laten opjutten door makelaar
TIP
Re: laten opjutten door makelaar
Vele malen dank. Waar kan ik mijn prijs afhalen?MoreOrLess schreef: ↑16 september 2020, 00:14Bwa, GreenDean is hier nog meer rechtsCarpeNoctem schreef: ↑15 september 2020, 20:12
Als zowat de meest rechtse zak van SG voel ik me natuurlijk aangesproken![]()
![]()
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Probeer het maar eens uit te spreken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik denk Jan goed gaat moet oppassen met zijn 16 jarige vriendinSpruitekop schreef: ↑15 september 2020, 23:01 Poepen mag je op je 14de met een partner tot 19 jaar en op je 16de met Jan en alleman, met de brommer rijden mag je op je 16de, vanaf 17 mag je (mits slagen theoretisch examen) met de auto op de baan. Op je 18de ben je meerderjarig, mag je zelfs gaan stemmen. Als politieagent kan je op 19,5 al met een wapen op de straat lopen en tussen komen in geschillen of in staan voor ordehandhaving
Maar mensen die eind de 20 of begin de 30 zijn zouden nog niet in staat zijn om zelfstandig beslissingen te nemen en daar bijgevolg ook de verantwoordelijkheid voor te dragen.![]()
Hoelang gaan we onze huisartsen dan laten studeren? Toch niet tot hun 40ste?
We staan allemaal met onze 2 voeten in het leven, we gaan er toch niet van uit dat er altijd wel iemand is die ons de hand boven het hoofd gaat houden voor als we een stommiteit gedaan hebben. In de broek gescheten is zelf de kak opkuisen.
Het gaat hier niet over geen verantwoordelijkheid te moeten nemen, het gaat hier over de discrepantie tussen de "boete" die rust op een (soms) mondelinge toezegging bij de aankoop van een huis al of niet onder druk van de verkoper/makelaar en bv. twee dagen later alsnog af te zeggen (voor welke reden dan ook) ... moet er iemand 10 % van de waarde ophoesten (staat totaal niet in verhouding tot de "kosten" die de verkoper hierdoor heeft) goed wetende dat dit huis misschien een dag later aan de volgende die in de rij stond aan te schuiven zal verkocht worden. Je zou als verkoper bijna hopen dat de koper alsnog afhaakt.Spruitekop schreef: ↑15 september 2020, 23:01 Maar mensen die eind de 20 of begin de 30 zijn zouden nog niet in staat zijn om zelfstandig beslissingen te nemen en daar bijgevolg ook de verantwoordelijkheid voor te dragen.![]()
Langs de andere kant is de consument langs alle kanten beschermd (en ook hier gaat het over volwassenen die zelfstandig beslissingen verondersteld zijn te kunnen nemen) voor de kleine bedragen (terugsturen schoenen, kledij, afzeggen online-overeenkomsten, ...)
Nogal logisch dat er een extra bescherming is voor online aankopen.
Als consument koop je blindelings een produkt dat je pas na ontvangst op zijn staat en werking kan beproeven.
En, omdat je het zelf aanhaalt, ook van dit systeem wordt door de kopers massaal misbruik gemaakt.
Nu, ik lig niet wakker van je kritiek en ook niet van je voorstellen hoor.
Als je vindt dat de wet moet aangepast worden neem je best zelf het initiatief daartoe. Eventueel via een (zelf op te richten) belangengroep.
Door hier je ongenoegen te uiten gaat er niets in je voordeel veranderen.
Je hebt al links, rechts en een deel van de sector mee.
Alle kans dus op slagen.
Als je daar in slaagt zal ik me met plezier aanpassen aan de nieuwe wetgeving.
Tot het zo ver is zit er niets anders op, buiten wat woorden verspillen, dan te leren leven met de huidige wetgeving.
Ter zake: gezien het bod van TS werd aanvaard door de verkoper kan hij zich alleen nog beroepen op de opschortende voorwaarden.
We horen dan wel hoe dat is afgelopen. Of niet en dan weten we ook weer hoe laat het was.![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Als consument koop je blindelings een produkt dat je pas na ontvangst op zijn staat en werking kan beproeven.
En, omdat je het zelf aanhaalt, ook van dit systeem wordt door de kopers massaal misbruik gemaakt.
Nu, ik lig niet wakker van je kritiek en ook niet van je voorstellen hoor.
Als je vindt dat de wet moet aangepast worden neem je best zelf het initiatief daartoe. Eventueel via een (zelf op te richten) belangengroep.
Door hier je ongenoegen te uiten gaat er niets in je voordeel veranderen.
Je hebt al links, rechts en een deel van de sector mee.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Alle kans dus op slagen.
Als je daar in slaagt zal ik me met plezier aanpassen aan de nieuwe wetgeving.
Tot het zo ver is zit er niets anders op, buiten wat woorden verspillen, dan te leren leven met de huidige wetgeving.
Ter zake: gezien het bod van TS werd aanvaard door de verkoper kan hij zich alleen nog beroepen op de opschortende voorwaarden.
We horen dan wel hoe dat is afgelopen. Of niet en dan weten we ook weer hoe laat het was.
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
En een huis bezoeken in twintig minuten is niet "blindelings", je kan het ook pas "na ontvangst" op zijn werking beproeven ... same, same ...
Ik uit mijn ongenoegen wel niet voor mezelf - ik ben van nature erg argwanend, verkopers zien aan mijn houding dat ze bij mij een blauwtje zullen oplopen (zouden ze die middelvinger snappen als ze me aanspreken
Dit forum staat vol met ongenoegen en kritiek op alles en nog wat, dit kan er dus ook nog wel bij zeker ? Anders wordt het hier toch maar een dooie boel of niet soms ? Jij je mening, ik de mijne, we leuteren een beetje naast elkaar, luisteren niet naar elkaars argumenten en houden koppig vol dat onze mening de juiste is ... dat is toch het ultieme doel van dit forum ?
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is een harde maar zeer juiste omschrijving van hoe het er vaak aan toe gaat.
@geebee ..
Ts heeft al tijdje niets meer laten horen,maar....
De makelaar heeft een verkoop gerealiseerd door reklame, opzoekingen allerhande ,, pand bezoeken , onderhandelingen enz. enz. en zal de faktuur daarvoor naar de verkopers sturen.
Wanneer de koper uiteindelijk de koop ontbindt, zal de makelaar terug in aktie moeten schieten, om een nieuwe koper te vinden, wanneer hij terug een verkoop heeft gerealiseerd zal hij daardoor terug een faktuur naar de verkopers sturen.
Je kan geen twee keer werk doen voor hetzelfde geld.
De commissie op een verkoop is 2 a' 3% + 21%btw
Op een verkoop van 300.000 euro loopt dit snel op..
Ts heeft al tijdje niets meer laten horen,maar....
De makelaar heeft een verkoop gerealiseerd door reklame, opzoekingen allerhande ,, pand bezoeken , onderhandelingen enz. enz. en zal de faktuur daarvoor naar de verkopers sturen.
Wanneer de koper uiteindelijk de koop ontbindt, zal de makelaar terug in aktie moeten schieten, om een nieuwe koper te vinden, wanneer hij terug een verkoop heeft gerealiseerd zal hij daardoor terug een faktuur naar de verkopers sturen.
Ergens apprecieer ik wel dat hij aangeeft dom geweest te zijn.
Ik begrijp ook dat het een niet evidente zoektocht is, emoties spelen hoe dan ook een rol. Het gaat allemaal heel snel, de zotste bedragen (in mijn ogen) worden soms geboden. Het lijkt soms alsof mensen "tussen de soep en de patatten" snel een woning kopen. Tegenwoordig kan je veel online bekijken al toont dit niet het volledige beeld en tijd om nog eens terug te gaan met iemand die er meer vanaf kent is er vaak niet of het pand is weg. Dat is niet de fout van de makelaar of de verkoper.
Anderzijds is dat geen excuus. Je kiest zelf hoe je het aanpakt. Door naar de limiet te gaan in budget, impulsief te beslissen draagt de poster zijn steentje bij tot hogere prijzen op de huizenmarkt. Laat die 10% "boete" nu net een (kleine) rem zijn om hopelijk toch even na te denken, het feit dat er nog 10 staan te wachten zou niets mogen uitmaken.
Zelf ben ik ook nog zoekende. Eerst bij twee banken geweest om een idee te krijgen wat mogelijk/haalbaar is. Al waren de banken (vooral KBC) niet happig op een orienterend gesprek ("kan allemaal online"); totdat ik zei dat ik overwoog om alles weg te halen en eropwees dat hun online app in mijn geval geen deftige berekeningen kon doen. Had je bv wel al als indicatie kunnen doen. En als je iets gelijkaardigs gedaan hebt een aanvaardbaar maximumbedrag voor jezelf in steen beitelen...
Ik koop geen huis door rap rap te zijn (al zal dat misschien toch moeten veranderen
). En ja dan verdwijnt er wat, en waarschijnlijk zal ik na 6 maanden en langer ook opgejut voelen en daarbije domme beslissingen nemen. Desondanks moet je je limiet zelf kennen (zeker voor zo'n bedragen) en op de blaren zitten als het alsnog misloopt.
Vastgoed is nu eenmaal een dubieuze markt qua regelgeving. Makelaars, notarissen, regelgeving, ...... . En waar velen onder ons bijna geen ervaring in hebben. Een reden te meer om je deftig voor te bereiden en je hier aan te houden.
Ik begrijp ook dat het een niet evidente zoektocht is, emoties spelen hoe dan ook een rol. Het gaat allemaal heel snel, de zotste bedragen (in mijn ogen) worden soms geboden. Het lijkt soms alsof mensen "tussen de soep en de patatten" snel een woning kopen. Tegenwoordig kan je veel online bekijken al toont dit niet het volledige beeld en tijd om nog eens terug te gaan met iemand die er meer vanaf kent is er vaak niet of het pand is weg. Dat is niet de fout van de makelaar of de verkoper.
Anderzijds is dat geen excuus. Je kiest zelf hoe je het aanpakt. Door naar de limiet te gaan in budget, impulsief te beslissen draagt de poster zijn steentje bij tot hogere prijzen op de huizenmarkt. Laat die 10% "boete" nu net een (kleine) rem zijn om hopelijk toch even na te denken, het feit dat er nog 10 staan te wachten zou niets mogen uitmaken.
Zelf ben ik ook nog zoekende. Eerst bij twee banken geweest om een idee te krijgen wat mogelijk/haalbaar is. Al waren de banken (vooral KBC) niet happig op een orienterend gesprek ("kan allemaal online"); totdat ik zei dat ik overwoog om alles weg te halen en eropwees dat hun online app in mijn geval geen deftige berekeningen kon doen. Had je bv wel al als indicatie kunnen doen. En als je iets gelijkaardigs gedaan hebt een aanvaardbaar maximumbedrag voor jezelf in steen beitelen...
Ik koop geen huis door rap rap te zijn (al zal dat misschien toch moeten veranderen
![Undecided :-\](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/undecided.gif)
Vastgoed is nu eenmaal een dubieuze markt qua regelgeving. Makelaars, notarissen, regelgeving, ...... . En waar velen onder ons bijna geen ervaring in hebben. Een reden te meer om je deftig voor te bereiden en je hier aan te houden.
Nee dat is niet "same same'. Dat is jouw mening en het is idd je goed recht die mening te hebben.
Maar transacties gebeuren nog altijd volgens de op dat ogenblik geldende regels en wetten en niet volgens de mening van x of y.
Als je mening verschilt van de wet kan je ofwel je erbij neerleggen, niet meespelen of trachten er iets aan te doen.
Al de rest is al dan niet goedbedoeld tijdverdrijf.
En zoals je zelf al ondervonden hebt doet het (al dan niet bestaande) probleem van TS er eigenlijk niet meer toe (voor diegenen die wel nog meedoen aan dit topic).
Vandaag haalde het zelfs De Standaard.
Kopers bieden zelfs zonder een woning effectief gezien te hebben en haasten zich om elkaar te overbieden. Een bod op de vraagprijs uitbrengen is al onvoldoende.
De kopers, zoals meestal, laten zich dus niet opjagen door de makelaar maar zitten gewoon mekaar op te jutten.
Welke wet had je in gedachte om dat te voorkomen?
Ik zal er in het vervolg rekening mee houden.Jij je mening, ik de mijne, we leuteren een beetje naast elkaar, luisteren niet naar elkaars argumenten en houden koppig vol dat onze mening de juiste is ... dat is toch het ultieme doel van dit forum ?
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Ter zake: je wil het blijkbaar nog altijd niet begrijpen? Jouw mening noch de mijne doet er iets toe. Het zijn de spelregels die tellen. Dat is geen mening. Dat is gewoon een feit.
Je neemt deel aan het spel volgens de regels. Of niet. Of je probeert tot een minnelijke schikking te komen met de andere partij. Noch mijn noch jouw mening gaan daar iets aan veranderen.
Veel andere opties heb je niet.
Ludo, dat kan zo zijn maar is niet noodzakelijk altijd zo.ludo schreef: ↑16 september 2020, 14:04 Wanneer de koper uiteindelijk de koop ontbindt, zal de makelaar terug in aktie moeten schieten, om een nieuwe koper te vinden, wanneer hij terug een verkoop heeft gerealiseerd zal hij daardoor terug een faktuur naar de verkopers sturen.
Dat hangt af van welke overeenkomst je als verkoper met de makelaar het afgesloten.
In de laatste woning die wij verkocht hebben stond expliciet dat de makelaar slechts recht had op zijn bedongen commissie bij een effectieve verkoop en betaling van de koopsom door de koper. De commissie zou worden afgehouden van het betaalde voorschot door de koper.
De koper daarentegen diende, nadat zijn bod werd aanvaard, steeds 10 % schadevergoeding te betalen indien hij de verkoop zou ontbinden of niet binnen de 3 weken voldoende weigeringen van hypotheek kon voorleggen.
Als je het je kan veroorloven (in geld en/of tijd) is het als koper de kunst om een onroerend goed te kopen dat:aston schreef: ↑16 september 2020, 14:18 Zelf ben ik ook nog zoekende. Eerst bij twee banken geweest om een idee te krijgen wat mogelijk/haalbaar is. Al waren de banken (vooral KBC) niet happig op een orienterend gesprek ("kan allemaal online"); totdat ik zei dat ik overwoog om alles weg te halen en eropwees dat hun online app in mijn geval geen deftige berekeningen kon doen. Had je bv wel al als indicatie kunnen doen. En als je iets gelijkaardigs gedaan hebt een aanvaardbaar maximumbedrag voor jezelf in steen beitelen...
Ik koop geen huis door rap rap te zijn (al zal dat misschien toch moeten veranderen). En ja dan verdwijnt er wat, en waarschijnlijk zal ik na 6 maanden en langer ook opgejut voelen en daarbije domme beslissingen nemen. Desondanks moet je je limiet zelf kennen (zeker voor zo'n bedragen) en op de blaren zitten als het alsnog misloopt.
- Net buiten de range valt waar de massa een lening voor kan krijgen. Die woning zijn bijna altijd overprijsd omdat de kper binnen eenzelfde prijsvork elkaar opjagen. Net iets er boven krijg je veel meer waar voor je geld.
- Een goedkopere woning zoeken waar nog (veel) werk aan is. Daar halen de meeste kopers ook hun neus voor op.
Voor de doorsnee koper moet een woning er op zicht leuk en afgewerkt uitzien en liefst zonder al te veel werk en binnen een haalbare hypotheek van tweeverdieners liggen (250.000-350.000 €). In dat segment staat bijna iedereen te dringen om erbij te mogen horen. En als er naar iets veel vraag is blijf je er beter weg. Of je ondergaat de nadelen.
Zoals wel vaker: Je leest het eerst op Spaargids en later pas in de krant ...
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
Waarvoor dank.
- Persoonlijk heb ik de "goedkoopste" 15 gemeenten opgezocht.Jefdewit schreef: ↑16 september 2020, 17:06 Als je het je kan veroorloven (in geld en/of tijd) is het als koper de kunst om een onroerend goed te kopen dat:
- Net buiten de range valt waar de massa een lening voor kan krijgen. Die woning zijn bijna altijd overprijsd omdat de kper binnen eenzelfde prijsvork elkaar opjagen. Net iets er boven krijg je veel meer waar voor je geld.
- Een goedkopere woning zoeken waar nog (veel) werk aan is. Daar halen de meeste kopers ook hun neus voor op.
Voor de doorsnee koper moet een woning er op zicht leuk en afgewerkt uitzien en liefst zonder al te veel werk en binnen een haalbare hypotheek van tweeverdieners liggen (250.000-350.000 €). In dat segment staat bijna iedereen te dringen om erbij te mogen horen. En als er naar iets veel vraag is blijf je er beter weg. Of je ondergaat de nadelen.
- Bekijk in welke in de 2 provincies van subjectieve voorkeur deze liggen.
- Plaatsen tussen 30-45 minuten van de werkplaats (en mogelijke toekomstige werkplaatsen liggen). M.a.w. welk hol van Pluto in tijd eigenlijk nog goed meevalt
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
- Individuele immo websites (staan ze vroeger op dan op immoweb)
- Weinig rekening met scholen/openbaar vervoer - uiteindelijk als het niet in het stad is nemen velen toch de wagen
- Bezoeken ook wat ik minder interresant vindt: steek bij elk bezoek iets op, al is het over het aantal bezoekers, een constructie/indeling voor later, fundamentele gebreken bij een huis etc.
En zoals je mooi beschrijft rekening houden met wat de massa zoekt.
Maar beginnen overbieden zoals de standaard het beschrijft. Nee dank u, dan wacht ik wel. Snap die argumenten niet van mensen die dringend een huis nodig hebben omdat ne kleine eraankomt enz... .