LED: geld van leverancier naar fabrikant
LED: geld van leverancier naar fabrikant
Na renovatiewerken in de keuken heb ik besloten om mijn 9 spots te vervangen door LED-lampen. Het is dan een kleintje om iets meer uit te geven aan een LED-lamp, om uiteindelijk een beetje te besparen op mijn elektriciteitsfactuur. Ik besloot om te gaan voor een gekend merk, nl. lampen van Philips (en uiteindelijk niet voor Prolight, Gamma, Verbatim, Osram, enz.). Nu, één jaar later, heb ik al mijn lampen al moeten vervangen, ondanks de belofte van x branduren, door andere lampen.
Uiteindelijk bespaar ik misschien wel op mijn energiefactuur, maar ik heb al een pak meer geld uitgegeven aan de LED-lampen zelf. En dan zie ik tegenwoordig overal LED-lampen opduiken: Aldi, Kruidvat, Blokker, Hubo, Gamma, Brico en zelfs Ikea (waarover ik ondertussen al meer negatiefs dan positiefs heb gehoord). Welke ervaringen hebben jullie? Welke zijn prijs/kwaliteit OK? Kortom, met welke lampen kan ik wél beginnen besparen?
Uiteindelijk bespaar ik misschien wel op mijn energiefactuur, maar ik heb al een pak meer geld uitgegeven aan de LED-lampen zelf. En dan zie ik tegenwoordig overal LED-lampen opduiken: Aldi, Kruidvat, Blokker, Hubo, Gamma, Brico en zelfs Ikea (waarover ik ondertussen al meer negatiefs dan positiefs heb gehoord). Welke ervaringen hebben jullie? Welke zijn prijs/kwaliteit OK? Kortom, met welke lampen kan ik wél beginnen besparen?
Re: LED: geld van leverancier naar fabrikant
Heb nog nooit problemen gehad met LED lampen, zowel de 12V als de 220V varianten.
Zorg er steeds voor dat je een aangepaste LED driver hebt als je op laagspanning zit !
Zorg er steeds voor dat je een aangepaste LED driver hebt als je op laagspanning zit !
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb in mijn traphal 2 lampjes van 1.2 w. moet ze na 2 a3 jaar vervangen omdat ze verminderen van lichtsterkte. Lampjes uit aldi, Heb er geen schakelaar tussen geplaatst (besparing). oude teller die beweegt niet als enkel die lampjes aan staan.
Zijn het 12 volt spots?MichaelV schreef:Na renovatiewerken in de keuken heb ik besloten om mijn 9 spots te vervangen door LED-lampen. Het is dan een kleintje om iets meer uit te geven aan een LED-lamp, om uiteindelijk een beetje te besparen op mijn elektriciteitsfactuur. Ik besloot om te gaan voor een gekend merk, nl. lampen van Philips (en uiteindelijk niet voor Prolight, Gamma, Verbatim, Osram, enz.). Nu, één jaar later, heb ik al mijn lampen al moeten vervangen, ondanks de belofte van x branduren, door andere lampen.
Zo ja dan ligt het probleem bij uw transfo!
Zo niet, dan bent u gejost

Wij vervingen drie jaar geleden alle halogeenspots en armaturen in de keuken door andere armaturen en led spots van Philips. We hebben één spot die bij het aansteken af en toe wat flikkert en nadien gewoon brandt.
In living en salon hangen lusters met ledvlamlampen. In de ene luster zitten ledvlamlampen van megaman. Ene van die Megamans was na een maand of drie stuk. In de andere luster zitten leds van Philips en die functioneren al een jaar of 5 zonder problemen.
In living en salon hangen lusters met ledvlamlampen. In de ene luster zitten ledvlamlampen van megaman. Ene van die Megamans was na een maand of drie stuk. In de andere luster zitten leds van Philips en die functioneren al een jaar of 5 zonder problemen.
Maak geen gebruik van een transfo. De ganse bekabeling hernieuwd tot aan de zekeringkast en spots rechtstreeks op 220V, waarvoor ze gemaakt waren. De inbouwspots zelf zijn eveneens van Philips, niet het slechtste merk dacht ik toen. Maar de spots die er toen inzaten, ook van Philips, begonnen altijd te flikkeren, één voor één. Juist een discotheek
. Om nadien regelmatig stuk te gaan.
Nu heb ik er al een dikke maand spots van het merk Luman inzitten. Super tevreden van, stabiele verlichting, maar moeilijk te vinden. Dus moesten er alternatieven bestaan...

Nu heb ik er al een dikke maand spots van het merk Luman inzitten. Super tevreden van, stabiele verlichting, maar moeilijk te vinden. Dus moesten er alternatieven bestaan...
Ik heb een hier een dimmer in gebruik die kan dimmen bij een vermogen van minimum 50W, deze is al zeker meer dan 10 jaar oud van het merk niko.
Kan je dan deze gebruiken om dimbare ledlampen mee te dimmen aangezien zij zo weinig verbruiken??
Bij één halogeenlamp van 35W begint hij dan te flikkeren en geluid (dimmer) te maken,dus da lijkt me niet haalbaar voor ledlampen.
Wat denken jullie?
Kan je dan deze gebruiken om dimbare ledlampen mee te dimmen aangezien zij zo weinig verbruiken??
Bij één halogeenlamp van 35W begint hij dan te flikkeren en geluid (dimmer) te maken,dus da lijkt me niet haalbaar voor ledlampen.
Wat denken jullie?
Led lampen hebben specifieke dimmers nodig, maar niet alleen wegens het lage vermogen, ook door ander (meer lineair) verloop van lichtsterkte volgens vermogen.
De MASTER LEDlampen van Philips omvatten spots (LEDspot), kaarsen (LED Novallure), LED gloeilampen (LEDbulb) en een vervanger voor de G4: LEDcapsule. Met LED verlichting van Philips kan u uw energiekosten en onderhoudskosten verminderen tot 85% per jaar! Philips geeft 3 jaar garantie op alle lampen met een levensduur > 25.000uur.
LED lampen kunnen niet goed tegen warmte, vandaar ook dat de duurdere lampen uitgevoerd zijn met koelribbels, kan wel eens het probleem zijn bij spotlampen van vraagsteller.
En persoonlijk vind ik dimmen van led lampen geen goede keuze, je hebt al speciale dure dimlampen nodig en specifieke dimmers, en dimmen van led's vind ik eigenlijk een contradictio in terminis.
Gebruik zelf al verschillende jaren ledlampen bij voorkeur de warme 2700°K lichtkleur en tot hiertoe nog geen problemen.
En persoonlijk vind ik dimmen van led lampen geen goede keuze, je hebt al speciale dure dimlampen nodig en specifieke dimmers, en dimmen van led's vind ik eigenlijk een contradictio in terminis.
Gebruik zelf al verschillende jaren ledlampen bij voorkeur de warme 2700°K lichtkleur en tot hiertoe nog geen problemen.
het gras is altijd groener aan de overkant
Heb 4 spots van Elimex gekocht in Hubo. Na 6 maand was 1 spot kapot. Ik had geen aankoopbon meer en dan maar mailtje gestuurd naar Elimex en heb nieuw lamp gekregen.
Garantie op lampen is wettelijk 6 maanden. Megaman lampen kun je registreren en krijg je een garantiecode. Philips tot 3 jaar garantie. De klassieke spaarlampen gaan ook niet mee zoals ze zouden moeten. Als ze het begeven vervang ik ze door Philips led bollampen daar kan ik eco-cheques aan kwijt. En tot nu geen spijt gehad, maar de tijd zal oordelen.
Garantie op lampen is wettelijk 6 maanden. Megaman lampen kun je registreren en krijg je een garantiecode. Philips tot 3 jaar garantie. De klassieke spaarlampen gaan ook niet mee zoals ze zouden moeten. Als ze het begeven vervang ik ze door Philips led bollampen daar kan ik eco-cheques aan kwijt. En tot nu geen spijt gehad, maar de tijd zal oordelen.
Als we op dit forum al akkoord kunnen gaan over één feit, dan is het wel, dat Led lampen goedkoper zijn qua verbruik dan de standaardlampen.
Het volgende punt is dan de kostprijs qua installatie (transfo of niet,...), de garantie en de levensduur.
Is er nu iemand op het forum die "MET KENNIS VAN ZAKEN" kan zeggen :
a. Moet er een transfo geplaatst worden als ik "standaardlampen" vervang door Ledlampen?
b. Kan iemand mij uitleggen waarom zelfs Philipslampen ,met een schijnbare garantie van 3j en 25000 uren na één jaar reeds stuk zijn?
c. Waarom zijn Led-lampen van de gekende merken even snel stuk als de lampen van de "goedkopere" merken. Is er dan geen kwaliteitscontrole op de produktie?
Iemand die op dit forum iets wil leren, krijgt alleen de nodige frustratie mee, dat alle lampen kapot gaan. Is er echt niemand op dit net die een goede,gefundeerde raad aan de mogelijke kopers kan geven.
Het volgende punt is dan de kostprijs qua installatie (transfo of niet,...), de garantie en de levensduur.
a. Moet er een transfo geplaatst worden als ik "standaardlampen" vervang door Ledlampen?
b. Kan iemand mij uitleggen waarom zelfs Philipslampen ,met een schijnbare garantie van 3j en 25000 uren na één jaar reeds stuk zijn?
c. Waarom zijn Led-lampen van de gekende merken even snel stuk als de lampen van de "goedkopere" merken. Is er dan geen kwaliteitscontrole op de produktie?
Iemand die op dit forum iets wil leren, krijgt alleen de nodige frustratie mee, dat alle lampen kapot gaan. Is er echt niemand op dit net die een goede,gefundeerde raad aan de mogelijke kopers kan geven.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb alle gloeilampen in mijn huis vervangen door goedkope Chinese LED-lampen met een goede reputatie op aliexpress.com. 10W (80W gloeilamp-equivalent), 5.5 eur/stuk inclusief import en levering. Ik gebruik ze nu een jaar of twee. Bij mijn ouders zijn er uit deze reeks al een paar gesneuveld. Bij mij nog geen.Roedie schreef:Als we op dit forum al akkoord kunnen gaan over één feit, dan is het wel, dat Led lampen goedkoper zijn qua verbruik dan de standaardlampen.
Standaard lampen 220/240 Volt kunnen vervangen worden door led lampen 220/240 Volt. Men mag de wattages delen door +/- 10.
Lamp in WC 40 a 60 watt vervangen door led +/- 5 watt.
b)
Ik heb overal led lampen reeds meer dan 2 jaar tot op heden nog geen enkele defect. Deze die in spots zitten verkies ik deze met de gele blokjes, daar is de spreiding van de stralen meestal 120°. Over de kwaliteit van de Philips lampen spreek ik mij niet uit. Maar ik weet wel dat Philips ooit veroordeeld werd om machinaal een neep te geven bij de productie van hun lampen, zodat ze sneller kapot gingen. Ik spreek hier over de gloeilampen.
c) Ik koop ook lampen van liefst 2700 tot 3000 ° Kelvin. Boven de 3000 vind ik het licht te wit.
(Dimbare) halogeen spots van 12Volt kan men vervangen door (dimbare) led spots van 12 Volt. Maar dat kan soms problemen geven met de transfo, en zeker met de dimmer. Er bestaan speciale transfo's en dimmers voor ledlampen.
Lamp in WC 40 a 60 watt vervangen door led +/- 5 watt.
b)
Ik heb overal led lampen reeds meer dan 2 jaar tot op heden nog geen enkele defect. Deze die in spots zitten verkies ik deze met de gele blokjes, daar is de spreiding van de stralen meestal 120°. Over de kwaliteit van de Philips lampen spreek ik mij niet uit. Maar ik weet wel dat Philips ooit veroordeeld werd om machinaal een neep te geven bij de productie van hun lampen, zodat ze sneller kapot gingen. Ik spreek hier over de gloeilampen.
c) Ik koop ook lampen van liefst 2700 tot 3000 ° Kelvin. Boven de 3000 vind ik het licht te wit.
(Dimbare) halogeen spots van 12Volt kan men vervangen door (dimbare) led spots van 12 Volt. Maar dat kan soms problemen geven met de transfo, en zeker met de dimmer. Er bestaan speciale transfo's en dimmers voor ledlampen.
a. Nee, je koopt een LED lamp voor de juiste spanning, bv 230V of 12V.Roedie schreef: a. Moet er een transfo geplaatst worden als ik "standaardlampen" vervang door Ledlampen?
b en c. Omdat bekende merken dezelfde onderdelen gebruiken als minder bekende. Elektronica onderdelen en LED's zijn tegenwoordig allemaal Chinees fabrikaat.