids.be.
Maar toen ik in de 90er jaren voor het eerst over pensioensparen hoorde, kende ik daar nog totaal niets van.
Er bestond nog geen internet en voor bankzaken vertrouwden de mensen op de raad van de loketbedienden.
Dus alles alles afschuiven op loket bedienden , neen info was toen ook reeds beschikbaar op papier.
Estate Guru believer.
Investeren in een speedpedelec of wat bionische hulpstukken?voodoo schreef: ↑14 september 2017, 12:38 Ik ben opgegroeid met computers en internet. Men zou vergeten dat het vroeger anders was.
Dat weet men nooit op voorhand, hé
Ik hoef het LTS niet aan te houden tot de einddatum, maar wél minstens voor 10 jaar.
De bedoeling is een kleine reserve opbouwen voor de oude dag, afhankelijk van de gezondheid: voor amusement, reizen of voor rusthuis... wie zal het weten?
Intussen profiteer ik wél van het fiscaal voordeel van 30%. Zonder dat, zou ik elk jaar moeten belastingen bijbetalen, en nu trek ik terug. Als dat ooit stopt, zal ik er ook mee stoppen.
Info was er inderdaad ook beschikbaar op papier. En nu wil ik zeker niet alles afschuiven op bankbedienden, maar men mocht/mag toch wel veronderstellen dat dezen hun werk behoorlijk zouden doen als blijkt dat klanten niet voldoende op de hoogte zijn? Voor hen is het tenslotte hun job!
Anderzijds hebben ze mij bij KBC- pas opgeroepen toen het te laat was om de einddatum te laten verlengen. Van goede wil gesproken!
Ik ben al veel jaren abonnee, eerst van TA en later ook van B&R. Van dat laatste weet ik niet meer sinds wanneer, maar waarschijnlijk pas nadat ik aan pensioensparen begon.
Hoe dan ook: daarin heb ik nooit gelezen dat een vrouw niet automatisch kon/mocht doorsparen na haar 60ste, indien de pensioenleeftijd automatisch zou verhogen.
Maar ik kan er ook óver gekeken hebben: niet iedereen is even alert als jij...
Indertijd werd er met mij gelachen had huwelijks contract laten aanpassen naar keuze beding.Maar ik kan er ook óver gekeken hebben: niet iedereen is even alert als jij...
Nu ja het lachen was jammer genoeg voor een bepaald iemand rap gedaan.
Werd er mee geconfronteerd mocht volle pot op eigen woning aan erfenis rechten betalen.
Een jaar of drie later heeft men dit aangepast voor eigen woning door nieuwe wetgeving.
En dat keuze beding is heden nog heel actueel voor roerende inkomen.
Maar ja wie heeft daar ooit een paar honderd Bf voor over gehad.
Er valt iets voor en dan kan men weer klagen dat de staat dieven zijn.
Vertrouwen op een ander met aldoor veranderende spelregels ?
Of dat alert zijn is of zou het eerder opvolging zijn van veranderende wetgeving en op tijd vragen stellen en zelf aktie nemen.
Deze week belasting brief in de bus , had direct door dat er iets niet klopte. ( alert zijn of weten wat er aan kwam)
Estate Guru believer.
Nefertari en andere,Nefertari schreef: ↑ Info was er inderdaad ook beschikbaar op papier. En nu wil ik zeker niet alles afschuiven op bankbedienden, maar men mocht/mag toch wel veronderstellen dat dezen hun werk behoorlijk zouden doen als blijkt dat klanten niet voldoende op de hoogte zijn? Voor hen is het tenslotte hun job!
Het is altijd belangrijk te herinneren dat een bankbediende in de eerste plaats exact dat is; een bediende van de bank.
Wat voordeel zou de bank hebben om jou aan te raden jouw contract te verlengen? ...
Ik zou dus willen poneren dat deze bankbedienden in dit geval hun job heel behoorlijk hebben gedaan.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
@B7H4long : voordeel voor de bank bij verlenging contract zou kunnen zijn: spaargeld langer in beheer (langer beheerskosten opstrijken) én extra inkomsten ovv instapkosten gedurende de verlengde periode.Bij niet verlenging de reële kans dat het uitbetaalde spaargeld verdwijnt/opgesoupeerd wordt/overgeheveld naar andere bank, enz.
Ik kan me vergissen maar mij lijkt het dat de bankbediende zijn job juist niet behoorlijk gedaan heeft!
Ik kan me vergissen maar mij lijkt het dat de bankbediende zijn job juist niet behoorlijk gedaan heeft!
Waarom zijn deze contracten langetermijnsparen ooit ontworpen door de banken en hun lobby !
Om er geld aan te verdienen , toen de rente hoger stond dan die bestaande contracten was er geen haan die ernaar kraaide,niemand die sprak van een nieuw af te sluiten aan betere voorwaarden maar owee als het omgekeerd is en de bank de pineut !
Ik kocht een dieselwagen omwille van de lagere gebruikskosten , het jaar nadien verdubbelde Verhofstadt de taksen !
Ik verbruik geen electriciteit meer wegens zonnepanelen en moet nu 750 euro prosumenten betalen.....pppfffff!
Heb nu lichte vracht om mij te verplaatsen wegens lagere taksen .....binnenkort kilometerheffing.......
Ben bijna op pensioen en moet alsmaar langer werken voor alsmaar minder blijkbaar ........
Ik kan zo meerdere zaken vermelden die al heel mijn leven in mijn nadeel uitdraaien .......
Arm beleid denk ik dan ...
stef
Om er geld aan te verdienen , toen de rente hoger stond dan die bestaande contracten was er geen haan die ernaar kraaide,niemand die sprak van een nieuw af te sluiten aan betere voorwaarden maar owee als het omgekeerd is en de bank de pineut !
Ik kocht een dieselwagen omwille van de lagere gebruikskosten , het jaar nadien verdubbelde Verhofstadt de taksen !
Ik verbruik geen electriciteit meer wegens zonnepanelen en moet nu 750 euro prosumenten betalen.....pppfffff!
Heb nu lichte vracht om mij te verplaatsen wegens lagere taksen .....binnenkort kilometerheffing.......
Ben bijna op pensioen en moet alsmaar langer werken voor alsmaar minder blijkbaar ........
Ik kan zo meerdere zaken vermelden die al heel mijn leven in mijn nadeel uitdraaien .......
Arm beleid denk ik dan ...
stef
Jammer, als ge steeds de verkeerde keuzes maakt. Woont ge misschien niet in België
Gebaseerd op de posts van de TS, denk ik dat dit een pensioenspaarverzekering is waar de inleg van de eerste jaren 4.75% of zelfs 6% gegarandeerde intrest krijgt.Charlie Darwin schreef: ↑15 september 2017, 10:11 @B7H4long : voordeel voor de bank bij verlenging contract zou kunnen zijn: spaargeld langer in beheer (langer beheerskosten opstrijken) én extra inkomsten ovv instapkosten gedurende de verlengde periode.Bij niet verlenging de reële kans dat het uitbetaalde spaargeld verdwijnt/opgesoupeerd wordt/overgeheveld naar andere bank, enz.
Ik ben er zeker van dat indien NN winst zou kunnen halen met het verlengen van het contract, ze het zeker zouden doen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Newbie
- Contacteer:
voodoo schreef:
Intussen profiteer ik wél van het fiscaal voordeel van 30%. Zonder dat, zou ik elk jaar moeten belastingen bijbetalen, en nu trek ik terug....
Ik kom - heel recent - tot de vaststelling dat mijn Argenta Flex LTS in 2019 zijn 10-jarig bestaan uitdooft . En zoals voodoo zegt zal het fiscaal voordeel daarmee ook ophouden te bestaan . Jammer, dat dit mij bij aanvang (=2009) door Argenta onthouden werd . Nu weet ik dat er zelfs in 2009 , LTS-producten bestaan zonder einddatum !!Maar ja , bankpersoneel veegt liever voor eigen deur dan bij de concurrentie .
Investeren in een bank en/of verzekeringsproduct , die dezelfde (belasting)voordelen opleveren (-30%) zal nà de 65 jarige leeftijd niet bestaan zeker ? Tenzij ...... enkele uitgeslapen forumleden mij ander (heuglijk) nieuws kunnen mededelen ?
Intussen profiteer ik wél van het fiscaal voordeel van 30%. Zonder dat, zou ik elk jaar moeten belastingen bijbetalen, en nu trek ik terug....
Ik kom - heel recent - tot de vaststelling dat mijn Argenta Flex LTS in 2019 zijn 10-jarig bestaan uitdooft . En zoals voodoo zegt zal het fiscaal voordeel daarmee ook ophouden te bestaan . Jammer, dat dit mij bij aanvang (=2009) door Argenta onthouden werd . Nu weet ik dat er zelfs in 2009 , LTS-producten bestaan zonder einddatum !!Maar ja , bankpersoneel veegt liever voor eigen deur dan bij de concurrentie .
Investeren in een bank en/of verzekeringsproduct , die dezelfde (belasting)voordelen opleveren (-30%) zal nà de 65 jarige leeftijd niet bestaan zeker ? Tenzij ...... enkele uitgeslapen forumleden mij ander (heuglijk) nieuws kunnen mededelen ?
@ja...wadde!!
Eerst even vermelden: dat citaat was van mij en niet van Voodoo, die alleen reageerde op mijn post.
Wie vóór zijn 65ste verjaardag een contract LTS afsluit, kan daar als einddatum zijn 80ste of zelfs zijn 99ste verjaardag laten opzetten. (Dat kan o.a. ook via Argenta-Flexx.) Men kan dan ook nà de pensioenleeftijd blijven verder genieten van de belastingvermindering van 30% (tenminste als de regering het fiscaal sparen intussen niet afschaft).
http://www.fiscaalsparen.be/langetermijnsparen/
Eerst even vermelden: dat citaat was van mij en niet van Voodoo, die alleen reageerde op mijn post.
Wie vóór zijn 65ste verjaardag een contract LTS afsluit, kan daar als einddatum zijn 80ste of zelfs zijn 99ste verjaardag laten opzetten. (Dat kan o.a. ook via Argenta-Flexx.) Men kan dan ook nà de pensioenleeftijd blijven verder genieten van de belastingvermindering van 30% (tenminste als de regering het fiscaal sparen intussen niet afschaft).
http://www.fiscaalsparen.be/langetermijnsparen/
Langetermijnsparen na uw 65ste verjaardag?
Ook na uw 65ste kan u nog aan langetermijnsparen doen, in tegenstelling tot bij pensioensparen waar dit niet mogelijk is. Belangrijk is dat u een contract langetermijnsparen aangaat vóór uw 65ste verjaardag. Het contract moet dan ten minste 10 jaar lopen. Daarnaast moet u ook opletten dat het bedrag wat u het eerste jaar stort hoog genoeg is, de jaren nadien kan u immers niet meer sparen dan het eerste jaar. Uiteindelijk wordt na 10 jaar de eindbelasting afgehouden.
-
- Newbie
- Contacteer:
]Hé nifertari ,
Was overtuigd dat de opmerking van voodoo kwam , en ok het was dan verkeerd.....
Maar ga akkoord met uw standpunt dat deze spaarvorm idd ook bij Argenta in tijd kan "gerekt" worden op voorwaarde dat deze periode van bij aanvang - lees ondertekening van het contract - bepaald werd.
En de ondertekening van het contract gebeurde voor 65 jaar !
Dit is/was de essentie van mijn opmerking !
[/u]Voor alle duidelijkheid , ik heb verzuimd, de duur ervan , te onderhandelen bij ondertekening van het contract , met als gevolg dat 2019 de einddatum is van het contract .
Tenzij....je met uw opmerking mij wil duidelijk maken dat een bestaand contract -via een nieuwe onderhandeling- met Argenta , nà 2019 , verder kan verlengd worden ??
Kan dit ??
mvg
Was overtuigd dat de opmerking van voodoo kwam , en ok het was dan verkeerd.....
Maar ga akkoord met uw standpunt dat deze spaarvorm idd ook bij Argenta in tijd kan "gerekt" worden op voorwaarde dat deze periode van bij aanvang - lees ondertekening van het contract - bepaald werd.
En de ondertekening van het contract gebeurde voor 65 jaar !
Dit is/was de essentie van mijn opmerking !
[/u]Voor alle duidelijkheid , ik heb verzuimd, de duur ervan , te onderhandelen bij ondertekening van het contract , met als gevolg dat 2019 de einddatum is van het contract .
Tenzij....je met uw opmerking mij wil duidelijk maken dat een bestaand contract -via een nieuwe onderhandeling- met Argenta , nà 2019 , verder kan verlengd worden ??
Kan dit ??
mvg