Langetermijnsparen voorstel
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Langetermijnsparen voorstel
Allen,
Er werd gecommuniceerd aan ons dat het niet verkeerd is om te starten met langetermijnsparen.
De huidige leeftijd is 64 jaar. Het is nu de laatste kans om eigenlijk hiermee te starten.
Maar ik vraag mij af of het effectief interessant is.
Ik was al aan het kijken naar bv het plan van Argenta en van BNP, maar de kosten zijn wel pittig?
Of zijn die maar peanuts t.o.v het belastingvoordeel dat je kan doen?
https://www.argenta.be/nl/beleggen/pens ... flexx.html
Instapkosten maximum 4 % op de gestorte premie
Beheerskosten 0,27 % per jaar op de eerste schijf van 7.500 euro reserve met een maximale kost van 20,25 euro per jaar
Afkoopkosten
Je betaalt geen afkoopkosten op de eindvervaldag, bij een (gedeeltelijke) afkoop in de laatste vijf jaren van het contract of bij de aankoop van een onroerend goed in Europa (je kunt de voorwaarden opvragen bij je kantoorhouder).
In alle andere gevallen bedraagt de afkoopkost 5 % op de afkoopwaarde (netto opgebouwde reserve).
Bovenop de afkoopkost kan een extra belasting worden aangerekend.
Premietaks 2 % op de gestorte premie
Anticipatieve heffing
De taks wordt geheven op je 60ste verjaardag. Voor contracten afgesloten vanaf 55 jaar wordt de taks geheven op de 10de verjaardag van het contract.
Als ik dat lees merk ik toch heel veel % die het allemaal minder gunstig maken?
Waarom verkiezen mensen voor deze formule?
Doe je dit echt best al zo vroeg mogelijk?
Er werd gecommuniceerd aan ons dat het niet verkeerd is om te starten met langetermijnsparen.
De huidige leeftijd is 64 jaar. Het is nu de laatste kans om eigenlijk hiermee te starten.
Maar ik vraag mij af of het effectief interessant is.
Ik was al aan het kijken naar bv het plan van Argenta en van BNP, maar de kosten zijn wel pittig?
Of zijn die maar peanuts t.o.v het belastingvoordeel dat je kan doen?
https://www.argenta.be/nl/beleggen/pens ... flexx.html
Instapkosten maximum 4 % op de gestorte premie
Beheerskosten 0,27 % per jaar op de eerste schijf van 7.500 euro reserve met een maximale kost van 20,25 euro per jaar
Afkoopkosten
Je betaalt geen afkoopkosten op de eindvervaldag, bij een (gedeeltelijke) afkoop in de laatste vijf jaren van het contract of bij de aankoop van een onroerend goed in Europa (je kunt de voorwaarden opvragen bij je kantoorhouder).
In alle andere gevallen bedraagt de afkoopkost 5 % op de afkoopwaarde (netto opgebouwde reserve).
Bovenop de afkoopkost kan een extra belasting worden aangerekend.
Premietaks 2 % op de gestorte premie
Anticipatieve heffing
De taks wordt geheven op je 60ste verjaardag. Voor contracten afgesloten vanaf 55 jaar wordt de taks geheven op de 10de verjaardag van het contract.
Als ik dat lees merk ik toch heel veel % die het allemaal minder gunstig maken?
Waarom verkiezen mensen voor deze formule?
Doe je dit echt best al zo vroeg mogelijk?
Re: Langetermijnsparen voorstel
Kijk even naar het voorstel AG Insurance Top Rendement 1.50%
Instapkost via spaargids 0,50% en geen beheerskosten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Kijk even naar het voorstel AG Insurance Top Rendement 1.50%
https://www.aginsurance.be/Retail/nl/Pr ... 81020N.pdf
https://www.aginsurance.be/Retail/nl/Pr ... 81020N.pdf
Bedankt allen,
Ik ga zeker het voorstel van AG bekijken.
Zijn er nog extra factoren waar ik rekening mee hou als je start vanaf 64?
Looptijd?
Ik ga zeker het voorstel van AG bekijken.
Zijn er nog extra factoren waar ik rekening mee hou als je start vanaf 64?
Looptijd?
Kijk na hoeveel belastingafteek je echt zal krijg, zeker als je binnenkort terugvalt op je pensioen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Langetermijnsparen is inderdaad één van de enige mogelijkheden om nog een fiscaal voordeel te bekomen na jouw pensioen als je geen aftrek van de woonbonus kan doen. Je moet echter wel voor jouw 65ste verjaardag beginnen.
En zoals B7H4long zegt moet je eerst eens een simulatie doen met taxcalc wat je effectief kan aftrekken van jouw pensioen.
En zoals B7H4long zegt moet je eerst eens een simulatie doen met taxcalc wat je effectief kan aftrekken van jouw pensioen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik word daar tureluurs van.
Het is perfect mogelijk eenmalig een aanpassing te doen.Philippe1 schreef: ↑20 juni 2023, 21:50 Langetermijnsparen is inderdaad één van de enige mogelijkheden om nog een fiscaal voordeel te bekomen na jouw pensioen als je geen aftrek van de woonbonus kan doen. Je moet echter wel voor jouw 65ste verjaardag beginnen.
Zowel bij mezelf als bij mijn man brengt dit ieder jaar een belastingvermindering op van exact 30 % van de jaarlijks gestorte premie voor langetermijnsparen.
Die jaarlijks te storten premies zijn in onze situatie niet hoog, want ik heb die indertijd berekend volgens onze respectievelijke lage inkomens.
En om te kunnen blijven genieten van deze belastingvermindering, mogen de jaarlijkse premies niet meer verhoogd worden.
Maar toch mooi meegenomen dat we daar ieder jaar 30 % van terugkrijgen via de belastingaangifte.
Die jaarlijks te storten premies zijn in onze situatie niet hoog, want ik heb die indertijd berekend volgens onze respectievelijke lage inkomens.
En om te kunnen blijven genieten van deze belastingvermindering, mogen de jaarlijkse premies niet meer verhoogd worden.
Maar toch mooi meegenomen dat we daar ieder jaar 30 % van terugkrijgen via de belastingaangifte.
https://www.aginsurance.be/Retail/nl/pe ... ren.aspx#/
op deze site staat formule om e.e.a. te kunnen berekenen
op deze site staat formule om e.e.a. te kunnen berekenen
E10ne en anderen, super bedankt voor deze input.
Ik kan blijkbaar per jaar wel nog een bedrag hier in duwen om van een belastingvoordeel te genieten.
BV. geld dat eigenlijk nu op een spaarrekening staat.
Men schrijft wel, je moet voor jezelf uitmaken of het interessant is, maar is dat het niet altijd als het geld anders maar op een spaarboek zou staan?
Ik was ook volgende fiche aan het bekijken:
https://www.spaargids.be/sparen/ag-insu ... -0.75.html
Enkele aandachtspunten:
- Deze kosten bedragen 6,5% van de gestorte premie(s) of van de overgedragen reserve
Looptijd
- De looptijd van het contract wordt gekozen door de klant, met een minimum van 10 jaar en de minimum eindleeftijd moet 65 jaar zijn. Welke horizon neem je hier best al een bijna 65 jarige? 10 jaar? Of zo lang mogelijk?
- Begindatum: dag van ontvangst van de premie.
- Einddatum wordt in de bijzondere voorwaarden vermeld.
- In geval van overlijden van de verzekerde eindigt de verzekering
Uitstapkosten
Geen uitstapkosten op einddatum of bij overlijden van de verzekerde.
Ik kan blijkbaar per jaar wel nog een bedrag hier in duwen om van een belastingvoordeel te genieten.
BV. geld dat eigenlijk nu op een spaarrekening staat.
Men schrijft wel, je moet voor jezelf uitmaken of het interessant is, maar is dat het niet altijd als het geld anders maar op een spaarboek zou staan?
Ik was ook volgende fiche aan het bekijken:
https://www.spaargids.be/sparen/ag-insu ... -0.75.html
Enkele aandachtspunten:
- Deze kosten bedragen 6,5% van de gestorte premie(s) of van de overgedragen reserve
Looptijd
- De looptijd van het contract wordt gekozen door de klant, met een minimum van 10 jaar en de minimum eindleeftijd moet 65 jaar zijn. Welke horizon neem je hier best al een bijna 65 jarige? 10 jaar? Of zo lang mogelijk?
- Begindatum: dag van ontvangst van de premie.
- Einddatum wordt in de bijzondere voorwaarden vermeld.
- In geval van overlijden van de verzekerde eindigt de verzekering
Uitstapkosten
Geen uitstapkosten op einddatum of bij overlijden van de verzekerde.
zoals reeds eerder aangehaald zijn de instapkosten niet 6,5% maar 0,5% via spaargids.
'via' spaargids wil zeggen Digitaal aanmelden via de Fiche op spaargids zelf.
Hoe komt het dat deze zo kan aangeboden worden niet via AG zelf?
Hoe komt het dat deze zo kan aangeboden worden niet via AG zelf?
Ja sommigen proberen visjes te vangen via lagere kosten.
Klant relatie opbouwen.
Anderen denken mijn commissie is binnen.
In verleden scheep gegaan via spaargids met makelaar uit Veurne.
Alles is vlot verlopen.
En tot hiertoe nog geen andere communicatie over andere producten ontvangen.
Het kan dus ook eenvoudig zonder vervelende babbeltjes.
Vraag offerte aan zo eenvoudig is het.
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Er wordt zelfs aangeraden om de einddatum op 99 jaar te nemen om levenslang te kunnen blijven profiteren van het fiscaal voordeel en indien gewenst is een gedeelte vervroegd opvragen altijd mogelijk na 10 jaar.
Maar ik betwijfel of 99 jaar overal gemakkelijk zou aanvaard worden.
Aan de andere kant wordt er gesuggereerd dat het fiscaal voordeel binnenkort zou wegvallen voor de nieuwe contracten.