laten opjutten door makelaar
TIP
Re: laten opjutten door makelaar
(veel mensen bijeen die huizen verkopen - okboomers - en die zien zo'n boete wel zitten natuurlijk)loops25 schreef: ↑13 september 2020, 08:25 Hier zitten toch wa sjarels bijeen manman. 40k boete is nooit te verantwoorden. Waanzinnig dat er zelfs mensen zijn die zoiets durven verdedigen. En met die flauwe zever van "begint eer ge begint", klinkt vrij elitair. Ik heb jarenlang gewerkt bij een grootbank, ik zal u zeggen dat het merendeel van de mensen (jong en oud) vrij beperkte financiële kennis heeft. Ma nee geef die mensen een boete van 40k zodat ze voor de rest van hun leven in de miserie zitten voor 1 "fout". Maar de elite van spaargids.be heeft gesproken, stelletje moraalridders.
Hulde! De dingen die ik hier lees, het lijkt precies of spaargids enkel bestaat uit immomakelaars of huisjesboeren.loops25 schreef: ↑13 september 2020, 08:25 Hier zitten toch wa sjarels bijeen manman. 40k boete is nooit te verantwoorden. Waanzinnig dat er zelfs mensen zijn die zoiets durven verdedigen. En met die flauwe zever van "begint eer ge begint", klinkt vrij elitair. Ik heb jarenlang gewerkt bij een grootbank, ik zal u zeggen dat het merendeel van de mensen (jong en oud) vrij beperkte financiële kennis heeft. Ma nee geef die mensen een boete van 40k zodat ze voor de rest van hun leven in de miserie zitten voor 1 "fout". Maar de elite van spaargids.be heeft gesproken, stelletje moraalridders.
Een makelaar is iemand die zeer goed weet wat hij / zij doet. Dingen verkopen doet die elke dag. Het doel van die persoon is de koper een verbloemde situatie voor te stellen omdat ze willen verkopen.
De koper doet dit niet elke dag en zou beter beschermd moeten worden. Ja, je maakt fouten, is die fout dan €20.000+ waard? Wie daar tegen is, lijkt in die bubbel te zitten van de makelaar of wie dat vaak woningen verkoopt.
Loops25,
Als je bij een grootbank gewerkt hebt, weet je ook hoeveel een overbruggingskrediet kost?
Stel dat jij een huis bezit. Op een gegeven moment beslis je om een ander huis te kopen. Je hebt zelf een bod gedaan, etc etc.
Dus binnen enkele maanden moet jij naar de notaris gaan voor de beschrijving ervan én moet je dat huis op 1 of andere manier betalen.
Je begint te rekenen en komt uit dat je met de opbrengst van de verkoop van je huidige huis + wat bij te lenen er wel komt.
Je zet je huis te koop en binnen enkele weken is er iemand die je huis koopt. De compromis wordt getekend en er wordt afgesproken om op een datum X de koop en overdracht bij de notaris te doen.
Je gaat naar de bank en afhankelijk van de datums van verkoop - koop kan de financiële kant geregeld worden.
1 maand later laat die koper plots weten dat hij toch afziet van de koop.
Jij moet terug een nieuwe koper zoeken. Zelfs in het beste geval dat je quasi onmiddellijk een nieuwe koper vindt, zal de overdracht ook 1à2 maand later zijn. Je moet dus naar de bank om een overbruggingskrediet.
Als ex-bankbediende weet je ook dat die rentes niet van de poes zijn.
Bijkomend moet die verkoper dan nog eens vlug-vlug op zoek naar een nieuwe koper. En je weet dat vlug-vlug betekent dat je een stuk onder de prijs moet gaan...
Dus die verkoper krijgt met extra kosten te maken, door die "arme onschuldige mens die toch wel eens een foutje mag maken". En die kost mag niet doorgerekend worden?
Dus door een fout van die "arme onschuldige mens die toch wel eens een foutje mag maken", zit een andere arme mens die zijn huis wil inruilen voor een ander huis met de gebakken peren?
Niet iedereen die zijn huis verkoopt, is een miljonair, eik*l, huisjesmelker of hoe jij ze ook noemt.
En nee, ik ben geen makelaar, huisjesboer of whatever. Ik heb 1 maal een appartement gekocht en nog nooit eigendom verkocht.
Een huis/appartement is geen impulsieve aankoop die je doet. Daar denk je toch op voorhand wel eens over na. En als je je niet zeker voelt, dan vraag je toch raad aan ouders/familie/vrienden of whatever?
Waarom moet tegenwoordig iedereen bepamperd worden? Denk na voor je iets doet, wees bewust van de gevolgen van je daden!
Als je bij een grootbank gewerkt hebt, weet je ook hoeveel een overbruggingskrediet kost?
Stel dat jij een huis bezit. Op een gegeven moment beslis je om een ander huis te kopen. Je hebt zelf een bod gedaan, etc etc.
Dus binnen enkele maanden moet jij naar de notaris gaan voor de beschrijving ervan én moet je dat huis op 1 of andere manier betalen.
Je begint te rekenen en komt uit dat je met de opbrengst van de verkoop van je huidige huis + wat bij te lenen er wel komt.
Je zet je huis te koop en binnen enkele weken is er iemand die je huis koopt. De compromis wordt getekend en er wordt afgesproken om op een datum X de koop en overdracht bij de notaris te doen.
Je gaat naar de bank en afhankelijk van de datums van verkoop - koop kan de financiële kant geregeld worden.
Jij moet terug een nieuwe koper zoeken. Zelfs in het beste geval dat je quasi onmiddellijk een nieuwe koper vindt, zal de overdracht ook 1à2 maand later zijn. Je moet dus naar de bank om een overbruggingskrediet.
Bijkomend moet die verkoper dan nog eens vlug-vlug op zoek naar een nieuwe koper. En je weet dat vlug-vlug betekent dat je een stuk onder de prijs moet gaan...
Dus die verkoper krijgt met extra kosten te maken, door die "arme onschuldige mens die toch wel eens een foutje mag maken". En die kost mag niet doorgerekend worden?
Dus door een fout van die "arme onschuldige mens die toch wel eens een foutje mag maken", zit een andere arme mens die zijn huis wil inruilen voor een ander huis met de gebakken peren?
Niet iedereen die zijn huis verkoopt, is een miljonair, eik*l, huisjesmelker of hoe jij ze ook noemt.
En nee, ik ben geen makelaar, huisjesboer of whatever. Ik heb 1 maal een appartement gekocht en nog nooit eigendom verkocht.
Een huis/appartement is geen impulsieve aankoop die je doet. Daar denk je toch op voorhand wel eens over na. En als je je niet zeker voelt, dan vraag je toch raad aan ouders/familie/vrienden of whatever?
Waarom moet tegenwoordig iedereen bepamperd worden? Denk na voor je iets doet, wees bewust van de gevolgen van je daden!
@anonymous
Denk dat niemand hier gaat zeggen dat je als koper na 1 maand nog een verkoop "eventjes" kan annuleren zonder boe of ba.
Ik persoonlijk zou het zetten op eerste 24 uur zonder "boete" vanaf 24 uur tot 5 dagen mag dit gerust €1000 ofzo zijn en vanaf dan mag het gerust 5 à 10% zijn.
Ik begrijp de verkoper zijn scenario ook wel en dat die ook zijn verplichtingen heeft om na te leven. Eventjes na 1 maand te horen krijgen "ja oeps, ik wil het toch niet" en dan wegwandelen kan voor de verkoper desastreus zijn.
De verkoop alsnog annuleren volgens de regels die ik heb gegeven lijkt mij de verkoper weinig te schaden.
Het mag alleen geen geldklopperij zijn of dreigement van de verkoper zijn kant.
Denk dat niemand hier gaat zeggen dat je als koper na 1 maand nog een verkoop "eventjes" kan annuleren zonder boe of ba.
Ik persoonlijk zou het zetten op eerste 24 uur zonder "boete" vanaf 24 uur tot 5 dagen mag dit gerust €1000 ofzo zijn en vanaf dan mag het gerust 5 à 10% zijn.
Ik begrijp de verkoper zijn scenario ook wel en dat die ook zijn verplichtingen heeft om na te leven. Eventjes na 1 maand te horen krijgen "ja oeps, ik wil het toch niet" en dan wegwandelen kan voor de verkoper desastreus zijn.
De verkoop alsnog annuleren volgens de regels die ik heb gegeven lijkt mij de verkoper weinig te schaden.
Het mag alleen geen geldklopperij zijn of dreigement van de verkoper zijn kant.
anonymous, denk es eerst na voordat ge iets typt. Waar heb ik ergens verwezen naar eik*l, huisjesmelker of wat dan ook? 20 a 40k voor een paar maanden overbrugging, gij zijt nie goed zeker? En het gaat op de opschortende voorwaarde in een aankoopbelofte. Wie spreekt hier over een maand na akkoord? De markt moet beter geregulariseerd worden, zodat oa de eventuele boetes redelijk zijn en zowel de koper als verkoper beter beschermd zijn. Gij noemt het bepampering, ik noem het bescherming van de consument. Diegenen die hier het hardst roepen, zijn de grootste bleiters moesten ze zelf in een nadelige situatie terecht komen.anonymous schreef: ↑13 september 2020, 10:18 Loops25,
-
- Hero Member
- Contacteer:
Veel mensen zijn financieel laaggeletterd, maar willen wel een huis kopen. De huidige regels rond vastgoedtransacties houden daar weinig tot geen rekening mee.
Je zou langs de kant van de wet een aantal verbeteringen kunnen aanbrengen:
- Standaardcontracten leesbaarder maken voor laaggeletterden. Dat kunnen kleine dingen zijn:
- Het menselijk verstand verwerkt bijvoorbeeld absolute bedragen vlotter dan percentages. Verplicht centen in plaats van/in aanvulling op procenten voor de boetebedragen. Zet er voor mijn part een voorbeeld bij van wat je met dat boetegeld allemaal zou kunnen kopen, als uit gedegen onderzoek blijkt dat dat helpt.
- Degelijke online sjablonen waaruit een leesbaar contract rolt.
- ...
- Wettelijke bescherming tegen de tegenpartij. Een wettelijk maximum op de schadevergoedingen bij ontbinding/annulering/... van de koop bijvoorbeeld zou mogelijk een goede zaak zijn.
- Wettelijke bescherming tegen zichzelf. Een bewijs van financiële geletterdheid, een soort financieel rijbewijs dus, is al controversiëler, omdat het mensen in hun onafhankelijkheid beperkt. Ik heb hier zelf geen bijzondere mening over, maar het moet op zijn minst besproken worden.
Men zou kunnen verplichten als er bij de compromise de clausule " onder voorbehoud van krediet" er een " princiepe akkoord" moet bijgevoegd worden van de bank.. tot zekerheid van de aangegane verbintenis
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
1 fout... volgens mij zijn het er meerdere maar kom... ik respecteer uw visie, ik ondersteun ze niet.loops25 schreef: ↑13 september 2020, 08:25 Hier zitten toch wa sjarels bijeen manman. 40k boete is nooit te verantwoorden. Waanzinnig dat er zelfs mensen zijn die zoiets durven verdedigen. En met die flauwe zever van "begint eer ge begint", klinkt vrij elitair. Ik heb jarenlang gewerkt bij een grootbank, ik zal u zeggen dat het merendeel van de mensen (jong en oud) vrij beperkte financiële kennis heeft. Ma nee geef die mensen een boete van 40k zodat ze voor de rest van hun leven in de miserie zitten voor 1 "fout". Maar de elite van spaargids.be heeft gesproken, stelletje moraalridders.
In de immo-wereld wordt de 'potentiële koper' maximaal beschermd, TS heeft de keuze gemaakt van al deze beschermingen af te zien, het zij zo.
TS had ook een optie kunnen nemen, was net hetzelfde en dan kon hij/zij dit rustig bekijken, nee: gewoon groots doen en gaan voor een bod zonder einddatum.
De verkoper moet alles maar ondergaan gedurende de periode van de verkoop.
Moet maar de immo-kosten/vaste kosten/... blijven betalen terwijl een potentiële koper 3 maand wil de banken gaan afschuimen naar een krediet. Dat kan zo keer op keer verder gaan wanneer de 'koper' telkens geen krediet krijgt. Telkens weer de verkoopprocedure tijdelijk opschorten, afwachten, hopen dat die sjarels geld kunnen krijgen van de banken, njet? Dan weer de procedure opstarten, weer in de markt zetten, nog wat van de prijs doen omdat de woning aan het verbranden is ("Er zal wel iets mis zijn met dat huis want die verkoop gaat weer niet door...") en noem maar op.
Als je groots wil gaan voor onmiddellijk een bod te doen (voor de vraagprijs) zonder dan te gaan voor een optie, dan moet je ook maar groots zijn in het op uw bek gaan.
Ik steek ook mijn hand niet op om een pintje te bestellen tijdens een openbare verkoop. Als je aan iets begint moet je eerst de spelregels kennen of de gebruikshandleidingen lezen. Is dat voor jou niet nodig -want dat is enkel voor de dommeriken- wees dan wijs en draag uw trots.
Laatst gewijzigd door Spruitekop op 13 september 2020, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
De koper wordt maximaal beschermd? Zoals? Geef eens een aantal voorbeelden. Heeft niks te maken met "groots doen", wa is mij da nu. Hoezo bod zonder einddatum? We hebben het hier over getekende aankoopbeloftes. Als ik een bod doe op uw huis, verbindt gij u als verkoper toch niet zolang er geen akkoord is? Al geldt mijn bod 10 jaar lang, who cares. De verkoper hier als slachtoffer opperen gaat mij dan ook weer wat te ver. Schrijf eens uit welke kosten de verkoper extra maakt bij een afgesprongen deal (lees opschortende voorwaarde wordt geactiveerd, wat trouwens 100% wettelijk is) en vergelijk deze kosten met die 5 a 10% boete. Zoals ik eerder al zei, geen "deal" maken met de makelaar, maar gewoon 2 weigeringen vragen bij 2 verschillende banken (of in casu 3), zolang dat de opschortende voorwaarde geldig is en ge betaalt 0 euro kosten. Case closed.Spruitekop schreef: ↑13 september 2020, 12:181 fout... volgens mij zijn het er meerdere maar kom... ik respecteer uw visie, ik ondersteun ze niet.loops25 schreef: ↑13 september 2020, 08:25 Hier zitten toch wa sjarels bijeen manman. 40k boete is nooit te verantwoorden. Waanzinnig dat er zelfs mensen zijn die zoiets durven verdedigen. En met die flauwe zever van "begint eer ge begint", klinkt vrij elitair. Ik heb jarenlang gewerkt bij een grootbank, ik zal u zeggen dat het merendeel van de mensen (jong en oud) vrij beperkte financiële kennis heeft. Ma nee geef die mensen een boete van 40k zodat ze voor de rest van hun leven in de miserie zitten voor 1 "fout". Maar de elite van spaargids.be heeft gesproken, stelletje moraalridders.
In de immo-wereld wordt de 'potentiële koper' maximaal beschermd, TS heeft de keuze gemaakt van al deze beschermingen af te zien, het zij zo.
TS had ook een optie kunnen nemen, was net hetzelfde en dan kon hij/zij dit rustig bekijken, nee: gewoon groots doen en gaan voor een bod zonder einddatum.
De verkoper moet alles maar ondergaan gedurende de periode van de verkoop.
Moet maar de immo-kosten/vaste kosten/... blijven betalen terwijl een potentiële koper 3 maand wil de banken gaan afschuimen naar een krediet. Dat kan zo keer op keer verder gaan wanneer de 'koper' telkens geen krediet krijgt.
Als je groots wil gaan voor onmiddellijk een bod te doen (voor de vraagprijs) zonder dan te gaan voor een optie, dan moet je ook maar groots zijn in het op uw bek gaan.
Ik steek ook mijn hand niet op om een pintje te bestellen tijdens een openbare verkoop. Als je aan iets begint moet je eerst de spelregels kennen of de gebruikshandleidingen lezen. Is dat voor jou niet nodig -want dat is enkel voor de dommeriken- wees dan wijs en draag uw trots.
Maar hier zitten de graaiers natuurlijk, lekker overal geld rapen en over lijken gaan om zelf meer winst te genereren. Jullie zouden nog goed passen binnen het politiek landschap. Gelukkig denkt niet iedereen zo egocentrisch. Zowel de verkoper als koper dient beschermd te worden en vaste boetes na x-aantal dagen vind ik zeker te verantwoorden. Maar geen buitenproportionele bedragen.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Langer onderhouden (oa verwarmen), vaste kosten verder betalen, weer in de markt zetten, andere kandidaten die dan voor een andere woning gaan, woning verbranden door opschorten procedure. Je kan het geen 2 keer voor hebben dat zo een aankoop niet door gaat, om dan nog uw kot verkocht te krijgen gaat ge van uw prijs moeten af doen.
Zijn dat geen kosten voor de verkoper?
En de koper wordt inderdaad maximaal beschermd, kan allerlei 'opschortende voorwaarden' opgeven, kan zich intussen gratis verzekeren tegen overlijden. Ge kunt als koper in die verkoop stappen en verbintenissen aan gaan die de verkoper blokkeert in zijn verkoop dit terwijl ge als koper geen rotte cent hebt en zelfs nooit een rotte cent gaat kunnen lenen.
Is dat niet overbeschermd zijn?
En de koper wordt inderdaad maximaal beschermd, kan allerlei 'opschortende voorwaarden' opgeven, kan zich intussen gratis verzekeren tegen overlijden. Ge kunt als koper in die verkoop stappen en verbintenissen aan gaan die de verkoper blokkeert in zijn verkoop dit terwijl ge als koper geen rotte cent hebt en zelfs nooit een rotte cent gaat kunnen lenen.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Je kan een bod doen, maar de verkoper moet je bod nog altijd eerst aanvaarden..
Het is niet omdat je het hoogste bod doet, dat je daarmee kan kopen, je bent nog altijd vrij om te verkopen aan wie je wil..
Het is ook aan de verkoper om zich te beschermen tegen dergelijke valstrikken..
Geen geschreven "princiepe akkoord" van de bank, nada, gebeurt er niks...
Heb al verschillende panden verkocht, ken dus de klappen van de zweep wel..
Het is niet omdat je het hoogste bod doet, dat je daarmee kan kopen, je bent nog altijd vrij om te verkopen aan wie je wil..
Het is ook aan de verkoper om zich te beschermen tegen dergelijke valstrikken..
Geen geschreven "princiepe akkoord" van de bank, nada, gebeurt er niks...
Heb al verschillende panden verkocht, ken dus de klappen van de zweep wel..
Zijde nu serieus of er gewoon mee aant lachen? Dus deze onkosten verantwoorden een boetebedrag van 20k a 40k. Schei toch uit. Dan hoop ik als gij ooit uw "kot" te koop zet, deze binnen de week weg is, want oeioei uw verwarmingskosten schieten anders de hoogte in of ge kunt ze in de zomer verkopen, weer wat geld uitgespaard.Spruitekop schreef: ↑13 september 2020, 13:08 Langer onderhouden (oa verwarmen), vaste kosten verder betalen, weer in de markt zetten, andere kandidaten die dan voor een andere woning gaan, woning verbranden door opschorten procedure. Je kan het geen 2 keer voor hebben dat zo een aankoop niet door gaat, om dan nog uw kot verkocht te krijgen gaat ge van uw prijs moeten af doen.
+1loops25 schreef: ↑13 september 2020, 08:25 Hier zitten toch wa sjarels bijeen manman. 40k boete is nooit te verantwoorden. Waanzinnig dat er zelfs mensen zijn die zoiets durven verdedigen. En met die flauwe zever van "begint eer ge begint", klinkt vrij elitair. Ik heb jarenlang gewerkt bij een grootbank, ik zal u zeggen dat het merendeel van de mensen (jong en oud) vrij beperkte financiële kennis heeft. Ma nee geef die mensen een boete van 40k zodat ze voor de rest van hun leven in de miserie zitten voor 1 "fout". Maar de elite van spaargids.be heeft gesproken, stelletje moraalridders.
Ben jij makelaar?simbala schreef: ↑13 september 2020, 08:10pukkie007 schreef: ↑12 september 2020, 22:43 Er zijn regels voor kopers en er zijn regels voor verkopers. Ben je er niet mee akkoord, doe dan geen bod. Wil je er onderuit, om welke reden dan ook, gedraag je dan als een volwassen persoon. Zeg tegen de eigenaar en de makelaar hoe de steel aan de vork zit en hoop op een voordelige schikking.hopen op een voordelige schikking bij de makelaar. Die wil enkel zijn percentje. Veel valt daar niet over te onderhandelen hoor...
Heb je persoonlijk zoiets al meegemaakt?
Gaat het hier weer over een fabel van bij de bakker?
Bij mij kom je als koper hier best goed mee weg. Verkoop ik het pand binnen de maand tegen eenzelfde prijs of hoger: zand erover. Duurt het wat langer en gaat het bvb voor 5k minder de deur uit: graag die 5k uit jouw broekzak bijpassen aub.
Ik zie hier geen gesjarel in.
![Kiss :-*](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/kiss.gif)