Langetermijnsparen, waarom?
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Langetermijnsparen, waarom?
Hallo
Ik lees dat veel mensen, na het afbetalen van hun hypothecaire lening, die pot op de belastingsbrief vullen met langetermijnsparen.
Doen jullie dit voor het fiscale voordeel of écht om voor jullie pensioen te sparen?
Wij, als jong koppel, doen beiden voor het maximum aan pensioensparen, via mijn werkgever wordt er ook nog een spaarpot voor mijn pensioen aangelegd.
Tegen dat we op pensioen gaan zullen we gespaard hebben, huis afbetaald, misschien nog een vastgoed verworden en al die potten komen vrij. En dat allemaal extra voor de 10-20 jaar die we misschien nog leven na ons pensioen.
Waarom niet dat langetermijnsparen achterwege laten en van dat geld nu extra genieten tot aan je pensioen? Dan ben je tenminste zeker dat je er plezier aan hebt gehad.
Voer voor discussie?
Ik lees dat veel mensen, na het afbetalen van hun hypothecaire lening, die pot op de belastingsbrief vullen met langetermijnsparen.
Doen jullie dit voor het fiscale voordeel of écht om voor jullie pensioen te sparen?
Wij, als jong koppel, doen beiden voor het maximum aan pensioensparen, via mijn werkgever wordt er ook nog een spaarpot voor mijn pensioen aangelegd.
Tegen dat we op pensioen gaan zullen we gespaard hebben, huis afbetaald, misschien nog een vastgoed verworden en al die potten komen vrij. En dat allemaal extra voor de 10-20 jaar die we misschien nog leven na ons pensioen.
Waarom niet dat langetermijnsparen achterwege laten en van dat geld nu extra genieten tot aan je pensioen? Dan ben je tenminste zeker dat je er plezier aan hebt gehad.
Voer voor discussie?
- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Langetermijnsparen, waarom?
Idd ... je kan het ook zo aanpakken.
Indien je kinderen hebt of iemand in de familie die je na je dood iets wil gunnen,kan je dit toch doen via langetermijnsparen.
1/ je hebt het fiscaal voordeel bij leven.
Kom je toch te overlijden alvorens er te van genieten,kan je er iemand een duwtje mee in de rug steken.
Leef je nog bij afloop contract ... in het beste geval een nieuwe wagen of verre reis in je schoot
Indien je kinderen hebt of iemand in de familie die je na je dood iets wil gunnen,kan je dit toch doen via langetermijnsparen.
1/ je hebt het fiscaal voordeel bij leven.
Kom je toch te overlijden alvorens er te van genieten,kan je er iemand een duwtje mee in de rug steken.
Leef je nog bij afloop contract ... in het beste geval een nieuwe wagen of verre reis in je schoot
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
of je kan er de toekomstige nog uit te vinden belastingen en taksen mee betalen
- DoubleDigitsOrBust
- Full Member
- Contacteer:
4° pijler, beste pijler.
Wij doen als ouder koppel aan langetermijnsparen, uitsluitend voor het fiscale voordeel. Als dat ooit afgeschaft wordt, dan stoppen wij ook met dat LT-sparen.MeOnline schreef: ↑7 augustus 2017, 18:35 ...
...
En dat allemaal extra voor de 10-20 jaar die we misschien nog leven na ons pensioen.
...
en van dat geld nu extra genieten tot aan je pensioen? Dan ben je tenminste zeker dat je er plezier aan hebt gehad.
Maar we sparen uiteraard alleen met geld dat we niet nodig hebben om van ons leven "vollen bak te profiteren", want daarmee zijn wij sowieso al voltijds bezig!
En trouwens: voor het fiscale voordeel kan men ook nog nà de pensioenleeftijd aan LT-sparen doen, op voorwaarde dat men ermee begint voor de leeftijd van 65 jaar.
Want de nieuwe generatie gepensioneerden hoeven niet (zoals jij het stelt) te rekenen op nog 10-20 jaar te leven na het pensioen, maar op nog 20à30 jaar om volop van het leven te kunnen genieten.
Ik heb me ook een tijdje bezig gehouden met me te informeren rond LT-sparen. En heb aan verschillenden onderstaande vraag gesteld.
Stel dat ik x euro per maand in het LT-sparen zou stoppen, maar door een of andere reden een tegenvaller heb (op wat gebied dan ook), waardoor ik niet meer in de mogelijkheid ben om bedrag x te sparen of zelfs helemaal geen bijdragen meer te leveren.
In beide gevallen zou het contractbreuk zijn. Ik ben verplicht het maandelijkse bedrag te blijven storten.
Met die uitleg was mijn besluit rap genomen : Daar doe ik niet aan mee. Ik wil zelf kunnen bepalen, net zoals bij pensioensparen, of ik stort en hoeveel (binnen de grenzen).
Stel dat ik x euro per maand in het LT-sparen zou stoppen, maar door een of andere reden een tegenvaller heb (op wat gebied dan ook), waardoor ik niet meer in de mogelijkheid ben om bedrag x te sparen of zelfs helemaal geen bijdragen meer te leveren.
In beide gevallen zou het contractbreuk zijn. Ik ben verplicht het maandelijkse bedrag te blijven storten.
Met die uitleg was mijn besluit rap genomen : Daar doe ik niet aan mee. Ik wil zelf kunnen bepalen, net zoals bij pensioensparen, of ik stort en hoeveel (binnen de grenzen).
Gewoon het eerste.Doen jullie dit voor het fiscale voordeel of écht om voor jullie pensioen te sparen?
Dat is persoonlijk en dus geen antwoord op te geven. In het kort: als je er niets voor moet laten is het voordeel mooi meegenomen (alleen de eerste keer moet je de volledig inleg voorhanden hebben). Als je er honger voor moet lijden is het idd geen goed idee want zoveel brengt het relatief ook niet op na je pensioen. Je gaat er een paar leuke dingen mee kunnen doen maar niet de rest van je pensioenjaren goed van kunnen leven.Waarom niet dat langetermijnsparen achterwege laten en van dat geld nu extra genieten tot aan je pensioen? Dan ben je tenminste zeker dat je er plezier aan hebt gehad.
Dan heb je een zeer raar contractvoorstel gekregen want je bent tot niets verplicht. Je moet maar één storting doen. Wel niet aan te raden jaarlijks MEER dan het max. fiscaal voordeel te storten. Zelf stort ik nooit maandelijks maar gewoon eind december één keer het vereiste bedrag. Dan weet je ook of "ze er liggen" of niet.Ik ben verplicht het maandelijkse bedrag te blijven storten.
Even op dat laatste bij sommige contracten voor LT-sparen zit je aan een minimumbedrag(ook bij bijstortingen).Cronos schreef: ↑7 augustus 2017, 20:28Gewoon het eerste.Doen jullie dit voor het fiscale voordeel of écht om voor jullie pensioen te sparen?Dat is persoonlijk en dus geen antwoord op te geven. In het kort: als je er niets voor moet laten is het voordeel mooi meegenomen (alleen de eerste keer moet je de volledig inleg voorhanden hebben). Als je er honger voor moet lijden is het idd geen goed idee want zoveel brengt het relatief ook niet op na je pensioen. Je gaat er een paar leuke dingen mee kunnen doen maar niet de rest van je pensioenjaren goed van kunnen leven.Waarom niet dat langetermijnsparen achterwege laten en van dat geld nu extra genieten tot aan je pensioen? Dan ben je tenminste zeker dat je er plezier aan hebt gehad.Dan heb je een zeer raar contractvoorstel gekregen want je bent tot niets verplicht. Je moet maar één storting doen. Wel niet aan te raden jaarlijks MEER dan het max. fiscaal voordeel te storten. Zelf stort ik nooit maandelijks maar gewoon eind december één keer het vereiste bedrag. Dan weet je ook of "ze er liggen" of niet.Ik ben verplicht het maandelijkse bedrag te blijven storten.
Er zijn er ook die gratis zijn of maar 35 euro(wat draaglijk is)
Die vraag kun je je stellen over alle vormen van sparen. Waarom sparen? Stel dat je morgen doodgereden wordt. Had je dan niet beter alles opgedaan wat je vandaag bezat?
Antwoord: nee, omdat de kans dat je nog een geruime tijd blijft leven groter is dan de kans dat je vroegtijdig sterft en je dus voorzieningen moet treffen voor een lang leven.
- KapiteinHaak
- Newbie
- Contacteer:
Aangezien ik in het huis van mijn vriendin woon (voor als iemand het zou vragen, voor een kleine, maar faire vergoeding), daardoor nu geen lening heb en hopelijk in de toekomst ook niet nodig heb, was ik ook aan het rondkijken om op het einde van het jaar mijn geld in langetermijnsparen te steken.
Maar als ik hier ooit buiten gegooid wordt zal ik wel iets moeten kopen, dus verplicht moeten blijven bij storten is dan geen optie meer. Ik had ook nergens gelezen dat dat zou moeten.
Is dat courant dat je moet blijven bijstorten, kun je het gestorte bedrag dan niet gewoon laten staan en niets meer storten?
Is het trouwens de moeite waard, want veel brengen de meeste van die dingen ook niet meer op. Zeker niet als je ook nog eens instapkosten moet betalen. Het enigste voordeel dat je dan hebt is de belastingvermindering.
Maar als ik hier ooit buiten gegooid wordt zal ik wel iets moeten kopen, dus verplicht moeten blijven bij storten is dan geen optie meer. Ik had ook nergens gelezen dat dat zou moeten.
Is dat courant dat je moet blijven bijstorten, kun je het gestorte bedrag dan niet gewoon laten staan en niets meer storten?
Is het trouwens de moeite waard, want veel brengen de meeste van die dingen ook niet meer op. Zeker niet als je ook nog eens instapkosten moet betalen. Het enigste voordeel dat je dan hebt is de belastingvermindering.
Ik heb bij meerdere geïnformeerd, slechts 2 hebben geantwoord. Wie weet ik niet meer, want wegens niet interessant heb ik alles daarover verwijderd.boonpwnz schreef: ↑7 augustus 2017, 20:54Even op dat laatste bij sommige contracten voor LT-sparen zit je aan een minimumbedrag(ook bij bijstortingen).Cronos schreef: ↑7 augustus 2017, 20:28 Dan heb je een zeer raar contractvoorstel gekregen want je bent tot niets verplicht. Je moet maar één storting doen. Wel niet aan te raden jaarlijks MEER dan het max. fiscaal voordeel te storten. Zelf stort ik nooit maandelijks maar gewoon eind december één keer het vereiste bedrag. Dan weet je ook of "ze er liggen" of niet.
Er zijn er ook die gratis zijn of maar 35 euro(wat draaglijk is)
Als het effectief zo is dat er toch aanbieders/contracten zijn waar je niet maandelijks/jaarlijks of een vast bedrag moet storten, dan mag je mij die gegevens bezorgen. Want in dat geval wordt het ev. wel weer interessant voor mij.
In het verleden bij dvv.annetje schreef: ↑7 augustus 2017, 21:14Ik heb bij meerdere geïnformeerd, slechts 2 hebben geantwoord. Wie weet ik niet meer, want wegens niet interessant heb ik alles daarover verwijderd.
Als het effectief zo is dat er toch aanbieders/contracten zijn waar je niet maandelijks/jaarlijks of een vast bedrag moet storten, dan mag je mij die gegevens bezorgen. Want in dat geval wordt het ev. wel weer interessant voor mij.
stort nu nog jaarlijks , of zo een contract heden nog af te sluiten is ?
kon zelfs als schuldsaldo worden opgenomen.
Heden nog zo ?? dvv save 3 ?
Laatst gewijzigd door platin op 7 augustus 2017, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.
Staat hier op spaargids?annetje schreef: ↑7 augustus 2017, 21:14Ik heb bij meerdere geïnformeerd, slechts 2 hebben geantwoord. Wie weet ik niet meer, want wegens niet interessant heb ik alles daarover verwijderd.
https://www.spaargids.be/sparen/langetermijnsparen.html
Bij sommige tak21 verzekeringen van langetermijnsparen kan je lenen van de polis, zonder effectief op te nemen (en dus fiscaal afgestraft worden). Dan betaal je rente op het opgenomen bedrag, maar je krijgt ook rente van je investeringen (bijna een nuloperatie). Je kan 'm ook in onderpand geven bij de bank als deel kapitaal voor de aankoop woning. Dus mogelijk wel interessant. Valt te zien wat de plannen zijn.
Ik doe ook aan lange termijnsparen in de eerste plaats voor het fiscaal voordeel. Het is ook geld dat ik kan missen voor lange tijd. Ik ga er geen boterham monder door eten.
Zonder fiscaal voordeel zou ik het niet doen, dan zou ik wel een ander alternatief zoeken.
En ik ben ook niet verplicht om te storten. Ik stort trouwens maandelijks ipv 1 maal per jaar.
Veel mensen storten pas op het eind van het jaar maar dan loop je eigenlijk heel wat opbrengst mis. Door maandelijks te storten voel ik het eigenlijk niet in mijn beurs.
Zonder fiscaal voordeel zou ik het niet doen, dan zou ik wel een ander alternatief zoeken.
En ik ben ook niet verplicht om te storten. Ik stort trouwens maandelijks ipv 1 maal per jaar.
Veel mensen storten pas op het eind van het jaar maar dan loop je eigenlijk heel wat opbrengst mis. Door maandelijks te storten voel ik het eigenlijk niet in mijn beurs.