laten opjutten door makelaar
TIP
Re: laten opjutten door makelaar
Heeft niks met hoog van de toren blazen te maken... U hebt zeker de wijsheid niet in pacht hoor.... al denkt U van wel... Als we gaan schelden zit ik op de eerste rij hoor.... Dan hebt U andere ervaringen dan ik heb gehad..jeanke01 schreef: ↑16 april 2023, 10:37Maar enfin, ga je blijven hoog van de toren blazen en in herhaling vallen?![]()
Ja ik ben daar van overtuigd, sterker nog, ik heb daar ervaring mee. Enkele keren het contract met de makelaar verbroken, en 0,0 euro kosten aangerekend gekregen - zoals in de overeenkomst staat. Ondanks dat zowel asbest-attest, EPC, elektrische keuring uitgevoerd werden door de makelaar (of juister, in opdracht van de makelaar en op rekening van de makelaar). Ik had daar na afloop van het contract geen toegang toe maar da's alleen maar fair natuurlijk.
Dus geen inhoudelijke boodschap meer? Dan stopt het.
Jij blijft beweren dat het niet mogelijk, ik en anderen zeggen dat het (tegenwoordig) de standaard is.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Jij beweert dit heel stellig ("no cure no pay kan niet!!!") alsof het een vaststaand feit is. Terwijl dit duidelijk niet zo is. Dat is hoog van de toren blazen, dat zo benoemen is niet schelden hoor.
Zoals ik al zei, jij denkt de wijsheid in pacht te hebben... Tussen een makelaar die zegt " no cure no pay " kan die je nog altijd kosten '( epc enz; ) in rekening brengen.. Dit is trouwens wettelijk bepaald. Of hij dit werkelijk doet, is een andere zaak ..jeanke01 schreef: ↑16 april 2023, 11:51Dus geen inhoudelijke boodschap meer? Dan stopt het.
Jij blijft beweren dat het niet mogelijk, ik en anderen zeggen dat het (tegenwoordig) de standaard is.![]()
Jij beweert dit heel stellig ("no cure no pay kan niet!!!") alsof het een vaststaand feit is. Terwijl dit duidelijk niet zo is. Dat is hoog van de toren blazen, dat zo benoemen is niet schelden hoor.
""""Als makelaar moet u de nodige attesten opvragen bij de overheid. Als u daarvoor moet betalen, mag u de kostprijs van de stukken zuiver, dus zonder winst, doorrekenen aan de opdrachtgever. """"
Overeenkomst gaat boven aanvullend recht. In elke overeenkomst of voorstel van overeenkomst met een makelaar die ik al te zien kreeg, stond een van volgende bepalingen:ludo schreef: ↑16 april 2023, 11:54 Zoals ik al zei, jij denkt de wijsheid in pacht te hebben... Tussen een makelaar die zegt " no cure no pay " kan die je nog altijd kosten '( epc enz; ) in rekening brengen.. Dit is trouwens wettelijk bepaald. Of hij dit werkelijk doet, is een andere zaak ..
""""Als makelaar moet u de nodige attesten opvragen bij de overheid. Als u daarvoor moet betalen, mag u de kostprijs van de stukken zuiver, dus zonder winst, doorrekenen aan de opdrachtgever. """"
lndien de makelaar geen enkele kandidaat koper heeft gevonden die zich stellig tot de aankoop heeft verbonden, zal de opdrachtgever geen enkele vergoeding verschuldigd zijn.
Indien de overeenkomst werd beëindigd zoals bovenvermeld, is geen enkele vergoeding verschuldigd ingeval er geen verkoop werd gerealiseerd bij het einde van de overeenkomst.
Beide partijen hebben het recht om deze overeenkomst op ieder ogenblik te beëindigen zonder kosten, mits [opzegtermijn, 6 maanden, ...]
Succes aan de makelaar om dan toch nog iets door te rekenen... stilzwijgend verlengd voor onbepaalde duur. ln dat geval kunnen beide partijen deze overeenkomst op elk ogenblik zonder vergoeding beëindigen mits inachtneming van een opzegtermiin ...
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Geen idee welk gevecht je hier probeert te winnen. Ik heb hierboven vier letterlijke voorbeelden uit overeenkomsten met makelaars die je tegenspreken. Ik beweer helemaal niet alle wijsheid in pacht te hebben maar je mag gerust toegeven dat je fout was hoor.
-
- Hero Member
- Contacteer:
lndien de makelaar geen enkele kandidaat koper heeft gevonden die zich stellig tot de aankoop heeft verbonden, zal de opdrachtgever geen enkele vergoeding verschuldigd zijn.
Dus zodra er iemand een schriftelijk bod uitbrengt, heb je het vlaggen. Ook al is het ver onder de vraagprijs.
Dus zodra er iemand een schriftelijk bod uitbrengt, heb je het vlaggen. Ook al is het ver onder de vraagprijs.
Waarop baseer je die onzin? Heb je de drie andere quotes bewust genegeerd?Orakel van Brakel schreef: ↑16 april 2023, 12:33 lndien de makelaar geen enkele kandidaat koper heeft gevonden die zich stellig tot de aankoop heeft verbonden, zal de opdrachtgever geen enkele vergoeding verschuldigd zijn.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het staat er letterlijk:
Dat betekent dat als er 1 kandidaat koper zich verbindt tot aankoop, de opdrachtgever een vergoeding verschuldigd is.
Dat betekent dat als er 1 kandidaat koper zich verbindt tot aankoop, de opdrachtgever een vergoeding verschuldigd is.
Absoluut niet. Verder in de overeenkomst staat gespecificeerd dat dit gaat over een bod van de vraagprijs.Orakel van Brakel schreef: ↑16 april 2023, 13:10 Het staat er letterlijk:
Je moet eerst eens goed lezen wat er geschreven staat.. Je bent hier een 4 maand jong bleuke op het forum, denkt de waarheid in pacht te hebben, probeert mensen iets wijs te maken. Ik ben hier al sedert 2008 lid...jeanke01 schreef: ↑16 april 2023, 12:11Overeenkomst gaat boven aanvullend recht. In elke overeenkomst of voorstel van overeenkomst met een makelaar die ik al te zien kreeg, stond een van volgende bepalingen:ludo schreef: ↑16 april 2023, 11:54 Zoals ik al zei, jij denkt de wijsheid in pacht te hebben... Tussen een makelaar die zegt " no cure no pay " kan die je nog altijd kosten '( epc enz; ) in rekening brengen.. Dit is trouwens wettelijk bepaald. Of hij dit werkelijk doet, is een andere zaak ..
""""Als makelaar moet u de nodige attesten opvragen bij de overheid. Als u daarvoor moet betalen, mag u de kostprijs van de stukken zuiver, dus zonder winst, doorrekenen aan de opdrachtgever. """"lndien de makelaar geen enkele kandidaat koper heeft gevonden die zich stellig tot de aankoop heeft verbonden, zal de opdrachtgever geen enkele vergoeding verschuldigd zijn.Indien de overeenkomst werd beëindigd zoals bovenvermeld, is geen enkele vergoeding verschuldigd ingeval er geen verkoop werd gerealiseerd bij het einde van de overeenkomst.Beide partijen hebben het recht om deze overeenkomst op ieder ogenblik te beëindigen zonder kosten, mits [opzegtermijn, 6 maanden, ...]Succes aan de makelaar om dan toch nog iets door te rekenen... stilzwijgend verlengd voor onbepaalde duur. ln dat geval kunnen beide partijen deze overeenkomst op elk ogenblik zonder vergoeding beëindigen mits inachtneming van een opzegtermiin ...![]()
Geen idee welk gevecht je hier probeert te winnen. Ik heb hierboven vier letterlijke voorbeelden uit overeenkomsten met makelaars die je tegenspreken. Ik beweer helemaal niet alle wijsheid in pacht te hebben maar je mag gerust toegeven dat je fout was hoor.
Als een makelaar dit niet doet wil niet zeggen dat hij het niet mag.... Welk deel begrijp je echt niet
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Zijn je argumenten op dat je zo hard op de man moet spelen? Wat voor zwaktebod is dit nu weer
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Ik zeg nergens dat het niet mag, ik zeg dat het geen gangbare praktijk is tegenwoordig.
Als een makelaar dit niet doet wil niet zeggen dat hij het niet mag.... Welk deel begrijp je echt niet![]()
Als de makelaar zelf op voorhand in zijn overeenkomst zet dat niet te zullen doen, wie ben jij dan om te zeggen dat de makelaar dat wel zal doen? Als in de overeenkomst staat dat het niet gebeurt, mag het niet punt - een overeenkomst tussen partijen is voor hen even bindend als de wet.
Ik ga inderdaad niet ingaan op zo'n onnozele aanvallen op de man. Dat je het kinderachtig vindt dat ik daar niet op in ga zegt genoeg. Ik ga me niet "verweren" als het op de man is en niet op de inhoud; da's een moddergevecht zonder meerwaarde.
Graag on topic op een leuke manier!
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
@jeanke01
Als de makelaar " no cure no pay " in zijn overeenkomst opneemt is dit alleen voor zijn commissie.
De kosten van attesten die de makelaar heeft gemaakt ( Epc - electriciteit - asbest ) mag hij aanrekenen.
Zonder deze attesten mag hij ook géén " te koop " advertentie plaatsen.
Als U deze betaald hebt U recht op deze attesten.
Betaald U deze kosten niet, zal U ze ook niet krijgen..
Als de makelaar " no cure no pay " in zijn overeenkomst opneemt is dit alleen voor zijn commissie.
De kosten van attesten die de makelaar heeft gemaakt ( Epc - electriciteit - asbest ) mag hij aanrekenen.
Zonder deze attesten mag hij ook géén " te koop " advertentie plaatsen.
Als U deze betaald hebt U recht op deze attesten.
Zie vier quotes uit overeenkomsten die ik postte.
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Makelaar zet zelf in zijn overeenkomst dit niet te zullen doen wanneer de overeenkomst opgezegd wordt zonder gerealiseerde verkoop of bod van minstens de vraagprijs.
Makelaar zet zelf expliciet in zijn overeenkomst geen enkele kost te zullen aanrekenen. Geen enkele kost. Niet beperkt tot commissie, expliciet geen enkele kost.
Dat de makelaar ook andere overeenkomsten zou mogen sluiten, of dit toch aanrekenen als hij er niet expliciet iets over zegt, doet er toch niet toe? In de modelovereenkomsten die deze makelaars net als vele collega's in Vlaanderen aanbieden, beloven ze zelf expliciet geen enkele andere kost aan te rekenen.
Maar enfin, dat is toch wat ik letterlijk zelf zeg?Als U deze betaald hebt U recht op deze attesten.
jeanke01 schreef: ↑16 april 2023, 10:37 Ja ik ben daar van overtuigd, sterker nog, ik heb daar ervaring mee. Enkele keren het contract met de makelaar verbroken, en 0,0 euro kosten aangerekend gekregen - zoals in de overeenkomst staat. Ondanks dat zowel asbest-attest, EPC, elektrische keuring uitgevoerd werden door de makelaar (of juister, in opdracht van de makelaar en op rekening van de makelaar). Ik had daar na afloop van het contract geen toegang toe maar da's alleen maar fair natuurlijk.
@jeanke01 :: Maar enfin, dat is toch wat ik letterlijk zelf zeg?
Na 27 posten wel ja, maar in het begin hield U vol dat er totaal géén kosten zouden worden aangerekend.. Toch???
case closed nu..
Na 27 posten wel ja, maar in het begin hield U vol dat er totaal géén kosten zouden worden aangerekend.. Toch???
case closed nu..